Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (17 minutter siden):



Jeg er etnisk norsk og har blitt skjelt ut av innvandrere pga. min hudfarge, etnisitet og religion mange ganger - i Norge.

Forskjellen er at jeg lar det prelle av fordi jeg er del av majoriteten, mens de som minoriteter oftere tar det til seg. Det til tross for at de har bedre rettssikkerhet som minoriteter enn majoriteten har.

Det er på tide at både forskere og journalister også spør seg selv hvorfor det nesten uten unntak er unge, politisk radikale, minoritetskvinner som bruker for mye tid på Instagram, Tumblr, TikTok osv. som kommer med disse anklagene.

Det er visst en jobb å gjøre her med å prøve og forstå hverandre.

Jeg er ikke enig i at det er bedre rettsikkerhet for minoriteter enn majoriteten, selv om den kan ha blitt bedre enn før fordi man har fått fokus på minoriteter og diskriminering. Det er fordi innvandrere eller norske med mørk hudfarge har begynt å si i fra.

Jeg kan bare snakke utifra meg selv og hva venner med mørk hudfarge forteller. Bla. å ha blitt stoppet på offentlig sted og mistenkeliggjort uten å tilhøre et kriminelt miljø, fordi man ser stresset ut når man snakker i mobilen. Jeg har ikke hørt om lignende fra lyshudete venner.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, jjkoggan said:

Er det majoriteten eller minoriteten som har mest sosial makt og derfor kan  ekskludere hvem de vil?


Når den passive eller uengasjerte majoriteten stilletiende sitter og toer tomlene mens minoriteten diskriminerer så er det minoriteten som har mest utøvende makt.

I demokratiske rettsstater har vi også lover og regler som forhindrer diskriminering av minoriteter.

Med andre ord har minoriteter i Norge per i dag praktisk sett både mer makt til å ekskludere og kansellere samt til å anklage andre for å gjøre det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 20.2.2024 den 10:39 AM):

Det som skjedde, var at han som varaordfører ble tatt for å være taxisjåfør. "Jeg orker ikke være stille lenger" fra datteren, tyder på at det er vanlig for dem og utsettes for slike kommentarer eller lignende.

En bekjent av meg med asiatisk utseende, ble skjelt ut på engelsk i en butikk, fordi hun ble tatt for å være aupair. Man lar det dårlige humøret gå utover de som er "under seg", fordi de er lettere å ta.

Jenta, som er født i Norge og dermed norsk, bekymrer seg for faren sin og rasisme. De er fullt ut integrert i Norge, men det hjelper ikke.

Det skal ikke mer til enn å lese kommentarfeltene. Er alle som skriver i kommentarfeltene beruset?

Nordmenn kan være fæle mot de som skiller seg ut på en eller annen måte, oss selv også. Fikk virkelig kjenne på det da jeg var på det mest overvektige. Fikk en masse stygge blikk på treningssenter f.eks, kun en som jobbet der som personlig trener tok kontakt og var hyggelig. Ved et annet tilfelle så vant jeg en stor lokal pokerturnering der jeg trodde jeg var ganske godt likt. På facebook var det ingen som trykte "liker" på vinnerbildet, da en annen person vant neste turnering var det 258 personer (som er ca hele klubben) som likte det. Et par eksempler på hvordan vi nordmenn fryser ut hverandre også, ikke bare utlendinger.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Subara said:

Det er visst en jobb å gjøre her med å prøve og forstå hverandre.

Jeg er ikke enig i at det er bedre rettsikkerhet for minoriteter enn majoriteten, selv om den kan ha blitt bedre enn før fordi man har fått fokus på minoriteter og diskriminering. Det er fordi innvandrere eller norske med mørk hudfarge har begynt å si i fra.

Jeg kan bare snakke utifra meg selv og hva venner med mørk hudfarge forteller. Bla. å ha blitt stoppet på offentlig sted og mistenkeliggjort uten å tilhøre et kriminelt miljø, fordi man ser stresset ut når man snakker i mobilen. Jeg har ikke hørt om lignende fra lyshudete venner.



