Gå til innhold

Sandy Munro: – Tesla er mekanisk blant de beste, men ikke i nærheten av tysk byggekvalitet


Anbefalte innlegg

1 hour ago, FrihetensRegn said:

Alltid like morsomt å lese frustrerte kommentarer fra Tesla fanboys hver gang noen påpeker opplagte svakheter ved Teslas mangel på byggekvalitet stadige og designfeil. For de som er vant med kvalitet og god og rask service, så vil nok tyske premium merker eller solide japanske merker som Toyota være mye mer fristende når man vurderer ny bil.

Ja hadde de nå enn hatt noe tilsvarende å velge da.. Noe med like bra rekkevidde, ytelse, ladehastighet og ladenettverk.. Med plass til 5+ personer og mulighet til å ha tilhenger og takboks..

Endret av Complexity
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, FrihetensRegn said:

Alltid like morsomt å lese frustrerte kommentarer fra Tesla fanboys hver gang noen påpeker opplagte svakheter ved Teslas mangel på byggekvalitet stadige og designfeil. For de som er vant med kvalitet og god og rask service, så vil nok tyske premium merker eller solide japanske merker som Toyota være mye mer fristende når man vurderer ny bil.

– Mekanisk er det overlegent. Opphenget er fantastisk, og alt er gjort så bra at det ikke engang er morsomt. Men det er en tysk fyr som er ansvarlig for det. Elektronikken og alt det interne vil jeg si har blitt mye bedre. Det er egentlig bare fit and finish som er noe dritt. Alt på innsiden vil jeg beskrive som «tysk overdesign».

 

Om bilen min hadde hatt ein lakkfeil – det har han forresten heilt sikkert etter seks år som bruksbil – ville eg neppe lagt merke til det.  Kjøper eg ein arbeidshest, er eg fullstendig uinteressert i korleis han er sminka.  Eg er nøgd med at eg har kjøpt ein mekanisk overlegen bil frå eit selskap som har gjort innsida av bilen so bra at det ikkje er morsomt, og i tillegg har eg tilgang til det beste lynladenettverket i verda.  Spør du meg er ikkje utsida so verst heller, men det er jo subjektivt.  Etter seks år har bilen mykje meir funksjonalitet enn då han var ny, fordi han har fått oppdateringar undervegs.  Ein tysk premiumbil eller ein Toyota er berre meir sliten etter seks år, han har ikkje lært noko nytt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Ja hadde de nå enn hatt noe tilsvarende å velge da.. Noe med like bra rekkevidde, ytelse, ladehastighet og ladenettverk.. Med plass til 5+ personer og mulighet til å ha tilhenger og takboks..

Standarden blir nok et mindre jag på ytelser og rekkevidde som strekker strikken for batteriene. 

Til tross for dette så velger folk også andre elbiler, uten rekkevidden, ytelse, ladehastighet og ladenettverk. Det burde vise litt hvilke potensiale Tesla egentlig hadde, men Elon's uttalelser og løgner starter å bety litt for folk. Vi er jo ikke særlig glad i Trump heller. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (39 minutter siden):

Standarden blir nok et mindre jag på ytelser og rekkevidde som strekker strikken for batteriene. 

Til tross for dette så velger folk også andre elbiler, uten rekkevidden, ytelse, ladehastighet og ladenettverk. Det burde vise litt hvilke potensiale Tesla egentlig hadde, men Elon's uttalelser og løgner starter å bety litt for folk. Vi er jo ikke særlig glad i Trump heller. 

Folk kjøper da fortsatt VAG etter at de beviselig jukset med dieselmotorene sine og etter at Audi CEO ble fenglset for svindel. Poenget er, hva er greia di med Tesla? Hvordan orker du å hate Tesla og Musk så intenst som du gjør? Tar det ikke mye energi? 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, bshagen said:

Folk kjøper da fortsatt VAG etter at de beviselig jukset med dieselmotorene sine og etter at Audi CEO ble fenglset for svindel. Poenget er, hva er greia di med Tesla? Hvordan orker du å hate Tesla og Musk så intenst som du gjør? Tar det ikke mye energi? 

