Gå til innhold

Sandy Munro: – Tesla er mekanisk blant de beste, men ikke i nærheten av tysk byggekvalitet


Anbefalte innlegg

9 minutes ago, oophus3do said:

Prosessorkraften ansees jo for å være 2.5x tregere enn HW3.0? Kræsjtster som utføres i 60 og 90 km/t vil jo kanskje få bestått, mens du i din HW3.0 kan ha fått livet reddet om du møter ei elg i 100 km/t, mens i en person med HW2.5 så ligger elgen inn gjennom ruta. 

Det er ikke noen forskjeller. Assists og "selvkjøring" er samme opplegget. 

Nei, les linken som er i tråden, så er det ikke såpass enkelt - tydeligvis. 

Hardware 3.0 ser veimerking, trafikklys, søppelbøtter, veistikker +++

Med andre ord har den mye mere å jobbe med enn HW 2.5.

Tviler på at de 2.5X mere ytelsen vil hjelpe på responsen. Kansje HW3.0 har tregere respons for alt jeg vet med så mye mere jobb å gjøre.

Har du ikke FSD kan det jo hende HW3.0 slår av noen kjerner eller noe og har samme ytelse som HW2.5. 

 

maxresdefault.jpg

Mulig Model 3 i kina har sin egen firmware. Det høres jo logisk ut siden de ikke kan bruke Google i kina f.eks. mulig det ikke er like enkelt å se den menyen der da.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (11 minutter siden):

Hardware 3.0 ser veimerking, trafikklys, søppelbøtter, veistikker +++

Med andre ord har den mye mere å jobbe med enn HW 2.5.

Tviler på at de 2.5X mere ytelsen vil hjelpe på responsen. Kansje HW3.0 har tregere respons for alt jeg vet med så mye mere jobb å gjøre.

Nettopp! HW3 ser jo da mer enn HW2.5 og burde i teorien være et sikrere system? Ved et tidspunkt så vil de nok reagere like kjapt, men da har også HW3 gjort 2.5X flere analyser i sekundet og støtter flere sikkerhetssystemer vs HW2.5. 

Complexity skrev (13 minutter siden):

Har du ikke FSD kan det jo hende HW3.0 slår av noen kjerner eller noe og har samme ytelse som HW2.5. 

Det ville isåfall vært idiotisk, men sikkert rett i prikk for Tesla å gjøre noe såpass teit som dette. 

Complexity skrev (13 minutter siden):

Mulig Model 3 i kina har sin egen firmware. Det høres jo logisk ut siden de ikke kan bruke Google i kina f.eks. mulig det ikke er like enkelt å se den menyen der da.

Slutt å unnskyld Tesla for noe Tesla selv innrømmer at er galt. Vær så snill. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Slutt å unnskyld Tesla for noe Tesla selv innrømmer at er galt. Vær så snill. 

Unnskylde Tesla? Om man må rive interiøret å lese av koder på selve datamaskinen for å finne ut om man har 2.5 eller 3.0 så må jo knappen som forteller dette åpenbart mangle i menyen? Og da må de jo ha en annen firmware enn resten av verden som har den knappen?

Eller løy softwaren og sa at bilene hadde HW3 når den ikke hadde det? I såfall er det jo ren svindel de har drevet med.

Resten gidder jeg ikke kommentere mere på da verken du eller jeg vet nok om dette.

Men har ikke hørt en eneste person med Hardware 2.5 klaget og ønsket at han hadde 3.0. rett og slett ingen praktisk forsjell uten FSD. Om det kommer forskjeller vil tiden vise. Det vet man ikke enda.

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Om man må rive interiøret å lese av koder på selve datamaskinen for å finne ut om man har 2.5 eller 3.0 så må jo knappen som forteller dette åpenbart mangle i menyen? Og da må de jo ha en annen firmware enn resten av verden som har den knappen?

Det er Elon Musk som kom med forklaringen og bildet på hvor man skal lete for å etterforske dette. Om dette virkelig stod i infotainmentsystemet så finner jeg det merkelig om Elon "glemte" dette. 

 

Complexity skrev (8 minutter siden):

Men har ikke hørt en eneste person med Hardware 2.5 klaget og ønsket at han hadde 3.0. rett og slett ingen praktisk forsjell uten FSD. Om det kommer forskjeller vil tiden vise. Det vet man ikke enda.

