Gå til innhold

Sandy Munro: – Tesla er mekanisk blant de beste, men ikke i nærheten av tysk byggekvalitet


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, oophus3do said:

Aner ikke hvorfor du tar opp enda ei flause derifra, men joda - vi kan godt snakke om de autonome systemene Tesla har som reklameres som ferdig utviklet, og det eneste som mangler nå er litt papirarbeid for å få sluppet til. I mellomtiden nå nylig, så deiset en Tesla i en veltet lastebil på motorveien på autopilot. 

16 minutes ago, Oklo said:

Å begynne å selge biler i Kina hvor man sier at den lader 10-80% på en halvtime, og så ikke klare å levere på det før man eventuelt har kommet til enighet med både eierne av Chademo-standarden og GB/T-standarden (ingen av disse standardene støtter enda 250 kW), da vil jeg tro at enda flere ville sett på Tesla som løgnere. Tror ikke du?

Det at Tesla lyver der nede i Kina er jo ingen hemmelighet lengre. De selger jo biler med HW 2.5 mens de har lovet HW 3.0. Det eksploderer jo av søksmål mot Tesla der nede grunnet dette, siden det igjen har foregått uten en klar melding fra Tesla selv. De går på den gamle "tilgivelse er enklere enn tillatelse" tydeligvis. 

Det korrekte ville vært å justere ladetiden til hva standarden i landet takler, men nevne at bilen står klar for å støtte økte hastigheter når dette blir innført senere. 

Jeg tar ikke opp "en flause", jeg bare viser til at så snart Tesla sier noe, og det ikke blir akkurat sånn, så er det en god del som reagerer, og kaller det "løgn". Når Tesla så skriver på sine nettsteder, i sine manualer og så videre at du kan bruke bilen på langtur, så krever det at infrastrukturen er på plass først. Kan du vise til hvor det står at de lover HW 3.0 på bilene? Jeg vet de har lovet å oppgradere alle HW 2.x - bilene til 3.0 i forbindelse med FSD, men jeg har aldri sett noen antydning engang om at biler som ikke har FSD skal få HW 3.0. (HW-versjon spiller forøvrig absolutt ingen rolle på biler som ikke har kjøpt FSD.)

Quote

Enkelte her inne sier at det ikke er rettferdig at andre skal få lov til å lade hos Tesla, mens de glemmer at det er nøyaktig det Tesla selv gjør i alle markeder de selv går inn i. Ikke bare det, men de går inn i markeder for å bygge et lukket system på nytt. Da forsvinner alle unnskyldninger som har florert rundt her ut døra, siden det viser mentaliteten til Tesla og at det har vært poenget og meningen hele veien fra start.

Jeg har ikke sett noen som har sagt at det ikke er rettferdig? Det er mange som mener at det ikke ville vært rettferdig å TVINGE Tesla til å bygge om ladestasjonene sine for å tillate at andre også skal få lade der, og det er jeg enig i. -Men hvis Tesla selv hadde valgt å åpne sine privateide ladestasjoner for andre, er det klart at det hadde vært rettferdig at folk får ladet der!

Når det gjelder det med å bygge et lukket system på nytt, har jeg svart deg på det såpass mange ganger nå, at det kanskje er på tide å slutte å male om det? Kom opp med noe talldata som viser at de eksisterende ladenettverkene i Kina tilfredsstiller de kravene Tesla stiller til hastighet og tilgjengelighet hvis du vil diskutere dette videre.

Quote

Du gav jo svaret på dette selv tidligere. Tesla sin teknologi var ikke bra nok på det tidspunktet, så det var enklere å høste fra åkre andre har sådd og betalt for enn å gjøre det selv her i Europa. Selv om Tesla bestemte seg for å bruke CCS, så utvider de fremdeles sin egen lille CCS variant som ingen andre enn de kan utnytte, mens de selv hoster opp adaptere for å lade på andre sitt utstyr. 

