Gå til innhold

Sandy Munro: – Tesla er mekanisk blant de beste, men ikke i nærheten av tysk byggekvalitet


Anbefalte innlegg

19 minutes ago, oophus3do said:

Enten får du være enig i at de per dags dato bremser formålet i godt etablerte markeder som Norge, eller så får du argumentere imot. 
Det at Tesla liksom ville delta i å utvikle en felles løsning og standard er kun tøys, det vet nok du også da det er tydelig hver gang de går inn i et nytt marked som f.eks Kina - at de på ingen måte har planer om å støtte elbilsatsningen som allerede foregår, men fremdeles går inn med planer om egne løsninger og våte tanker om monopol. 

Resultatet blir et dobbelt sett med ladnettverk, fremfor at de utfyller hverandre. 

Kan du beskrive hvordan hans arbeidsoppgaver forandret seg? 

Jeg føler ikke at de bremser noe for meg. Er riimelig sikker på at om Tesla ikke hadde eksistert, ville det forsatt bare vært 50kW ladere her i Nordnorge slik det er nå for alle utenom Tesla. Ingen ville giddet å satse på å bygge ut her slik Tesla har gjort, for her i Nordnorge skal det kun kjøres fossilbil på grunn av de lange avstandene og lave befolkningen. 

Takket være Tesla, kan vi kjøre elbiler her og.

Arbeidsoppgavene til Musk vet jeg lite om, men rimelig sikker på at han ikke sitter å bestemmer alt helt alene.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (8 timer siden):

Hva hindrer Ionity (eller andre) i å lage tilsvarende eller bedre nettverk enn Tesla? Hvorfor må Tesla sitt nettverk være størst, kan ikke de Tyske gigantene bare ta å sette av noen småkroner og knuse Tesla sitt ladenettverk da? Jeg ser liksom ikke grunnen til at dette er et problem, syns heller de andre produsentene burde få ræva i gir, for det går jo helt sirup med å få opp ladepunkter 

Hvis vi antar at de andre produsentene nå skal spy ut elbiler etterhvert, og det vil være x-antall ganger flere biler på veiene enn Tesla, så vil det nåværende ladenettverket være underdimensjonert, samme om Tesla skulle delt eller ikke. Så hva hindrer gigantene å investere i nettverket sitt, raskere enn Tesla? 

Svaret er så enkelt at de andre bilprodusentene IKKE ønsker å bygge ut et stort effektivt ladenettverk, for de har fortsatt eksosbiler som pri. 1. For Tesla så er elbiler pri. 1, så da er det naturlig for Tesla å bygge ut infrastrukturen som trengs for å gjøre elbilen til allemannseie. Dessverre for Tesla så ville ikke andre bilprodusenter være med på å bygge ut ladenettverket, så da MÅ de gjøre det selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Arbeidsoppgavene til Musk vet jeg lite om, men rimelig sikker på at han ikke sitter å bestemmer alt helt alene.

Hva var vitsen med den kommentaren om du ikke vet hva det betyr for arbeidsoppgavene hans? 

Complexity skrev (4 minutter siden):

Jeg føler ikke at de bremser noe for meg. Er riimelig sikker på at om Tesla ikke hadde eksistert, ville det forsatt bare vært 50kW ladere her i Nordnorge slik det er nå for alle utenom Tesla. Ingen ville giddet å satse på å bygge ut her slik Tesla har gjort, for her i Nordnorge skal det kun kjøres fossilbil på grunn av de lange avstandene og lave befolkningen. 

Takket være Tesla, kan vi kjøre elbiler her og.

Ja, du liker å bruke unntak. Hva med nye markeder som Kina som allerede har et ladenettverk? Ville det ikke vært mye bedre for formålet om Tesla kom inn nå i ettertid og bygde ut eksisterende nettverk, fremfor å fortsette i samme tralt som tidligere med et nytt lukket nettverk? 

For du trur vell ikke fremdeles at Tesla ikke hadde muligheten til å bli med i å utvikle en standard - som hadde sin første draft i 2010, og var et tema før dette også? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Hva var vitsen med den kommentaren om du ikke vet hva det betyr for arbeidsoppgavene hans? 

