Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det ble 21-års forvaring, enstemmig. I tillegg erstatning til stemoren og de tre som var i Al-Noor-moskeen da han angrep den.

Flott!

Og det viser at det ikke er noen aksept for rasistisk vold i Norge og at Norge fordømmer rasistisk vold og grusomheter. Norge er ikke et rasistisk land, men et land som ivaretar, beskytter og står opp mot urett, overgrep og grusomheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Riktig straff her er ikke 14 års forvaring, men livstid uten løslatelse. Vi kan vel takke våre "flinke" politikere for at dommerne ikke har det alternativet. 

Og e det ham som skal stå for erstatningspengene? Isåfall kan vel ofrene se langt etter de pengene... 

Kommer han ikke fra en overklassefamilie da? Skulle tro det finnes noen penger der.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snikpellik said:

Det ble 21-års forvaring, enstemmig. I tillegg erstatning til stemoren og de tre som var i Al-Noor-moskeen da han angrep den.

Flott!

Yarp.

https://www.vg.no/nyheter/i/EW6y7A/draps-og-terrortiltalte-philip-manshaus-22-doemmes-til-21-aars-forvaring

10 minutes ago, Morromann said:

Og det viser at det ikke er noen aksept for rasistisk vold i Norge og at Norge fordømmer rasistisk vold og grusomheter. Norge er ikke et rasistisk land, men et land som ivaretar, beskytter og står opp mot urett, overgrep og grusomheter.

Nei, det er absolutt ikkje ein logisk konklusjon ut i frå denne saken.

I USA skal George Floyds drapsmenn stilles for retten, og også Ahmaud Arberys drapsmenn stilles for retten. Betyr det at USA ikkje aksepterer rasistisk vold? Nei, det blir ein ekstremt optimistisk, om ikkje naiv og fjåsete påstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, debattklovn said:

Riktig straff her er ikke 14 års forvaring, men livstid uten løslatelse. Vi kan vel takke våre "flinke" politikere for at dommerne ikke har det alternativet. 

Og e det ham som skal stå for erstatningspengene? Isåfall kan vel ofrene se langt etter de pengene... 

Det eg forstår det er det ikkje heilt uvanlig at eit lån blir opna, dvs at familien får utbetalt, og gjerningsmannen står igjen med rekninga? Kor vid praksis det er om slikt veit eg ikkje, ei om det ein gong skjer i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Yarp.

https://www.vg.no/nyheter/i/EW6y7A/draps-og-terrortiltalte-philip-manshaus-22-doemmes-til-21-aars-forvaring

Nei, det er absolutt ikkje ein logisk konklusjon ut i frå denne saken.

I USA skal George Floyds drapsmenn stilles for retten, og også Ahmaud Arberys drapsmenn stilles for retten. Betyr det at USA ikkje aksepterer rasistisk vold? Nei, det blir ein ekstremt optimistisk, om ikkje naiv og fjåsete påstand.

Jeg forholder meg til Norge, ikke til USA. For meg er absolutt alt amerikansk irrelevant for den norske samfunnsdebatten. Resten av den hånlige tonen din gidder jeg ikke å kommentere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

Jeg forholder meg til Norge, ikke til USA. For meg er absolutt alt amerikansk irrelevant for den norske samfunnsdebatten. Resten av den hånlige tonen din gidder jeg ikke å kommentere.

Du kan forholde deg til kor som helst, ein samanlikning som pirker hull i logikken din er like gyldig uansett. Det er ikkje ein hånlig tone - det er reint faktuelt at det du skriv ikkje har ein logisk basis i kva som er sagt.

Forklar logikken din. Tenk tilbake til mattetimene i skule - du har tilsynelatende konkludert at 2 + 5 x 3 er 13, og då treng me noko meir forklaring av kva steg du har tatt for å komme dit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/10/2020 at 9:36 AM, Snikpellik said:

Hadde det stått 15.500 nynazister foran Stortinget er jeg redd vi hadde hatt større problemer enn smittevern å tenke på i dette landet...

 

Men hvor mange nynazister finnes i Norge egentlig? Så mye som tallet som nevnes?

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (31 minutter siden):

Du kan forholde deg til kor som helst, ein samanlikning som pirker hull i logikken din er like gyldig uansett. Det er ikkje ein hånlig tone - det er reint faktuelt at det du skriv ikkje har ein logisk basis i kva som er sagt.

Forklar logikken din. Tenk tilbake til mattetimene i skule - du har tilsynelatende konkludert at 2 + 5 x 3 er 13, og då treng me noko meir forklaring av kva steg du har tatt for å komme dit.

Takk. Da vet jeg hvor jeg har deg i debatten og hvilket nivå du diskuterer med de som uenige med deg. Og en ting har jeg gjort klart for meg selv: jeg diskuterer ikke på slike premisser. Så nå blokkerer jeg deg. For å "debattere" med deg er ingen debatt og det spillet har jeg lært meg å ikke spille. Du er blokkert av meg når du leser dette. Ha en god dag. Jeg har mistenkt at det er dette nivået du vil ligge på og nå er det bekreftet. Ha en god dag. Du har hatt din siste ordveksling med meg. Jeg forklarer ingen verdens ting til de som kun vil krangle og "arrestere" folk med sirkelargumentasjon.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Men hvor mange nynazister finnes i Norge egentlig? Så mye som tallet som nevnes?

