Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (15 minutter siden):


Akkuratr som hår, skjegg, tattoveringer, piercinger, bekledning (om så ikke langbente bukser hvor det kreves) kan være en del av identitet.

Du sier at det ikke var premisset ditt, men nå sidestiller du eksemplene over med det å skifte navn. Jeg mener det er fundamentalt forskjellige ting. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Det er selvsagt ikke en bagatell.

Å måtte fjerne en piercing er, i mine øyne, en bagatell sammenlignet med å juridisk bytte navn. 

Uavhengig av hvor stor del den piercingen er av identiteten din. 

 

Nå sporer det helt av her, men poenget mitt var at forslaget om å skifte navn er i beste fall en naiv tilnærming til problemstillingen. 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Psykake said:

Å måtte fjerne en piercing er, i mine øyne, en bagatell sammenlignet med å juridisk bytte navn. 

Uavhengig av hvor stor del den piercingen er av identiteten din. 

 

Nå sporer det helt av her, men poenget mitt var forslaget om å skifte navn er i beste fall naivt. 

Hvem diskuterer du mot nå? Jeg sa at å skifte navn ikke er en bagatell. Og nei det er ikke naivt om virkeligheten er som du sier.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Hvem diskuterer du mot nå? Jeg sa at å skifte navn ikke er en bagatell. Og nei det er ikke naivt om virkeligheten er som du sier.

Jeg var usikker på hvorfor du skrev om langbukser, piercinger og hår. Det ga ingen mening bortsett fra å settes i sammenheng med det å skifte navn. 

Skulle tydeligvis ha spurt hva du mente, for jeg misforsto. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 timer siden):

Det er whataboutism. Tråden heter Rasisme i Norge?

Om det er mer rasistisk andre steder i verden er irrelevant i det spørsmålet. 

 

Konkrete sammenligninger er ikke "whataboutisme". Studier som sier at Norge er et av verdens minst rasistiske land er selvsagt ikke "whataboutisme" når temaet er nettopp rasisme i Norge. Dersom noen påstår at Norge er ett fattig land fordi vi har uteliggere og ikke tar vare på romfolk så vil et motargument være at vi er tross alt rikere enn mange andre land. Og vi har goder og rettigheter man bare kan drømme om andre steder. Litt perspektiv kalles det.

Så får du forholde deg til denne nye (for deg) informasjonen om at Norge er et av verdens minst rasistiske land og at dette er et langt større problem i f.eks Midtøsten og andre steder. Selv om enkelte faktaopplysninger ikke passer ditt narrativ så er det ikke fake news eller whataboutisme av den grunn.

Du har rett til din egen mening, men ikke dine egne fakta. Og så har det visst blitt en trend, spesielt for en del folk på venstresiden, å kalle alle motargumenter for "whataboutisme". Misbruk av begrep.

Endret av Ka9nen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (3 timer siden):

Konkrete sammenligninger er ikke "whataboutisme". Studier som sier at Norge er et av verdens minst rasistiske land er selvsagt ikke "whataboutisme" når temaet er nettopp rasisme i Norge. Dersom noen påstår at Norge er ett fattig land fordi vi har uteliggere og ikke tar vare på romfolk så vil et motargument være at vi er tross alt rikere enn mange andre land. Og vi har goder og rettigheter man bare kan drømme om andre steder. Litt perspektiv kalles det.

Så får du forholde deg til denne nye (for deg) informasjonen om at Norge er et av verdens minst rasistiske land og at dette er et langt større problem i f.eks Midtøsten og andre steder. Selv om enkelte faktaopplysninger ikke passer ditt narrativ så er det ikke fake news eller whataboutisme av den grunn.

Du har rett til din egen mening, men ikke dine egne fakta. Og så har det visst blitt en trend, spesielt for en del folk på venstresiden, å kalle alle motargumenter for "whataboutisme". Misbruk av begrep.

Det er ingen konkret sammenligning.

Du påpeker noe som er innlysende og irrelevant. 

Og der kom merkelappen Venstresiden. Gratulerer. 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Nei jeg legger ikke den premissen. Jeg forstår godt at navnet er en del av identiteten, men hvis valget er jobb eller navn så ville jeg i det minste vurdert det. Selv om det ikke bør være nødvendig.

