Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (1 minutt siden):

Skjønner, det er selvsagt noe helt annet. Ingen "får" en kommunal bolig men de kan få tilbud på kjøpe den på markedet som alle andre gjerne gjennom støtte i Husbanken.

I Oslo kommune er det ikke noe system for å etterhvert kunne kjøpe den kommunale leiligheten man leier, ut fra det jeg vet. Man må ut på det samme markedet som alle andre. Når man starter leie av kommunal bolig i Oslo får man tilbud om å få laget en boplan, som er rådgiving for hvordan man skal bo i fremtiden og hvordan man kan komme seg ut på markedet. Det er ingen fordeler utover det.

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/kommunal-bolig/soke-kommunal-bolig/boplan-for-deg-som-leier-kommunal-bolig#gref

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Snikpellik said:

I Oslo kommune er det ikke noe system for å etterhvert kunne kjøpe den kommunale leiligheten man leier, ut fra det jeg vet. Man må ut på det samme markedet som alle andre. Når man starter leie av kommunal bolig i Oslo får man tilbud om å få laget en boplan, som er rådgiving for hvordan man skal bo i fremtiden og hvordan man kan komme seg ut på markedet. Det er ingen fordeler utover det.

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/kommunal-bolig/soke-kommunal-bolig/boplan-for-deg-som-leier-kommunal-bolig#gref

Ting har endret seg på 10-30 år. Det blir meningsløst å snakke i nåtid om akkurat det jeg nevnte.

Det er forøvrig flott at man har kommet så langt, bare så det er sagt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Ting har endret seg på 10-30 år. Det er meningsløst å snakke i nåtid.

Saken som diskuteres her skjer nettopp i nåtid med dagens regler, ikke for 10-30 år siden, så det gir full mening for meg å snakke i nåtid. 

Markedspris på kommunale boliger ble innført av Høyre og Frp-byrådet i Oslo for mange år siden, og det ble bestemt at man skulle begynne å ta utbytte fra Boligbygg KF. Det rødgrønne byrådet har videreført dette. En fordel med dette systemet er enorme inntekter for kommunen, en bakdel er at det bidrar til å presse opp leieprisene i byen og at det er stort vedlikeholdsetterslep på de kommunale boligene, hvor prisene ofte dessverre ikke står i forhold til standarden. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Snikpellik said:

Saken som diskuteres her skjer nettopp i nåtid med dagens regler, ikke for 10-30 år siden, så det gir full mening for meg å snakke i nåtid. 

Jeg sa ikke at saken du nevnte er meningsløs å snakke rundt i nåtid :) Men holdninger man kan slite med i samfunnet i dag kan ha rot i politikk 10-30 år tilbake - dessverre.

Systemene rundt boliger som eksisterer i dag har jeg heller ikke kritisert. Der er jeg helt enig med deg som du sikkert kan lese av mine innlegg.

Quote

en bakdel er at det bidrar til å presse opp leieprisene i byen og at det er stort vedlikeholdsetterslep på de kommunale boligene, hvor prisene ofte dessverre ikke står i forhold til standarden. 

Hva tenker du er årsaken her?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Takk for grafen. hvilken andel av R1b består av Celtic, Frisian?

Samt hva mener man med Aryan i illustrasjonen over?

Jeg bryr meg ikke om hudfarge men historie er meget interessant.

Aryan er folket i øst-europa og midtøsten, som stammer fra området nord for Georgia, Azerbajan og Armenia -- i hva som nå er en gren av Russland -- for over 4000 år siden, og folkevandring spredte seg vest, sør og så øst til Tyrkia og Iran -- og østover, til India.

Indo-Aryan peoples - Wikipedia

https://cache.eupedia.com/images/content/Haplogroup-R1a.gif

https://cache.eupedia.com/images/content/Haplogroup-R1a-M458.png

...

Og keltisk / frisan er ikke avvikende nok til å meningsfullt skilles fra Saksisk og Sør-Europeisk. Slektninger til dette folket, R1B er også spredt I Mellom-Afrika I stor skala.

DNA study shows Celts are not a unique genetic group - BBC News

https://cache.eupedia.com/images/content/Haplogroup_R1b_World.png

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Mr.Duklain said:

Så hvis leieforholdet blir avsluttet og du nekter å flytte ut. Hva er man da? 

