Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

To nyhetsankere i TV2 forteller om rasisme:

For min del startet det da jeg var nyfødt og lå i vogna
https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11489429/

Sitat

Rasisme. Har vi det i Norge? Definitivt. Men det er ikke sikkert du ser det, skriver TV 2s Siri Nilminie Avlesen-Østli. (...)

Da jeg var fire-fem år, startet opplæringen hjemme for å forberede meg på de kommentarene som skulle komme. Foreldrene mine fortalte meg at rasisme var et resultat av uvitenhet og frykt – her var det bare å gi flatt F. Det hjalp jo litt da klassekameraten i førsteklasse ba den stygge neger'n reise hjem dit hun kom fra. Jeg svarte, noe overrasket, at jeg kommer fra Hamar. (...)

Da jeg fikk jobben i TV 2, måtte kommentarfeltet stenges, for det var en del der ute som mente at jeg stjal jobben fra ordentlige nordmenn.

Jeg får ofte spørsmål om jeg har opplevd rasisme. Og det er lettest å svare at det ikke er et problem for meg, men det er klart, det har gjort inntrykk. Det har også gjort inntrykk når folk har minnet meg på man ikke trenger å tåle fornedring og hets. For selv om jeg har blitt vant til å tåle det, fremkaller det følelsen av utenforskap.

 

«Det er en sånn jævla muslim-araber som ringer inn for å klage på at hun ikke har fått stillingen»
https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11488190/

Sitat

Å møte en rasistisk kommentar, er som å få en iskald bøtte med vann over seg på en kald vinterdag, skriver TV 2-journalist og anker Fayroz Chamdid. (...)

Nesten alle jeg kjenner med minoritetsbakgrunn har opplevd en eller annen form for rasisme. Om det er på skolen, arbeidsplassen, på gaten, bussen, eller generelt i det daglige livet. Når så mange har opplevd det, må vi anerkjenne at vi også har et problem.

Jeg var ung og hadde søkt på min første seriøse jobb. På intervjuet fikk jeg beskjed om at jeg var veldig kvalifisert til stillingen, og derfor ble jeg nysgjerrig når avslaget kom. Jeg ringte for å få en begrunnelse, og ble satt over fra person til person – helt til jeg havnet hos en som jeg raskt oppfattet som spydig i tonen. Personen hadde søknaden foran seg og sa han skulle sette meg på vent for å høre med en kollega.

Men han glemte å sette meg på vent. I andre enden hører jeg følgende:

«Det er en sånn jævla muslim-araber som ringer inn for å klage på at hun ikke har fått stillingen».

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Kor lenge skal folk klandre demonstrasjonen for eit eventuelt nytt utslag? Me burde vel høyrd noko snart om eksplosiv økning i tilfeller om det var tilfellet.Eller skal dykk ha ei uke eller to til?

Storbritannia hadde i går et kraftig hopp på antall nye smittede etter noen dagers nedgang. Ikke enormt, men urovekkende stort nok. Men der har det pågått lenger.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (26 minutter siden):

Storbritannia hadde i går et kraftig hopp på antall nye smittede etter noen dagers nedgang. Ikke enormt, men urovekkende stort nok. Men der har det pågått lenger.

Det stemmer ikke, eller er en sannhet med store modifikasjoner. I går var det tirsdag, og det pleier å være en økning i nye smittetilfeller på tirsdager på grunn av etterslepet i helgene. I går var det et lavere antall nye smittede i UK enn alle andre tirsdager hittil i pandemien, siden 24. mars. Det er også et etterslep med å putte nye rapporterte tilfeller på riktig dato i UK, så tallene endrer seg alltid over tid.

https://coronavirus.data.gov.uk/

Vi må nok vente litt lenger for å se om dette har hatt en effekt eller ikke.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vi er alle flokkdyr ... og rasister.

I tusenvis av år, hundrevis av generasjoner, har mennesket levd i små flokker hvor skepsis til konkurrerende flokker er nødvendig for overlevelse. Omgivelser hvor det å behandle alle likt ville vært naivt og potensielt livsfarlig. Biologien tilpasser seg via overlevelse, "rasisme" lagres i genene. Vi og dem.

Lykke til med å få til snarlig endring pga en hurtig globalisert verden.

Overdreven bruk av makt innen politiet er heller ikke noe nytt. Særlig i områder hvor en ansetter "hvem som helst" i slike stillinger, nok av folk med overdrevent maktbegjær vil ønske jobb. Det vil alltid være de svakeste og/eller misslikte som vil lide mest.