Nå blir jeg forvirret her. Du sier at alle som deltar i utviklingen av en teknologi er med, uavhengig av hvor store de er, hvem de er og sånt. -Men nå høster de fra åkre som andre har sådd ved å bruke standarden som du hele tiden har klaget på at de ikke har brukt tidligere?

Hvilken utvidelse av CCS er det du mener Tesla har? Så vidt meg bekjent, er Tesla sine CCS-ladere 100% CCS, uten noen form for tilpasninger? 

Quote

Hvem som er medlemmer av denne organisasjonen i dag er fullstendig irrelevant.

Nei, det er selvfølgelig ikke det. Åpne standarder har ei tendens til å fungere på den måten. Har du ei bedre løsning, så har alle en interesse av å høre på deg, helt uavhengig av om du lager en bil eller ikke som skal bruke utstyret. 

Jo, det er temmelig relevant i forhold til hvem som bestemte noe som helst tilbake i 2010 - 2012, hvor første utgave av CCS ble lansert. Hvor åpen var CCS-standarden i 2010? -Den var jo ikke offentlig tilgjengelig en gang. Jeg er ikke så sikker på at Tesla sin løsning var "bedre" i 2010, det var vel mer et tilfelle av at det var en noe uoversiktlig jungel den gangen, og ingen klar og tydelig standard som var etablert? Som tidligere nevnt, var første prototype av CCS vist frem i mai 2012.

Igjen må jeg spørre (som jeg ikke fikk svar på i sted), hvis du er en veldig liten produsent, som er 100% avhengig av å få et produkt ut døra for å overleve, vil du satse på en standard som enda ikke har utkrystallisert seg i en prototype, og som du ikke har den minste anelse om fremtiden til, eller vil du heller satse på å tilpasse en eksisterende standard til dine behov? (Å vente vil medføre konkurs, og en langtekkelig prosess med å prøve å fremskynde en prosess som ledes og drives av konkurrenter som helst vil se deg forsvinne, virker ikke for meg som det smarteste valget.)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oklo skrev (1 minutt siden):

Jeg tar ikke opp "en flause", jeg bare viser til at så snart Tesla sier noe, og det ikke blir akkurat sånn, så er det en god del som reagerer, og kaller det "løgn".

Det var i forbindelse med at systemene var ferdige, så selvfølgelig var det løgn. Alle vet vell nå at det ikke var ferdig, og at de ikke kun ventet på godkjenninger og papirarbeid. Se bare på flausen som var "smart summon" som skal løse normale enkle oppgaver i snegle-fart i motsetning til virkelig trafikk i høy hastighet. Dette var en typisk "pump" slik 420 kommentaren også var rein løgn, og kun hadde som formål å pumpe aksjeprisen. Målet fikk han jo nå, der han tok imot en bonus på $700,000,000 mens andre har fått sin lønn kuttet, enkelte har fått fyken, og andre tvunget til å ta ut ferie kun fordi de har villet verne om sine nærmeste midt i en pandemi. 

Oklo skrev (4 minutter siden):

Kan du vise til hvor det står at de lover HW 3.0 på bilene?

Kan du heller vise til at de skulle bli solgt med HW 2.5 på bilene? Den informasjonen burde heller være i klartekst om Elon gikk mot sin egen uttalelse om at alle biler etter 23 April 2019 skulle ha HW 3.0 installert. 

Når Tesla ble konfrontert om saken, så unnskyldte de seg om det. Så det er åpenbart at de skulle ha fått HW 3.0. "Tesla told its clients and the Chinese government the vehicles would indeed come with HW 3.0 independently of having FSD or not."