Er ikke meningen å bruke stygge ord, men ja per definisjon var de husokkupanter, var derfor de måtte hentes av politiet. Disse boligene er leieboliger, men det er leieboliger for de som sliter økonomisk. Dette gjaldt ikke for dem.

Familien fikk først beskjed om at kommunal kontrakt ikke ville bli fornyet i fjor vår. De har brukt tida siden da til å se etter en leilighet på det private markedet, og til å søke startlån.
De fikk etter lang ventetid avslag på startlån.
De fikk før jul beskjed om at saken skulle behandles på nytt, og at utkastelsen skulle utsettes.
De fikk nytt avslag 12. januar. Denne ble påklagd, og mens klagen er til behandling skjer utkastelsen.

Når familien ikke forlot leiligheten før Namsfogden og politiet kom, var det fordi klagen deres ennå ikke var ferdigbehandlet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er også flere aspekter ved denne saken som jeg har fått med meg:

1) familien fikk beskjed om at eier av leiligheten skulle selge leiligheten, først muntlig 12 mnd tidligere, og deretter skriftlig 6 mnd før utkastelse. De har dermed hatt god tid på å skaffe ny bolig.

2) familien har bodd i den kommunale leiligheten i 10 lange år, noe som ikke er tiltenkt en kommunal bolig, disse er til for å gi midlertidig botilbud inntil de kan forsørge seg selv, de skal ikke bli der i 10 år.

3) den ene forsørgeren i familien er helsefagarbeider med 600.000kr i inntekt per år. Det bodde i tillegg 3 andre voksnei leiligheten, personer over 18 år med egen jobb og inntekt

4) under utkastelsen tilbød flere naboer husrom til familien, men familien takket nei fordi “de hadde alt et sted å dra”. 

5) da huseier kom for å overta leiligheten, nektet familien å forlate leiligheten. Huseier måtte derfor be om bistand. 

6) de 15.000,- som overskrider familiens inntekt har ingenting med saken å gjøre. De 15.000,- som overskrider ga dem problemer mtp. startlånet de har søkt fra Husbanken. Det medførte at de fikk avslag på søknad om startlån, og har nå klaget inn denne. De venter på at klagen skal behandles, – derfor ønsket de å bli i leiligheten inntil klagen var behandlet, og nektet derfor å forlate denne ved overtakelse.

Så ja det du sier er rett, men saken er mer kompleks enn som så. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Er også flere aspekter ved denne saken som jeg har fått med meg:

1) familien fikk beskjed om at eier av leiligheten skulle selge leiligheten, først muntlig 12 mnd tidligere, og deretter skriftlig 6 mnd før utkastelse. De har dermed hatt god tid på å skaffe ny bolig.

2) familien har bodd i den kommunale leiligheten i 10 lange år, noe som ikke er tiltenkt en kommunal bolig, disse er til for å gi midlertidig botilbud inntil de kan forsørge seg selv, de skal ikke bli der i 10 år.

3) den ene forsørgeren i familien er helsefagarbeider med 600.000kr i inntekt per år. Det bodde i tillegg 3 andre voksnei leiligheten, personer over 18 år med egen jobb og inntekt

4) under utkastelsen tilbød flere naboer husrom til familien, men familien takket nei fordi “de hadde alt et sted å dra”. 

5) da huseier kom for å overta leiligheten, nektet familien å forlate leiligheten. Huseier måtte derfor be om bistand. 

6) de 15.000,- som overskrider familiens inntekt har ingenting med saken å gjøre. De 15.000,- som overskrider ga dem problemer mtp. startlånet de har søkt fra Husbanken. Det medførte at de fikk avslag på søknad om startlån, og har nå klaget inn denne. De venter på at klagen skal behandles, – derfor ønsket de å bli i leiligheten inntil klagen var behandlet, og nektet derfor å forlate denne ved overtakelse.

Så ja det du sier er rett, men saken er mer kompleks enn som så. 

Dette er - igjen - feil. Denne lista har du kopiert fra Frp-politiker (og sterkt innvandringskritiske) Christian Tybring-Gjeddes Facebook-side, og den inneholder dessverre masse feilinformasjon som hans følgere velvillig tror på.

