Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Pallehysa skrev (1 minutt siden):

 

BLM er ein bevegelse som ut ifra regjeringen i USAs handlingslammelse vokser i intensitet.. Svarte i Amerika har opplevd rasisme du og eg ikkje kan forestille oss. 

Ja, men har innvandrere i Norge opplevd rasisme du og jeg ikke kan forestille oss? Siden det avholdes demonstrasjoner hvor budskapet er at det samme skjer her? Som sagt har jeg forståelse for raseriet i USA sett ut i fra en amerikansk kontekst men ikke ut i fra en norsk. Selv om jeg mener at det som skjer i USA er bensin på bålet og vil gjøre vondt verre. Vil en politireform heve levestandarden i de svarte boområdene? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (Akkurat nå):

Som sagt har jeg forståelse for raseriet i USA sett ut i fra en amerikansk kontekst men ikke ut i fra en norsk

Og som sagt, det er ingen som tvinger deg til å vise solidaritet mot rasisme, uavhengig av landegrenser.. Men mange velger å vise denne solidariteten.. Også her i Norge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Det er snodig. Me prate i hovudsak her om at menneske må kunne makte å stoppa og undersøke seg sjølv, og betre skjønna kva som er rasisme eller ikkje. Fordi me treng å vera meir inkluderende ovenfor minoriteter - og vise versa, for all del.

Men dette er splittende? Det fremstår for meg som hyklersk retorikk at dei som meine det er "splittende" er direkte fæle mot folk, dei skrike og gaule om kor fæle innvandrere er, kor fæle svarte er, forsvare politiets vold mot minoriteter, osv, men meine det er me som er splittende. ??

Dei emne tydelegvis å sjå når "dei" blir angrepe, uansett kor ubetydelig eller smått det skulle vera, men samtidig driv dei med angrep mot alt og alle og skjønner ikkje kvifor det skulle vera skadeleg.

Hvem her inne har "gaulet" om hvor fæle innvandrere og svarte er? Hvem har forsvart politivold mot minoriteter?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Ja, men har innvandrere i Norge opplevd rasisme du og jeg ikke kan forestille oss?

Selvfølgelig. Ikke bare innvandrere, men andre nordmenn minoritetsbakgrunn. Jeg har postet minst 10 eksempler og en rekke kilder, statistikk og studier på rasisme som skjer i Norge, også institusjonelt. I denne tråden.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (Akkurat nå):

Og som sagt, det er ingen som tvinger deg til å vise solidaritet mot rasisme, uavhengig av landegrenser.. Men mange velger å vise denne solidariteten.. Også her i Norge...

Å knele og be om unnskyldning for at man er "hvit" har ingenting med solidaritet å gjøre. Det har ingen av mine venner med utenlandsk bakgunn bedt meg om å gjøre og det kommer de heller ikke til å be meg om. Jeg deltok i aksoner mot rasisme før 95% av de som var i demonstrasjonen var født.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Jeg har postet minst 10 eksempler og en rekke kilder, statistikk og studier på rasisme som skjer i Norge, også institusjonelt. I denne tråden.

Det er snakk om mobbing, ikke om organisert rasisme fra statens side. Mobbing er fælt og ondskapsfullt.

Men BLM er ikke løsningen på reell rasisme i Norge, snarere tvert imot, fordi det er for esktremt og polariserende. 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det er snakk om mobbing, ikke om organisert rasisme fra statens side. Mobbing er fælt og ondskapsfullt.

Institusjonell betyr ikke nødvendigvis staten, hvis du tror det.

Resten av verden kaller det rasisme, du kaller det mobbing. Den er grei.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Institusjonell betyr ikke nødvendigvis staten, hvis du tror det.

Resten av verden kaller det rasisme, du kaller det mobbing. Den er grei.

Nå er det du som legger ord i munnen på meg. Rasitisk mobbing finnes. Har ikke benektet det. Har sett det selv og grepet inn mot det. Sikkert mer en mange av de "tøffingene" i demonstrasjonen.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Å knele og be om unnskyldning for at man er "hvit" har ingenting med solidaritet å gjøre.