Enig i at man ofte snakker forbi hverandre, og at det leses mye inn i hva andre skriver. Men jeg mener jeg uttrykker meg ganske tydelig. Om noen lurer, så ble jeg født i en innvandrerbydel av Oslo og vokste opp op 80-90 tallet, da målet fremdeles var likeverd og sameksistens, og man kunne kalle en spade for en spade og fremdeles være venner og tom. gjøre narr av hverandre for forskjellene. Det var, til tross for hva millenials og Gen Z mener, *humaniserende*.

Om nordmenn stod bak 9/11 så burde du ikke være overrasket om du blir stanset i New York med lusekofte på og stilt noen spørsmål.

Det er alltid kjedelig å bli stanset i sikkerhetskontroller, men det er ikke nødvendigvis rasisme av den grunn.

I stedet for å klage på at politiet gjør jobben sin, burde de gjøre tiltak for å motarbeide subkulturene som står bak.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, DukeNukem3d said:

Nordmenn kan være fæle mot de som skiller seg ut på en eller annen måte, oss selv også. Fikk virkelig kjenne på det da jeg var på det mest overvektige. Fikk en masse stygge blikk på treningssenter f.eks, kun en som jobbet der som personlig trener tok kontakt og var hyggelig. Ved et annet tilfelle så vant jeg en stor lokal pokerturnering der jeg trodde jeg var ganske godt likt. På facebook var det ingen som trykte "liker" på vinnerbildet, da en annen person vant neste turnering var det 258 personer (som er ca hele klubben) som likte det. Et par eksempler på hvordan vi nordmenn fryser ut hverandre også, ikke bare utlendinger.



Jeg veide på det meste over 200kg. Det du beskriver skjedde meg omtrent aldri. Alle jeg møtte på treningssentre virket positive til at jeg var der. Vi mennesker har en helt vanvittig evne til å projisere egne tanker på andre. Det gjelder særlig negativ selvfølelse. Det er en meget klar sammenheng mellom negativ selvfølelse og identitetspolitikk.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):



Jeg veide på det meste over 200kg. Det du beskriver skjedde meg omtrent aldri. Alle jeg møtte på treningssentre virket positive til at jeg var der. Vi mennesker har en helt vanvittig evne til å projisere egne tanker på andre. Det gjelder særlig negativ selvfølelse. Det er en meget klar sammenheng mellom negativ selvfølelse og identitetspolitikk.

Interessant nok skjedde det ikke da jeg var en periode i Asker, der ble jeg ønsket velkommen både i svømmehall og på treningsstudio. Spesielt var det ei hyggelig dame i svømmehallen som slo av en prat med meg hver gang, hun merket nok på meg at jeg ikke var veldig komfortabel med å sprade rundt i badebukse 😂

Jeg har nok vært på feil treningsstudio. 

200 kg ja, men bedre situasjon nå eller? Jeg kom meg ned 30 kg ifjor og kan nok fint gå ned 30 kg til ja.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (12 minutter siden):


Når den passive eller uengasjerte majoriteten stilletiende sitter og toer tomlene mens minoriteten diskriminerer så er det minoriteten som har mest utøvende makt.

I demokratiske rettsstater har vi også lover og regler som forhindrer diskriminering av minoriteter.

Med andre ord har minoriteter i Norge per i dag praktisk sett både mer makt til å ekskludere og kansellere samt til å anklage andre for å gjøre det.

Alle makten minoriteten har er fordi majoriteten godkjenner det.  Sosial makten ligger hos majoriteten som bestemmer hva som er normalt og typisk.  Minoriteter får ikke velge hvis de er  helt norsk eller nordmenn eller ikke så de klager på det og noen ganger ekskluderer etnisk nordmenn i protest.  Det ville du kanskje hvis du erfarte hele ditt liv at du ikke helt tilhører samfunnet.