Akkuratr som hår, skjegg, tattoveringer, piercinger, bekledning (om så ikke langbente bukser hvor det kreves) kan være en del av identitet.

Jeg ville også ha strukket meg langt for å komme «innenfor» hvis jeg var på utsiden.

Det endret ikke at det er problematisk at Atle får komme på jobbintervju mens Ali (i større grad) ikke får det. "Vi" forventer at alle borgere lærer seg språk og lover og kultur, men de må få holde på navn og egen kultur/identitet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (7 timer siden):

Det er whataboutism. Tråden heter Rasisme i Norge?

Om det er mer rasistisk andre steder i verden er irrelevant i det spørsmålet. 

Hvis man skal fikse noe så er det greit å studere noe som er bedre. Det var sånn Japan ble en ledende industrinasjon etter krigen, og Kina ble det samme en generasjon senere.

I tilfelle rasisme så er det usikkert hvilket land/kultur Norge bør kopiere. Vi kan helt sikkert lære enkelt-aspekter av forskjellige kulturer (jeg er nysgjerrig på Amerikansk kultur i så måte).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (5 timer siden):

Og så har det visst blitt en trend, spesielt for en del folk på venstresiden, å kalle alle motargumenter for "whataboutisme". Misbruk av begrep.

Jeg tilhører ikke «venstresiden», men synes også det var whataboutism i sammenheng med saken som ble diskutert. Det var jo ikke et relevant argument eller belysende opp mot den diskusjonen. For selv om Norge er et mindre rasistisk land enn mange andre, så har vi jo problemer med det vi også som eksisterer uavhengig av om det er verre eller bedre andre steder.

Men ellers er det selvsagt ikke whataboutism opp mot trådens tema, snarere veldig interessant. Savner dog en lenke eller noe som kan underbygge det du sier da :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 timer siden):

Dette er - igjen - feil. Denne lista har du kopiert fra Frp-politiker (og sterkt innvandringskritiske) Christian Tybring-Gjeddes Facebook-side, og den inneholder dessverre masse feilinformasjon som hans følgere velvillig tror på.

En av de som har aksjonert, og har innsyn i saken og dokumentene oppklarer feilene som Tybring-Gjedde med flere nå sprer:

965451317_Skjermbilde2021-02-15kl_21_53_35.thumb.png.75f9f505e12ceb7697c33027f0585913.png

Lenke her: https://www.facebook.com/bjarte.breiteig/posts/3798673336880567?__cft__[0]=AZVe9RMjZjXAUVwqiT1AKz9pBJ6UdB7WJNOSe2mARSSoQiTzQNoBv_5DcMXVe6pTtyYXU9Ni-kNjVlIs268Awbvp2Xzthsu6aox88-9ye9rQbog70jkYyPnUGQ1_KFotg7g&__tn__=%2CO%2CP-R

Nå er det ikke sikkert denne random fyren heller har rett. Jeg tror nå at sannheten er en mellomting mellom disse to innleggene. Jeg skal ærlig innrømme at jeg stusset på at det ene familiemedlemmet tjente 600k. 

Ja, det er viktig å ikke spre feilinformasjon. Jeg fant ikke disse punktene hos Gjedde, men et annet sted. 

Når det kommer til navnebytte så hadde jeg gjort det selv hadde jeg flyttet til et annet land. Dette for å gjøre meg mer attraktiv i jobbmarkedet, og for å føle meg mer hjemme og akseptert i landet jeg nå kalte hjem. Nå sier jeg ikke at alle må bytte navn, det bør være opp til hver enkelt. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Jeg tilhører ikke «venstresiden», men synes også det var whataboutism i sammenheng med saken som ble diskutert. Det var jo ikke et relevant argument eller belysende opp mot den diskusjonen. For selv om Norge er et mindre rasistisk land enn mange andre, så har vi jo problemer med det vi også som eksisterer uavhengig av om det er verre eller bedre andre steder.

Selvsagt skal man fortsette å ta tak i den rasismen som finnes og det at man er på tå hev iforhold til problemstillingen er også hovedgrunnen til at vi har fått mindre rasisme i Norge si de siste 100 årene.

Forestillingene om at det dog skulle være mye rasisme i Norge er tøv og jeg mener undersøkelsene viser det. Og de som påstår det mener jeg bør faktasjekkes grundigere. Man gjør ikke saken noen tjeneste ved å overdrive.

