Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (2 timer siden):

Og det viser at det ikke er noen aksept for rasistisk vold i Norge og at Norge fordømmer rasistisk vold og grusomheter. Norge er ikke et rasistisk land, men et land som ivaretar, beskytter og står opp mot urett, overgrep og grusomheter.

Kem har påstått at Norge aksepterer rasistisk vold, ikkje fordømmer rasistisk vold, og kem har påstått at Norge er eit rasistisk land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (2 minutter siden):

Så jeg spør deg: har du i det hele tatt lest noe som helst av norsk historie og om hvordan det norske samfunnet var for noen veldig få generajoner siden? Levde den jevne nordmann i en priviliget posisjon? Var husmenn, fabrikkjenter, fiskerbønder og rallere MER privligerte enn innvandrere i Norge i 2020? Var de? 

Ja. Min tippoldmor og oldefar levde i fattigdom på Hammersborg i Oslo i 1880-årene. Det var så mange fattige på den tiden at folk ikke skammet seg over å være fattige, de ble likevel behandlet veldig dårlig. I min mors familie var de priviligerte og trengte aldri bekymre seg for penger. I dag er det innvandrerfamiliene som kommer dårligst ut.

Morromann skrev (4 minutter siden):

Du snakker om en liten elite av "hvite" som overhodet ikke delte sine formuer med de fattige.

Enig at profilene i NRK, TV2 og VG tilhører de priviligerte, men det viser vel at rasisme finnes i alle deler/klasser i samfunnet. Jeg synes også det kan være irriterende når folk som klarer seg godt klager. Jeg har også forståelse for at mange nordmenn i dag også helt uavhengig bakgrunn, spesielt nå i korona-tiden, kan ha det vanskelig siden veldig mange har mistet jobben.

Morromann skrev (12 minutter siden):

Så det du skriver rett ut er at nordmenn i  Norge, uansett om de er etterkommere etter skipsredere eller husmenn, eløler som meg, fattige fiskerbønder har kollektiv skyld i ALT såkalt "hvite" mennesker har gjort hvor som helst i hele verden til alle tider i alle samfunn?

Jeg synes ikke man skal føle skyld fordi man har hvit hudfarge. Det holder lenge å erkjenne at det finnes rasisme i hele verden og jobbe med holdningene. Da har man ingen grunn til å føle skyld. Tidligere prinsesse Martha Louise - (beklager, eksempel fra hvit i elite igjen) jobber nå med å bli antirasist - av naturlige årsaker. Hun har gått i seg selv for å forstå hvordan hvit makt fungerer, og hvordan hun selv bevisst og ubevisst har forholdt seg til svarte mennesker. Hun har lært seg at rasisme ikke bare er det åpenbare, slik hun tidligere trodde, som synlig diskriminering, mishandling og drap på svarte.

Kinesere behandler afrikanere dårlig i Afrika, det er helt sikkert. De behandler også sine egne bønder og arbeidere dårlig, så når alt kommer til alt er det ikke så verst å bo i Norge?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 minutter siden):

Dette er p.g.a det teknologiske forspranget "hvite" nasjoner som England fikk. Bedre våpen --> imperialisering, mer råvarer, slaver, deretter kom den industrielle revolusjonen med et nytt forsprang i teknologi. 

Hva mener du egentlig med dette? Er afrikanere tvunget til å reise til andre land for å søke jobb? 

Vil du det? Hvilken status ville du hatt om du (kun hypotetisk) skulle være ekstremt uheldig og havnet på gaten? 

Homeless man becomes a sensation selling bags that include his art ...


Hvem av disse har høyest status?

Florida Fort Pierce SR70 McDonald restaurant business fast food ...

Merkelig argument må eg sei.. Bildene ser ut som er tatt i Amerika.. Veit du nåke om livene til menneskene du velger å poste eit bilde av? At end resultatet, konklusjonen du velger å dra ut fra eit bilde på eit gitt tidspunkt, seie absolutt ingenting om kva dei har opplevd i livene sine... Eller kva veier dei har gått for å komme der dei er på bildet...

Endret av Pallehysa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, Pallehysa said:

Merkelig argument må eg sei.. Bildene ser ut som er tatt i Amerika.. Veit du nåke om livene til menneskene du velger å poste eit bilde av? At end resultatet, konklusjonen du velger å dra ut fra eit bilde på eit gitt tidspunkt, seie absolutt ingenting om kva dei har opplevd i livene sine... 

Hvis du leser i tråden så ser du at ingen snakker om hva de har opplevd i livene sine. Spørsmålet er om hvit hud gir en automatisk en viss status, som ble påstått av en annen her. Bildene er for å illustrere at hudfarge ikke er forbundet med hvilken status man har. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Hva mener du egentlig med dette? Er afrikanere tvunget til å reise til andre land for å søke jobb? 

Nei, det er de ikke. Men de kan ha dårlige fremtidsutsikter og håper på et bedre liv et annet sted. På samme måte som nordmenn dro  til amerika i tidligere tider.

debattklovn skrev (11 minutter siden):

Vil du det? Hvilken status ville du hatt om du (kun hypotetisk) skulle være ekstremt uheldig og havnet på gaten? 

