Gå til innhold

Sandy Munro: – Tesla er mekanisk blant de beste, men ikke i nærheten av tysk byggekvalitet


Anbefalte innlegg

JØI skrev (2 timer siden):

TU må få litt faglig integritet igjen og stille spørsmål ved mye av det Musk står bak. Det er så mange løgner i Musk sitt kjølvann at det er  trist at et angivelig teknisk oppegående tidsskrift ikke er mer kritisk til hva som blir sagt og gjort. At eierne av TU ikke er kritisk til fagforeningsknusingen  Musk står bak er direkte skuffende. 

Du tar feil av målsetninger og løgner. En løgn er når man bevisst sier noe som ikke er sant. Når Musk sier at de har som målsetning å gjennomføre et eller annet og de bommer på tidsplanen så er ikke det en løgn. SEC gjennomførte faktisk en undersøkelse etter at noen mente at Tesla faktisk villedet markedet om målsetninger om produksjon. SEC lukket saken uten å finne noe kritikkverdig.

Bare fordi Tesla setter aggressive mål og kanskje bommer så betyr ikke det at de lyver.

Dette med fagforeningsknusing er en påstand som for det første er irrelevant i denne sammenheng, og for det andre er off-topic. Lag heller en egen tråd om emnet hvis du er så opptatt av det. Hva har fagforeninger med TU å gjøre?  

JØI skrev (2 timer siden):

Det ble tilbakevist naske så kjapt i form av at bilene mangler maskinvare for å støtte V2G. Men ikke et ord fra Musk/Tesla om denne feilinformasjonen. 

Ah, så nå er det Musk sin feil at noen kom med diverse påstander. Musk er visst ansvarlig for alt negativt som skjer i verden.

Har du tenkt på at Tesla kanskje ikke ønsker å kommentere på V2G av en eller annen årsak? Eller at de fokuserer på hva de selv driver meg og ikke bruker mye tid på å omtale ulike rykter som går?

Endret av hekomo
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (32 minutter siden):

Jeg følger med både her og der, men kan ikke se at Tesla er noe verre enn andre. At det finnes påstander og historier betyr for det første ikke at alt stemmer, og for det andre betyr det ikke at det eventuelt er Tesla som er verst. Vi husker jo påstander om farlig batteriavfall som viste seg å være løgnhistorier pushet av tidligere ansatt som ønsket å skade Tesla.

Du husker sitatet ditt ?

 

Hvorfor kommer du trekkende med «farlig batteriavfall».

 

Konklusjon er at du vil aldri erkjenne noen mangel eller feil overhode fra Tesla som selskap eller produktene. Det har du bevist gang på gang og er kjernen i form av din egen svekkede kredibilitet i diskusjonene her.

Sitat

Jeg kan ikke se at Tesla behandler kunder eller ansatte som søppel eller leverer dårlig kvalitet i større grad enn andre.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (2 timer siden):

Da må jo bilen indentifisere seg på noe vis når den plugges i laderen. Godt mulig den gjør det allerede og da vil det jo fungere. 

Men du må vel registrere bilen din hos alle operatørene. Men alt er bedre enn apper slik det er nå.

Bilen inneholder alle opplysninger og utveksler disse med ladestasjonen. Eneste utfordringen jeg ser er at kona kjører tomt kortet ditt. 

Lenke til kommentar

Eksempel på Model Y som kommer ut av teltet i Fremont. 

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/delivery-today-with-8-paint-issues.194643/

Det utrolige her er ikke bare at de har klart å produsere noe sånt, men at dette har sluppet gjennom all kvalitetskontroll, inkludert den inspeksjonen som bør skje før utlevering. Det må være minst et dusin mennesker i systemet som har visst at dette var en bil som aldri skulle vært solgt. Allikevel så skjer det og da kan man ikke konkludere med annet enn at det er med hensikt.

I den forbindelse så må det nevnes at forhandlermodellen som normale bilprodusenter bruker gir en ekstra god kvalitetskontroll fordi enhver defekt og imperfeksjon er noe som produsenten må dekke og ikke forhandleren. Dette incentivet er fullstendig fraværende når Tesla eier hele kjeden. Det hele ender med at kvalitetskontrollen er en oppgave som kunden må ta seg av.

