Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Fleskefjeset skrev (Akkurat nå):

Høres litt overkill ut, tross alt bare to enkle sensorer ?

Hehe, jada, men av erfaring så vil man plutselig lage andre ting også etter hvert. Feks. Et utelys, hjulebelysning, kamera etc. Da blir det fort mange kontakter å strekke hvis man ikke har en "base" :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Hehe, jada, men av erfaring så vil man plutselig lage andre ting også etter hvert. Feks. Et utelys, hjulebelysning, kamera etc. Da blir det fort mange kontakter å strekke hvis man ikke har en "base" :) 

Joda, men det der har jeg allerede kjørende over PoE, batteri og vanlig stikk. Sensorer på dører, vinduer, tempsensorer og lekkasjesensorer bruker jeg ferdig fra Xiaomi, de er små og fine og batteriene varer lenge ?

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (Akkurat nå):

Joda, men det der har jeg allerede kjørende over PoE, batteri og vanlig stikk. Sensorer på dører, vinduer, tempsensorer og lekkasjesensorer bruker jeg ferdig fra Xiaomi, de er små og fine og batteriene varer lenge ?

Skjønner. Jada,, er mye man får kjøpt som er bra selvsagt. Men jeg liker nå å lage at selv så langt det er mulig. Jeg har en slik wifi kontakt fra Clasern som jeg bruker til å slå av og på en vifteovn i kjelleren på vinteren før jeg går ned. Denne henger seg ofte og mister kontakten med wifi. 

så langt har jeg til gode å se at mikrokontrollerene mine har gjort dette. Å jeg har montert opp 5-6 stk. Så jeg mener at selvgjort er det beste ofte. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jo, det funker jo men det er jo ikke så pent med hjemmemekk alltid. Disse sensorene jeg snakker om bruker Zigbee, ikke wifi. Sjekk ut Xiaomi Aqara på aliexpress ?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. Men det er derfor man har slike fordelerbokser eller monteringsbokser. Man skrur det opp på veggen og gjemmer alt bak disse boksene. Disse boksene bør heller ikke legges synlige. 

Men jada, ferdigkjøpt ser som oftest penest ut rett ut av boksen. Men man kan gjøre det pent selv også, med litt kreativitet :)

Det er nettopp dette jeg synes er gøy. Også kan man ved å endre koder gjøre om hele systemet uten å gjøre annet enn å programmere mikrokontrolleren. :)

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (På 16.8.2020 den 17.52):

Begynt så smått med ESP8266, tenkte jeg skulle lage noen avstandssensorer i garasjen som forteller om bilene står inne eller ikke. Hvordan er det best å gi strøm til noe sånt? Har jo micro-usb som fungerer fint, men om jeg kan slippe å trekke strøm opp i taket og heller bruke batteri(er) hadde det vært å foretrekke.

Kommet noe videre med dette prosjektet? :) 

Lenke til kommentar
On 8/16/2020 at 5:52 PM, Fleskefjeset said:

Begynt så smått med ESP8266, tenkte jeg skulle lage noen avstandssensorer i garasjen som forteller om bilene står inne eller ikke. Hvordan er det best å gi strøm til noe sånt? Har jo micro-usb som fungerer fint, men om jeg kan slippe å trekke strøm opp i taket og heller bruke batteri(er) hadde det vært å foretrekke.

Har du parkeringssensor foran på bilen? Evt. kunne det jo kanskje vært en fordel å plassere sensoren lengre ned på veggen, og evt. noe til den som sier om du begynner å komme vel nært veggen. Du vil jo da også kanskje kunne vite om bilen står der, og omså om garasjeporten er åpen. Vi snakker her om ultrasonisk sensor? Usikker på hvilket avstandsspenn disse støtter.

Hvis du skal bruke batteri/powerbank, bør du se på hvordan man kan gjøre ting mer batterieffektivt. Da bør du ha det slik at sensoren sjekker og gir beskjed til en annen løsning, og så kobler den ned wifi, igjen i hvert fall. Tror nok det beste her for kan være å ta i bruk strøm direkte. Blir kanskje også ganske kaldt i garasjen på vinteren, og da kan jo batteri være så som så...

 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
NULL skrev (11 timer siden):

Har du parkeringssensor foran på bilen? Evt. kunne det jo kanskje vært en fordel å plassere sensoren lengre ned på veggen, og evt. noe til den som sier om du begynner å komme vel nært veggen. Du vil jo da også kanskje kunne vite om bilen står der, og omså om garasjeporten er åpen. Vi snakker her om ultrasonisk sensor? Usikker på hvilket avstandsspenn disse støtter.