Jeg ville nok heller ønsket å jobbe i butikk enn å bo på gaten. Men fjern butikkmiljøet fra hun som jobber i butikken, og ta på den hvite, hjemløse penere klær, så får vi se hvem som "vinner".

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Det ble 21-års forvaring, enstemmig. I tillegg erstatning til stemoren og de tre som var i Al-Noor-moskeen da han angrep den.

Flott!

Han vurderer nå å anke. Fra hans synspunkt er jo det en no-brainer, han kan jo ikke få strengere straff uansett. Og da får han en ny runde med mediasirkus og oppmerksomhet på seg selv... 

Så det gjenstår å se om denne dommen blir rettskraftig

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 minutter siden):

Stråmann.. Ingen i dette kommentarfeltet som har sagt det med andre ord.. Men flott du søker nettet etter eksempler som passer din bekreftelsestendens.. Lite relevant her?

Eg gjentar, er vel ingen som har påstått at Norge er eit rasistisk land her vel? Sjøl om du finner ein meining på nett, som eg ikkje eingang ofter tiden til å lese, då det er totalt irrelevant.. Skal eg og begynne å dra inn andres meininger, som eit verktøy i min argumentasjon mot deg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Pallehysa said:

Stråmann..

? Takk for at du får meg til å le. Jeg svarte faktisk direkte på spørsmålet ditt, men kall det en stråmann om du vil. 

Quote

Ingen i dette kommentarfeltet som har sagt det med andre ord.. Men flott du søker nettet etter eksempler som passer din bekreftelsestendens.. Lite relevant her?

Jeg svarte bare på spørsmålet ditt ? Om de ikke formulerer det direkte, så ser det ut til å være folk på forumet som har disse meningene. 

Quote

Skal eg og begynne å dra inn andres meininger, som eit verktøy i min argumentasjon mot deg?

 Hva du skriver på forumet har ikke jeg noe jeg skulle ha sagt om.. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (5 minutter siden):

Hvis du leser i tråden så ser du at ingen snakker om hva de har opplevd i livene sine. Spørsmålet er om hvit hud gir en automatisk en viss status, som ble påstått av en annen her. Bildene er for å illustrere at hudfarge ikke er forbundet med hvilken status man har. 

Rart, då debatten har alltid vært om kvite har FORDELER andre etnisiteter ikkje har. Spesielt i Amerika, der du velger å finne bilder fra... Då er det spesielt rart, når du har null peiling på kva fordeler dei menneskene du deler eit bilde av, har hatt i løpet av livene sine, uavhengig av kordan dei har endt opp, eller har klart seg på bakgrunn av eventuelle fordeler eller ulemper.. Om ordet "status" har blitt brukt, gjelder mitt poenge akkurat like mykje.. Kva status eller fordeler har disse menneskene hatt i forløpet og sikkert i etterkant av bildet du velger å dele? Det er det som er interessant, og som du ikkje eingang virker å vie ein tanke rundt i din iver til å forsvare kor lite rasisme det er i Norge, og Amerika også nå tydeligvis...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 minutter siden):

Hva du skriver på forumet har ikke jeg noe jeg skulle ha sagt om.. 

Jo du kan kalle ein stråmann for ein stråmann.. Dvs når du eller eg tillegger andres meininger som eit verktøy i argumentasjon mot nåke ingen her har sagt... Som du gjorde litt lenger her oppe... 
 

Eg gjentar. Det er ingen her som har påstått at Norge er eit rasistisk land. (Sjøl om du klarer å finne eksempler andre plasser) Det folk har meint og skriver i denne debatt tråden, er om det finnes rasisme i Norge.. Ikkje om Norge er rasistisk, eller ikkje slår ned på rasistisk motivert vold...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pallehysa said:

Rart, då debatten har alltid vært om kvite har FORDELER andre etnisiteter ikkje har. Spesielt i Amerika, der du velger å finne bilder fra... Då er det spesielt rart, når du har null peiling på kva fordeler dei menneskene du deler eit bilde av, har hatt i løpet av livene sine, uavhengig av kordan dei har endt opp, eller har klart seg på bakgrunn av eventuelle fordeler eller ulemper.. Om ordet "status" har blitt brukt, gjelder mitt poenge akkurat like mykje.. Kva status eller fordeler har disse menneskene hatt i forløpet og sikkert i etterkant av bildet du velger å dele? Det er det som er interessant, og som du ikkje eingang virker å vie ein tanke rundt i din iver til å forsvare kor lite rasisme det er i Norge, og Amerika også nå tydeligvis...

Jeg må visst gjenta meg selv over en lav sko her. 