Så nei, jeg er ikke enig i at det er whataboutisme å påpeke at Norge er blant verdens minst rasistiske land når debatten dreier seg om rasisme i Norge. Det viser at vi gjør mye riktig med det, tross alt. Og at de aller fleste nordmenn er veldig lite fremmedfiendtlige.

Endret av Ka9nen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (23 minutter siden):

Nå er det ikke sikkert denne random fyren heller har rett. Jeg tror nå at sannheten er en mellomting mellom disse to innleggene. Jeg skal ærlig innrømme at jeg stusset på at det ene familie medlemmet tjente 600k. 

Ja, det er viktig å ikke spre feilinformasjon. Jeg fant ikke disse punktene hos Gjedde, men et annet sted. 

Bjarte Breiteig kjenner familiens situasjon, har innsyn i saken og har vært synlig i media rundt dette. Han går selv god for opplysningene han skriver under sitt eget navn. Ser ingen grunn til at han i sitt motsvar skulle skrive feil om fakta som er så enkle å motbevise for andre som har innsyn i saken. Det er dessuten enkelt å sjekke opp en del detaljer dersom man vet navnene på personene i skattelister osv.

Tybring-Gjedde er kilden til den lista du postet. Han sier han har fått tilsendt informasjon fra en anonym kilde han ikke kan gå god for, men sier han likevel velger å «viderebringe» selv om han selv ikke kjenner fakta i saken. Dette er klassisk Trybring-Gjedde som ikke akkurat har verdens beste track record i sin omgang med fakta, og som vi vet har en sterk politisk motivasjon (en av landets mest innvandringskritiske politikere). Mye av det han skriver der vet vi jo at ikke er sant gjennom media også.

At en politiker velger å bruke en slik sak på den måten Tybring-Gjedde gjør uten selv å kjenne fakta i saken gjør at jeg tenker mitt om motivasjonen. Stusset i utgangspunktet på hvorfor saken ble tema i denne tråden, men etter å ha sett dette, hvordan enkelte skriver om familien i kommentarfelt, artikler i Resett og på andre nettsteder osv så var det riktig tråd likevel.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (5 minutter siden):

Selvsagt skal man fortsette å ta tak i den rasismen som finnes og det at man er på tå hev iforhold til problemstillingen er også hovedgrunnen til at vi har fått mindre rasisme i Norge si de siste 100 årene.

Forestillingene om at det dog skulle være mye rasisme i Norge er tøv og jeg mener undersøkelsene viser det. Og de som påstår det mener jeg bør faktasjekkes grundigere. Man gjør ikke saken noen tjeneste ved å overdrive.

Så nei, jeg er ikke enig i at det er whataboutisme å påpeke at Norge er blant verdens minst rasistiske land når debatten dreier seg om rasisme i Norge. Det viser at vi gjør mye riktig med det, tross alt. Og at de aller fleste nordmenn er veldig lite fremmedfiendtlige.

Ok. 

Saudi Arabia, Israel og USA er land med mer rasisme enn Norge. 

Da har vi fått etablerte dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Bjarte Breiteig kjenner familiens situasjon, har innsyn i saken og har vært synlig i media rundt dette. Han går selv god for opplysningene han skriver under sitt eget navn. Ser ingen grunn til at han i sitt motsvar skulle skrive feil om fakta som er så enkle å motbevise for andre som har innsyn i saken. Det er dessuten enkelt å sjekke opp en del detaljer dersom man vet navnene på personene i skattelister osv.

Ja, men fortsatt er vell Bjarte som samler inn pengene? Han vil jo selvfølgelig male situasjonen best for sin sak. Kommunen har (på grunn av taushetsplikt) vært veldig stille om saken. 10 år i kommunal bolig er veldig lenge! Det er også merkverdig at politiet må gripe inn med 3 patruljer. Det er slike ting som virker forunderlig for meg, og gjør at jeg ikke tar alt Bjarte skriver for god fisk. 

Edith: Ny info om saken. Skal nok ikke alltid høre på Bjarne. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/dramaet-pa-toyen-har-flere-sider-fikk-flere-tilbud-om-hjelp-for-utkastelsen/s/12-95-3424089384

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (8 minutter siden):

Selvsagt skal man fortsette å ta tak i den rasismen som finnes og det at man er på tå hev iforhold til problemstillingen er også hovedgrunnen til at vi har fått mindre rasisme i Norge si de siste 100 årene.