Kan være lurt og sjekke det, og få den erstattet om bilen er produsert fra Mai i fjor. Vips så er folk klar over dette, og bruktbilprisene skiller seg plutselig mellom de som har, og de som ikke har det. Du aner jo ikke hva Tesla kan finne på å gjøre heller, om bruktbileiere som ikke står oppført som "kjøpere" i databasen får den oppgraderingen gratis "after the fact". Jeg tviler. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, sverreb said:

Jeg har vært involvert i en bråte med NDAer, og nei de bryter man ikke. Å komme med negativ omtale av konkurrenter slår stort sett negativt ut på de som kommer med uttalelsene. Du ser derfor temmelig sjeldent den typen markedskommunikasjon, simpelten fordi det ikke lønner seg.
 

De ville måtte lagt til kabler og ny software i kontrollerne på de som alt var bygd. Resten er ganske enkelt og kunne fulgt normalt vedlikehold. Veldig mye (de aller fleste?) av superladerne er bygd etter at dette 'løftet' ble gitt. Om man mente noe med det kunne de vært forberedt for praktisk talt ingenting.
 

Jeg jobber i en bransje der NDA er helt vanlig, dagligdags kost. Det meste av informasjon jeg har fått under NDA, har jeg hørt rykter om både før jeg får den informasjonen offisielt, og jeg ser at det står skrevet om det rundt omkring på nettet, og kalles "spekulasjoner" og "rykter". -Og dette gjelder NDA hos store selskaper, som ikke har rykte på seg for å være sene om å saksøke.

Flere av de store bilprodusentene har uttalt seg negativt om Tesla flere ganger, så da er det kanskje på tide du forteller de at det slår negativt ut?

Selvfølgelig kunne de forberedet laderne. Det hadde jo bare kostet noen få tusen ekstra per ladestolpe, som det er drøyt 16.000 av i dag. -Men det er rart med det, det blir veldig fort millioner av det også, som ville vært bortkastet hvis ingen andre ville bli med på lasset...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Oklo said:

Jeg jobber i en bransje der NDA er helt vanlig, dagligdags kost. Det meste av informasjon jeg har fått under NDA, har jeg hørt rykter om både før jeg får den informasjonen offisielt, og jeg ser at det står skrevet om det rundt omkring på nettet, og kalles "spekulasjoner" og "rykter". -Og dette gjelder NDA hos store selskaper, som ikke har rykte på seg for å være sene om å saksøke.

Spekulasjoner og rykter om bilprodusenter som har forsøkt å forhandle med tesla har det da vært nok av. Både jaguar og BMW mener jeg det gikk rykter om. Men rykter er ikke noe å stole på, og bare fordi noen rykter til sist blir bekreftet betyr ikke det at man skal høre på rykter for man overser alle ryktene som IKKE ble bekreftet.
 

35 minutes ago, Oklo said:

Flere av de store bilprodusentene har uttalt seg negativt om Tesla flere ganger, så da er det kanskje på tide du forteller de at det slår negativt ut?

Dette får du dokumentere. Jeg har aldri merket meg noen negativ reklamekampanje mot tesla eller andre bilmerker for den del i bilbransjen.

35 minutes ago, Oklo said:

Selvfølgelig kunne de forberedet laderne. Det hadde jo bare kostet noen få tusen ekstra per ladestolpe

Nei, som sagt, det hadde kostet småpenger. En ekstra kabel og softwareendringer er alt som trengs, som sagt marginalkostnaden er godt som null. Hadde de ønsket det ville de fint kunne inngått en avtale som ga de vesentlig fortjeneste.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
3 hours ago, sverreb said:

Spekulasjoner og rykter om bilprodusenter som har forsøkt å forhandle med tesla har det da vært nok av. Både jaguar og BMW mener jeg det gikk rykter om. Men rykter er ikke noe å stole på, og bare fordi noen rykter til sist blir bekreftet betyr ikke det at man skal høre på rykter for man overser alle ryktene som IKKE ble bekreftet.

Nei, som sagt, det hadde kostet småpenger. En ekstra kabel og softwareendringer er alt som trengs, som sagt marginalkostnaden er godt som null. Hadde de ønsket det ville de fint kunne inngått en avtale som ga de vesentlig fortjeneste.

Hehe, du får dokumentere disse ryktene, da. Jeg har faktisk aldri sett eller hørt noe om det.

