Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Her om dagen fikk jeg en liten bunke med RCWL-0516 Micowave Sensorer i posten. En ganske så genial sensor som jeg mener erstatter en PIR sensor lett. Denne detetekterer forandinger i mikrobølgene i et rom. Altså ved bevegelse. 

Den er mindre enn enn vanlig PIR sensor og har i teorien 360 graders virkning. Den fungerer også rett ut av boksen uten koding hvis man ønsker det, men en del begrensninger selvsagt. 

DA59AB29-A300-4FDF-89FD-69E43440E17E.thumb.jpeg.d9a4ba7573daff1d1629e7e8b10edff8.jpeg

Man kan også dekke den til med feks. En plastboks eller gjemme den litt bort uten at det går ut over virkningen. Rett og slett en sensor som jeg kommer til å erstatte den tradisjonelle PIR sensoren med :) 

 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kafetrakter prosjektet begynner å ta form. Nå er jeg inne i den siste testfasen og alt ser ut til å fungere som det skal. 

Foreløpig har jeg kun en "dum" timer som gir beskjed om at kaffen er ferdig etter 12 minutter. Dette stemmer jo ikke hvis jeg feks. kun ruker halpsrten med vann etc. 

Så planen er å sette inn en sensor av ett eller annet lag som sier i fra når vannbeholderen tom eller noe. 

1.thumb.JPG.9f67edea4e9a99fb39834d9c6e2a6793.JPG

2.thumb.JPG.707e18fc759e76683a2932b1af2ff032.JPG

3.thumb.JPG.a331f1954b9947361dcbe2efdf91cb0d.JPG

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (1 time siden):

Ville byttet ut den hjemmelagde skruterminal saken din med wago, og husk skikkelig strekkavlastning på kablene som kommer inn. 

Ja, det holder jeg faktisk med deg i. Jeg har jo til og med slike Wago koblinger liggende. Mulig jeg gjør om på dette ja. Uten at jeg tror dette er noe farlig. Virderte og trekke ledningen rett i gjennom og bare koblet den ene lederen via releet uten å kappe ledningen, men den ble for tykk og tok for plass i boksen. 

Begge ledningene er festet til boksen med hot glue. Denne hot gluen er skikkelig sterk. Boksen er hengt opp nå og jeg skal feste ledningene skikkelig med ledningsklemmer så det er ingen fare for at disse blir dratt ut. 

Slik ser det ut foreløpig. 

F197B6EE-A9E3-47C3-88D4-0D750124EF0C.thumb.jpeg.e64852a7daad2fde649fc806f2128f6a.jpeg

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan jeg kan lage avbruddstiden mer dynamisk. Altså i steden for en angitt tid, som jo blir feil hvis man bare trakter en halv kanne etc. 

Er det noen som har noen enkle tips her? Altså uten at jeg må bruke hele vinteren på dette og demontere halve trakteren?

Så langt er den fåreløpige ideen og montere en vannsensor i vanntanken på trakteren som gir beskjed når det er tomt for vann, men dette føles i overkant innvilklet i forhold til hva jeg ser for meg. Enda enklere er det kanskje å montere en vannsensor der kaffen renner ned i filteret. Dette føler jeg er en anelse mer gjennomførbart og siden dette er en "lukket" trakter kan det hende at det ikke ser så voldsomt rotete ut også. 

Men innspill tas i mot :) 

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (13 minutter siden):

Du kan kanskje bruke et piezo element som hører når surklingen fra trakteren har stoppet.

Ja, jo... 

Ser for meg at falske positive kan bli et problem her. Men i ugangspunktet den mest koblingsvennlige løsningen. Appen vil jo bli brukt når jeg er i kjelleren også for å skru av/på trakteren og da kan lyder forstyrre og skape trøbbel. 

Men det skal sies at vannsensorløsningen heller ikke er helt feilfri. Vertfall ikke hvis den skal plasseres under der vannet kommer ut i filteret. Det tar jo litt tid før vannet kommer fra trakteren skrus på og her må det legges inn en tidsforsinkelse i koden. Samt en forsinkelse på slutten som sikrer at det ikke er mer vann i beholderen når den skrus av. 

Et alternativ kan jo være å lage egne knapper i appen for trakting av 2 kopper, 6 kopper, 8 kopper etc. og bare justere tiden. Det krever ingen ytterligere koblinger og kun klipp og lim i koden. Men det er jo selvsagt ingen dynamisk løsning... 

En annen løsning kan være en vanntett temperatursensor som reagerer på vanntemperatur som kommer ut av dysen før filteret. Men i praksis blir det ikke noe enklere enn med en vannsensor. Bare en annen måte å gjøre det på... 

Lenke til kommentar

Jeg laget meg en meget simpel og uraffinert LED tester for en god stund siden da jeg ble lei av å starte opp strømforsyneren og stille inn denne eller evt. starte opp multimeteret hver gang jeg skulle finne ut hvilken farge en LED har. 

Kontakten hvor man putter LED diodene var litt bob bob så i dag byttet jeg denne samt la til en kondensator for å få LED'ene til å fade ut når jeg slapp testknappen. 

IMG_3038.thumb.JPG.673000792cea4d99125abad1d7c68e1b.JPG

IMG_3034.thumb.JPG.8ab5a5db47f0bb3cd0b11d2491dbda77.JPG

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 28.9.2020 den 8.43):

Litt usikker på hvordan jeg kan lage avbruddstiden mer dynamisk. Altså i steden for en angitt tid, som jo blir feil hvis man bare trakter en halv kanne etc. 

Er det noen som har noen enkle tips her? Altså uten at jeg må bruke hele vinteren på dette og demontere halve trakteren?