Ja, du liker å bruke unntak. Hva med nye markeder som Kina som allerede har et ladenettverk? Ville det ikke vært mye bedre for formålet om Tesla kom inn nå i ettertid og bygde ut eksisterende nettverk, fremfor å fortsette i samme tralt som tidligere med et nytt lukket nettverk? 

For du trur vell ikke fremdeles at Tesla ikke hadde muligheten til å bli med i å utvikle en standard - som hadde sin første draft i 2010, og var et tema før dette også? 

Skulle de ventet med å lansere Model S til alle var blitt å bli enige om en felles standard? Var vel nesten ingen initiativ fra noen andre produsenter for å løse dette siden de ville fortsette med fossilt. Tesla hadde ikke tid til å vente og måtte da kjøre sitt eget løp.

 

https://www.google.com/amp/s/thedriven.io/2018/10/10/tesla/amp/

"In this article I will contend that this is not really due to Tesla ‘wanting’ a separate plug standard to the rest of the world – more it is because they needed them right then, and could not delay waiting for the rest of the world’s EV manufacturers to catch up."

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Skulle de ventet med å lansere Model S til alle var blitt å bli enige om en felles standard? Var vel nesten ingen initiativ fra noen andre produsenter for å løse dette siden de ville fortsette med fossilt. Tesla hadde ikke tid til å vente og måtte da kjøre sitt eget løp.

Hvorfor skulle de ha ventet med TMS? De har jo allerede byttet standard i EU 1 gang allerede "after the fact". Hvorfor valgte dem å fortsette i samme sporet her, samt de velger igjen å følge det samme sporet atter engang i nye markeder de går inn i, som allerede har eksisterende elbiler og ladenettverk? 

Når skal du være ærlig nok å bare innrømme at Tesla ikke ønsker å delta i et felles ladenettverk? 

Nissan produserte et ladenettverk før Tesla, Tesla valgte å ikke bli med. 
CCS protokollen var allerede i planlegging og første lansering av den kom i 2010 - samtalene og planleggingen kom før dette igjen. Tesla valgte å ikke bli med. 

Kina har allerede et ladenettverk og en haug av elbiler. Tesla velger å ikke bli med. 

 

Når skal du være ærlig nok til å innrømme hva Tesla prøver å oppnå? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus3do said:

Hvorfor skulle de ha ventet med TMS? De har jo allerede byttet standard i EU 1 gang allerede "after the fact". Hvorfor valgte dem å fortsette i samme sporet her, samt de velger igjen å følge det samme sporet atter engang i nye markeder de går inn i, som allerede har eksisterende elbiler og ladenettverk? 

Når skal du være ærlig nok å bare innrømme at Tesla ikke ønsker å delta i et felles ladenettverk? 

Nissan produserte et ladenettverk før Tesla, Tesla valgte å ikke bli med. 
CCS protokollen var allerede i planlegging og første lansering av den kom i 2010 - samtalene og planleggingen kom før dette igjen. Tesla valgte å ikke bli med. 

Kina har allerede et ladenettverk og en haug av elbiler. Tesla velger å ikke bli med. 

 

Når skal du være ærlig nok til å innrømme hva Tesla prøver å oppnå? 

En stor fordel med Tesla er at man slipper å vente i 4 timer på at en tilfeldig bil som lader utrolig sakte står og opptar ladestolpen du trenger i 10 minutter for å komme deg videre.

Tesla kan ikke backe ut på denne fordelen enda. Ikke før de andre elbilene har like rask lading.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Complexity said:

Sleng på 7 meter kabel, og litt sne/grus/gjørme oppå matten eller under bilen og man vil nok se en litt annen effektivitet. De 85% som BMW oppgir er vel i "best case scenario" vil jeg tro.

Er avstanden til matten eller plasseringen av bilen litt feil vil vel og effektiviteten strupes.

Men jeg vet for lite om dette til å kunne uttale meg noe ytterligere.

Men om den er så svak som det nevnes så slipper man jo problemet med varmen iallefall. Tar jo dog evigheter å fylle ett stort elbilbatteri.