Det skal jo litt til å finne ut av det for personer som ikke er tech-kyndige, så jeg regner med at Tesla slipper unna med en haug biler som har HW2.5, og at Tesla da i realiteten har prøvd seg på å svindle folk. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Det var i forbindelse med at systemene var ferdige, så selvfølgelig var det løgn. Alle vet vell nå at det ikke var ferdig, og at de ikke kun ventet på godkjenninger og papirarbeid. Se bare på flausen som var "smart summon" som skal løse normale enkle oppgaver i snegle-fart i motsetning til virkelig trafikk i høy hastighet. Dette var en typisk "pump" slik 420 kommentaren også var rein løgn, og kun hadde som formål å pumpe aksjeprisen. Målet fikk han jo nå, der han tok imot en bonus på $700,000,000 mens andre har fått sin lønn kuttet, enkelte har fått fyken, og andre tvunget til å ta ut ferie kun fordi de har villet verne om sine nærmeste midt i en pandemi. 

Kan du heller vise til at de skulle bli solgt med HW 2.5 på bilene? Den informasjonen burde heller være i klartekst om Elon gikk mot sin egen uttalelse om at alle biler etter 23 April 2019 skulle ha HW 3.0 installert. 

Når Tesla ble konfrontert om saken, så unnskyldte de seg om det. Så det er åpenbart at de skulle ha fått HW 3.0. "Tesla told its clients and the Chinese government the vehicles would indeed come with HW 3.0 independently of having FSD or not."

Det skal jo litt til å finne ut av det for personer som ikke er tech-kyndige, så jeg regner med at Tesla slipper unna med en haug biler som har HW2.5, og at Tesla da i realiteten har prøvd seg på å svindle folk. 

Kyst til kyst var strengt tatt i forbindelse med at systemene var NESTEN ferdige. Jeg har deltatt i prosjekter på jobben hvor vi har vært NESTEN ferdige, og så oppdaget at vi har en alvorlig svikt i systemet, sånn at det ikke kan lanseres. Betyr det at vi løy da vi sa at prosjektet var nesten ferdig? Husk at "løgn" er definert som man bevisst sier noe som ikke er sant. Så, konspirasjonsteorier til side, har du noe som tyder på at Musk VISSTE at det ikke ville kunne gjennomføres?

Og siden løgn fremdeles er en bevisst fortelling av noe som ikke er sant, kan du vise til hvor det står at MIC Model 3 skulle komme med HW 3.0?

Det ryktes at Musk sine tweets om aksjekurs like før bonusutbetalingen var et litt desperat forsøk på å presse ned akjsekursen sånn at han ikke skulle få den bonusen, men jeg har ikke snakket med Musk, og kjenner ham ikke, så jeg vet veldig lite om hva han tenker og mener.

Når det gjelder pandemi, har jeg allerede sagt at jeg ikke er enig med Musk i hans håndtering av det. -Men de fleste arbeidstakere i USA har ikke betalt ferie i det hele tatt. -Så at de ansatte ble tvunget til å ta ut ferie, tyder på at de faktisk har litt bedre goder enn folk flest i det landet de opererer i. Arbeidstakere har et helt annet system å forholde seg til der, og jeg regner med at Tesla er hverken bedre eller dårligere enn snittet der. Å sammenligne med hvordan ting er i Norden og Europa er sånn sett fåfengt, man må til enhver tid tilpasse seg systemet i det landet man opererer i.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Oklo skrev (3 minutter siden):

Kyst til kyst var strengt tatt i forbindelse med at systemene var NESTEN ferdige.

Samtidig som han gikk i beste sendetid og viste seg selv kjøre uten hendene på rattet, samt pornoinnspillinger han re-twittret for PR. Løgnene rundt "nesten ferdige" gjentar seg år etter år, der formålet kun har vært å skape hype for markedet. 

Oklo skrev (4 minutter siden):

Husk at "løgn" er definert som man bevisst sier noe som ikke er sant.

Nettopp. Var "420" uttalelsen løgn, eller ikke? Den uttalelsen ble tross alt etterforsket med en rimelig klar tale i konklusjonen. Hvis Musk er tatt i løgn tidligere, og han til stadighet kommer med "fantastiske" nyheter så blir det mer og mer plausibelt at misstankene er korrekte. Uttalelser om autonomi er beviste uttalelser. Mobileye valgte til og med å avslutte samarbeidet samtidig som en haug teknikkere sluttet av samme årsak til at Mobileye kastet Tesla på dør. Han sa bevist ting som ikke stemte, og lanserte uferdig programvare ut i det offentlige. Med hvilket formål? Pump. 