Loven sier ikke at det er bare minoriteter som kan erfare ulovlig diskriminering forresten.  Hvert år i USA så straffes noe minoriteter for hatkriminalitet mot hvite.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (33 minutter siden):

Interessant nok skjedde det ikke da jeg var en periode i Asker, der ble jeg ønsket velkommen både i svømmehall og på treningsstudio. Spesielt var det ei hyggelig dame i svømmehallen som slo av en prat med meg hver gang, hun merket nok på meg at jeg ikke var veldig komfortabel med å sprade rundt i badebukse 😂

Jeg har nok vært på feil treningsstudio. 

200 kg ja, men bedre situasjon nå eller? Jeg kom meg ned 30 kg ifjor og kan nok fint gå ned 30 kg til ja.

Merker stor forskjell på hvordan folk oppfører seg her og, 60kg nå sia jula for ett år siden..

Folk er assholes, uansett farge, religion, legning osv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):


Enig i at man ofte snakker forbi hverandre, og at det leses mye inn i hva andre skriver. Men jeg mener jeg uttrykker meg ganske tydelig. Om noen lurer, så ble jeg født i en innvandrerbydel av Oslo og vokste opp op 80-90 tallet, da målet fremdeles var likeverd og sameksistens, og man kunne kalle en spade for en spade og fremdeles være venner og tom. gjøre narr av hverandre for forskjellene. Det var, til tross for hva millenials og Gen Z mener, *humaniserende*.

Om nordmenn stod bak 9/11 så burde du ikke være overrasket om du blir stanset i New York med lusekofte på og stilt noen spørsmål.

Det er alltid kjedelig å bli stanset i sikkerhetskontroller, men det er ikke nødvendigvis rasisme av den grunn.

I stedet for å klage på at politiet gjør jobben sin, burde de gjøre tiltak for å motarbeide subkulturene som står bak.

Det kommer an på hvordan man definerer rasisme og erfaringene man har.

Enig i at politiet må gjøre jobben sin, men det kan være brutalt og bli kriminalisert pga hudfargen, som man ikke kan bytte ut, mens man gjør alt for å tilpasse seg å bli norsk. Ellers er de innvandrere jeg kjenner positive og ser ut til å tåle en støyt. Og takknemlige over å bo i Norge. Men litt rart når man er født her og fortsatt ikke bli regnet som norsk.

I forhold til å tilhøre majoriteten bør vi prøve å svelge noen kameler for minoritetenes skyld. Selv om det finnes bra og dårlige personer i begge leire.

Brother Ursus skrev (11 minutter siden):

Det er en meget klar sammenheng mellom negativ selvfølelse og identitetspolitikk.

Jeg bruker ikke ordet identitetspolitikk, men identitet. Å være stolt av sin egen identitet er bra for selvfølelsen. Derfor mer representasjon av minoriteter i filmindustrien m.m, for å oppnå stolthet som igjen gir personlig styrke. "Hvem er jeg" starter i ungdomsårene. Det er enklere med blanke ark og flere eller like muligheter. Det er dermed ikke sagt at livet trenger å gå knirkefritt fordi man tilhører majoritetskulturen.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (På 26.2.2024 den 7:42 PM):

Interessant nok skjedde det ikke da jeg var en periode i Asker, der ble jeg ønsket velkommen både i svømmehall og på treningsstudio. Spesielt var det ei hyggelig dame i svømmehallen som slo av en prat med meg hver gang, hun merket nok på meg at jeg ikke var veldig komfortabel med å sprade rundt i badebukse 😂

Jeg har nok vært på feil treningsstudio. 

200 kg ja, men bedre situasjon nå eller? Jeg kom meg ned 30 kg ifjor og kan nok fint gå ned 30 kg til ja.

Jeg synes at det er beintøft av deg å ta ansvar for deg selv og prøve å gjøre noe med livet ditt. Respekt.