Jeg addresserte en påstand om at hvite automatisk får en viss status i forhold til personer av andre hudfarger. 
Som du ser hvis du leser innlegget mitt.
Det er i den forbindelse jeg bruker disse bildene for å illustrere at hvit hudfarge ikke nødvendigvis gir god status, som ble påstått. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pallehysa said:

Jo du kan kalle ein stråmann for ein stråmann.. Dvs når du eller eg tillegger andres meininger som eit verktøy i argumentasjon mot nåke ingen her har sagt... Som du gjorde litt lenger her oppe... 

Jeg gjorde ikke annet enn å svare på spørsmålet som du stilte. Du spurte hvem som mener det og det, og jeg henviste deg til en som mener nøyaktig det du beskrev. Hvis det faktisk var noe annet du mente så burde du ha forumlert innlegget og spørsmålene dine annerledes. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (20 minutter siden):

Han vurderer nå å anke. Fra hans synspunkt er jo det en no-brainer, han kan jo ikke få strengere straff uansett. Og da får han en ny runde med mediasirkus og oppmerksomhet på seg selv... 
 

Enig at det er mediesirkus med oppmerksomhet på seg selv.

Skrevet av Dag Herbjørnsrud, Facebook 13. mai:

Jeg ser på den velkledte mannen i alle avisene. Hver dag, nye bilder. Av terroristen i dress. Som var rettssalen en catwalk for hans ideologi.

Men det jeg ikke ser, er bildene av Johanne Zhangjia (17). Hun som ble drept. Jeg ser at hun kalles Johanne. Men det jeg ikke ser, er at hun konsekvent navngis som Johanne Zhangjia - som hennes hele, fulle selv. Født i Kina. Helt norsk, med et helt norsk navn.

Jeg ser at hun kalles "stesøster". Men det jeg ikke ser, er at hun anerkjennes som adoptivsøster. Eller bare søster. Hun vokste jo opp med terroristen. Johanne Zhangjia ble ikke drept fordi foreldrene ble skilt. Hun ble drept fordi hun var født i Kina og ikke hadde hvit hud...

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Jeg må visst gjenta meg selv over en lav sko her. 

Jeg addresserte en påstand om at hvite automatisk får en viss status i forhold til personer av andre hudfarger. 
Som du ser hvis du leser innlegget mitt.
Det er i den forbindelse jeg bruker disse bildene for å illustrere at hvit hudfarge ikke nødvendigvis gir god status, som ble påstått. 

Tydeligvis må eg også gjenta meg då poenget mitt fyker over hodet ditt som ein flau vind.. Bildene er svært dårlig til å illustrere kva status disse menneskene har hatt i livene sine, basert på sin hudfarge.. Kva fordeler kvar av dei har hatt til forløpet opp til bildet, og i etterkant..

Det kan faktisk tenkast at den heimlause mannen har hatt status og fordeler kvinnen i kassen ikkje har hatt, tidligere i livene sine, basert på sine hudfarger, til tross for at det har gått tilsynelatende bedre med den mørke kvinnen.. Er bildet ditt eit godt verktøy da for å avkrefte demografiske fordeler eller ulemper? Eller status? NEI!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Subara said:

Johanne Zhangjia ble ikke drept fordi foreldrene ble skilt. Hun ble drept fordi hun var født i Kina og ikke hadde hvit hud...

Jeg ville formulert meg litt annerledes her. Mange i Norge er født i Kina og har ikke hvit hud, og de blir ikke drept. Dette er ikke noe typisk som skjer med kinesiskfødte nordmenn med ikke-hvit hud. 

Hun ble drept fordi hun hadde en gal terrorist i familien som drepte sin egen søster. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Hvem som mhar påstått at Norge er et rasistisk land? En god del faktisk, som her i Bergens Tidende:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/70eea9/det-rasistiske-norge

Ja ein god del.. Så mange at du klarte å finne akkurat samme personen som han over... Akkurat samme stråmann av ein artikkel.. Men fekk meg til å le litt då... Etterlyser fortsatt relevansen og kem som har sagt dette blant vi som kommenterer og diskuterer i denne tråden.. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pallehysa said:

Tydeligvis må eg også gjenta meg då poenget mitt fyker over hodet ditt som ein flau vind.. Bildene er svært dårlig til å illustrere kva status disse menneskene har hatt i livene sine, basert på sin hudfarge.. Kva fordeler kvar av dei har hatt til forløpet opp til bildet, og i etterkant..

Det kan faktisk tenkast at den heimlause mannen har hatt status og fordeler kvinnen i kassen ikkje har hatt, tidligere i livene sine, basert på sine hudfarger, til tross for at det har gått tilsynelatende bedre med den mørke kvinnen.. Er bildet ditt eit godt verktøy da for å avkrefte demografiske fordeler eller ulemper? Eller status? NEI!!!

Jeg er ikke interessert i å gjennomgå hele livene deres, det er totalt irrelevant og ugjennomførbart. Det er noe som heter nåtid.
Hvilken status hadde disse når bildene ble tatt? Det er klart at den svarte arbeideren har langt høyere status enn den hvite hjemløse gatefyren. 

Det er alt jeg ville si, takk skal du ha. Hvit hud gir ikke automatisk status eller andre fordeler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...