Oklo skrev (8 minutter siden):

Og siden løgn fremdeles er en bevisst fortelling av noe som ikke er sant, kan du vise til hvor det står at MIC Model 3 skulle komme med HW 3.0?

Les linken du nettopp fikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Oklo said:

Har du noen slags dokumentasjon på dette? Tesla gikk jo rimelig høyt ut, og sa at det var åpen invitasjon til andre produsenter å kaste seg på.

Det er bare å se på utfallet. Om du har noe du vil selge og ikke får solgt det, da senker du prisen til du får napp. Når de etter så mange år ikke har greid å selge adgang (Og husk vi snakker her om å selge adgang, så marginalkostnaden på å levere er godt som null) da kan vi bare konkludere med at de ikke egentlig vil selge.
 

2 hours ago, Oklo said:

Og ikke i ett eneste intervju nevnt i en bisetning at Tesla hadde urimelige krav?

Ingen har noen interesse av å gå ut med slikt selv om de skulle ha lov. Du tjener ingenting på slikt. De som har vært i samtaler har forøvrig helt sikkert signert NDAer slik at dette ikke er noe de kan snakke om engang.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Samtidig som han gikk i beste sendetid og viste seg selv kjøre uten hendene på rattet, samt pornoinnspillinger han re-twittret for PR. Løgnene rundt "nesten ferdige" gjentar seg år etter år, der formålet kun har vært å skape hype for markedet. 

Nettopp. Var "420" uttalelsen løgn, eller ikke? Den uttalelsen ble tross alt etterforsket med en rimelig klar tale i konklusjonen. Hvis Musk er tatt i løgn tidligere, og han til stadighet kommer med "fantastiske" nyheter så blir det mer og mer plausibelt at misstankene er korrekte. Uttalelser om autonomi er beviste uttalelser. Mobileye valgte til og med å avslutte samarbeidet samtidig som en haug teknikkere sluttet av samme årsak til at Mobileye kastet Tesla på dør. Han sa bevist ting som ikke stemte, og lanserte uferdig programvare ut i det offentlige. Med hvilket formål? Pump. 

Les linken du nettopp fikk. 

Ok, leste linken nå. Det var absolutt en uheldig uttalelse som absolutt kan tolkes som løgn. -Den behøver ikke å tolkes som løgn, men hvis man absolutt ønsker det, og leser det ord for ord, kan jeg absolutt forstå at noen føler seg lurt! Hovedpoenget hans er at alle biler produsert etter gitt dato kan få FSD, og det er jo sant. -Men på noen biler måtte de da gjøre endringer. Om dette er bevisst løgn, manglende kjennskap til lagerbeholdning, eller hva det er, er vanskelig å uttale seg om, men du kan gjerne få lov til å tolke det som en bevisst, uhemmet løgn som kun er konstruert for å villede markedet, hvis det er det du ønsker.

420-uttalelsen vet vi strengt tatt ingenting om det var en løgn eller ikke. Det har ikke blitt undersøkt, meg bekjent. Det som derimot har blitt undersøkt, er om Musk hadde rett til å tvitre det, før han hadde fundingen skriftlig i orden. -Men dessverre, i likhet med Trump, har Musk en god del uttalelser på Twitter som han burde holdt seg unna. Jeg tror absolutt at han har hatt god grunn til å mene at fundingen var sikret, men så viste det seg fort at han tok feil på det, med alle de følgene det fikk.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen, mitt inntrykk av Musk, er at han er som en ivrig guttunge. Han VIL så gjerne få til alt det kule han skriver om, og så har han en tendens til å publisere på Twitter litt vel tidlig. -Og jeg mener ikke dette for å forsvare ham, jeg synes det er direkte dumt gjort, men at det er bevisst løgn for å påvirke noe, tror jeg faktisk ikke.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 timer siden):

