Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Just now, Neffi said:

Noen land har opererende spioner i Russland, og forøvrig kan man kjøpe folk, som i å ansette de til å utføre et oppdrag. Man trenger ikke komme mot Putin i et krigsfly eller en panservogn.

Hadde det være så enkelt så hadde vi allerede gjort det. Politiske ledere i land som Russland er godt beskyttet og verken spioner eller leiemordere har noen som helst mulighet til å ta livet av Putin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mulig fordi landene vil beskytte dem. Sender du ikke en gruppe for å ta Putin, så vil de bli slaktet. Sender du inn et fly, så blir den skutt ned og sender du en ICBM så risikerer du atomkrig.

Den enkleste måten, er å få en i Putins innerste sirkel, til å knerte han. Denne personen, må da være villig til å utsette alle han kjenner for den sikre død, inkludert seg selv, men bare å knerte Putin vil være en vanskelig oppgave, da han er ekstremt paranoid og sannsynligvis har sikret seg mot slike attentat. 

Når det er gjort, må du også knerte resten av kabinettet, slik at ingen lik leder overtar. Deretter må du på en eller annen måte få folket til å stemme i en annen retning, og bare det er en formidabel oppgave, når folket stort sett er hjernevasket. 

Slikt som dette, resulterer ofte i borgerkrig, med dertil tap av sivile liv, forresten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Slikt som dette, resulterer ofte i borgerkrig, med dertil tap av sivile liv, forresten. 

Jeg syns borgerkriger er en av de få kriger som er lett å akseptere. Hadde vi fått en skikkelig tulling på stortinget, hadde jeg selv ville deltatt. Uten betenkningstid. Det er en borgerplikt å påse at man har ledere som er for folket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Baranladion said:

Den enkleste måten, er å få en i Putins innerste sirkel, til å knerte han. Denne personen, må da være villig til å utsette alle han kjenner for den sikre død, inkludert seg selv, men bare å knerte Putin vil være en vanskelig oppgave, da han er ekstremt paranoid og sannsynligvis har sikret seg mot slike attentat. 

Når det er gjort, må du også knerte resten av kabinettet, slik at ingen lik leder overtar. Deretter må du på en eller annen måte få folket til å stemme i en annen retning, og bare det er en formidabel oppgave, når folket stort sett er hjernevasket. 

Slikt som dette, resulterer ofte i borgerkrig, med dertil tap av sivile liv, forresten. 

Å finne en måte å ta livet av Putin er bare halvparten av jobben, vi må også finne noen innenfor Putins innerste sirkel som er interessert i å knerte han. De fleste av dem er lojale til Putin og de er også lite interessert i å kommunisere utenfor diplomatiske kanaler, fordi det vil medføre høy risiko for dem selv.

Jeg er enig. Å knerte en leder er en formiddabel oppgave og sjansen er høy at det løser ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (26 minutter siden):

Å finne en måte å ta livet av Putin er bare halvparten av jobben, vi må også finne noen innenfor Putins innerste sirkel som er interessert i å knerte han. De fleste av dem er lojale til Putin og de er også lite interessert i å kommunisere utenfor diplomatiske kanaler, fordi det vil medføre høy risiko for dem selv.

Jeg er enig. Å knerte en leder er en formiddabel oppgave og sjansen er høy at det løser ingenting.

Rasisme i Norge og Putin?

Lenke til kommentar
Neffi skrev (10 timer siden):

Jeg syns borgerkriger er en av de få kriger som er lett å akseptere. Hadde vi fått en skikkelig tulling på stortinget, hadde jeg selv ville deltatt. Uten betenkningstid. Det er en borgerplikt å påse at man har ledere som er for folket.

Borgerkriger er de aller jævligste krigene…

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (10 timer siden):

Hadde det være så enkelt så hadde vi allerede gjort det. Politiske ledere i land som Russland er godt beskyttet og verken spioner eller leiemordere har noen som helst mulighet til å ta livet av Putin.

Nemlig. Tyranner som er svake nok til at å avlive dem er en realistisk mulighet, blir avlivet ganske kjapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 28.12.2023 at 9:50 PM, Entern said:

Så å være forståelsesfull ovenfor jødehat er det riktige valget, slik du ser det. Jaha. Det er det «debatten» trenger? Flere som aksepterer jødehat?

La meg legge til at islamister er en større trussel mot både jøder og alle andre i Vesten enn innfødte høyreekstreme.

Det handler ikke om å være forståelsesfull i betydningen av å vise aksept overfor dem som anser jødene som kakerlakker, bare fordi de er jøder, men om å forstå hvorfor de som skribler disse tingene på veggene, f.eks. på T-banestasjonen på Furuset, gjør som de gjør. "Jødehat" og "hat mot dem som vil deg vondt", for eksempel, er tross alt ikke det samme.