Hehe neinei, det får vi nå inderlig ikke håpe. Vi har SIAN, Odins soldater og "Nordiske motstandsbevegelsen" men det er nok ikke på langt nær så mange selv om det høyreekstreme miljøet er i fremvekst i Norge. Kan ikke være mer enn noen få hundre, maks.

(Jeg rapporterer dette innlegget så det kan flyttes til tråden Rasisme i Norge)

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Drunkenvalley said:

Det eg forstår det er det ikkje heilt uvanlig at eit lån blir opna, dvs at familien får utbetalt, og gjerningsmannen står igjen med rekninga? Kor vid praksis det er om slikt veit eg ikkje, ei om det ein gong skjer i Norge.

Det er riktig at ofre kan søke til Kontoret for voldsoffererstatning om å få forskudd på pengene. Men hvor mange % av voldsofre søker og får godkjent penger derifra, vet jeg ikke. 

Det er jo også en ganske nedverdigende og dustete å få tilkjent erstatning for uretten, og deretter selv måtte kjempe mot staten for faktisk å få disse pengene en er tilkjent.
Kriminelle har hundrevis av millioner kroner utestående til norske voldsofre. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
On 6/10/2020 at 8:35 AM, Drunkenvalley said:

Kor lenge skal folk klandre demonstrasjonen for eit eventuelt nytt utslag? Me burde vel høyrd noko snart om eksplosiv økning i tilfeller om det var tilfellet.Eller skal dykk ha ei uke eller to til?

Husk at det er også noe *symbolsk* over det å samles i tusener og skrike ut i en pandemi-tid.  Lite respekt for fellesskapet, lissom.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

 

Igjen, når du snakker om "arv fra kolonitiden" må du forklare deg. Norge har ikke noe mer arv fra kolonitiden enn det Mongolia eller Bhutan har.

Jeg kan ikke forklare det noe bedre. "Den hvite mann" har alltid hatt mest makt i verden og blir sett opp til, kanskje pga god økonomi.  Glad jeg slipper å reise til Afrika eller Asia for å søke jobb. Lære meg et fremmed språk, være annerledes enn andre, føle meg som en alien og aldri slippe helt til eller bli forstått. 

I kraft av å ha hvit hudfarge vil jeg alltid ha en slags medfødt status, som feks en afrikaner ikke har med en gang hen nærmer seg Schengen. Dette er selvopplevd fra reiser til en annen verdensdel i autentisk miljø - ikke turistreise.

Morromann skrev (1 time siden):

Folk har like rettigheter i Norge.

Men ikke like muligheter. Eks. manglende nettverk i norsk arbeidsliv til den gode delen av det. Nå snakker jeg om de som ikke er integrert. Ikke alle passer i jobber med tunge løft som ofte er eneste alternativ pga mangel på utdannelse eller språkferdigheter. Da er det lett å gi opp. Norsk er veldig vanskelig å lære seg.

Morromann skrev (1 time siden):

 

Og tror du virkelig at navn fra Litauen og Moldova ikke oppfattes som fremmede navn i Norge?

Er man vokst opp i Norge eller av ulike årsaker har klart seg bra, ligger mulighetene åpne.

Likevel er det mange som har opplevd rasisme bare i kraft av å ha en annen hudfarge, eks. profiler i NRK, TV2 og VG. Barn rammes aller mest av stygge bemerkninger. Det er ikke hyggelig for dem. Er du adoptert med en annen hudfarge blir du sett på som utlending inntil du har fått muligheten til å forklare deg. Det samme ved feks norsk far og utenlandsk mor selv om hele oppveksten har vært i Norge.

Mens nyrike kinesere er veldig velkomne i Norge. De kjøper alle de dyre klokkene hos gullsmeden og reiser hjem igjen etterpå ?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (14 minutter siden):
 

Jeg kan ikke forklare det noe bedre. "Den hvite mann" har alltid hatt mest makt i verden og blir sett opp til, kanskje pga god økonomi.  Glad jeg slipper å reise til Afrika eller Asia for å søke jobb. Lære meg et fremmed språk, være annerledes enn andre, føle meg som en alien og aldri slippe helt til eller bli forstått. 

 

Så det du skriver rett ut er at nordmenn i  Norge, uansett om de er etterkommere etter skipsredere eller husmenn, eløler som meg, fattige fiskerbønder har kollektiv skyld i ALT såkalt "hvite" mennesker har gjort hvor som helst i hele verden til alle tider i alle samfunn? Det er nøyaktig det samme argumentet som ytre høyre bruker mot muslimer hver gang det har skjedd et al-Quaida-terrorangrep et eller annet sted i verden. Mine forfedre hadde alt annet enn god økonomi. De var lutfattige og gikk sultne til sengs. Du snakker om en liten elite av "hvite" som overhodet ikke delte sine formuer med de fattige. Og nettopp det at du nevner "alltid" viser hvor liten forståelse du har av histoire. Europeisk dominans oppstod først på 1500-tallet da Europa kom ut av middelalderen men lå århundrer bak Kina i utviklong for eksempel.