Så minimum 25 punkter for 150kW spredd utover hele Nord-Norge? Hvor mange bygger Tesla? Tesla har 10 stasjoner oppe nå med tilsammen 70 punkter, nord for Trondheim og har 10 stasjoner til planlagt og under bygging. Hvis man antar ca like mange punkter, så har Tesla da 140 (ca?) Superchargere nord for Trondheim. I tillegg kommer Svergie, som også er en alternativ rute fra nord for mange :)

Tesla skal bygge 5 stk. SuC nord for Narvik i løpet av året. Det blir nok 4 eller 8 uttak pr. sted, kanskje litt varierende. 
De 25 ladeplassene er også nord for Narvik, med da minimum 1x50kW+1x150kW hver plass. Tesla vil muligens ha flere uttak med 150kW+ nord for Narvik, men i flatedekning vil Ishavskraft vært svært mye bedre. Dessuten vil mange klare seg med 50kW. Skal man kjøre via Ifjord og f.eks ut til Mehamn eller Gamvik blir det vanskelig å klare seg med bare Teslas nettverk. Ishavskraft vil ha ladeplasser på steder som Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Ifjord osv. Tesla vil kun dekke de største knutepunktene. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (2 minutter siden):

Ok, leste linken nå. Det var absolutt en uheldig uttalelse som absolutt kan tolkes som løgn. -Den behøver ikke å tolkes som løgn, men hvis man absolutt ønsker det, og leser det ord for ord, kan jeg absolutt forstå at noen føler seg lurt!

Du skal bruke mye velvilje for å få det til å være noe annet enn hva det nettopp er. Folk trur tross alt at de betaler for noe de ikke får. 

Oklo skrev (3 minutter siden):

-Men på noen biler måtte de da gjøre endringer.

Normalt sett så blir bilene utsatt. Man tar ikke gammelt utstyr og installerer det for så å levere produktet til kundene uten å informere om det på forhånd. 

Oklo skrev (5 minutter siden):

420-uttalelsen vet vi strengt tatt ingenting om det var en løgn eller ikke.

Joda, det vet vi. 

Oklo skrev (6 minutter siden):

Jeg tror absolutt at han har hatt god grunn til å mene at fundingen var sikret, men så viste det seg fort at han tok feil på det, med alle de følgene det fikk.

Det var ingen han hadde kontaktet for fundingen, så neida. Det var 100% bevist løgn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, sverreb said:

Det er bare å se på utfallet. Om du har noe du vil selge og ikke får solgt det, da senker du prisen til du får napp. Når de etter så mange år ikke har greid å selge adgang (Og husk vi snakker her om å selge adgang, så marginalkostnaden på å levere er godt som null) da kan vi bare konkludere med at de ikke egentlig vil selge.
 

Ingen har noen interesse av å gå ut med slikt selv om de skulle ha lov. Du tjener ingenting på slikt. De som har vært i samtaler har forøvrig helt sikkert signert NDAer slik at dette ikke er noe de kan snakke om engang.

Haha, du tror ikke på dette selv? Med all ryktespredning og alt som beveger seg i bransjen, så er liksom dette den ene tingen hvor IGNEN bryter NDA, eller hinter om at de kanskje en gang kan ha vært i samtaler? Selvfølgelig har de noe å tjene på det! Å tro noe annet er fullstendig naivt. Hvis de kunne "avkledd en løgn", gjennom dette, ville det ha skadet Teslas omdømme, og dermed økt de andre produsentenes sjanser til å selge biler. 