Lenke til kommentar

Endelig akseptert at også Norge har rasisme

Sitat

Da Black Lives Matter-bevegelsen nådde Norge i 2020, endret den norsk rasismedebatt, i følge den nylig oppdaterte utgaven av Hva er rasisme?

 

Sitat

Synlighet og usynlighet

Betydningen av hudfarge, gjerne koblet til religion og kultur, tillegges nå igjen større vekt i rasismeforskningen.

- Dette fordi hudfarge er så synlig, man trenger ikke åpne munnen en gang for å bli forhåndsdømt. Å være norsk er fortsatt forbundet med å være hvit – i hvert fall for oss litt oppi alder. Men sånn er jo ikke virkeligheten lenger. Mange som ikke har hvit hud, forteller at folk automatisk oppfører seg mot dem som om de ikke var norske. Norskhet og identitet er et tema som er nært knyttet til rasismefeltet, sier Døving.

Hun var sentral i HL-senterets arbeid med utstillingen U/Synlig – hverdagsrasisme i Norge.

- Gjennom de fortellingene vi da samlet, fant vi både likhetstrekk og klare ulikheter i hva de forskjellige minoritetene opplever.  Samer vi intervjuet, fortalte mye om å bli gjort narr av. Muslimsk ungdom la vekt på at de omtales som en fiende eller at de utdefineres av «det norske». Intervjuobjektene med familiebakgrunn fra Afrika fortalte om hvordan de kunne bli møtt med dyrelyder og klassisk, rasistiske skjellsord. Jødisk ungdom opplevde å bli generalisert: Du er sånn, fordi du er jøde.

- Men det som var en felles erfaring, var å være utsatt fordi de var synlige på en eller annen måte, enten det var på grunn av navnet deres, hudfargen eller klærne. Samtidig hadde de også en erfaring om å være usynliggjort, fordi de bare blir ansett som representant for en gruppe, de regnes ikke med som et individ. Altså en opplevelse av både å være synlig og usynlig, sier Døving.

 

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Varaordføreren fikk høre: «Du er jævla fint kledd til å være drosje­sjåfør»

Sitat

Pappaen til Parahini (19) er varaordfører med 500 studiepoeng. Nå slåss datteren mot rasismen han møter.

Sitat

Det står at det ikke går an å ha en muslimsk kulturminister i et kristent land.

«Vi norske nordmenn og kvinner har i dag feil hudfarge. De som har riktig brunfarge kommer alltid foran.»

Sitat

Det blir starten på et oppgjør med noe både hun og faren hennes har kjent på: Rasisme.

Sitat

Hun elsker hjemstedet sitt. Likevel har hun alltid følt seg annerledes.

– Jeg kan huske fra barnehagen at en jente kom bort til meg og sa at huden min lignet på brunost, forteller Parahini.

Den vonde opplevelsen ble den første av mange.

Jeg orker ikke være stille lenger

Sitat

Folk har pratet foran meg om hvor «skittent» Norge har blitt. Som om jeg ikke er innvandrerbarn av to flyktninger.

Sitat

Jeg er lei av å bli dømt for å ha «feil hudfarge». Jeg er lei av at de som ligner på meg får skylden.

Sitat

 

I løpet av mine ungdomsår har jeg brukt mye tid på ungdomsmedvirkning for å ha en reell påvirkning på saker som angår unge.

Enklere sagt: Jeg bruker tiden min for landet mitt. Landet jeg er født og oppvokst i. Og selv da blir jeg av enkelte stemplet som utlending, en byrde.

 

Sitat

 

Det sårer meg dypt hvordan folk også kan bruke definisjonen «ytringsfrihet» for å normalisere rasismen mot folk som ser annerledes ut, har en annen religion eller snakker et annet språk.

Ytringsfrihet er retten til å ytre våre meninger, men når disse meningene er bygget på hat og skader samfunnet rundt oss, er det ikke lenger bruk av ytringsfriheten. Det er ren hatprat.

 

 

  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 timer siden):

Er det rasisme når en beruset person sier at en taxisjåfør er fint kledd?

Er det? Det spørs vel helt på konteksten, som alt annet. I artikkelen hevdes det ikke at dette var rasistisk, men fordomsfullt. Som del av et større bilde kan det jo være svært belastende. Det er andre eksempler på klar rasisme i artikkelen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):

Er det rasisme når en beruset person sier at en taxisjåfør er fint kledd?

Det som skjedde, var at han som varaordfører ble tatt for å være taxisjåfør. "Jeg orker ikke være stille lenger" fra datteren, tyder på at det er vanlig for dem og utsettes for slike kommentarer eller lignende.

En bekjent av meg med asiatisk utseende, ble skjelt ut på engelsk i en butikk, fordi hun ble tatt for å være aupair. Man lar det dårlige humøret gå utover de som er "under seg", fordi de er lettere å ta.

Jenta, som er født i Norge og dermed norsk, bekymrer seg for faren sin og rasisme. De er fullt ut integrert i Norge, men det hjelper ikke.