Quote

Dette får du dokumentere. Jeg har aldri merket meg noen negativ reklamekampanje mot tesla eller andre bilmerker for den del i bilbransjen.

Jeg har aldri sagt at det er i reklamekampanjer eller markedsføring? -Men i intervjuer / uttalelser forøvrig, f.eks:

https://www.carkeys.co.uk/news/porsche-executive-trash-talks-tesla-the-seats-suck?76542rh

https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2016/04/13/chevy-vs-tesla-gm-exec-takes-swipe-model-3-electric-car/82988550/

https://electrek.co/2016/04/15/fiat-chrysler-ceo-tesla-model-3-musk-profit/

Quote

Nei, som sagt, det hadde kostet småpenger. En ekstra kabel og softwareendringer er alt som trengs, som sagt marginalkostnaden er godt som null. Hadde de ønsket det ville de fint kunne inngått en avtale som ga de vesentlig fortjeneste.

Ok, hvor mye koster to-tre meter med dobbeltisolert ladekabel med kommunikasjonsledere, godkjent for effekter opp til 150 kW, mener du, da? -Og hvor skal denne kabelen kobles til? I tillegg til pluggen i den ene enden, kanskje det trengs et ekstra kretskort? -Kanskje noen kontaktorer som sørger for at bare en av kablene kan brukes samtidig? Software er selvfølgelig det minste problemet. Det skal utvikles, men det er (stort sett) en engangsutgift. Alt som skal ganges med 16.000 blir fort millioner. Vil de andre produsentene kreve RFID, eller kortleser? Vil de andre produsentene bruke CCS eller Chademo (Invitasjonen vi snakker om kom i 2014, så "slaget" om CCS og Chademo var ikke ordentlig i gang enda)? Hvor lang kabel trengs for å nå frem til ladeporten på den andre produsentens biler samtidig som biler skal la seg parkere så flere merker kan lade samtidig? -Så å starte produksjonen med støtte for andre produsenter uten å vite hvem (og om) det eventuelt blir, høres for meg ut som ren sløsing.

Til syvende og sist har vi nøyaktig èn opplysning i denne saken. Det er at Elon Musk offentlig har invitert andre bilprodusenter til å bli med på ladenettverket. Vi har ingen indikasjoner overhodet på at noen faktisk har tatt kontakt, eller at noen mener noe spesielt om dette. Du velger da, ut fra den eneste faktaopplysningen vi har i saken å gå ut fra at Elon Musk lyver om en sak det ville vært enkelt å "ta ham" for. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Oklo said:

Hehe, du får dokumentere disse ryktene, da. Jeg har faktisk aldri sett eller hørt noe om det.

Dokumentere rykter?!? Rykter er noe man hører noen nevne, de er pr. def ikke dokumenterte, da slutter de å være rykter. 

2 hours ago, Oklo said:

Jeg har aldri sagt at det er i reklamekampanjer eller markedsføring? -Men i intervjuer / uttalelser forøvrig, f.eks:

Du er klar over at det da er en journalist du gjengir ikke selskapet journalisten påstår han gjengir. 

2 hours ago, Oklo said:

Ok, hvor mye koster to-tre meter med dobbeltisolert ladekabel med kommunikasjonsledere, godkjent for effekter opp til 150 kW,

Her finner jeg at en eksempelladekabel for høy effekt har 2x70mm^2 og 1 25mm^2.https://www.phoenixcontact.com/online/portal/us/?uri=pxc-oc-itemdetail:pid=1105413&library=usen&pcck=P-29-03-01-01&tab=1&selectedCategory=ALL#Electricalproperties
70mm^2 kabel kan jeg kjøpe f.eks her: https://www.electricwinchshop.co.uk/70mm2-black-battery-cable.html i meterlengder for ca 100kr. meteren. For noen som kjøper i bulk som ferdig kabel kan helt sikkert få den mye billgere. Under halve prisen. (2.5x100*3)/2=375. Så kabelen koster anslagsvis omkring 400kr. I tilegg kommer terminering som i volum sikkert blir en hundrelapp eller to. 
Dette er naturligvis for et temmelig suboptimalt oppsett m.h.p. kost. Om ladestasjonen har væskekjøling kan dette gjøres langt billigere da tverrsnittet kan reduseres dramatisk.