Nei, marginalkostnaden er ikke bortimot null, inntil 2019 måtte de ha gjennomført en massiv oppgradering av alle SuperChargers for å få CCS på de. (Etter 2019 er fasiten at nå måtte de det uansett.) I tillegg måtte de ha utviklet (i samarbeid med de som eventuelt ville blitt gitt tilgang) et betalingssystem som kan fungere for andre merker.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Kan du heller vise til at de skulle bli solgt med HW 2.5 på bilene? Den informasjonen burde heller være i klartekst om Elon gikk mot sin egen uttalelse om at alle biler etter 23 April 2019 skulle ha HW 3.0 installert. 

Når Tesla ble konfrontert om saken, så unnskyldte de seg om det. Så det er åpenbart at de skulle ha fått HW 3.0. "Tesla told its clients and the Chinese government the vehicles would indeed come with HW 3.0 independently of having FSD or not."

Det skal jo litt til å finne ut av det for personer som ikke er tech-kyndige, så jeg regner med at Tesla slipper unna med en haug biler som har HW2.5, og at Tesla da i realiteten har prøvd seg på å svindle folk. 

Hmm, jeg kan ikke huske at det ble lovet HW3 på nyere Model 3? Vi kjøpte selv en Model 3 SR+ i oktober i fjor. Den kom med HW2.5, noe vi visste godt om. Følte oss på ingen måte svindet pga. det. Hadde vi kjøpt til FSD hadde den blitt oppgradert til HW3.0 gratis.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus3do said:

Du skal bruke mye velvilje for å få det til å være noe annet enn hva det nettopp er. Folk trur tross alt at de betaler for noe de ikke får. 

Normalt sett så blir bilene utsatt. Man tar ikke gammelt utstyr og installerer det for så å levere produktet til kundene uten å informere om det på forhånd. 

Joda, det vet vi. 

Det var ingen han hadde kontaktet for fundingen, så neida. Det var 100% bevist løgn. 

Jepp, det var veldig uhelidg. Folk betaler for nyere HW på sine biler enn det de får, og anser det som et kjempeproblem, selv om akkurat denne komponenten ikke er i faktisk bruk før de eventuelt kjøper FSD, hvilket trigger en fysisk oppgradering. Vi kan selvfølgelig lage en enorm kjempesak av dette, det er MYE verre enn alle disse tyske bilprodusentene som ble tatt for å jukse med utslipp, eller flere forskjellige produsenter som gang på gang har blitt tatt med å levere biler som leverer vesentlig dårligere motorytelse enn annonsert.

Når det gjelder 420-tweeten, så forholder jeg meg til dette: https://www.businessinsider.com/elon-musk-explains-funding-secured-tweet-2018-8?r=US&IR=T

Kan du da vise til hvordan du VET at han ikke hadde kontaktet noen for fundingen, og at det er 100% bevist (mener du egentlig bevisst, eller mener du at det har blitt bevist?) løgn? 

Uansett anser jeg meg som ferdig med denne diskusjonen. Det meste kan tolkes som løgn hvis man bestemmer seg for det. Det som var viktig for meg, var å få frem poengene med Telsa sitt ladenettverk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Hmm, jeg kan ikke huske at det ble lovet HW3 på nyere Model 3? Vi kjøpte selv en Model 3 SR+ i oktober i fjor. Den kom med HW2.5, noe vi visste godt om. Følte oss på ingen måte svindet pga. det. Hadde vi kjøpt til FSD hadde den blitt oppgradert til HW3.0 gratis.

Les linken? På hvilken måte viste du om at du kom til å få en bil med HW 2.5? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Oklo said:

Haha, du tror ikke på dette selv? Med all ryktespredning og alt som beveger seg i bransjen, så er liksom dette den ene tingen hvor IGNEN bryter NDA, eller hinter om at de kanskje en gang kan ha vært i samtaler? Selvfølgelig har de noe å tjene på det! Å tro noe annet er fullstendig naivt. Hvis de kunne "avkledd en løgn", gjennom dette, ville det ha skadet Teslas omdømme, og dermed økt de andre produsentenes sjanser til å selge biler.

