Gå til innhold

Xbox Series X|S - Generell diskusjon


Skal du kjøpe Series X?  

325 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe Series X?

    • Ja, på lanseringsdagen
      107
    • Ja, men ikke på lanseringsdagen
      88
    • Nei
      81
    • Vet ikke
      49


Anbefalte innlegg

46 minutes ago, Smultring77 said:

takk for svar. Jeg prøver egentlig å bli overbevist av dere for å heller gå for xbox haha :)  

Trenger flere inputs. 

 

Jeg digger spill som snowrunner, the Witcher, battlefield, gta , last of us, sniper, fable, etc

disse er der kanskje.

MFS kommer vel kun til xbox og pc ...

Tror ikke at jeg kan være til stor hjelp. Men kan jo nevne noen få ting. Jeg har selv kun PS4-erfaring, pluss en kortvarig Xbox All-Digital erfaring som jeg prøvde Sea Of Thieves på (fulgte med). Var ikke så spillelysten, så det ble rett og slett det, samt litt testing av noe sånn kampspill (2D-aktig oppsett).

Mine inntrykk av PS4 er at det er ræva kvalitet på kontrollerne. Batteriene lever langt i fra evig. Knapper blir slitt, eller kan blir uresponsive eller henge seg opp. Har fire PS4-kontrollere til nå. Hadde fint greid meg med 1, dersom de bare hadde hatt mulighet for fleksible batterier og ikke ble slitt og kom med dårlig byggekvalitet. Ellers så er PS4-kontrolleren ganske liten og hendig. Knapper og sånn sitter bra plassert. Thumb-sticks kan visst slites belegget på. Går jo å få sånn thumbsticks-cover, så kanskje ikke store problemstillingen. Minus for kort batteriutladning og levetiden er ikke noe å rope hurra for.

Nå har jeg for liten erfaring til å fullt bedømme Xbox All-Digital-kontrolleren. Men ser på at den har bedre byggekvalitet enn PS4, er bittelitt større (kan jo være minus for enkelte folks håndstørrelse), positivt med mulighet til kjappt å bytte til reservebatteri eller AA-nødbatterier. Forferdelig D-pad eller hva det kalles det fireveiskrysset. Fikk tommelgnagsår i kampspill (det 2D-aktige spillet).

PS5-kontrolleren er det få som kjenner til kvalitetene rundt. Stort minus for at det ikke er kompatibelt alle veier. Sony lever og ånder for å selge deg ekstrautstyret som de tar godt betalt for.

Minus på RAM-størrelsen er det vel på PS5. Mens, det er minus for SSD-hastigheten på Xbox, om jeg husker ting riktig på de to faktorene. Xbox Series S er tullekjøp fordi SSD vil fylles kjapt. Men, om du ikke har råd til noe annet og ikke har kontroller, så vil det jo gi spillopplevelse, men stort minus for at det ikke er 4K-støtte da de fleste gaming-TV-er vil være 4K de neste 6-7 år du kanskje skal eie den. Spander på Xbox Series X om du skal ha.

Selv så er jeg litt på gjerdet, håper at barnesykdommer skal lukes ut på både nye Xbox og nye Playstation konsollene. Håper at det kommer kampanjer evt., og at en skal kunne høste andres erfaringer på hva som er med de nye..

Synes at GUI på Xbox All-Digital (generasjonen før Xbox Series X) er merkelig, var uvant. Ting virket veldig rotete å navigere i, men fant nå ut av ting etterhvert. Der er PS4 mye mer ryddig. Kanskje litt for simplifisert, i og med at Xbox har en virtuell Windows 10 under skallet. Syntes ikke at nettsurfing var noe særlig bedre på Xbox enn på PS4 fra håndkontroller. Men, hvordan skulle de ha gjort det bedre når man ikke har tastaturet tilkoblet da..

Ble positivt overrasket over konsollet, men så var det et 2020-kjøp etter nyttår tror jeg (eller var det et BF-tilbud, husker ærlig talt ikke lengre). Men det var jo +6 år mer modent enn PS4, så skulle vel ikke så mye til da :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Leflus said:

Du kan velge. Game Pass er et abonnement der man leier spillene så lenge man betaler for tjenesten. Du kan også kjøpe spillene individuelt dersom du ikke ønsker å bruke/betale for Game Pass.

Alle Microsoft's spill går inn i Game Pass på dag 1. Så det blir de jeg nevnte tidligere + andre spill som Gears, State of Decay 3, Flight Simulator, Hellblade 2, Starfield, osv. osv.

MIster man spillprogressjon om man tar seg, la oss si 8 mnd. pause fra Game Pass?

Lenke til kommentar

Er det noen som er nøytrale nok til å nikke seg delvis samstemte på min oppsummering av erfaringer med PS4 kontra 2020-kampanje All-Digital variant Xbox? Noe å tilføye av observasjoner?

