Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

toreae skrev (16 timer siden):

Tror jeg har bestilt derfra 5+ ganger. Fått alt innen 3 virkedager, minus et 16GB minnekort som kom en uke senere som manglet i en Raspberry PI. Rart å få et 16GB minnekort kjørt på døren av DHL. Men alt var pre korona...
Hvem er transportør?

Varene er fortsatt i Nederland, så ikke spesielt imponert over "ekspress" sendingen dems. Ikke for at det haster, men å kalle det "express" blir i overkant. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hva gjør man når en er rastløs midt på natten og tenker på prosjektet i furtebua vedrørende organisering samt montering av ny hylle på benken etc?

Jo, man setter i gang, slik at alt er mer eller mindre klart til helgen.

Slik så det altså ut før jeg begynte:

1.thumb.JPG.6cd1c708cef02533028fd3d9cdfc182e.JPG

Jeg fjernet det meste som sto på bordet slik at jeg kunne t bort det brune papiret på bordet. 

2.thumb.JPG.1c69eba6d5663bb625e635f52693fa0a.JPG

Grunnen til papiret var at jeg i utgangspunktet var usikker på hva jeg skulle bruke dette bordet til. Jeg så for meg litt mekking etc. og monterte derfor slike stålplater, som ble dekket av gråpapir når jeg skulle prøve meg litt på elektronikk, og etter det ble den liggende...

3.thumb.JPG.f8cc6c179645edcabbb7cd5125578d90.JPG

Så jeg fjernet disse også, samt de to varmelampene i taket. Disse ble ikke mye brukt da poenget med disse var å leke meg litt med epoxy og herding og epoxy krever temperaturer over 20 grader for å herde skikkelig. 

4.thumb.JPG.5aac8c6a67f1e04d43ebaec8b33c176d.JPG

Hylla som jeg kjøpte brukt via Finn fra en lokal person til den nette sum av 50 kroner passet bra. Jeg skulle i utgangspunktet modifisere den den litt ved å flytte den midterste hyllen litt lenger opp for å få plass til Brymen multimeteret under, men det hadde blitt for mye støy klokken 02:00 på natten så jeg droppet det. 

Så slik ser det foreløpige ferdige resultatet ut:

5.thumb.JPG.839ed030e6d1d02ec7621db831006155.JPG

Jeg fikk LITT bedre plass og ikke minst ser det mer organisert ut og jeg har de tingene jeg bruker nærmere rekkevidde etc. Må si meg godt fornøyd med nattens innsats i furtebua :)

Benken jeg bygde for tre år siden er bunnsolid og henger på en måte på veggen med støttebein forran. Hele benken er bygget med 50x100mm plank og bordplaten består av ca. 20 stk. 50x50mm lengder som er limt og skrudd i hverandre og overflaten er høvlet og malt med spesiell gulvbeis som er enormt slitesterk. 

Man kunne regelrett ha parkert en bil på dette bordet. Det amme gjelder forøvrig hyllene ved siden av bordet, som også er bygget med 50x50mm og 50x100mm plank. Alt er skrudd OG limt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testet denne MaAnt D1 pennen i dag ved å fjerne "solder mask" fra et kretskort for å frigjøre banen under. Dette gjøres ofte når man reparerer kretskort etc.

Her er en video av pennen i bruk under et mikroskop:

Her er et bilde etter påføring av ny "solder mask" som ble herdet ved hjelp av UV lys:
1259770411_MaAntD1.thumb.jpg.b7be46453a4e90d6688357c4f7dc5c00.jpg

Vanskelig å vise hvor lite dette kretskortet er, så her har jeg et bilde av målene. 

1345511443_MaAntD1size.thumb.JPG.7e09dc7cacc033802d3b4a215cb9a6a6.JPG

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 8.9.2022 den 7.17):

Varene er fortsatt i Nederland, så ikke spesielt imponert over "ekspress" sendingen dems. Ikke for at det haster, men å kalle det "express" blir i overkant. :) 

Varene er fortsatt i Nederland og jeg får heller ikke svar på epost. Jeg fikk svar første gangen, men ikke den andre. 

Det var den siste gangen jeg bestillte fra Elfa Distrelec. Kan jo like godt bestille fra AliExpress :) 

Lenke til kommentar
toreae skrev (Akkurat nå):

Det er jo skuffende. Så da har de ikke forlatt Elfa i det hele tatt? Det høres jo ut som at de ikke har det på lager.

Det sto at dem hadde 12stk. På lager når jeg bestillte vertfall. Alt jeg fikk beskjed om i flrste mailen var at det var litt forsinkelser. Fraktselskapet har fått beskjed om at en pakke skal hentes men Elfa Distrelec har ikke sendt den fra seg. Jeg fikk heller ikke noe svar på min andre epost. 

Har kontaktet kredittkortselskapet om å slette betalingen, noe dem har bekreftet, så pengene er tilbake hos meg om en ukes tid. Handler ikke derfra igjen. Dem kunne i det minste svart på mail, samt beklaget etc. da kunne jeg ventet. Er ikke noe hast. Men når dem ikke svarer og kommer kun med dårlige forklaringer så gidder ikke jeg å bruke så mye tid på dem. 

Prøver og bestille den fra AliExpress. Der har jeg aldri hatt problemer og mye billigere. :)

Lenke til kommentar
toreae skrev (Akkurat nå):

Ok. Så da hadde pakken forlatt elfa.

Nei. Elfa har skrevet ut pakkelappen og transportør har fått beskjed om å hente den, men det har ikke vært noe pakke og hente. Dem har solgt en vare som dem ikke hadde på lager men som sto var på lager. Jeg har heller ikke fått beskjed om når jeg kan forvente å få varen eller noe som helst. 

Lenke til kommentar
toreae skrev (Akkurat nå):

OK. Misforsto.

Med et så stor firma, så må ting gå feil innimellom. Men med et så stort firma så bør de kunne takle dette på en god måte.
 

Jada, jeg frykter ikke for pengene mine eller tror dem driver med svindel eller noe. Jeg er nok bare en bitteliten brikke i det store og hele. Men uansett grunn nok for meg å handle fra andre steder. Merkelig nok har jeg aldri opplevd lignende fra AliExpress. Selv etter langt over 1000 stk. Pakker i løpet av ca. 3 år. 

Jeg orker ikke å forholde meg til slike nettbutikker. Utvalget der ute er stort, så ingen grunn til å premiere dem for noe slikt. Er varen mot formodning sendt allerede så får dem evt. forhåndsbetale frakten til meg før jeg sender den tilbake. 

Lenke til kommentar
toreae skrev (4 timer siden):

For meg ser det ut som det er DHL som roter. Ingenting mellom 5. og 12. Og at DHL kan rote ting til, det er helt normalt.
Så Elfa sin feil, er at de bruker DHL....

Men Elfa svarte jo på mailen å skrev i dag 10 minutter flr pakken kom at denne var forsinket og ikke ble sendt fra dem før i morgen. Men pakken dukket opp 10 minutter etterpå... 

så jeg tror det er Elfa som surrer her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...