Og det er ikkje min måte å vise solidaritet på, og så vidt eg veit, har eg ikkje sett nåken som ber om unnskyldning for å være kvit.. Men å gå ned på kne i solidaritet, kunne eg fint ha gjort.. Uavhengig av hudfarge..

Avskriver ditt sleivspark som nok ein hyperbole, som kun er laget for å øke polariseringen du påstår er problemet, om ikkje du har bevis på at nåken i stor grad rundt dette som skjer, "sier unskyld for å være kvit"....

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Du kan jo prøve å kritisere dem på Twitter med full navn? Altså, kritiser forsiktig og se hva som skjer. Jeg snakker ikke om den vanlige demonstrant men lederne deres.

Ja, jeg kunne jo kritisert arrangørene for å ikke sette enda høyere fokus på smittevern, men det føles som temmelig mange allerede har gjort det. Det er ikke bare BLM du har kritisert her på forumet, men alle som var med på demonstrasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Nå er det du som legger ord i munnen på meg. Rasitisk mobbing finnes. Har ikke benektet det. Har sett det selv og grepet inn mot det. Sikkert mer en mange av de "tøffingene" i demonstrasjonen.

Du skrev bokstavelig talt: "Det er snakk om mobbing, ikke om organisert rasisme fra statens side" som svar på mitt innlegg om eksempler på rasisme i Norge. Jeg la ikke et eneste ord i munnen på deg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Du skrev bokstavelig talt: "Det er snakk om mobbing, ikke om organisert rasisme fra statens side" som svar på mitt innlegg om eksempler på rasisme i Norge. Jeg la ikke et eneste ord i munnen på deg. 

 

Ja, at staten ikke driver systematisk rasisme mot mennesker i Norge stemmer ja. Tvertimot er det få land som er så flinke på kvotering som Norge, spesielt i staten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
2 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg har postet minst 10 eksempler og en rekke kilder, statistikk og studier på rasisme som skjer i Norge, også institusjonelt. I denne tråden.

Hva mener dere med bruk av "institutsjonell rasisme" her ?

Opprinnelig betyr dette uttrykket "vedtekststyrt rasisme", f.eks. apartheid, altså tilfeller der hvor vedtekter/lover er basert på hudfarge, kjønn, herkomst, etc.

 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg kunne jo kritisert arrangørene for å ikke sette enda høyere fokus på smittevern, men det føles som temmelig mange allerede har gjort det. Det er ikke bare BLM du har kritisert her på forumet, men alle som var med på demonstrasjonen.

Og de som kommet med den minste kritikk på Twitter, som Obossjefen har fått gjennomgå så det ljomer. Eller, han kritiserte ikke en gang, han gjorde det bare klart at de ansatte får karantene og det ble ikke godtatt. Selv om han i samme setning forklarte at han fordømte rasisme.

Lenke til kommentar
Slettet-Pqy3rC skrev (Akkurat nå):

Hva mener dere med bruk av "institutsjonell rasisme" her ?

Opprinnelig betyr dette uttrykket "vedtekststyrt rasisme", f.eks. apartheid, altså tilfeller der hvor vedtekter/lover er basert på hudfarge, kjønn, herkomst, etc.

Det er en enkel måte å beskrive gjentakende eller utbredt rasisme innenfor en bransje, etat, kjede, fellesskap, eller lignende. Det finnes sikkert bedre, mer beskrivende ord, men det er nå dette jeg har sett blitt brukt. 

https://snl.no/rasisme

Sitat

"Når slik usynlig diskriminering skjer som følge av lover, regelverk eller praksiser i private eller offentlige institusjoner kalles det institusjonell diskriminering. Fordi det er snakk om usynlige strukturer i samfunnet som kan virke utestengende og diskriminerende på individer på grunn av deres etniske bakgrunn, betegnes denne formen for diskriminering også som strukturell rasisme."

Det er mulig "strukturell rasisme" er mer riktig :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...