Gå til innhold

Gratis mat (og dobbel pris på snacks/snop?)


Anbefalte innlegg

Folk må jo ha mat uansett, og da kan nav-budsjettet senkes også.

En burde i alle fall kanskje sett på «nøkkelhullmerket», om ikke de produktene kunne vært refundert. Sånn som havregryn, kål, torsk etc.

Eller er det noe prinsippielt som holder igjen for dette kanskje?

(Hadde vært bra for rusomsorg og. Da kunne jo Frelsesarmeen med flere laget supper gratis.)

Nei jeg vet ikke jeg da, det er bare en tanke. I alle fall det med en mindre gruppe av sortimentet, feks det som er nøkkelhullmerket.

Er motargument er svinn, såklart... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I land som "kommunisme" (som egentlig er planøkonomi og diktatur) har vært utprøvd, har det vært diktatur og/eller politistat. Ren eller nesten ren planøkonomi kombinert med demokrati har aldri vært utprøvd i nasjonal grad. Jeg mener Norge hadde fungert best med planøkonomi og demokrati på denne måten. Og verdiene som bør indoktrineres via media, i stedet for økt klasseskille og overfladiske verdier sånn som det er i dag, burde være mer fokusert på likhet og empati.

Mener egentlig at hele verden hadde hatt best av en sånn løsning. Global borgerlønn, for eksempel.

Kapitalisme og fritt marked er sterke krefter i små doser. Man setter folk og meninger opp mot hverandre i konkurranse for å finne ut hvem som funker og virker best. Men jeg mener at det kan ikke kan være den styrende kraften, for det skaper for mange ofre på så utrolig mange måter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ein viss del av dette er amt bakt inn i avgiftspolitikken i form av sukkeravgift og liknande. 

Den praktiske utfordringa med å gjere sunn mat billig eller gratis er å hindre missbruk av ordninga, eller at ordninga fører til sløs av ressursar. 

Mange hadde sikkert tatt med ein gratis fisk frå butikken, sånn i tilfelle ein vil ete sunt, med det resultat at fisken blir kasta. Eller at nokon sett opp ein forretningsidé om å smuggle gratis/billig korn i Norge for å selge det dyrt i land der mat ikkje blir sponsa av staten. 

Det er ein grunn til at ein stort sett avgiftslegger luksusforbruk i staden for å sponse nødvendigheiter. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (12 minutter siden):

Om man gjør mat gratis så vil det bli rasjonering, det kan jeg garantere.

Hvem ønsker at myndighetene skal bestemme hva du skal ha til middag?

Det er jo sånn det er i dag også, bare verre. Alt er full av konserveringsmidler og gift for å få mest mulig igjen for pengene.

Lenke til kommentar

Burde være ulovlig med salg på "godteri", på lik linje med øl
Øl ER godteri for noen

Er det ikke salg på godteri, så blir ikke like mange feite heller, for jeg kjøper godteri kun på tilbud
Godteri inkluderer mange produkter, men hovedsakling søtsaker og potetgull  (Ikke nøtter uten trekk)
Da er det på en måte dobbel pris

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Ein viss del av dette er amt bakt inn i avgiftspolitikken i form av sukkeravgift og liknande. 

Den praktiske utfordringa med å gjere sunn mat billig eller gratis er å hindre missbruk av ordninga, eller at ordninga fører til sløs av ressursar. 

Mange hadde sikkert tatt med ein gratis fisk frå butikken, sånn i tilfelle ein vil ete sunt, med det resultat at fisken blir kasta. Eller at nokon sett opp ein forretningsidé om å smuggle gratis/billig korn i Norge for å selge det dyrt i land der mat ikkje blir sponsa av staten. 

Det er ein grunn til at ein stort sett avgiftslegger luksusforbruk i staden for å sponse nødvendigheiter. 

Enig der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Syns de kan fjerne sukkeravgift på sukkerfri brus , det er bare en scam for å vri oss som en vaskeklut mht avgifter - og reduser pris på gotteri med redusert sukker , er det 30% mindre burde prise være tilsvarende

Lenke til kommentar
Radovan skrev (7 minutter siden):

Syns de kan fjerne sukkeravgift på sukkerfri brus , det er bare en scam for å vri oss som en vaskeklut mht avgifter - og reduser pris på gotteri med redusert sukker , er det 30% mindre burde prise være tilsvarende

Da ville de bare ha laget en ny avgift for søtningsmiddel 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...