Lenke til kommentar

 

Skremmende....hvis det ikke faderlig fort går oppfor folk hva slags ekstremistik kult BLM er har jeg mistet troen både på menneskeheten og det norske folk. Det er helt klart at de ikke går etter Trump og ytre høyre, de går etter liberale, moderate og forståelksesfulle. Men om man ikke bøyer seg 100% etter doktrinen skal de brennemerkes som kjettere. Dette er prik likt mentaliteten som herjet i Kina under kulturrevolusjonen.

Dette er ikke antirasisme, det er en kult. Og som skremmende nok har skaffet seg flere tilhengere i Norge og som har som mål å polarisere og sette folk opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 timer siden):

Det er altså rasisme å stave et navn feil. Å STAVE ET NAVN FEIL!

Ein persons meining er ikkje synonym med kva som er riktig eller relevant.. Og nei det er ikkje det ho skriver.. Det er eit privilegium å slippe å bekymre seg om utalelse og stavemåte av navnet sitt..

 

Morromann skrev (6 timer siden):

Eh, jo hun skriver implisitt at det er et privilegium "hvite" har at de slipper å "bekymre seg"

Nåken  kvite har vanskelige navn. Eg er ein av dei. Og jo det var mange som utalte det feil, og skreiv det feil.. uavhengig av rase eller hudfarge..

Kanskje på tide å ikkje henge seg opp i 1 persons meining, for så å prøve å svartmale samfunnet med den eine personens meining... Då blir verden fort eit litt lysere sted skal du sjå... Og ein slepper å føle seg som eit offer heile tiden..

Morromann skrev (8 timer siden):

Gode Gud. Importen av amerikanske begreper og rasismeparanoia når nye høyder....

Kva var det eg sa om å svartmale på bakgrunn av ein persons meining? Men det ho snakker om er på eit generelt grunnlag. Igjen du finner eksempler som meg, og mitt navn, men det er ikkje å stikke under ein stol, at innvandrere og minoriteter ofte har vanskelige navn, som dei føler på blir ofte eit tema i kvardagen. Om det er i jobb sammenheng, eller rett og slett når dei skal møte nye mennesker. Så ja, det kan tenkast at nordmenn flest er priviligerte i at dei slipper å tenke på dette...

Hyperbolen når heller nye høyder med det du leser og konkluderer ut fra du leser..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Skremmende....hvis det ikke faderlig fort går oppfor folk hva slags ekstremistik kult BLM er har jeg mistet troen både på menneskeheten og det norske folk.

Fordi dei krever endring? Og holder lederne ansvarlig når endringen ikkje har komt endå? Jøss.. Ekstremisme på høgt plan..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Og som skremmende nok har skaffet seg flere tilhengere i Norge og som har som mål å polarisere og sette folk opp mot hverandre.

Det er nok andre som ønsker polarisering, og du biter rett på. Hvor mange ganger har du postet hat mot antirasistiske demonstranter her inne nå? Du er absolutt ikke alene om det, men skal vi ikke la det ligge nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Ein persons meining er ikkje synonym med kva som er riktig eller relevant.. Og nei det er ikkje det ho skriver.. Det er eit privilegium å slippe å bekymre seg om utalelse og stavemåte av navnet sitt..

 

Nåken  kvite har vanskelige navn. Eg er ein av dei. Og jo det var mange som utalte det feil, og skreiv det feil.. uavhengig av rase eller hudfarge..

Kanskje på tide å ikkje henge seg opp i 1 persons meining, for så å prøve å svartmale samfunnet med den eine personens meining... Då blir verden fort eit litt lysere sted skal du sjå... Og ein slepper å føle seg som eit offer heile tiden..

Kva var det eg sa om å svartmale på bakgrunn av ein persons meining? Men det ho snakker om er på eit generelt grunnlag. Igjen du finner eksempler som meg, og mitt navn, men det er ikkje å stikke under ein stol, at innvandrere og minoriteter ofte har vanskelige navn, som dei føler på blir ofte eit tema i kvardagen. Om det er i jobb sammenheng, eller rett og slett når dei skal møte nye mennesker. Så ja, det kan tenkast at nordmenn flest er priviligerte i at dei slipper å tenke på dette...

Hyperbolen når heller nye høyder med det du leser og konkluderer ut fra du leser..

Ja, men hun var eksplisitt på at dette var et privilegium bare "hvite" hadde og trekker dermed den feilslutningen at alle nordmenn feilfritt uttaler nederlandske, polske og franske navn korrekt. Jeg har veldig store problemer med å uttale franske navn korrekt for å være ærlig.