I tillegg er han – som alltid – heilt på jordet.  Tesla er verdas desidert største produsent av ladbare bilar og aukar forspranget år for år.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 minutter siden):

Folk kjøper da fortsatt VAG etter at de beviselig jukset med dieselmotorene sine og etter at Audi CEO ble fenglset for svindel. Poenget er, hva er greia di med Tesla? Hvordan orker du å hate Tesla og Musk så intenst som du gjør? Tar det ikke mye energi? 

Spør de jeg siterer istedenfor? Eventuelt så kan du jo ta opp poengene jeg snakker om for å diskutere dem fremfor å stille spørsmål som passer seg bedre i en PM?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

I tillegg er han – som alltid – heilt på jordet.  Tesla er verdas desidert største produsent av ladbare bilar og aukar forspranget år for år.

I landet med mest erfaring innenfor Tesla, så ville jeg stilt spørsmål mot hvorfor vi stort sett ikke kjøper dem lengre, til tross for alt som ifølge dere betyr mest for en elbil. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Spør de jeg siterer istedenfor? Eventuelt så kan du jo ta opp poengene jeg snakker om for å diskutere dem fremfor å stille spørsmål som passer seg bedre i en PM?

Artikkelen handler jo ikke om "Musk sine løgner" en gang, så du er jo allerede way off topic. Likevel er du nødt til å komme drassende med hatet ditt! Det er derfor jeg siterer deg, for dette skjer i samtlige diskusjoner ang. elbiler, du er ute av stand til å føre en konstruktiv diskusjon uten å pisse på alt Tesla/Musk og vi som eier en Tesla. Det begynner å bli sykelig, det er som om du er besatt av Elon Musk. Skremmende :( 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Artikkelen handler jo ikke om "Musk sine løgner" en gang, så du er jo allerede way off topic. Likevel er du nødt til å komme drassende med hatet ditt! Det er derfor jeg siterer deg, for dette skjer i samtlige diskusjoner ang. elbiler, du er ute av stand til å føre en konstruktiv diskusjon uten å pisse på alt Tesla/Musk og vi som eier en Tesla. Det begynner å bli sykelig, det er som om du er besatt av Elon Musk. Skremmende :( 

Er jeg off topic så er personen jeg siterte off topic også, det er jaggu du også som i tillegg bryter forumets retningslinjer med å fokusere på person over alt annet.

Hat er et for sterkt ord å bruke til noe som ikke betyr så veldig mye. Jeg er bare lei av folk som kun forguder Tesla. Det hjelper ikke i det hele tatt at folk må oppleve problemer med produktene i ettertid. Da hopper dem tilbake til fossile biler istedenfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Absolutt, men det sier vel litt om at kansje markedet er mettet litt nå. Alle jeg kjenner med interesse (og råd) til en Tesla har allerede kjøpt.

Mange venter på Model Y også.

Hvordan kan markedet være mettet uten 100% elbil salg i segmenter som elbilene fyller? Kan det hende at biler er mer enn kjappest mulig 0-100 tider og rekkevidde, og at omdømme og kvalitet starter å bli det normale igjen etter at hypen roer seg ned? 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Hvordan kan markedet være mettet uten 100% elbil salg i segmenter som elbilene fyller? Kan det hende at biler er mer enn kjappest mulig 0-100 tider og rekkevidde, og at omdømme og kvalitet starter å bli det normale igjen etter at hypen roer seg ned? 

Markedet for Tesla er litt mettet. Du nevnte at det selges lite Tesla for tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Markedet for Tesla er litt mettet. Du nevnte at det selges lite Tesla for tiden.

Ja, hvorfor er den mettet? Det hadde da vært interessant å vite hvorfor folk kjøper "underlegne" elbiler mens markedet til de "beste" elbilene er mettet? Det henger jo ikke helt på greip? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Markedet for Tesla er litt mettet. Du nevnte at det selges lite Tesla for tiden.