Sitat

This is my 8th Tesla delivery over the years. Inclusive of this delivery, 5 needed bodywork. This by far had the worst paint defects. Anyone who thinks Tesla is figuring out their delivery fit and finish is just wrong.

Om ikke Tesla skjerper seg og begynner å ta kvalitet seriøst så vil det addresserbare markedet til slutt begrense seg til folk som han som er sitert over. Du vet de som ikke klarer mer enn to minutter av lunsjpausen før de begynner å bable i vei om Tesla og Elon Musk.

 

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (35 minutter siden):

Det er ikke jeg som er tema for diskusjonen her, men Tesla. Hvorfor prøver du å vri hele diskusjonen over på meg som person? Her er innlegget full av sakskommentarer som du bare avfeide:

 

Fordi vi leverer konkrete eksempler på ting som er galt med Tesla og Musk og du avfeier absolutt alt. Det er konkrete eksempler der både tesla og Musk fortjener flengende kritikk, men du avviser alt. Da har du gjort deg selv til en del av diskusjonen. Når en oppfører seg som om noe eller noen er totalt feilfritt da reagerer de fleste. Fordi vi alle innerst inne vet at mer eller mindre alt her i enden inneholder feil. 

Her har du en fin en. Tesla-ansatte må ta ut avspasering under COVID-19 krisen:

 

Elon er en ras som utnytter grovt sine ansatte. Det Musk gjør her er å stjele de ansatte sin opparbeidede ferie. Syns _du_ det er en selverklært sosialdemokrat verdig? Husk også at Musk er innbitt motstander av fagforeninger. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (46 minutter siden):

Du tar feil av målsetninger og løgner. En løgn er når man bevisst sier noe som ikke er sant. Når Musk sier at de har som målsetning å gjennomføre et eller annet og de bommer på tidsplanen så er ikke det en løgn. SEC gjennomførte faktisk en undersøkelse etter at noen mente at Tesla faktisk villedet markedet om målsetninger om produksjon. SEC lukket saken uten å finne noe kritikkverdig.

Bare fordi Tesla setter aggressive mål og kanskje bommer så betyr ikke det at de lyver.

Dette med fagforeningsknusing er en påstand som for det første er irrelevant i denne sammenheng, og for det andre er off-topic. Lag heller en egen tråd om emnet hvis du er så opptatt av det. Hva har fagforeninger med TU å gjøre?  

Ah, så nå er det Musk sin feil at noen kom med diverse påstander. Musk er visst ansvarlig for alt negativt som skjer i verden.

Har du tenkt på at Tesla kanskje ikke ønsker å kommentere på V2G av en eller annen årsak? Eller at de fokuserer på hva de selv driver meg og ikke bruker mye tid på å omtale ulike rykter som går?

Når du påstår at bilen kan ting den ikke kan så er det blank løgn. Når du påstå at HV2 er alt du trener for autonomi på nivå 5 og så lanserer HW3 (som heller ikke vil være nok) og atter en gan påstår at en har alt en trenger så er det blank løgn. 

 

Når jeg har lånt hundre kroner av deg og du vil ha dem tilbake og jeg sier «jada, du skal få dem (een gang)» da vet du like godt som meg at du blir servert en blank løgn. 

 

At TU ikke presterer å være kritisk når Musk serverer løgn etter løgn etter løgn så er det noe galt i redaksjonen et sted. 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
18 minutes ago, JØI said:

Bilen inneholder alle opplysninger og utveksler disse med ladestasjonen. Eneste utfordringen jeg ser er at kona kjører tomt kortet ditt. 

Ja men gjør biler det i dag? Gir en 2015 Hyundai Ioniq ut denne informasjonen? Eller må man vente til det blir "påkrevd" før det implementeres? Hvordan er det med Nissan og Lexus som bruker CHAdeMO? 

Litt morro med Tesla sin datakommunikasjon, at den også kan oppdatere firmware på veggladere fra bilen.

 

IMG_0699.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hepp!

Har nå brukt en del tid på rapporter, vi fjerner IKKE poster som kommer under ytringsfrihet og/eller bevist forsøk på manipulering via rapportering av disse. Det er lov å være saklig uenig.

Alle negative persondiskusjoner vil bli fjernet som vanlig her i forumet. Dog med vurdering fra tilfelle til tilfelle.

Kjære venner, livet er for kort til å bli fiende med hverandre..