Forestillingene om at det dog skulle være mye rasisme i Norge er tøv og jeg mener undersøkelsene viser det. Og de som påstår det mener jeg bør faktasjekkes grundigere. Man gjør ikke saken noen tjeneste ved å overdrive.

Så nei, jeg er ikke enig i at det er whataboutisme å påpeke at Norge er blant verdens minst rasistiske land når debatten dreier seg om rasisme i Norge. Det viser at vi gjør mye riktig med det, tross alt. Og at de aller fleste nordmenn er veldig lite fremmedfiendtlige.

Jeg sa nettopp at det er selvsagt ikke whataboutism opp mot trådens tema, snarere veldig interessant. 

Bare at det ikke var relevant til det som ble diskutert over. Men til tråden? Absolutt!

Og som sagt vil jeg gjerne vite mer om det, hvis du har noen kilder som kan underbygge at vi er blant verdens minst rasistiske land. Jeg tror du har rett i mye av påstanden, men synes jo også at det er redelig å bygge opp påstander som den med fakta, en studie, forskning eller lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (30 minutter siden):

Ja, men fortsatt er vell Bjarte som samler inn pengene? Han vil jo selvfølgelig male situasjonen best for sin sak. Kommunen har (på grunn av taushetsplikt) vært veldig stille om saken. 10 år i kommunal bolig er veldig lenge! Det er også merkverdig at politiet må gripe inn med 3 patruljer. Det er slike ting som virker forunderlig for meg., Og gjør at jeg ikke tar alt Bjarte skriver for god fisk. 

Er det frekt å påstå at du ikke ville brydd seg om denne saken hvis familien het Hansen til etternavn? 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (8 minutter siden):

Er det frekt å påstå at du ikke ville brydd seg om denne saken hvis familien het Hansen til etternavn? 

Hvis premissene var de samme så tror jeg ingen hadde brydd seg. De hadde nok ikke fått 1 Mill i innsamling ihvertfall. Dette var litt premisset for at jeg delte den her. Vet jeg alle detaljene om saken? Nei, men denne saken fikk meg til å stusse. Jeg bryr meg egentlig ikke veldig om saken sånn personlig nei. 

Synes diskunen om at vi er det minst rasistiske landet i verden er interessant. Om vi er det skal jeg ikke uttale meg om, men leste en artikkel en tid tilbake at vårt naboland Finland er det mest rasistiske landet i Europa. Jeg stusser litt på hvordan man skal måle rasisme egentlig. For jeg tviler på at dette er noe folk går rundt å drøfter til daglig.  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 minutter siden):

Hvis premissene var de samme så tror jeg ingen hadde brydd seg. De hadde nok ikke fått 1 Mill i innsamling ihvertfall. Dette var litt premisset for at jeg delte den her. Vet jeg alle detaljene om saken? Nei, men denne saken fikk meg til å stusse. 

Synes diskunen om at vi er det minst rasistiske landet i verden er interessant. Om vi er det skal jeg ikke uttale meg om, men leste en artikkel en tid tilbake at vårt naboland Finland er det mest rasistiske landet i Europa. Jeg stusser litt på hvordan man skal måle rasisme egentlig. For jeg tviler på at dette er noe folk går rundt å drøfter til daglig.  

Nå var jeg temmelig presis og tydelig når jeg spurte om du ville ha brydd deg hvis etternavnet til familien var Hansen. 

Jeg mener naboene ville gjort det samme om familien het Hansen eller Ali, omstendighetene tatt i betraktning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Nå var jeg temmelig presis og tydelig når jeg spurte om du ville ha brydd deg hvis etternavnet til familien var Hansen. 

Jeg mener naboene ville gjort det samme om familien het Hansen eller Ali, omstendighetene tatt i betraktning. 

Da er vi uenig der. Jeg skrev klart å tydelig nei på ditt svar, hvis premissene var de samme. Kommunale boliger er en midlertidig ordning, bryter du kravene for en slik skal man ikke ha kommunal bolig. 

Er ganske enkelt det jeg mener. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...