Minuset med PS5-kontrolleren er innebygget oppladbart batteri. De kan love nye innovasjoner så mye de bare vil, men man baserer jo erfaringene sine på det man har med PS4 ikke sant. Ingen vet enda sikkert hva PS5 er, annet enn noen få som har hatt hendene på det.

En annen positiv greie med Xbox-kontrollere forrige generasjon var at de går i batteridvale om man kikker på Netflix. Kjempepluss i Xbox-favør. Selv om jeg også har likt Playstation (og at jeg også er litt nordmann-farget på at alle andre heier litt på Playstation i fra gammelt av ihvertfall).

Et minus for min del med å gå for Xbox Series X er at jeg har spillprogressjon, mye grinding i RDR2 på PS4 å ønske å ta med videre. Da er det naturlige vel PS5 i så måte.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Er det noen som er nøytrale nok til å nikke seg delvis samstemte på min oppsummering av erfaringer med PS4 kontra 2020-kampanje All-Digital variant Xbox? Noe å tilføye av observasjoner?

Minuset med PS5-kontrolleren er innebygget oppladbart batteri. De kan love nye innovasjoner så mye de bare vil, men man baserer jo erfaringene sine på det man har med PS4 ikke sant. Ingen vet enda sikkert hva PS5 er, annet enn noen få som har hatt hendene på det.

En annen positiv greie med Xbox-kontrollere forrige generasjon var at de går i batteridvale om man kikker på Netflix. Kjempepluss i Xbox-favør. Selv om jeg også har likt Playstation (og at jeg også er litt nordmann-farget på at alle andre heier litt på Playstation i fra gammelt av ihvertfall).

Et minus for min del med å gå for Xbox Series X er at jeg har spillprogressjon, mye grinding i RDR2 på PS4 å ønske å ta med videre. Da er det naturlige vel PS5 i så måte.

Kan vel egentlig ikke kalle meg nøytral, med tanke på min historikk her. Har en X1X og en PS4pro. Kan si meg enig i batteriet til PS4 kontrolleren. Det er forferdelig. Ofte er den bare kablet med en 5 meter lang kabel. Kontrolleren er god på det meste. Men synes den føles som en plastikk leke, pga lav vekt. Xbox kontrolleren har sitt største minus i at man må ha batterier. Men heller det enn 6 timer eller mindre .

Håper batteriet til DualSense varer lengre(har blitt større) men med all funksjon de har puttet inn så tviler jeg. 
 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smultring77 skrev (Akkurat nå):

Hei folkens. 

 

Jeg trenger litt synsing og meninger fra dere. Jeg har stor sett hatt playstation. Det var en liten periode jeg hadde Xbox 360. 

Jeg har kjørt slik:

ps1

ps2

xbox 360 

ps4

Nå har jeg reservert ps5 og xbox den nye. 

Jeg sliter med å velge. Jeg skal ikke ha begge to. Det er for mye penger. 

ps5 ser virkelig ikke pen ut, så her vinner xbox med stor magin. Men jeg trekkes på playstation siden jeg liker håndkontrollen, og har mange spill og noen venner på listen. Uten at jeg kan underbygge det, så virker det som ps ligger langt foran og vil komme med mye mer snerte funksjoner Etc enn Microsoft vil. 

Hvorfor velger dere xbox framfor ps5 ? 

Hva er deres grunner til at jeg skroter forhåndsbestilling for ps5 og bare går for xboxen.
 

Det virker som 80 prosent velger ps5. 

Vil si Xbox Series X er et bedre valg. Bedre online, alt er bedre med Game Pass, 23 spill studioer, Sterkere hardware(utenom SSD), god kommunikasjon fra Xbox teamet og åpenhet, fleste tredje part spill vil se/kjøre bedre, lagring av spill på ekstern HDD, bakoverkompatibel i beste klasse.

PS5 har også noe bra. Høy kvalitet over de fleste eksklusive spillene som kommer fra Sony, mer funksjoner på kontroller,FF16 i ett år, kjappere SSD, sterk hardware, men når ikke opp til Series X.
Må si meg enig i at designen til PS5 er ikke pen. Kommer nok til å finne en plass jeg kan "gjemme" den bort. 
 

I Norge så kommer man ikke unna at folk kjøper mest PS. Det er et større varemerke enn Xbox. Og svær fanbase.

Lykke til med kjøpet av enten PS5 eller Series X :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smultring77 skrev (9 timer siden):

Hei folkens. 

 

Jeg trenger litt synsing og meninger fra dere. Jeg har stor sett hatt playstation. Det var en liten periode jeg hadde Xbox 360. 

Jeg har kjørt slik:

ps1

ps2

xbox 360 

ps4

Nå har jeg reservert ps5 og xbox den nye. 

Jeg sliter med å velge. Jeg skal ikke ha begge to. Det er for mye penger. 

ps5 ser virkelig ikke pen ut, så her vinner xbox med stor magin. Men jeg trekkes på playstation siden jeg liker håndkontrollen, og har mange spill og noen venner på listen. Uten at jeg kan underbygge det, så virker det som ps ligger langt foran og vil komme med mye mer snerte funksjoner Etc enn Microsoft vil. 