Så langt er den fåreløpige ideen og montere en vannsensor i vanntanken på trakteren som gir beskjed når det er tomt for vann, men dette føles i overkant innvilklet i forhold til hva jeg ser for meg. Enda enklere er det kanskje å montere en vannsensor der kaffen renner ned i filteret. Dette føler jeg er en anelse mer gjennomførbart og siden dette er en "lukket" trakter kan det hende at det ikke ser så voldsomt rotete ut også. 

Men innspill tas i mot :) 

Kanskje du kan måle strømtrekket på varmeelementet? Jeg *antar* at selve trakteprosessen krever mer energi enn å holde varmen vedlike etterpå og det vil du kunne lese av på strømbruken. Legg inn en shunt-resistans før varmelementet og mål spenningen der. Du må nok kjøre noen test-serier for å finne bruksprofilen og tegn på at traktefasen er over.

Lenke til kommentar

For å måle dette så må man involvere sterkstrøm og det er nok ikke ønskelig. Så sant ikke man kan lese av dette på en tryggere måte enn å koble direkte?

Trakteren har en innebygget termostat som styrer selve varmeplaten når den er påslått. Jeg hører den slår seg av og på. Jeg er ikke sikker, men jeg tror at dette ikke er den beste måten å gjøre dette på. Men overbevis meg gjerne :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

For å måle dette så må man involvere sterkstrøm og det er nok ikke ønskelig. Så sant ikke man kan lese av dette på en tryggere måte enn å koble direkte?

Trakteren har en innebygget termostat som styrer selve varmeplaten når den er påslått. Jeg hører den slår seg av og på. Jeg er ikke sikker, men jeg tror at dette ikke er den beste måten å gjøre dette på. Men overbevis meg gjerne :) 

Fordelen med å måle på varmeelementet er at den er en del av trakterens konstruksjon. :)

Å måle AC fra kontrolleren er noe som bør tenkes gjennom ja, har for så vidt et lite prosjekt akkurat på det men ikke noe som har kommet langt nok til at jeg har noe å dele. For alt jeg vet kan noen av IO-portene du allerede har brukes direkte, du får lese spec. ;)

Om du ikke har lyst til å koble deg på direkte kan du jo sette en temperaturføler på varmeelementet. Det blir ikke like raskt som å måle strømmen men du er kanskje ikke avhengig av sekund-nøyaktighet her.

Har trakteren dobbelt varmeelement forresten? Altså et for trakting og et for vedlikeholdsvarme.

Lenke til kommentar

Nøyaktigheten er ikke viktig nei. Sånn ca. innen for ett minutt er innafor. Hovedpoenget er at jeg får beskjed når kaffen faktisk er ferdig og ikke slavisk når forhåndssatt tid er nådd. 

Temperaturmåler kan bli vanskelig da jeg ikke helt hvor jeg skal feste den siden kokeflaten holder seg varm selv når kaffen er ferdig etc. Det eneste sikre beviset jeg har i mine øyne på at kaffen er ferdig er at beholderen er tom for vann, eller vannet slutter og renne ned i filteret. 

Så noe sier meg at en eller annen vannsensor kanskje er det beste....?

Lenke til kommentar

Om du skal være sikker på at alt vannet som kan renne ned i kolben har passert må du nesten ha en vektsensor under kaffefilteret og sette en alarm når vekten ikke lenger synker..

Du kan plassere temperatursensor på det gummirøret etter varmeelementet. Under trakting passerer vann og damp forbi og tempen bør være rundt 100, når traktingen er ferdig bør tempen falle.

Lenke til kommentar

Det blir kanskje for enkelt, å ikke det samme som å bygge noe selv, men med en Sonoff POWR2 med Tasmota kunne du slått den av og på med telefonen, PC'en eller hva som helst, å se akkurat hvor mye strøm den trekker, slik at du kunne satt "brytere" for når strømtrekket synker, sette opp timere enkelt osv. i for eksempel Node Red.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

Det blir kanskje for enkelt, å ikke det samme som å bygge noe selv, men med en Sonoff POWR2 med Tasmota kunne du slått den av og på med telefonen, PC'en eller hva som helst, å se akkurat hvor mye strøm den trekker, slik at du kunne satt "brytere" for når strømtrekket synker, sette opp timere enkelt osv. i for eksempel Node Red.

Jada, det er en mulighet. Men jeg liker nå og gjøre dette selv jeg da. Er fullt klar over at det finnes hyllevare som kan skåne meg fra dte meste av programmering. Men jeg føler jeg er litt ferdig med den biten. Har stua full av Philips Hue pærer og nå har lampa over stuebordet med tre pærer i sluttet å virke. jeg får pokker ikke koblet disse pærene til igjen av en eller annen grunn. 

En god grunn til å lage noe selv :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (39 minutter siden):

Jada, det er en mulighet. Men jeg liker nå og gjøre dette selv jeg da.


Du kan jo bygge noe lignende selv, du har tilgang til fasene til trakteren i boksen din med releet, og har vel noen ledige gpio-pinner, så kunne du brukt en ACS723 til å se strømtrekket, man kan vel anta at det faller når trakteren er ferdig med å trakte kaffen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Du kan jo bygge noe lignende selv, du har tilgang til fasene til trakteren i boksen din med releet, og har vel noen ledige gpio-pinner, så kunne du brukt en ACS723 til å se strømtrekket, man kan vel anta at det faller når trakteren er ferdig med å trakte kaffen.

 

Du skal ikke se bort i fra at jeg beveger meg over til Sonoff, Home Assistent, Node Red etc. på sikt, men akkurat nå synes jeg det er litt gøy og gjøre det på den mer manuelle måte. Man lærer litt mer av det også. :) 

Så jeg er åpen for forslaget ditt, men kanskje heller ved en senere anledning :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...