Jeg hadde ikke irritert meg om jeg ikke merket at dette er en del av en forsterket polarisert tone som nå gir seg utslag i en mer ekstremistisk og voldelig polarisering mellom mennesker i vestlige land. Jeg var på antirasist-demonstrasjoner på 1990-tallet da budskapet var vakkert og handlet om at man skulle stå sammen, ikke splitte hverandre. Ingen påstod den gangen at det var rasisme å spørre hvor folk var fra, at det var rasisme å si et navn feil eller at man skulle sjekke sine privilegier. En rasist var en som hatet og ekskluderte de av annen hudfarge eller kultur - så enkelt var det. Nå er det bare det å eksistere som er rasisme. Så BLM kommer jeg overhodet ikke til å støtte. Dette er ekstremisme. Og farlig.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Fordi dei krever endring? Og holder lederne ansvarlig når endringen ikkje har komt endå? Jøss.. Ekstremisme på høgt plan..

Han ØNSKET dialog med dem. Han var bare ikke 100% enig i hvordan det skulle gjøres. I et sivilisert samfunn argumenterer man og har dialog og finner løsninger og kompromisser. Her er det brennemerking og stempling av noen som onde fordi de ikke følger kultens befalinger. Og dette var en liberal og demokratisk politiker.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):

Det er nok andre som ønsker polarisering, og du biter rett på. Hvor mange ganger har du postet hat mot antirasistiske demonstranter her inne nå? Du er absolutt ikke alene om det, men skal vi ikke la det ligge nå?

Polarisering fordi jeg ser med egne øyne hva slags ekstremisme som skjer rett foran øynene på meg? Jeg ser hva jeg ser og hører hva jeg hører. Nå kreves fjerining av historiske statuer i Norge også.

Og en ting til - BLM er ikke antirasister. Antirasister kommer ikke med ekstreme ideer om at du er rasist hvis du er "fargeblind" eller driver utpeking av liberale og moderate stemmer som "fiender". Det er hva ekstremistiske grupper gjør. Hvis du ikke ser hvilken polariserende retorikk de står for kan jeg ikke hjelpe deg. Men ikke klag til meg hvis du opplever at disse brennemerker deg i offentligheten for en liten menneskelig feil som de hevder er "strukturell vold" eller hva de nå kaller det.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Skremmende....hvis det ikke faderlig fort går oppfor folk hva slags ekstremistik kult BLM er har jeg mistet troen både på menneskeheten og det norske folk.

Black Lives Matter er en menneskerettsorganisasjon som kjemper mot politivold og systemisk rasisme mot svarte amerikanere og andre minoriteter, ikke en "ekstremistisk kult". 

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Lives_Matter

Eksempel fra en BLM-marsj i Los Angeles:

Og en annen markering, i Austin TX:

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Black Lives Matter er en menneskerettsorganisasjon som kjemper mot politivold og systemisk rasisme mot svarte amerikanere og andre minoriteter, ikke en "ekstremistisk kult". 

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Lives_Matter

Eksempel fra en BLM-marsj i Los Angeles:

 

Du tror disse vil utøfre et regime basert på menneskerettigheter om de skulle få makt? Hehe, lykke til. Når angrepene på de som våger å stille det minste kritiske spørsmål fører til at man får en mobb etter seg, mottar drapstrusler og får huset sitt satt i brann...ja, hva skal man si? Meg bekjent eksisterer det andre menneskerettighetsorganisasjoner i USA som ikke frmmer slik polariserende retorikk.

Neida, de fleste som støtter demonstrasjonene i USA har gode intensjoner. Men de skjønner ikke hva de lokkes ut på. Slik har det vært med alle revolusjoner som endte i et blodbad.

USA hadde sjansen i 2016. Demokratene kunne nominert Bernie Sanders som stod på en linje med å forsone svarte og hvite arbeiderklassevelgere, men den mer polariserende Clinton ble valgt. Med den følge at hvit arbeiderklasse stemte på Trump. Og folk forstår fortsatt ikke hvorfor. Og nå er det for sent. Jeg tror dette kunne vært unngått om Sanders hadde blitt valgt. Men nå er det for sent.

Men polariseringen og volden i USA er forståelig - sett i fra et amerikansk perspektiv fordi USA er f*cked. Men at vi skal importere et slikt splittende fenomen til den sosialdemokratiske tillitsbaserte velferdstaten Norge uten den volds- koloniserings og slavehistorien som USA har er ubegripelig og eneste forklaringen er at norske ungdommer blir hjernevasket av sosiale medier.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Du tror disse vil utøfre et regime basert på menneskerettigheter om de skulle få makt? Hehe, lykke til. 

Det har jeg ikke sagt noe om. Nok en gang legger du antagelser om meninger i munnen på andre. Det er ufint.

Som sagt er Black Lives Matter en menneskerettsorganisasjon, de er ikke ute etter å "få makt" i et regime utover å arbeide for og demonstrere for kampsakene sine, som er mindre politivold og å fjerne systemisk rasisme. Hvis dette krenker og provoserer deg så voldsomt som du gir uttrykk for har du enten ikke forstått hva dette er for noe, eller så har du et moralsk kompass ute av kurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Morromann said:

Ja, men hun var eksplisitt på at dette var et privilegium bare "hvite" hadde og trekker dermed den feilslutningen at alle nordmenn feilfritt uttaler nederlandske, polske og franske navn korrekt. Jeg har veldig store problemer med å uttale franske navn korrekt for å være ærlig.