Der jeg trener er det en person jeg har lagt merke til. Det er en mann på rundt 25 år som er overvektig og går med en ganske stor t-skjorte. I garderoben gjemmer han seg på en måte og prøver å gjøre seg liten (sikkert mye angst). Det skal godt gjøres da han nok er minst 1,90 høy. Men jeg har enorm respekt for han fordi han kommer i alle fall på treningen 3 dager i uken og trener rundt 1 time med frivekter. Det virker som at han ikke har særlig med selvtillit siden han ser mye ned og har et lukket kroppsspråk. Jeg har ved flere anledninger hatt lyst til å gå bort og gi kompliment for innsatsen, men har latt være siden det kan fort opppfattes negativt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 26.2.2024 at 6:44 PM, Brother Ursus said:

Med andre ord er politiet "Damned if they do and damned if they don't."

Hvis de etterforsker foreldre med utenlandsk opphav, så blir de beskyldt for å være rasister. Og hvis de ikke etterforsker, så blir de beskyldt for rasisme da også.

Mer sansynelig er det at folk av egeninteresse alltid vil hevde rasisme og diskriminering når den muligheten byr seg fordi det er et enkelt og billig slag under beltet.

Dette er så andre ord, at jeg ikke ser hvordan det relaterer til saken.

Det fremstår ikke som om det er noen foreldre i jentas liv, at hun var alene på reisen og asylmottaket.

Det er ingen grunn til å hevde at politiet ville blitt kritisert uansett, hvorfor skulle de blitt kritisert for å etterforske menneskehandel?
Politiet plikter i henhold til internasjonale avtaler å etterforske menneskehandel.

Det fremstår som du overhodet ikke leste saken, bare leverte en masse surr på autopilot, jeg kan ikke se for meg hvordan du har noen egeninteresse av å bagatellisere menneskehandel, eller politiets mulige forsømte etterforskning av dette, men det fremstår i alle fall billig og enkelt (og uforklarlig dumt) å hevde at kritikk av diskriminering og rasisme alltid motiveres av egosentrisme og juks.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Et lite regnstykke med noen forutsetninger:

  • Vi har en by med 110 000 innbyggere. 10 000 av disse er gjenkjennbare som minoritet.
  • Både majoriteten (100 000) og minoriteten (10 000) har 2% med individer som misliker individene fra den andre gruppen nok til å gi uttrykk for det når de møtes. 
  • Individene i både majoritetsgruppen og minoritetsgruppen har faste omgangskretser med bekjente, men begge møter i tillegg hver dag 110 mennesker utenfor omgangskretsen (feks på butikk, buss, fortau, arrangement) - og det er tilfeldig om disse tilhører minoritet eller majoritet.

Da vil individer i minoritetsgruppen i snitt møte på 2 personer som gir uttrykk for at de misliker dem pga gruppetilhørighet hver eneste dag, men personer i majoritetsgruppen vil møte på 1 person hver femte dag med samme uttrykte misnøye. Individene i minoritetsgruppen vil dermed oppleve 10 ganger så mange negative hendelser som individene i majoritetsgruppen kun pga størrelsesforholdet mellom gruppene

For et majoritetsindivid som ikke har tenkt over ovenstående lille matematiske betraktning, og som korrekt antar at de aller fleste i hans omgangskrets ikke gir uttrykk negative holdninger til minoritetsindivider, kan det være vanskelig å akseptere riktigheten av at minoritetsindivider kan rapportere om mange negative hendelser. Størrelsesforholdet er da nøkkelen til å forstå det.

