Gå til innhold

Gratis mat (og dobbel pris på snacks/snop?)


Anbefalte innlegg

Tåkefyrste skrev (3 timer siden):

Bestemmer myndighetene hva du skal ha til middag?

Her er det enten jeg eller fruen som bestemmer, heldigvis.

 

Heradon skrev (3 timer siden):

Det er din skyld at du ikke kan lage mat, ikke staten.


Men de bestemmer hvordan det du/vi kjøper dyrkes og prosesséres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (6 timer siden):

Burde være ulovlig med salg på "godteri", på lik linje med øl
Øl ER godteri for noen

Er det ikke salg på godteri, så blir ikke like mange feite heller, for jeg kjøper godteri kun på tilbud
Godteri inkluderer mange produkter, men hovedsakling søtsaker og potetgull  (Ikke nøtter uten trekk)
Da er det på en måte dobbel pris

Er det virkelig godteri som er problemet?

"Ølmage" kommer ikke av øl. Det kommer av livsstil. I all hovedsak så er det vel sånn at de som liker mye søtt "tilfeldigvis" også ofte er de samme som liker å bruke kveldene på sofaen med film eller stillesittende foran pc.

Sukker er ikke bra, men overvekt handler nok hovedsakelig om å ha en inaktiv hverdag. Jeg ser for meg at dersom lønninger i fysisk krevende stillinger var høyere så hadde det hatt bedre effekt på folkehelsa.

Hvis man er aktiv så kan de fleste sikkert spise omtrent hva de vil. 

Selv spiser jeg aldri snop. Jeg er feit lell. Jeg la på meg når jeg gikk fra å jobbe på gulvet til å sitte på kontor.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Burde være ulovlig med salg på "godteri", på lik linje med øl
Øl ER godteri for noen

Er det ikke salg på godteri, så blir ikke like mange feite heller, for jeg kjøper godteri kun på tilbud
Godteri inkluderer mange produkter, men hovedsakling søtsaker og potetgull  (Ikke nøtter uten trekk)
Da er det på en måte dobbel pris

Burde være lovlig med salg på øl på lik linje med godteri. Heller mindre formynderi enn mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 timer siden):

Stor forskjell på godtepris også
Skal man ha det billig så kan man kjøpe butikkens egne produkter

mesteparten av prisen på tuborg etc er avgifter. Men avgiften er per g alkohol, ikke per kr, så noe skikkelig dyrt øl koster i «realiteten» 50 ganger så mye. Om du ser bort i fra avgift. Det ser du ikke ved godteri.

Lenke til kommentar
On 6/21/2020 at 10:14 AM, Debattant said:

Folk må jo ha mat uansett, og da kan nav-budsjettet senkes også.

Ikke alle er berettiget til støtte fra NAV og må finne alternativer i klan-økonomien o.l.   Og hva er galt i at alle hadde tilgang til penger nok til mat?

Lenke til kommentar
lada1 skrev (12 timer siden):

Ikke alle er berettiget til støtte fra NAV og må finne alternativer i klan-økonomien o.l.   Og hva er galt i at alle hadde tilgang til penger nok til mat?

Ikke noe galt i det, men det hadde vært praktisk på mange måter om sikringskosten var gratis.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Debattant said:

Ikke noe galt i det, men det hadde vært praktisk på mange måter om sikringskosten var gratis.

Rasjoneringskort for loff også?  Og boller med rusiner?  Eller ble dette for mye konditorivare? Og fiskeboller da?

OK, gjerne virtuelle rasjonerings kort (på smat-telefonen), så dette kunne jo teknisk sett fungere greidt.

Og så kommer vel forslag om billig sirkus ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Debattant skrev (12 timer siden):

Ikke noe galt i det, men det hadde vært praktisk på mange måter om sikringskosten var gratis.

Einaste måten å få til dette på utan at det enten blir eit veldig byråkratisk system eller fører til sløsing med mat vil være om ordninga blir innført som servering av ferdig måltid.

Dette gir igjen sine utfordringar blant anna med folk kjenner seg stigmatisert om dei må stille seg i matkøa for fattige i staden for å få pengane og kunne handle på dagligvarebutikken som alle andre.

Det sagt så er det konkrete politiske forslag om å innføre ei slik ordning i form av skulemat der elevane blir servert frokost, lunsj og varm middag i skuletida. På den måten er ein sikra at alle barn får minst tre næringsrike måltid per dag uavhengig av kva foreldra velger å spare på, og det vil gi eit ekstra incentiv for å sende barna på skulen. Med eit slikt tiltak vil ein også kunne kutte i barnetrygda.
Den openbare utfordringa med eit slikt forslag er at det nødvendigvis er dyrt å skulle gi eit slikt tilbod til alle elevar, det er derfor vanskeleg å få politisk gjennomslag for forslaget. Eit anna litt mindre problem er at dersom barna får både frokost og middag på skulen så tek ein vekk to viktige samlingsplassar der heile familien samlar seg sosialt.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

Vi trenger slett ikke gratis mat i Norge. De fleste spiser allerede altfor mye.

23% av befolkninngen har i dag fedme. Som har gigantiske menneskelige kostnader og kostnader for samfunnet. 
7 av 10 nordmenn er overvektige. 

Hva er bedre tiltak for befolkningens helse? Jobb- eller statssubsidierte treningssentere, for eksempel. 

Det er fordi det er salg på snacks, godteri og pizza hver eneste uke

Vil heller ha billigere tannlege og trening

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...