Kontrollerne kan alt kommunisere med de resursene de har. CHaDeMo/teslas spec er det som krever mest da de trenger CANbus, CCS har i sin enkleste form en ganske simpel PWM protokoll som enhver mikrokontroller kan takle, ihvertfall de som har CANbus kontroller som er en relativt kostbar periferi i en MCU. Det kan hende du trenger noen optokoplere og  opamper i tilegg men neppe noe som overstiger USD5

Dette er i praksis null i marginalkost i denne sammenhengen. De ville tjent penger om de tilbydde adgang og ettermonterte kabler selv med en engangsbetaling på et par millioner dollar, deretter kunne de fått inntekter av alle som ville lade. Jeg tror vi begge forstår hvorfor de ikke bare går avgårde og gjør dette for egen regning.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 timer siden):

Unnskylde Tesla? Om man må rive interiøret å lese av koder på selve datamaskinen for å finne ut om man har 2.5 eller 3.0 så må jo knappen som forteller dette åpenbart mangle i menyen? Og da må de jo ha en annen firmware enn resten av verden som har den knappen?

Eller løy softwaren og sa at bilene hadde HW3 når den ikke hadde det? I såfall er det jo ren svindel de har drevet med.

Resten gidder jeg ikke kommentere mere på da verken du eller jeg vet nok om dette.

Men har ikke hørt en eneste person med Hardware 2.5 klaget og ønsket at han hadde 3.0. rett og slett ingen praktisk forsjell uten FSD. Om det kommer forskjeller vil tiden vise. Det vet man ikke enda.

Lurer på hvilken versjon denne bilen har?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (14 timer siden):
Oklo skrev (18 timer siden):

Hehe, du får dokumentere disse ryktene, da. Jeg har faktisk aldri sett eller hørt noe om det.

Dokumentere rykter?!? Rykter er noe man hører noen nevne, de er pr. def ikke dokumenterte, da slutter de å være rykter. 

Slike rykter har en lei tendens til å havne (skriftlig) på internett, så det burde ikke være så vanskelig å finne dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Trestein said:

Lurer på hvilken versjon denne bilen har?

 

Ja det lurer jeg og på. Som nevnt må jo Kina ha en spesiell variant av programvaren siden de ikke kan bruke Google sine tjenester som biler i alle andre land bruker.

"Sjåføren trodde automatikken i bilen ville stoppe bilen og unngå sammenstøt. Da han forsto at det ikke kom til å skje, bremset han manuelt."

Noe som for meg høres ut som en dårlig unnskyldning for at vedkommende ikke fulgte med på veien. Ser man at det har skjedd en ulykke og det ligger en veltet bil på veien bremser man vel manuelt lenge før, og kansje aktiverer nødblink for å varsle andre.

https://www.at.no/artikler/tesla-pa-autopilot-kjorte-inn-i-liggende-lastebil/493277?fbclid=IwAR1dxdxJhrAPnOropupmchRlqGLtkJNGJchtIjhVJAYQEX6tLpw8hZEJPt8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, sverreb said:

Dokumentere rykter?!? Rykter er noe man hører noen nevne, de er pr. def ikke dokumenterte, da slutter de å være rykter. 

Kom igjen, du vet bedre enn som så? De fleste rykter med litt hold i dokumenteres i form av nettsteder som skriver om de, og forklarer hvorfor de tror på ryktene. Når det gjelder Tesla, kan du se på f.eks. Electrec, som stadig får informasjon fra folk som jobber hos Tesla, uten at det blir oppgitt hvem de får disse opplysningene fra. For Apple kan du se på Macrumors.net. -Så denne typen rykter blir stadig dokumentert verden over. Her mistenker jeg at du bare spiller dum for ikke å innrømme et poeng!

Quote

Du er klar over at det da er en journalist du gjengir ikke selskapet journalisten påstår han gjengir. 

Ah, konspirasjonsteoretiker? "Vi kan ikke stole på journalister"? Det meste som refereres til, finnes på video, så hvis du bare gidder å følge kildene et par hakk bakover, får du se videoen. -Men du mener sikkert at videoene av disse talene er forfalsket?

Quote

Dette er i praksis null i marginalkost i denne sammenhengen. De ville tjent penger om de tilbydde adgang og ettermonterte kabler selv med en engangsbetaling på et par millioner dollar, deretter kunne de fått inntekter av alle som ville lade. Jeg tror vi begge forstår hvorfor de ikke bare går avgårde og gjør dette for egen regning.