 

Du misforstår med vilje, ser det ut

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Ja, men hun var eksplisitt på at dette var et privilegium bare "hvite" hadde og trekker dermed den feilslutningen at alle nordmenn feilfritt uttaler nederlandske, polske og franske navn korrekt. Jeg har veldig store problemer med å uttale franske navn korrekt for å være ærlig.

Jeg hadde ikke irritert meg om jeg ikke merket at dette er en del av en forsterket polarisert tone som nå gir seg utslag i en mer ekstremistisk og voldelig polarisering mellom mennesker i vestlige land. Jeg var på antirasist-demonstrasjoner på 1990-tallet da budskapet var vakkert og handlet om at man skulle stå sammen, ikke splitte hverandre. Ingen påstod den gangen at det var rasisme å spørre hvor folk var fra, at det var rasisme å si et navn feil eller at man skulle sjekke sine privilegier. En rasist var en som hatet og ekskluderte de av annen hudfarge eller kultur - så enkelt var det. Nå er det bare det å eksistere som er rasisme. Så BLM kommer jeg overhodet ikke til å støtte. Dette er ekstremisme. Og farlig.

Nei igjen, ho snakker på eit generelt grunnlag, som viser forskjellene i samfunnet.. Det vil ikkje sei at du ikkje klarer å finne eksempler i den eine retningen eller den andre.. 

Og jo du kunne fint finne folk på 90 tallet som meinte det var rasisme å spørre kor folk var fra, og meinte det var rasisme å sei eit navn feil.. Men er vel heller komt eit skift i din iver til å finne eksemplene kanskje.. Kanskje det er der forskjellen virkelig ligger.. Når du polariserer så voldsomt, med hyperbole "ingen var slik før", "alle er slik nå", så sliter eg med å sjå at kanskje ikkje du er med på å forsterke den polariserte tonen du meiner er problemet..

Rasisme har alltid vært å sjå andre mennesker som mindreverd, basert på kor dei kjem ifra, hudfarge, rase, etnisitet eller avstamning..

BLM er ein bevegelse som ut ifra regjeringen i USAs handlingslammelse vokser i intensitet.. Svarte i Amerika har opplevd rasisme du og eg ikkje kan forestille oss. Så klart at når det fortsatt finnes institusjonell rasisme i Amerika, der svarte bokstavligtalt med riktigheit frykter politiet, så blir dei desperate til slutt.. Ingen som tvinger deg til å vise solidaritet mot rasismen, demonstrasjonen prøver å få bukt med, men at du skal kalle det ekstremisme og farlig, klarer eg ikkje å forstå.. Du kan gjerne kalle demonstranter mot oppressive regimer for ekstremismer også, men kanskje dei har eit poeng i bunn og grunn likevel? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Det har jeg ikke sagt noe om. Nok en gang legger du antagelser om meninger i munnen på andre. Det er ufint.

Som sagt er Black Lives Matter en menneskerettsorganisasjon, de er ikke ute etter å "få makt" i et regime utover å arbeide for og demonstrere for kampsakene sine, som er mindre politivold og å fjerne systemisk rasisme. Hvis dette krenker og provoserer deg så voldsomt som du gir uttrykk for har du enten ikke forstått hva dette er for noe, eller så har du et moralsk kompass ute av kurs.

Jeg la ikke meninger i munnen på deg, jeg bare spurte. Lenin og Mao hevdet også at de kjempet for menneskerettigheter. De styrtet tross alt voldelige føydalherrer som holdt befolkningen nede i noe som lignet slaveri, vel i Kina var det faktisk slaveri. Men de erstattet et despotisk system med et annet.

Lenke til kommentar

Det er snodig. Me prate i hovudsak her om at menneske må kunne makte å stoppa og undersøke seg sjølv, og betre skjønna kva som er rasisme eller ikkje. Fordi me treng å vera meir inkluderende ovenfor minoriteter - og vise versa, for all del.

Men dette er splittende? Det fremstår for meg som hyklersk retorikk at dei som meine det er "splittende" er direkte fæle mot folk, dei skrike og gaule om kor fæle innvandrere er, kor fæle svarte er, forsvare politiets vold mot minoriteter, osv, men meine det er me som er splittende. ??

Dei emne tydelegvis å sjå når "dei" blir angrepe, uansett kor ubetydelig eller smått det skulle vera, men samtidig driv dei med angrep mot alt og alle og skjønner ikkje kvifor det skulle vera skadeleg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...