Jeg har vært involvert i en bråte med NDAer, og nei de bryter man ikke. Å komme med negativ omtale av konkurrenter slår stort sett negativt ut på de som kommer med uttalelsene. Du ser derfor temmelig sjeldent den typen markedskommunikasjon, simpelten fordi det ikke lønner seg.
 

1 hour ago, Oklo said:

Nei, marginalkostnaden er ikke bortimot null, inntil 2019 måtte de ha gjennomført en massiv oppgradering av alle SuperChargers for å få CCS på de.

De ville måtte lagt til kabler og ny software i kontrollerne på de som alt var bygd. Resten er ganske enkelt og kunne fulgt normalt vedlikehold. Veldig mye (de aller fleste?) av superladerne er bygd etter at dette 'løftet' ble gitt. Om man mente noe med det kunne de vært forberedt for praktisk talt ingenting.
 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Les linken? På hvilken måte viste du om at du kom til å få en bil med HW 2.5? 

Det sto i spesifikasjonene på bilen. Vi kjøpte en lagerbil. Den var produsert etter sommeren. Jeg kan aldri huske å ha sett noen lovnader om at biler produsert etter et visst tidspunkt skulle ha HW3.0. Eneste lovnad er at alle som kjøper FSD får HW3.0. Vi får det snart på vår drøye 3 år gamle Model X, den oppgraderes da fra HW2.0 uten kostnad for oss. Med på kjøpet får vi 4-kanals dashcam og sentry mode :)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Det sto i spesifikasjonene på bilen. Vi kjøpte en lagerbil. Den var produsert etter sommeren. Jeg kan aldri huske å ha sett noen lovnader om at biler produsert etter et visst tidspunkt skulle ha HW3.0. Eneste lovnad er at alle som kjøper FSD får HW3.0. Vi får det snart på vår drøye 3 år gamle Model X, den oppgraderes da fra HW2.0 uten kostnad for oss. Med på kjøpet får vi 4-kanals dashcam og sentry mode :)

Igjen, les linken. Uttalelsene og unnskyldningene samt beklagelsene fra Tesla kan du lese om der. Asiaterne driver å bygger opp et klasse-søksmål grunnet opplegget nå, om den ikke er sendt. 

Om du kjøpte ei lagerbil med ei lapp som gav deg informasjonen direkte, så blir det selvfølgelig annerledes, og oppgraderingen din er påtvunget så lenge de har gitt tidligere lovnader som ikke holdt mål med HW som ikke klarer å løse oppgavene. Selv HW 3.0 ser jo ut til å måtte bli erstattet på et tidspunkt, så du får vell 3.5 eller 4.0 senere en gang også. 

Lenke til kommentar

Prøvde å google litt men finner ikke noe som sier at alle Model 3 fra en viss dato er garantert å komme med HW3. Men har for meg at jeg har sett Musk nevne en gang at alle biler produsert etter Juni 2019 burde komme med HW3 eller noe. Vet ikke om det gjaldt fra bare en fabrikk da? Kansje noen har kilder?

Finner dette iallefall:

2020062292_183929.png

2020062332_184233.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Prøvde å google litt men finner ikke noe som sier at alle Model 3 fra en viss dato er garantert å komme med HW3. Men har for meg at jeg har sett Musk nevne en gang at alle biler produsert etter Juni 2019 burde komme med HW3 eller noe. Vet ikke om det gjaldt fra bare en fabrikk da? Kansje noen har kilder?

Kilden står litt lengre opp i tråden. 

Complexity skrev (37 minutter siden):

Finner dette iallefall:

Litt "lurerier" for å få folk til å kjøpe FSD skjer vel hvert år.  I mellomtiden så har Tesla beklaget seg, og til og med sagt selv at det var en feil etter at de prøvde seg med at det ble slik siden de ikke hadde flere HW 3.0 på lager. 

Alt hadde jo vært i orden om de informerte kjøperne om det, slik at de kunne valgt selv hva de ville gjøre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...