Hvis du skal bruke batteri/powerbank, bør du se på hvordan man kan gjøre ting mer batterieffektivt. Da bør du ha det slik at sensoren sjekker og gir beskjed til en annen løsning, og så kobler den ned wifi, igjen i hvert fall. Tror nok det beste her for kan være å ta i bruk strøm direkte. Blir kanskje også ganske kaldt i garasjen på vinteren, og da kan jo batteri være så som så...

 

Har parkeringssensorer på begge bilene ja, men tanken var å montere disse espene i taket. Garasjen er stor nok til at de ikke er noe problem å få plass til bilene, så det er mer for moro skyld at jeg skal kunne se i Home Assistant om bilen(e) står i garasjen eller ikke. Tipper det blir strøm via en usb-lader så slipper jeg styret med batteri.

Edit: Ultrasoniske sensorer ja.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Alternativt kan du bruke lasersensor og en Photoresistor. Den er mer "bastant" (av/på) Er laserstrålen brutt, bilen er i garasjen. Ser photoresistoren laseren, bilen er borte. 

Har du feks. to biler hvor en er høy og den andre er lav, så kan man også "se" hvilken bil som står i garasjen, samt kanskje hvilken vei dem står etc. Men det krever litt mer feinchmekking i koden. men morsomt :) 

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (På 25.8.2020 den 9.11):

I see. 

Har testet denne en del og det er en god sensor til sitt bruk. Men den er ikek spesielt "responsiv" eller troverdig. Det skal ikke så mye til for å sette den ut av spill. Spesielt hvis man beveger seg utenfor dens grenser. 

Nå er jo ikke pinlig nøyaktighet en greie i ditt tillfelle ser det ut til, men jeg mener uansett at laser blir mer nyttig. Altså så lenge man kun skal detektere en gjenstand. 

Men jeg er nok helt sikker på at du får det til med denne sensoren også. De gangene jeg har testet den på pulten ved å flytte en gjenstand forran den, så har den ikke alltid hengt helt med. 

Den krever også at det ikke finnes andre ting innenfor "synsvinkelen" dens. Da kan den fort vise feil verdier. 

Uansett, blir det artig å følge prosjektet. Morsomt hvis du også poster koden du til slutt kommer opp med så andre kan lære litt :) 

Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg for å lage et nytt lite prosjekt. Egentlig mest for morroskyld. 

Jeg tenkte jeg skulle lage meg en liten temperaturmodul hvor jeg bruker Attiny85 hvor jeg utvider outputs med et shift register (75HC595). Da har jeg til sammen 16 pinner jeg kan bruke og disse skal brukes til å styre 16stk. LED som lyser opp.

Denne skal gå på batteridrift så derfor dropper jeg en ordinær mikrokontroller. 

Det er kun en LED som lyser av gangen.

Meningen er at denne kun skal slå seg på ved hjelp av en vibrasjonssensor (når man rister på den). Når den er idle, så skal den ikke bruke strøm i det hele tatt. 

På den måten burde denne virke veldig lenge.

Jeg skal designe en egen PCB til formålet og sluttproduktet skal kun ha SMD komponenter for å få ned størrelsen. 

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvekoblet samt programmert en Attiny85 som styrer to shift registere som skal gi power til 16stk led. (Kun en led lyser av gangen for å vise temperatur). 
 

ved å bruke en Attiny85 til dette hvor jeg gir den litt i overkant av 2V så bruker den totale kretsen kun 3mA når en led er tent. Siden denne kun skal vise temperatur når man aktiverer den i form av en vibrasjonssensor vil den ikke bruke strøm av betyding i idle. 
 

Med min noe grove hoderegning vil et 9v batteri kunne fore denne med strøm i opp til 4 år hvis den er påslått ca. En time i uken. Hvis jeg programmerer den til å slå seg av automatisk etter feks. 10 sekunder og jeg sjekker temperaturen 5 ganger om dagen så havner jeg på laaaangt under en time i uken også. 

så i praksis vil et batteri dø av alderdom før effekten brukes opp. 

B78C09CE-B8DE-4425-96AE-137CA320024F.thumb.jpeg.6d66ceb34bcc012b279de2375b1c50d3.jpeg

Lenke til kommentar

Det ble litt mer knot enn jeg trodde dette, spesielt siden jeg ikke fikk testet programkoden "on the fly" da Attiny må oppdateres via et annet bord. Det er heller ikke mulig (på en enkel måte) og kjøre serial på en Attiny slik at jeg får verifisert temperaturen sensoren måler. Så dette ble gjort på et separat bord. 
 

Men nå har jeg fått den til å virke. Nå må jeg bare finjustere en del, spesielt i koden for å få den til å funke optimalt, samt legge til en sensor som starter koden når man rister på enheten. 

Her må man holde tunga i munnen når man kobler!

FACC3024-0C6B-4A20-98DF-3AEFE9898982.thumb.jpeg.72b972f70fadd1666ad02aa22eecd712.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...