(For ordens skyld: Jeg mener ikke med dette regnestykket å si noe som helst om andelen av rasisme i majoritet og/eller minoritet, ei heller hva konsekvensene av eksempelet bør lede til - jeg ønsker bare å påpeke at størrelsesforhold er relevant for hvor hyppig individer kan oppleve negative hendelser ut fra jevnt fordelte antipatier.)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Følgjande får meg til å flire litt:

2024: 

Sitat

– Vi finner det helt uaktuelt å oppføre seg på en slik måte i sosiale medier, sier Sylvi Listhaug til NRK fredag kveld.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/per-willy-amundsen-far-kritikk-for-uttalelser-pa-facebook-1.16795828

2018:

Sitat

9b6c9f56-d66d-4f40-9638-35b58f9ed627?for

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jXG0d/sylvi-listhaug-slettet-omdiskutert-bilde-fra-facebook

Men det er jo bra dersom Listhaug og andre har lært at ein bør diskutere på ein sakleg måte i sosiale media.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg leste en reportasje om ei jente som var tiltalt for rasisme. Kommentaren til denne jenta var, jeg kan ikke tiltales for rasisme for jeg er ikke hvit. Jeg er ikke norsk heller. Dere med en annen hudfarge en hvit er vel så rasistiske som  noen andre.  

 

Lenke til kommentar
anomys skrev (1 time siden):

Jeg leste en reportasje om ei jente som var tiltalt for rasisme. Kommentaren til denne jenta var, jeg kan ikke tiltales for rasisme for jeg er ikke hvit.

Det er jo sånn rasister tenker, grunnene til at de ikke er rasister er gjerne ganske kreative/dumme. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 2.3.2024 den 5:21 PM):

Jeg synes at det er beintøft av deg å ta ansvar for deg selv og prøve å gjøre noe med livet ditt. Respekt.

Der jeg trener er det en person jeg har lagt merke til. Det er en mann på rundt 25 år som er overvektig og går med en ganske stor t-skjorte. I garderoben gjemmer han seg på en måte og prøver å gjøre seg liten (sikkert mye angst). Det skal godt gjøres da han nok er minst 1,90 høy. Men jeg har enorm respekt for han fordi han kommer i alle fall på treningen 3 dager i uken og trener rundt 1 time med frivekter. Det virker som at han ikke har særlig med selvtillit siden han ser mye ned og har et lukket kroppsspråk. Jeg har ved flere anledninger hatt lyst til å gå bort og gi kompliment for innsatsen, men har latt være siden det kan fort opppfattes negativt.

Jeg syns du skal gjøre det 😊 Du må selvfølgelig finne de rette ordene sånn at det ikke oppfattes støtende. Sånne komplimenter gitt på en riktig måte kan øke selvtillit enormt og være en gamechanger for folk som sliter. Det kan potensiellt føre til mye bra for denne karen, som en snøball som ruller og legger på seg, og du kan bidra til å starte det. Kanskje du får et nytt og godt vennskap, eller en god treningskompis? Han føler seg sikkert ensom og utilpass om han er der alene, ikke snakker med noen og prøver å gjemme seg. Og med utgangspunktet hans (sånn som du beskriver det) er det nok heller ikke lett for han å ta initiativet til kontakt. Alternativt kan du be han om hjelp til noe for å komme i prat med han. Eller bare si "Godt jobba"! Og gi han et ektefølt smil og tommel opp når dere møtes i garderoben, man bør jo få øyenkontakt først da for at det skal fremstå naturlig.

Jeg har selv slitt med dårlig selvtillit pga mobbing, og komplimenter jeg har fått av hyggelige folk har bidratt til å snu det. Sammen med mye egeninnsats, selvfølgelig. Jeg mener vi alle har et ansvar for å bidra til en bedre verden der vi ser at vi har muligheten til det. Jeg er selv utrolig takknemlig for de som har bidratt til å hjelpe meg opp med gode ord, så jeg prøver selv å være hyggelig og ta initiativ når jeg ser at andre sliter, og løfte de litt opp. Jeg kaller det for 'positiv manipulasjon', og forutseuningen er at det er ektefølt og ærlig 😊

"Be the person you want to meet" 

Endret av Trippelure
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (55 minutter siden):

Det er jo sånn rasister tenker, grunnene til at de ikke er rasister er gjerne ganske kreative/dumme. 

Det er avhengig av hvordan du definere rasisme

Kan slaver bli like rasistiske som slaveiere?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...