Jarmo :)

ps. denne posten skal ikke kommenteres her..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Back to the basic.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (1 time siden):

Ja men gjør biler det i dag? Gir en 2015 Hyundai Ioniq ut denne informasjonen? Eller må man vente til det blir "påkrevd" før det implementeres? Hvordan er det med Nissan og Lexus som bruker CHAdeMO? 

Litt morro med Tesla sin datakommunikasjon, at den også kan oppdatere firmware på veggladere fra bilen.

 

IMG_0699.jpg

Som sagt, ladeoperatørene er klare på sin ende, det er bilprodusentene som ikke implementerer sin del. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Complexity said:

Når kom den standarden?

Hva har det med noe å gjøre? Du sammenligner at tesla implementerer plug & charge innenfor sin egen lukkede sandkasse med en infrastruktur for plug & charge som må virke på tvers av ladeoperatører, betalingsformidlere og billeverandører. Hva tesla har og hva plug & charge er designet for å være har praktisk talt ingenting til felles.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, sverreb said:

Hva har det med noe å gjøre? Du sammenligner at tesla implementerer plug & charge innenfor sin egen lukkede sandkasse med en infrastruktur for plug & charge som må virke på tvers av ladeoperatører, betalingsformidlere og billeverandører. Hva tesla har og hva plug & charge er designet for å være har praktisk talt ingenting til felles.

Man har iallefall ladet enkelt og sømløst (og relativt raskt) på Tesla i 8 år nå, og jeg er spent på når det blir like sømløst på de andre merkene. Mange har jo tillogmed ladet helt gratis i 8 år nå, men det får man ikke lenger med nye modeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Man har iallefall ladet enkelt og sømløst (og relativt raskt) på Tesla i 8 år nå, og jeg er spent på når det blir like sømløst på de andre merkene. Mange har jo tillogmed ladet helt gratis i 8 år nå, men det får man ikke lenger med nye modeller.

Standarden inkluderer litt mer, blant annet trådløs lading. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Standarden inkluderer litt mer, blant annet trådløs lading. 

Er spent på når vi kommer dit ja. Trådløs lading har vel enda en lang vei å gå.

Selv en mobiltelefon trenger jo vifte som kjøling om den skal lades trådløs med litt effekt siden det er så mye energi som forsvinner i varme.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Complexity said:

Man har iallefall ladet enkelt og sømløst (og relativt raskt) på Tesla i 8 år nå, og jeg er spent på når det blir like sømløst på de andre merkene. Mange har jo tillogmed ladet helt gratis i 8 år nå, men det får man ikke lenger med nye modeller.

Så lenge dette bare er en del av en lukket proprietær infrastruktur bidrar det null til å bygge en infrastruktur til å støtte infrastruktur for elbiler. Å lage lukkede proprietære løsninger som på overflaten ser tilforlatelige ut er enkelt, men det skalerer ikke. Og kan i utmerket godt forsinke utviklingen og utbyggingen av en fungerende, skalerbar løsning. (Se f.eks på historien til PCer. Det var ikke før PC-AT ble reverse engineered og standardisert at det ble fart på PC markedet) Så ja for de som kan leve med en tesla er det sikkert fint, for alle andre og samfunnet forøvrig kan det utmerket godt hende at du er med på å forsinke elektrifisering av bilparken siden du velger å gi pengene dine til en produsent som i foretrekker å kultivere proprietære løsninger.

Når vi ser på kvalitet i produktet som jo er temaet her mener jeg dette er et sterkt undervurdert felt. VIlje og evne til å delta i utvikling av standarder til industriens og samfunnets beste er en kvalitet i seg selv. Selskaper som alltid skal kjøre sitt eget løp er problematiske, både samfunnsmessig, men også til sist for kundene da de låser kundene sine inne i sine egne lukkede sandkasser, hvor de etter hvert monetiseres. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, sverreb said:

Så lenge dette bare er en del av en lukket proprietær infrastruktur bidrar det null til å bygge en infrastruktur til å støtte infrastruktur for elbiler. Å lage lukkede proprietære løsninger som på overflaten ser tilforlatelige ut er enkelt, men det skalerer ikke. Og kan i utmerket godt forsinke utviklingen og utbyggingen av en fungerende, skalerbar løsning. (Se f.eks på historien til PCer. Det var ikke før PC-AT ble reverse engineered og standardisert at det ble fart på PC markedet) Så ja for de som kan leve med en tesla er det sikkert fint, for alle andre og samfunnet forøvrig kan det utmerket godt hende at du er med på å forsinke elektrifisering av bilparken siden du velger å gi pengene dine til en produsent som i foretrekker å kultivere proprietære løsninger.