Det er mye tror her. Jeg mener vi skal være tilbakeholdne med å dømme til vi ser sammenlignbare tall. 10-15% varians i ladetid for saktelading er uansett neppe verdens undergang. 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

En stor fordel med Tesla er at man slipper å vente i 4 timer på at en tilfeldig bil som lader utrolig sakte står og opptar ladestolpen du trenger i 10 minutter for å komme deg videre.

Tesla kan ikke backe ut på denne fordelen enda. Ikke før de andre elbilene har like rask lading.

Men du er nå enig i at Tesla ikke er interessert i å delta i en standard? 

Lade hastigheten er ikke en unnskyldning lengre. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Men du er nå enig i at Tesla ikke er interessert i å delta i en standard? 

Lade hastigheten er ikke en unnskyldning lengre. 

Er det ikke det? Per dags dato er det vel kun Tesla og Porsche som har oppvarming av batteri før ankomst av lader. Ville vært kaos på Tesla superchargers om det sto masse biler der og opptar 250kW ladere mens de klarer kansje 20kW fordi batteriet er for kaldt (eller for varmt i noen tilfelle på biler med dårlig batterikjøling)

Tesla kunne jo tillat Porsche å lade hos dem da, men blir det rettferdig? At noen skal få og ikke andre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, sverreb said:

Det er mye tror her. Jeg mener vi skal være tilbakeholdne med å dømme til vi ser sammenlignbare tall. 10-15% varians i ladetid for saktelading er uansett neppe verdens undergang. 

 

Ja enig i den. Trådløs lading kommer nok etterhvert men tar nok enda en stund før det er verdt det. Er ikke så veldig vanskelig å plugge i en kabel slik det er i dag. Spesielt ikke når ladeluken åpner seg når du kommer med kabelen og lukker seg selv når du drar den ut.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Akkurat nå er ladenettverket ett stort salgstriks for Tesla. Er kun Tesla som bygger raske ladestasjoner i hele Nord-Norge for eksempel. Nå bygges flere 250kW stasjoner her, men alle andre bilmerker må kose seg med max 50kW.

 

Akkurat dette stemmer ikke. Det skal bygges ut 25 hurtigladestasjoner i Nord-Norge nå, forhåpentligvis er alle klare i løpet av året. Alle skal få minst 1x150kW, 1x50kW og 22kW AC. 

Hvem som blir først ferdig av Ishavskraft og Tesla gjenstår å se. Tesla-eierne kommer uansett best ut, siden de er de eneste som kan bruke alle disse stasjonene. Spørs om vi ikke kjøper en campingvogn nå, blir jo enkelt å dra rundt på en slik i Nord-Norge med over 30 hurtigladestasjoner å velge mellom ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Er det ikke det? Per dags dato er det vel kun Tesla og Porsche som har oppvarming av batteri før ankomst av lader. Ville vært kaos på Tesla superchargers om det sto masse biler der og opptar 250kW ladere mens de klarer kansje 20kW fordi batteriet er for kaldt (eller for varmt i noen tilfelle på biler med dårlig batterikjøling)

Tesla kunne jo tillat Porsche å lade hos dem da, men blir det rettferdig? At noen skal få og ikke andre?

Hvorfor skulle det vært kaos? Og hvorfor svarer du ikke på et rimelig enkelt spørsmål? Som sagt, Tesla kunne fint å betalt seg godt for andre biler, og sørget for at sakte-lading smalt for hardt i lommeboka til at det ble normalt. Poenget er jo kun å tilby sikkerhet for elbilistene, slik at salget enklere blir overført fra fossile produkter til elbilene samlet sett. Det er jo et mareritt å risikere å måtte bli tauet bort. Da velger folk heller å betale 10 kr /kWh for å lade 10kWh på en dyr lader for å komme seg til en billigere lader. 

Uansett, jeg spør igjen. Er du enig i at Tesla ikke er interessert i å delta i å utvikle en standard? 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Akkurat dette stemmer ikke. Det skal bygges ut 25 hurtigladestasjoner i Nord-Norge nå, forhåpentligvis er alle klare i løpet av året. Alle skal få minst 1x150kW, 1x50kW og 22kW AC. 