Kult at du fant en sånn kabel, kudos for det! (Væskeavkjøling eksisterte ikke på de ladestasjonene Tesla kom med i 2012, men ble innført på SuperCharger v3, som kom i fjor) -Men når man legger sammen alle komponentene, inklusive frakt, fortolling og alt som kommer til, tror jeg fremdeles ikke du kommer under tusenlappen pr. ladestasjon. Jeg tror heller ikke termineringen er fullt så enkel som du skal ha det til. -Men det spiller liten rolle, ettersom man enda i 2014 ikke visste om Chademo eller CCS ville bli ladestandarden som gjelder. Det var vel da ganske nøyaktig null biler som kunne ta imot CCS, så å montere CCS-ladekabel på alle  ladestasjoner ville vært en sjanse å ta. -Og i 2014 var det vel to-tre biler som kunne ta imot Chademo (Leaf, Miev og kanskje Soul hadde kommet?) -Så det hadde vært litt mer sannsynlig, men fremdeles en stor sjanse å ta for et selskap som slet med at kostnader var vesentlig høyere enn inntjening.

Som jeg har nevnt flere ganger, mener jeg at det nå nærmer seg at Tesla har ledige ressurser og økonomisk åpning for at de kan vurdere å åpne nettverket sitt og gjøre det tilgjengelig for alle. -Så jeg blir ikke overrasket om det kommer i løpet av 2021 en gang. 

Dere som diskuterer og kommer med alskens oppspinn glemmer i hovedsak to ting:

  • Hvordan elbil-verden så ut i årene 2010 - 2015. Mye skjedde på teknologien disse årene. Se på finn.no hvilke biler som finnes til salgs fra de årene, så kanskje dere husker bedre?
  • At Tesla flere ganger har vært på randen av konkurs. Det er helt riktig som det har blitt sagt, at pengene har rent ut av Tesla. De har klart seg hver gang, takket være at investorer har hatt tro på de, og de har stort sett gått med overskudd siden Model 3 etablerte seg på markedet.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oklo said:

Ah, konspirasjonsteoretiker? "Vi kan ikke stole på journalister"? Det meste som refereres til, finnes på video, så hvis du bare gidder å følge kildene et par hakk bakover, får du se videoen. -Men du mener sikkert at videoene av disse talene er forfalsket?

Aldeles ikke. Jeg tviler ikke på at de har funnet noen som i en bisetning har nevnt at teslas seter er for dårlige, Jeg sier ikke at dette er feilsistater. Det jeg sier er at de er ikke del av bedriftens kommunikasjon. Det er en del av medias kommunikasjon om bedriften. Akkurat som at elektreks artikler om tesla må stå for elektreks regning, og ikke teslas. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Slike rykter har en lei tendens til å havne (skriftlig) på internett, så det burde ikke være så vanskelig å finne dem. 

Som sagt er rykter noe jeg mener man skal legge veldig liten vekt på men siden du maser sånn: 


https://www.theverge.com/2014/6/12/5804890/bmw-confirms-that-it-met-with-tesla-this-week-to-talk-about-electric-cars

https://insideevs.com/news/362172/jaguar-dealer-claims-i-pace-tesla-supercharger/
https://insideevs.com/news/334242/could-a-tesla-jaguar-partnership-be-in-the-works/

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
17 hours ago, Trestein said:

Lurer på hvilken versjon denne bilen har?

HW-versjon? Spiller nok veldig liten rolle, ettersom selvkjøring (FSD) fremdeles ikke er tilgjengelig. Den adaptive fartsholderen på Tesla har ganske nøyaktig de samme begrensningene som alle andre adaptive fartsholdere.

Her er listen over begrensninger hos Volvo:

https://www.volvocars.com/no/support/manuals/xc60/2020-late/forerstotte/adaptiv-fartsholder/begrensninger-for-adaptiv-cruisekontroll

Her er begrensningene Mercedes-Benz oppgir for E-klasse: https://moba.i.daimler.com/markets/ece-row/baix/cars/213.0_comand_2019_b/en_GB/page/ID_062b6d302a1cdd56354ae3657e035673-bb1ba6df54c77ee0354ae36563ff0c83-en-GB.html

Tilsvarende advarsler finner du på side 87 i manualen til Model 3 her: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_north_america_en.pdf

-Så begrensningene og opplysningene om at begrensningene finnes er temmelig nøyaktig de samme som for absolutt alle produsenter som leverer biler med adaptiv fartsholder. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...