Vel.. Tesla var jo interessert i å la flere være med på utbyggingen av ladenettverket, men siden de store produsentene var skeptisk til Tesla sine planer, og Tesla som selskap i segselv var det vel ingen som ville være med å spleise på morroa 

Så da har Tesla bygget alt ut av egen lomme og vil jo da ikke dele godene med alle andre, noe jeg finner forståelig.

Akkurat nå er ladenettverket ett stort salgstriks for Tesla. Er kun Tesla som bygger raske ladestasjoner i hele Nord-Norge for eksempel. Nå bygges flere 250kW stasjoner her, men alle andre bilmerker må kose seg med max 50kW.

Skal man ha elbil på bygda her nord så er det kun Tesla som gjelder. Og ser man på kartet over ladestasjoner og utbyggingsplaner så er det nok mange plasser det kommer til å være tilfelle i en god stund.

Mulig det er dumt for mange, men for meg som Tesla eier så har jeg ikke noe å klage på.

 

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (38 minutter siden):

Er spent på når vi kommer dit ja. Trådløs lading har vel enda en lang vei å gå.

Selv en mobiltelefon trenger jo vifte som kjøling om den skal lades trådløs med litt effekt siden det er så mye energi som forsvinner i varme.

BMW har trådløs lading, en "matte" man plasserer i garasjen feks og parkerer over. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Vel.. Tesla var jo interessert i å la flere være med på utbyggingen av ladenettverket, men siden de store produsentene var skeptisk til Tesla sine planer, og Tesla som selskap i segselv var det vel ingen som ville være med å spleise på morroa 

Så da har Tesla bygget alt ut av egen lomme og vil jo da ikke dele godene med alle andre, noe jeg finner forståelig.

Akkurat nå er ladenettverket ett stort salgstriks for Tesla. Er kun Tesla som bygger ut raske ladestasjoner i hele Nord-Norge for eksempel.

Skal man ha elbil på bygda her nord så er det kun Tesla som gjelder. Og ser man på kartet over ladestasjoner og utbyggingsplaner så er det nok mange plasser det kommer til å være tilfelle i en god stund.

 

Du mener altså at ionity burde nekte leaf og kona eiere å lade fordi de ikke har vert med å betale? Er rimelig sikker på at eletrifisering av bilparken hadde gått mye hurtigere om alle kunne ha benyttet tesla ladere også. Det er jo bare å ta samme pris som ionity. Mange ville nok heller det enn å betale for tauing. Tror svært mange ønsker seg teslas ladenettverk men ikke tesla sine biler. Om musk virkelig ønsker mindre forurensing og flere el biler ville han ha åpnet dem. Han vil tydelig vis heller øke sin formue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Vel.. Tesla var jo interessert i å la flere være med på utbyggingen av ladenettverket, men siden de store produsentene var skeptisk til Tesla sine planer, og Tesla som selskap i segselv var det vel ingen som ville være med å spleise på morroa 

Bah, tøys. Har du sett når standarden første gang kom med første draft? 

Tesla valgte å gjøre det de gjorde fordi de ville skape et monopol. Et mål de gjentar gang på gang i land de går inn i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Du mener altså at ionity burde nekte leaf og kona eiere å lade fordi de ikke har vert med å betale? Er rimelig sikker på at eletrifisering av bilparken hadde gått mye hurtigere om alle kunne ha benyttet tesla ladere også. Det er jo bare å ta samme pris som ionity. Mange ville nok heller det enn å betale for tauing. Tror svært mange ønsker seg teslas ladenettverk men ikke tesla sine biler. Om musk virkelig ønsker mindre forurensing og flere el biler ville han ha åpnet dem. Han vil tydelig vis heller øke sin formue.

Leaf kan vel ikke lade på Ionity (Feil plugg) og Kona lader vel ikke så fryktelig raskt at det er verdt å betale for Ionity lading kontra en lader fra Fortum eller lignende.

Men ellers så betaler man vel Ionity sin utbygging med heroinpris for lading, hvorpå Tesla har innbakt utbyggingen i kjøpesummen av bilen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...