Det skal ikke mer til enn å lese kommentarfeltene. Er alle som skriver i kommentarfeltene beruset?

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 timer siden):

Det som skjedde, var at han som varaordfører ble tatt for å være taxisjåfør. "Jeg orker ikke være stille lenger" fra datteren, tyder på at det er vanlig for dem og utsettes for slike kommentarer eller lignende.

En bekjent av meg med asiatisk utseende, ble skjelt ut på engelsk i en butikk, fordi hun ble tatt for å være aupair. Man lar det dårlige humøret gå utover de som er "under seg", fordi de er lettere å ta.

Jenta, som er født i Norge og dermed norsk, bekymrer seg for faren sin og rasisme. De er fullt ut integrert i Norge, men det hjelper ikke.

Det skal ikke mer til enn å lese kommentarfeltene. Er alle som skriver i kommentarfeltene beruset?

Slikt er jo slett ikke bra 😔

Det eneste jeg har å si vedrørende taxisjåfører er at jeg savner alle de blide og hyggelige pakistanske taxisjåførene i gamle dager 😔 som kunne alle snarveiene og hadde masse empati for teite fulle trøtte folk som meg 🙂

Men har for all del møtt mange kule taxisjåfører siden og 😊

(Dessverre er det mye tull i taxinæringen i Oslo nå 😞 stoler bare på Oslo Taxi heretter)

Beklager at dette ble litt OT :blush:

For øvrig enig, i at mange liker å la det gå under dem som de mener er «under» seg 😞 noe som gjør meg forbanna, for å være ærlig 😠 jo lavere status/lønn jobben er, jo hardere er den som oftest og folk som orker å stå i den fortjener respekt, ikke forakt. Og det er ikke  lenge siden de fleste nordmenn hadde kjipe jobber og dårlig råd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mangelfull etterforskning av forsvunnet asylant, likestillings- og diskrimineringsombudet er redd neglekten skyldes diskriminering:

Man må se nærmere på hva som lå til grunn for politiets vurdering den gangen.
Han peker på at staten har plikt til å bekjempe menneskehandel av jenter og kvinner, ifølge FNs kvinnediskrimineringskomité.
Det betyr at sakene skal etterforskes effektivt, uten diskriminering på grunnlag av oppholdsstatus.

Politiet droppet å hente bevisene da jente forsvant. Nå henlegger de saken på ny.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 22.2.2024 at 7:13 PM, Atib Azzad said:

Mangelfull etterforskning av forsvunnet asylant, likestillings- og diskrimineringsombudet er redd neglekten skyldes diskriminering:

Man må se nærmere på hva som lå til grunn for politiets vurdering den gangen.
Han peker på at staten har plikt til å bekjempe menneskehandel av jenter og kvinner, ifølge FNs kvinnediskrimineringskomité.
Det betyr at sakene skal etterforskes effektivt, uten diskriminering på grunnlag av oppholdsstatus.

Politiet droppet å hente bevisene da jente forsvant. Nå henlegger de saken på ny.



Med andre ord er politiet "Damned if they do and damned if they don't."

Hvis de etterforsker foreldre med utenlandsk opphav, så blir de beskyldt for å være rasister. Og hvis de ikke etterforsker, så blir de beskyldt for rasisme da også.

Mer sansynelig er det at folk av egeninteresse alltid vil hevde rasisme og diskriminering når den muligheten byr seg fordi det er et enkelt og billig slag under beltet.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 20.2.2024 at 10:39 AM, Subara said:

En bekjent av meg med asiatisk utseende, ble skjelt ut på engelsk i en butikk, fordi hun ble tatt for å være aupair.



Jeg er etnisk norsk og har blitt skjelt ut av innvandrere pga. min hudfarge, etnisitet og religion mange ganger - i Norge.

Forskjellen er at jeg lar det prelle av fordi jeg er del av majoriteten, mens de som minoriteter oftere tar det til seg. Det til tross for at de har bedre rettssikkerhet som minoriteter enn majoriteten har.

Det er på tide at både forskere og journalister også spør seg selv hvorfor det nesten uten unntak er unge, politisk radikale, minoritetskvinner som bruker for mye tid på Instagram, Tumblr, TikTok osv. som kommer med disse anklagene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (22 minutter siden):



Jeg er etnisk norsk og har blitt skjelt ut av innvandrere pga. min hudfarge, etnisitet og religion mange ganger - i Norge.

Forskjellen er at jeg lar det prelle av fordi jeg er del av majoriteten, mens de som minoriteter oftere tar det til seg. Det til tross for at de har bedre rettssikkerhet som minoriteter enn majoriteten har.

Det er på tide at både forskere og journalister også spør seg selv hvorfor det nesten uten unntak er unge, politisk radikale, minoritetskvinner som bruker for mye tid på Instagram, Tumblr, TikTok osv. som kommer med disse anklagene.

Er det majoriteten eller minoriteten som har mest sosial makt og derfor kan  ekskludere hvem de vil?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...