Så minimum 25 punkter for 150kW spredd utover hele Nord-Norge? Hvor mange bygger Tesla? Tesla har 10 stasjoner oppe nå med tilsammen 70 punkter, nord for Trondheim og har 10 stasjoner til planlagt og under bygging. Hvis man antar ca like mange punkter, så har Tesla da 140 (ca?) Superchargere nord for Trondheim. I tillegg kommer Svergie, som også er en alternativ rute fra nord for mange :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skulle det vært kaos? Og hvorfor svarer du ikke på et rimelig enkelt spørsmål? Som sagt, Tesla kunne fint å betalt seg godt for andre biler, og sørget for at sakte-lading smalt for hardt i lommeboka til at det ble normalt.

Det er da ingenting som hindrer de andre å gjøre som Ionity, og gå sammen om å bygge et ladenettverk med abonnement (eller 8,90,- kWh). Hvorfor gjør ingen andre som tyskerne? Må jo være en kjempebutikk! Tyskerne har jo skit mye penger de kan investere i ladenettverkene sine, men de gjør det ikke. Det er synd, for det er en fin gulrot for en som f.eks har lyst på ID4 og har lyst til å legge på langtur :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (7 minutter siden):

Det er da ingenting som hindrer de andre å gjøre som Ionity, og gå sammen om å bygge et ladenettverk med abonnement (eller 8,90,- kWh). Hvorfor gjør ingen andre som tyskerne? Må jo være en kjempebutikk! Tyskerne har jo skit mye penger de kan investere i ladenettverkene sine, men de gjør det ikke. Det er synd, for det er en fin gulrot for en som f.eks har lyst på ID4 og har lyst til å legge på langtur :(

Fiks strukturen og regelverket for ladenettverk først og fremst, så blir det en bedre verdenen for oss alle. Det burde ikke spille noen rolle om folk kjøper Ioniq eller M3 så lenge de erstatter tilsvarende fossile varianter. Problemet er at Tesla tar plass som ikke kan brukes for en stadig større andel elbiler. 

Fordelen med en standard, er at man ikke er avhengig av et en ladetilbyder står ansvarlig for å dekke hele land. Da kan du fint ha familie-bedriften Hansen som styrer sitt ladenettverk i sin by, mens Andersen har nettverket i neste by. Begge støtter uansett en standard, slik at alle elbiler (optimalt sett) kan kjøre fra by til by helt uavhengig av hvem som tilbyr nettverket. 

Denne logikken kan da umulig være vanskelig å forstå? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Akkurat dette stemmer ikke. Det skal bygges ut 25 hurtigladestasjoner i Nord-Norge nå, forhåpentligvis er alle klare i løpet av året. Alle skal få minst 1x150kW, 1x50kW og 22kW AC. 

Hvem som blir først ferdig av Ishavskraft og Tesla gjenstår å se. Tesla-eierne kommer uansett best ut, siden de er de eneste som kan bruke alle disse stasjonene. Spørs om vi ikke kjøper en campingvogn nå, blir jo enkelt å dra rundt på en slik i Nord-Norge med over 30 hurtigladestasjoner å velge mellom ;)

Det viste jeg ikke! Men det er bra det bygges ut. Vil tro veldig mange e-Tron eiere sitter å venter på dette, pluss at Tesla eiere får jo og benyttet dette. Kansje man er så heldig å få noe raskere enn 50kW i Tromsø og da. Er nesten skremmende at det ikke finnes raskere ladere å oppdrive i en by. 

31 minutes ago, oophus3do said:

Hvorfor skulle det vært kaos? Og hvorfor svarer du ikke på et rimelig enkelt spørsmål? Som sagt, Tesla kunne fint å betalt seg godt for andre biler, og sørget for at sakte-lading smalt for hardt i lommeboka til at det ble normalt. Poenget er jo kun å tilby sikkerhet for elbilistene, slik at salget enklere blir overført fra fossile produkter til elbilene samlet sett. Det er jo et mareritt å risikere å måtte bli tauet bort. Da velger folk heller å betale 10 kr /kWh for å lade 10kWh på en dyr lader for å komme seg til en billigere lader. 

Uansett, jeg spør igjen. Er du enig i at Tesla ikke er interessert i å delta i å utvikle en standard? 