Jeg skjønner at du har lest deg opp mye på amerikanske teorier og ideer om "white privlige" og slike ting. Ja, reise til Afrika eller Asia for å slke jobb ja. Er du klar over hvordan afrikanske fremmedarbeidere behandles i Kina? Neppe, for det er ikke norske medier inntererserte i å skrive om. Men gjør et søk og spør deg selv om det er bedre enn hvordan innvandrere i Norge behandles. Dette med at "den hvite mann" alltid har hatt makt i verden er, med respekt å melde, historieløs vås. Har du hørt om det osmanske riket? Om det kinesiske keiserriket? Om den gyldne horde? Har du hørt om arabernes slavehandel? Visste du at nordmenn var slaver hos arabiske kalifatene i Nord-Afrika? Det snakkes om slaveri i debatten i Norge. Men innvandrere i Norge er ikke etterkommere etter slaver som ble tatt hit. Det finnes faktisk etterkommere etter slaver i Norge - og de er...."hvite" nordmenn. Etterkommere etter treller som vikingene hentet fra de britiske øyer i vikingtiden. Faktisk. Det er godt mulig at mange rødhårede i Norge er etterkommere etter treller som vikingene hentet i sine herjinger. Og så har vi jo husmennene som var Norges svar på føydalslaver. Store deler av den norske befolkningen i Norge er etterkommere etter husmenn. Alf Prøysen vokste opp på en husmannsplass. Du snakker mye om ting du har lest om kolonitid og slaveri, men det virker som om du er veldig, veldig kunnsksspsløs om norsk historie.

Så jeg spør deg: har du i det hele tatt lest noe som helst av norsk historie og om hvordan det norske samfunnet var for noen veldig få generajoner siden? Levde den jevne nordmann i en priviliget posisjon? Var husmenn, fabrikkjenter, fiskerbønder og rallere MER privligerte enn innvandrere i Norge i 2020? Var de? 

Priviligerte hvite norske kolonister i Norge rundt 1900:

6f38c32c-ec7e-402f-bd50-3afd9a711eda?fit

 

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Subara skrev (38 minutter siden):
 

 

Likevel er det mange som har opplevd rasisme bare i kraft av å ha en annen hudfarge, eks. profiler i NRK, TV2 og VG.

Og som likevel har millionlønninger, deltar på premierefester og har nedbetalte boliger i verdens dyreste hovedstad. Boliger en "privbiligert hvit mann" som jeg ikke har råd til. Bare det at de er profiler viser at de er alt annet enn undertrykte og underpriviligerte. Eller mener du i fullt alvor at disse er mindre priviligerte enn gruvearbeidere, sjømenn, fabrikkpiker, husmenn, rallere, loffere og fiskerbønder i Norge rundt 1900? Og mener du at disse rike kjendisenes liv er sammenlignbart med livene til afro-amerikanere i den amerikanske slummen. Da oppfordrer jeg deg seriøst til å besøke disse amerikanske slumstrøkene. Og om Norge hadde vært et gjennomgående rasistisk samfunn, hvordan er det da mulig at disse profilene i NRK, TV2 og VG har den priviligerte posisjonen de har?

Du kan ikke forklare bedre fordi du har ikke noen argumenter. Du argumenterer ut i fra ideologi, ikke ut i fra fakta. Arvesynden om at "alle hvite" har skyld i hva enhver hvoit person har gjort i alle tider blir for dumt og fordummer hele debatten.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Subara said:
Jeg kan ikke forklare det noe bedre. "Den hvite mann" har alltid hatt mest makt i verden og blir sett opp til, kanskje pga god økonomi.  

Dette er p.g.a det teknologiske forspranget "hvite" nasjoner som England fikk. Bedre våpen --> imperialisering, mer råvarer, slaver, deretter kom den industrielle revolusjonen med et nytt forsprang i teknologi. 

Quote
Glad jeg slipper å reise til Afrika eller Asia for å søke jobb. Lære meg et fremmed språk, være annerledes enn andre, føle meg som en alien og aldri slippe helt til eller bli forstått. 

Hva mener du egentlig med dette? Er afrikanere tvunget til å reise til andre land for å søke jobb? 

Quote

I kraft av å ha hvit hudfarge vil jeg alltid ha en slags medfødt status, som feks en afrikaner ikke har med en gang hen nærmer seg Schengen. 

Vil du det? Hvilken status ville du hatt om du (kun hypotetisk) skulle være ekstremt uheldig og havnet på gaten? 

Homeless man becomes a sensation selling bags that include his art ...


Hvem av disse har høyest status?

Florida Fort Pierce SR70 McDonald restaurant business fast food ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...