En av de som har aksjonert, og har innsyn i saken og dokumentene oppklarer feilene som Tybring-Gjedde med flere nå sprer:

965451317_Skjermbilde2021-02-15kl_21_53_35.thumb.png.75f9f505e12ceb7697c33027f0585913.png

Lenke her: https://www.facebook.com/bjarte.breiteig/posts/3798673336880567?__cft__[0]=AZVe9RMjZjXAUVwqiT1AKz9pBJ6UdB7WJNOSe2mARSSoQiTzQNoBv_5DcMXVe6pTtyYXU9Ni-kNjVlIs268Awbvp2Xzthsu6aox88-9ye9rQbog70jkYyPnUGQ1_KFotg7g&__tn__=%2CO%2CP-R

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Familien Jama på Tøyen er i en vanskelig gruppe, med mange barn og utenlandsk klingende navn.

– Jo flere barn, jo mindre kan man låne. Ut i fra SIFOs referansebudsjett regner man ut hvor mye man trenger for å leve samtidig som man skal betjene et lån. Da blir det vanskelig å få lån når man har mange barn, sier forskeren.

– Aller helst vil man i det private leiemarkedet leie ut til enslige kvinner i 40-årene som ikke sliter på leiligheten. Studier dokumenterer også etnisk forskjellsbehandling på leiemarkedet. Det betyr at barnefamilier med etnisk minoritetsbakgrunn sliter ekstra mye på det private leiemarkedet, sier han videre.

https://www.dagsavisen.no/oslo/forsker-om-kommunale-boliger-dette-er-problemet-1.1832694#cxrecs_s

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ser og forstår godt effekten av navn (som alt annet). Men hvis det forferdelig nok skulle stanse hele livet ditt, er det ikke da bedre å vurdere å skifte navn?

Hvis jeg aldri fikk jobb i Iran ford jeg het "Scott Washington" så ville jeg sett på om det hjalp å bytte til noe som gjorde det enklere for meg.

Jeg forstår selvsagt at eksemplet er søkt, men jeg tror ikke navnet mitt ville stoppet meg om det kom ned til det.
Ja greit, denne skitten og annen skitt stinker men verden er ikke en rettferdig plass, hvorfor ikke prøve for å kommme videre?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Jeg ser og forstår godt effekten av navn (som alt annet). Men hvis det forferdelig nok skulle stanse hele livet ditt, er det ikke da bedre å vurdere å skifte navn?

Hvis jeg aldri fikk jobb i Iran ford jeg het "Scott Washington" så ville jeg sett på om det hjalp å bytte til noe som gjorde det enklere for meg.

Jeg forstår selvsagt at eksemplet er søkt, men jeg tror ikke navnet mitt ville stoppet meg om det kom ned til det.

Problemet er premisset ditt. Det baserer seg på at at alle tenker som deg. 

For deg er det kanskje ikke noe problem, men for andre kan navnet være en del av identiteten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Psykake said:

Problemet er premisset ditt. Det baserer seg på at at alle tenker som deg. 

For deg er det kanskje ikke noe problem, men for andre kan navnet være en del av identiteten. 

Nei jeg legger ikke den premissen. Jeg forstår godt at navnet er en del av identiteten, men hvis valget er jobb eller navn så ville jeg i det minste vurdert det. Selv om det ikke bør være nødvendig.

Akkuratr som hår, skjegg, tattoveringer, piercinger, bekledning (om så ikke langbente bukser hvor det kreves) kan være en del av identitet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Whataboutism. 

 

Å vise til det faktum at det er minst rasisme i skandinaviske land er absolutt ikke whataboutism. Man bør selvsagt ta tak i rasisme der den finner sted, men man bør heller ikke late som at problemet er mye større enn det egentlig er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (1 minutt siden):

Å vise til det faktum at det er minst rasisme i skandinaviske land er absolutt ikke whataboutism. Man bør selvsagt ta tak i rasisme der den finner sted, men man bør heller ikke late som at problemet er mye større enn det egentlig er.

Det er whataboutism. Tråden heter Rasisme i Norge?

Om det er mer rasistisk andre steder i verden er irrelevant i det spørsmålet. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...