Gå til innhold

Spesiell situation - Lureri?


ltdata

Anbefalte innlegg

Har blitt kontaktet på e-post av en person fra Thailand. Han har gitt meg linkedin-profil som virker å være legit. 
Ikke typisk svindler-epost med linker og dårlig engelsk. 

Denne personen ønsker at jeg skal forvalte formuen hans. (1 million+), ved å fortelle ham hvilke aksjer han bør kjøpe. Han lover meg 40%! av det som eventuelt blir profitt. Det er i følge ham ingen nedside for meg hvis porteføljen taper penger.

Jeg tenker at det er 40% høres utrolig mye ut. For godt til å være sant. Og så er spørsmålet om man noengang får betalt?
 
Men hva er risikoen? I verste fall får jeg ikke betalt noe, men jeg har bare gitt noen aksjetips til en person. Ikke snakk om noen pengeoverføringer eller liknende, kun bare fortelle hvilke aksjer han skal kjøpe til en portefølje. 

Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personen har allerede kjøpt aksjer og sendt meg porfolio-statement på pdf. Vet ikke om dette er så lett å forfalske, men tydelig at han faktisk har kjøpt(ser det ut som) aksjene jeg har anbefalt. Hvis han faktisk har kjøpt aksjene med sine penger, kan det tyde mer i retning til at denne personen er til å stole på?

Lenke til kommentar

"Det du taper er trygghet. Du lokkes inn litt og litt, helt til du sitter i garnet. 
Disse folkene er dyktige og engasjerte. Hold deg laaaangt unna."

 

Jeg skjønner at dette er typisk fremgangsmåte, men har du eksempel på et scenario? Jeg ser ikke helt for meg akkurat nå hvordan denne personen skal svindle meg. Med mindre jeg gir fra meg informasjon. Et bankkontonummer er vel ikke så ille at andre vet om?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 minutt siden):

Nei har ikke tenkt til å gi fra meg personnummer. Bra dere gjør meg obs da. Personen har faktisk lyst til å besøke meg i Norge også. Hevder at han bor i Thailand. Varsellampene blinker vel enda mer nå?

Såklart vil han det. :) Mao. han bygger opp en "profil" om deg, til slutt har han alt han trenger.

Bortkastet tid. Du kan jo evt gi han uriktige opplysninger, så se hvor langt du kan gå frem med det om du kjeder deg. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ltdata skrev (25 minutter siden):

Hva tenker dere om dette?

At det er 100% sikkert et svindelforsøk. Hvorfor i all verden skulle en tilfeldig person sende deg en e-post for å spørre om du kan forvalte formuen hans. Hallo?!
Som andre nevner så forsøker han nå å få din tillit, om litt så profitterer han mye, og så vil han gi deg din andel. Der starter svindelen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"At det er 100% sikkert et svindelforsøk. Hvorfor i all verden skulle en tilfeldig person sende deg en e-post for å spørre om du kan forvalte formuen hans. Hallo?!
Som andre nevner så forsøker han nå å få din tillit, om litt så profitterer han mye, og så vil han gi deg din andel. Der starter svindelen."

 

Dette er et godt poeng. Men hvorfor tar fyren faktisk å kjøper de aksjene jeg nevner og sender meg pdf-statements fra banken sin om kjøp? Med mindre det er falske statements da. Bare litt rar måte å svindle folk på?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (22 minutter siden):

Personen har allerede kjøpt aksjer og sendt meg porfolio-statement på pdf. Vet ikke om dette er så lett å forfalske, men tydelig at han faktisk har kjøpt(ser det ut som) aksjene jeg har anbefalt. Hvis han faktisk har kjøpt aksjene med sine penger, kan det tyde mer i retning til at denne personen er til å stole på?

Lasta du ned vedlegg fra en fyr du ikke kjenner, og attpåtil er mistenksom til? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ltdata skrev (9 minutter siden):

Dette er et godt poeng. Men hvorfor tar fyren faktisk å kjøper de aksjene jeg nevner og sender meg pdf-statements fra banken sin om kjøp? Med mindre det er falske statements da. Bare litt rar måte å svindle folk på?

Forfalske en bank utskrift eller noe annet av dokumenter tar ikke mange sekundene..

Heller ikke særlig smart at du åpner PDF-filer fra ukjente folk. Du kan allerede være rammet av virus, da det er ofte svakheter med PDF om du ikke har programvaren oppdatert..

ltdata skrev (8 minutter siden):

Fyren ønsker også et møte på Zoom. Vet ikke om det går i mer i retning at han er svindler eller ikke?

Dette er folk som lever av svindel. På samme måte som de som ringer rundt til halve Norge. Det er jobben demmes. Så om han snakker med deg over Zoom betyr det ingen verdens ting.

Spør deg selv. Hvorfor skal en helt tilfeldig fyr fra Thailand gi deg 40% av disse 1 million dollarene? Det gir absolutt ingen mening.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, ltdata said:

Ja men hva kan han gjøre

Kanskje han driver kjærlighetssvindel og han trenger et muldyr for å få flyttet pengene ut av Europa. Du får da masse penger inn på kontoen din fra random kjærlighetsblinde nordmenn som du så må sende til utlandet. Motparten din vil hevde at du har inngått avtale om å forvalte midlene (som inkluderer å utbetale de). Føler motparten at du bryter avtalen kan torpedoer og slikt trues med. Gjør du som instruert av motparten om å være mellommann i svindelen hans står du lagelig til for hogg når politiet kommer på døren din.

Så spør deg selv. Er det en situasjon/risiko du er komfortabel med?

 

Evnt. Kan han kreve erstatning for at du har gitt han ufordelaktig investeringsråd når du ikke er autorisert rådgiver.

 

Eller kanskje det bare er en grooming strategi av deg hvor det senere vil komme et annet tilbud etter at en rapport mellom dere er oppnådd, AKA bait&switch

Endret av Havm
Lenke til kommentar

Fyren er sikkert proff på dette. Regn med at du hundre-og-ørti-ende offer han prøver seg på. Hans playbook med triks blir stadig større og snart får han sitt første store catch. Når det er sagt, det er ikke totalt sikkert at du ikke kan tjene NOE på dette. Men risikoen i det hele er skyhøy. Spill med en stund og se hvor det bærer? Bruk falske detaljer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...