Gå til innhold

Jensen har fått for streng straff


Anbefalte innlegg

14 hours ago, Psykake said:

Det handler ikke om hvor farlig hasj er sammenlignet med heroin. Hasj er forbudt i henhold til norsk lov, uavhengig av hvor idiotisk det er. Det handler om en korrupt politimann. Forstå det. 

Korrupsjon er ille, og spesielt fra en politimann. Ta fram ham jobben og pengene han har eventuelt skaffet ulovlig. Send ham i fengsel. Men 21 år? Vi sender ikke dobbeltdrapsmenn eller pedofile voldtektsmenn i fengsel i 21 år. 
Og fengselsstraffer skal være avskrekkende, men formålet er også å beskytte samfunnet mot farlige personer. Og jeg vil argumentere for at samfunnet må beskyttes mye lenger mot dobbeltdrapsmenn enn mot Jensen. 

Hvis jeg måtte velge å sitte ved siden av på bussen mellom Jensen og en ukjent dømt drapsmann som bare fikk halvparten av dommen Jensen fikk, ja så ville jeg ha valgt Jensen hver eneste gang. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (5 minutter siden):

Korrupsjon er ille, og spesielt fra en politimann. Ta fram ham jobben og pengene han har eventuelt skaffet ulovlig. Send ham i fengsel. Men 21 år? Vi sender ikke dobbeltdrapsmenn eller pedofile voldtektsmenn i fengsel i 21 år. 
Og fengselsstraffer skal være avskrekkende, men formålet er også å beskytte samfunnet mot farlige personer. Og jeg vil argumentere for at samfunnet må beskyttes mye lenger mot dobbeltdrapsmenn enn mot Jensen. 

Hvis jeg måtte velge å sitte ved siden av på bussen mellom Jensen og en ukjent dømt drapsmann som bare fikk halvparten av dommen Jensen fikk, ja så ville jeg ha valgt Jensen hver eneste gang. 
 

Om du måtte ta ett valg, ville du gjort det Jensen gjorde eller tatt livet av to personer?
Gitt at begge deler gir lik straff/ingen straff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 minutter siden):

Jeg ville ha gjort det Jensen gjorde. Jeg ser ikke helt hva du er ute etter her. 
Er du uenig i det jeg sier? 

Nei, absolutt ikke i valget, de aller fleste ville valgt det samme.
Men det er også derfor straffen for slikt må være mer avskrekkende enn f.eks drap da drap er noe få uansett ville ha gjort, mens det Jensen gjorde er det betydelig større vilje for å gjøre og betydelig lettere å betale folk for å være med på.

Begge deler er jo alvorlig, men de aller aller fleste vil aldri ta liv, men er sikker på at en hel del politifolk og andre ville latt seg kjøpe om straffen for slikt var lav..

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En del sier at han fikk streng straff fordi han var politi og brøt tilitten. Men jeg tror det er en enklere forklaring.

Norge straffer narkotikakriminalitet hardt. F.eks. denne fyren fikk 18 år for å ha smuglet noen hundre kg narkotika inn til Norge, hvor mesteparten var hasj.

https://www.aftenposten.no/norge/i/1nJPLl/tre-nederlendere-doemt-til-strenge-fengselsstraffer-i-omfattende-narkotikasak?

Jensen fikk derfor ikke streng straff sammenlignet med annen narkotikakriminalitet.

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når vi først er inne på polititjenestemenn, avskrekkende straffer osv..

 

Hvordan gikk det med politimannen som drepte Eugene Obiora?
Vi ønsker ikke å ha korrupte politimenn og vi ønsker jo heller ikke å ha et politi som løper rundt og kveler bussjåfører til døde.. 

Hvordan gikk det med ham? Han er jo blitt anmeldt flere ganger for kvelertak...

 

Edit: Gramatikk god.

Endret av misterludvigsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (21 timer siden):

Problemet med hasj at det er intro-drug. Mange (ikkje alle!) som prøver/bruker hasj går over til tyngre stoffer. Kor mange daua pga det? 

Blir for dumt når alkohol aldri brukes som argument for det samme - når det er både farligere og noe nesten alle starter med. Hvor mange har daua pga det? (samt, hvor mange har daua av alkohol vs cannabis)

Når det kommer til straffen så syns jeg den er ok, forutsatt at de har bevist det han dømmes for.
Overlagt drap og forsøk på dette bør straffes hardere enn maks-straffen man har i dag. (F.eks ABB skulle hatt dødsstraff)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes også straffen er i overkant streng sammenlignet med andre saker. Men en ting som kunne gi Jensen betydelig redusert straff er om han faktisk samarbeidet med påtalemyndighetene, og faktisk erkjente hva som har skjedd. I stedet har han nektet straffskyld og påført samfunnet utallige millioner i kostnader for å få han dømt.

Det er jo mulig straffen blir redusert i høyesterett.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Offentlig korrupsjon er veldig utbredt i Norge og bør slås hardt ned på. Er alt for mange politikere og andre offentlige embetsmenn som har sluppet for billig unna. 

Når det kommer til Jensen saken så får jeg inntrykk av at han er dømt på veldig tynt grunnlag,  om det er slik i realiteten er umulig for meg å si da jeg bare har norsk media å forholde meg til. 

Men hvis han har bedrevet grov korrupsjon over mange år så synes jeg 21 år er en passende straff. Da dette kan sette en stopper for andre korrupte embetsmenn. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Kron skrev (4 timer siden):

Men en ting som kunne gi Jensen betydelig redusert straff er om han faktisk samarbeidet med påtalemyndighetene, og faktisk erkjente hva som har skjedd. I stedet har han nektet straffskyld og påført samfunnet utallige millioner i kostnader for å få han dømt.


Har det slått deg at han kan være uskyldig, og det er derfor han nekter straffeskyld ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Retten er i alle fall ikke i tvil om skyldspørsmålet.

«Ut fra samlet vurdering mener retten at det er grunn til å se fullstendig bort fra forklaringen om at han ikke visste at Cappelen smuglet inn hasj. Retten ser også fullstendig bort fra at kontakten med Cappelen var av politifaglig karakter. Det samme gjelder forklaringen om at han ikke har tatt imot penger eller ytelser fra Cappelen.»

https://www.nrk.no/ytring/en-knusende-dom-_-bade-for-jensen-og-sjefene-hans-1.15060188

Lenke til kommentar
Radovan skrev (18 timer siden):

Hvis hasj blir lovlig en dag så må han vel frikjennes vel ?

Skulle tro han sto bak Utøya eller Nokas mht straff

 

Så du mener at han fritt kunne smuglet tonnevis med alkohol og sigaretter uten å få noen form for straff? Selv om det er lovlig å bruke betyr ikke at det er lovlig å smugle...

Lenke til kommentar

Tillit til politiet.

Tror de fleste har stor tillit til politiet så lenge de ikke har noe negativt med politiet å gjøre.

Tilliten slukker lett når du etter et innbrudd eller et skadeverk opplyser  politiet

om gjerningsmann og håndfaste bevis mot han.

Og politiets reaksjon er å henlegge saken fordi de "ikke har tid"

eller fordi saken "ikke er viktig nok".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...