"Kjøreruten din vil ta 16 timer og 14 minutter. Du må stå 11 minutter å lade der, 20 minutter og lade der og 13 minutter å lade der. Om det ikke står en Hyundai å tar opp superchargeren, da vil kjøreruten din ta 22 timer og 40 minutter"

Ser for meg den teksten i bilen når man plotter kjøreruten. 

Tesla er nok ikke interessert i å la andre bruke deres ladenettverket av mange grunner, enten de ønsker å bruke en standard eller ikke. De bruker jo på sine egne biler i form av CCS. Deres biler er jo kompatible med alle andre ladere. 

Tilogmed støtter Tesla lading på CHAdeMO med en adapter.

Kan man lade en bil med CHAdeMO plugg på en CCS lader? Nei for produsentene er ikke interessert i å lade en adapter den veien.

Følger de da en standard?

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

"Kjøreruten din vil ta 16 timer og 14 minutter. Du må stå 11 minutter å lade der, 20 minutter og lade der og 13 minutter å lade der. Om det ikke står en Hyundai å tar opp superchargeren, da vil kjøreruten din ta 22 timer og 40 minutter"

Hvorfor skulle normalt sett en Hyundai stå der og lade så lenge? Det er jo enkelt å designe dette inn slik at disse bilene heller velger andre ladere. Om han har krise og "MÅ" lade der, så vil han nok ikke lade der så lenge når han kun trenger noen få kWh for å komme seg til neste lader som for han ville vært mye billigere å lade ved. 

Complexity skrev (2 minutter siden):

Tesla er nok ikke interessert i å la andre bruke deres ladenettverket av mange grunner, enten de ønsker å bruke en standard eller ikke. De bruker jo på sine egne biler i form av CCS. Deres biler er jo kompatible med alle andre ladere. 

Hvorfor kan du ikke bare svare på et spørsmål på en normal måte? Er Tesla interessert i å delta i å bruke tid og penger for å forbedre en standard, slik de andre deltar i - for et felles formål? 

 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, oophus3do said:

Hvorfor skulle normalt sett en Hyundai stå der og lade så lenge? Det er jo enkelt å designe dette inn slik at disse bilene heller velger andre ladere. Om han har krise og "MÅ" lade der, så vil han nok ikke lade der så lenge når han kun trenger noen få kWh for å komme seg til neste lader som for han ville vært mye billigere å lade ved. 

Hvorfor kan du ikke bare svare på et spørsmål på en normal måte? Er Tesla interessert i å delta i å bruke tid og penger for å forbedre en standard, slik de andre deltar i - for et felles formål? 

 

Fordi den nye Hyundai Ioniq lader på sånn 35kW? Og fordi Ola Nordmann ikke aner forsjellen på laderne og bare plugger seg i der den passer og klager til Tesla når han får regningen, som nok engang vil gi store medieoppslag og dårlig PR for Tesla.

Når det kommer til å la andre bruke deres ladere så er nok ikke Tesla interessert i å bli enig om noe standard. Alt annet er rett å slett for dårlig nå. Og de må jo eventuelt bygge om alle laderne sine for å klare å kommunisere med andre biler som bruker noe annet enn hva Tesla laget før det ble noe standard.

Er allerede stor pågang på en del superchargers. Nå kommer Model Y, Cybertruck, Roadster og Tesla Semi til å benytte dem og.

Tesla trenger ikke å la andre lade der. Det vil nok bare ødelegge for dem.

I andre land har jo Tesla sin helt egen plugg, som de designet før det kom noe standard. Dette må jeg innrømme er litt dumt men det er nok for sent for dem å snu nå.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus3do said:

Svar på spørsmålet? Hvorfor er det så vanskelig? 

Er Tesla interessert i å delta samt bruke tid og penger for å forbedre en standard, slik de andre deltar i - for et felles formål? 

Et ja eller nei holder. 

Nei, tror ikke de er interessert i det enda. 

De har bygget det største og beste ladenettverket ut av egen lomme, og vil nok fortsette med det. 

Så får de andre være grinete for at de ikke hev seg med på lasset i starten.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...