I Noreg har Tesla toppa statistikken i årevis, og med berre tre modellar skulle det berre mangle at marknaden er litt metta her.  Globalt sel Tesla desidert mest.  Tesla dankar til og med ut lokale produsentar i mange land.  Fabrikken i Kina vart for liten veldig fort, og Kina er verdas største bilmarknad. 

 

Elon Musk har nettopp vunne romkappløpet for private – til have prisen av det NASA har betalt Boeing – so eg trur folk flest gjev beng i om han av og til er litt sleivete på Twitter.  Eg dømmer folk etter kva dei gjer, ikkje etter sleivete utsegn på Twitter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
25 minutes ago, oophus3do said:

Ja, hvorfor er den mettet? Det hadde da vært interessant å vite hvorfor folk kjøper "underlegne" elbiler mens markedet til de "beste" elbilene er mettet? Det henger jo ikke helt på greip? 

Som nevnt over her så har Tesla bare 3 forsjellige modeller å velge mellom.

Hvorpå to av dem er gamle og utdaterte.

Og liker man ikke disse, eller vil ha noe billigere så må man gå for noe dårligere. 

Ergo virker markedet ganske mettet med de 3 bilene som Tesla selger per dags dato.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Som nevnt over her så har Tesla bare 3 forsjellige modeller å velge mellom.

Ingen av modellene er bedre enn de som selger best i landet idag? Eller hadde jeg rett tidligere når jeg påstod at TMY kom til å kanibalisere andre Tesla modeller over andre biler? 

Da må en jo spørre hvilket folk som kjøper Tesla? Personlig trur jeg tech-interesserte er I hovedgrad presentert der. Når du får lik tech i TM3 som i de bilene Tesla har avanse på så ender man opp med å kanibalisere egne salg over alt annet når bilene blir for like. 

Så for folk som ikke bryr seg om å bruke bilen som noe annet enn et transport-redskap så faller valget med hvilke kriterier? 

Complexity skrev (6 minutter siden):

Hvorpå to av dem er gamle og utdaterte.

Hvorfor er dem utdaterte? Bil-modeller har hatt mye lengre liv enn TMX og TMS tidligere, og folk kjøper jo Leaf og eGolf som ifølge samme logikk burde være mye mer utdaterte? 

Complexity skrev (7 minutter siden):

Ergo virker markedet ganske mettet med de 3 bilene som Tesla selger per dags dato.

Så hva burde Tesla gjøre? Vil TMY forandre på dette? Cybertruck? 

Lenke til kommentar

Leaf og golf er fryktelig utdatert de også.

Leaf har vel enda ikke fått kjøling på batteriet engang.

S og X har fått ny "datamaskin", nye motorer, ny luftfjæring er og masse nye kamera og slikt stæsj, men chassis og batteriteknologien (dog litt endringer her) er den samme som fra 2012.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

S og X har fått ny "datamaskin" og masse nye kamera og slikt stæsj, men chassis og batteriteknologien (dog litt endringer her) er den samme som fra 2012.

Model 3 var den desidert mestseljande bilmodellen i Noreg med 11% av marknaden i 2019 – i eit segment som normalt ikkje toppar salsstatistikken (der er Leaf og Golf ein betre match).  Model S er heller ikkje i eit segment som vanlegvis toppar salsstatistikken, og er ein svært vanleg bil, etter å ha vore blant topp ti i fleire år.  Med alle oppdateringane som stadig kjem er han utmerka å kjøpe brukt.  Model X vart veldig dyr etter at dei kutta ut den billigaste varianten med 75 kWh batteri.  Det er nok den viktigaste grunnen til at Model X sel dårlegare enn før.  Eg har veldig lyst på Model X, men han er akkurat litt for tung til at vi kan parkere han på vår faste betalte parkeringsplass på hytta (på eit tak).  Model Y kjem nok til å selje bra når han kjem, men dersom Tesla vil erobre toppen på nytt i Noreg må dei truleg produsere ein bil som er litt mindre enn Model 3.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...