Hvorfor velger dere xbox framfor ps5 ? 

Hva er deres grunner til at jeg skroter forhåndsbestilling for ps5 og bare går for xboxen.
 

Det virker som 80 prosent velger ps5. 

Hvis du allerede har en PS4 syns jeg valget bør være enkelt; Xbox.

Med en PS4 i hus kan du spille alle ekslusivene som har kommet denne generasjonen, samt (noen av?) de første som kommer neste generasjon. 

Supplerer du da med Xbox series X vil du ha den kraftigste konsollen neste generasjon med muligheten for Game Pass og som er bakoverkompatibel med alle spillene som har kommet siden du sist spilte på din Xbox 360.

Når det gjelder vennelisten, så skjønner jeg at du vil ha det som de har. Men mange spill har allerede crossplay og jeg vil tro de fleste vil få det neste generasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Smultring77 said:

Men jeg trekkes på playstation siden jeg liker håndkontrollen, og har mange spill og noen venner på listen.

Jeg er litt usikker på hvordan det ligger ann med multiplayer på tvers av platformer for tiden, men har du venner du ønsker å spille med, så burde du jo velge det samme som de, eller overbevise de til å velge det samme som deg.

Jeg spiller for det meste SP spill, og har xbox til tross for at alle jeg kjenner endte opp med PS4 denne generasjonen.

Jeg liker gamepass veldig godt, med nye og gamle titler raskt tilgjengelig. Det er alltid ett spill å plukke fra lista, og jeg har endt opp med å prøve - og like - spill jeg vanligvis ikke ville brukt penger på.

Sony har mange spennende eksklusive spill jeg har gått glipp av, så jeg var på kanten til å gå for PS5 denne gangen, men endte opp med xbox pga. game pass.

Lenke til kommentar
Mr. ve skrev (55 minutter siden):

Hvis du allerede har en PS4 syns jeg valget bør være enkelt; Xbox.

Med en PS4 i hus kan du spille alle ekslusivene som har kommet denne generasjonen, samt (noen av?) de første som kommer neste generasjon. 

Supplerer du da med Xbox series X vil du ha den kraftigste konsollen neste generasjon med muligheten for Game Pass og som er bakoverkompatibel med alle spillene som har kommet siden du sist spilte på din Xbox 360.

Når det gjelder vennelisten, så skjønner jeg at du vil ha det som de har. Men mange spill har allerede crossplay og jeg vil tro de fleste vil få det neste generasjon.

Dette er litt av grunnen til at jeg ser motsatt vei når det kommer til min sekundærkonsoll neste generasjon. Jeg har ikke PS4, så jeg har gått glipp av Sony's største spill denne generasjonen. Jeg har faktisk allerede kjøpt et knippe spill på PSN som bare venter på en konsoll å bli spilt på. ?

For noen som hoppet over Xbox One, ville jeg ha anbefalt disse spillene:
-Forza Horizon 4 (og 3, men det blir snart fjernet fra salg pga lisensieringen. Begge er høykvalitets open world bilspill)
-Gears 5 (evt. 4 også, siden det er der historien starter)
-Sea of Thieves (bør helst ha noen å spille sammen med)
-Rare Replay (om man er fan av gamle Rare spill. Banjo-Kazooie, Perfect Dark, Conker, Viva Pinata+++)
-Halo TMCC (hadde en røff start, men etter flerfoldige patcher har denne pakken blitt mye bedre)
-Ori & the Blind Forest og Ori & the Will of the Wisps (om man liker høykvalitets 2D-spill)
-Killer Instinct (om man liker slåssespill. Arbiter fra Halo, RAAM fra Gears og Rash fra Battletoads er med som gjestekarakterer i KI)

Lenke til kommentar
Mazeking skrev (19 minutter siden):

Har det kommet noen rykter om ekstrautstyr til xbox? VR/kamera eller annet?

Finnes det «pistoler» eller annet til dagens xbox for spill som Time Crisis og lignede?

Det har ikke blitt sagt noe ennå. Min spådom er at Microsoft kommer til å inngå et samarbeid med et av de store VR-selskapene i løpet av de kommende årene. Mulig de også forsøker å lage et VR-headset selv, men det vil jeg ikke sette penger på helt ennå.

Kanskje Oculus? Xbox har allerede inngått et samarbeid med Facebook for video-strømming av spill, så det kan hende det utvikler seg til et enda tettere samarbeid i tiden som kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LarZen skrev (13 minutter siden):

Håper det er en tenåring og ikke en voksen for å si det pent... ?

Finnes faktisk voksne folk også som oppfører seg slikt å det er rett og slett bare flaut. Denne videoen havnet plutselig i anbefalt på Youtube. Utrolig cringe å se på så dere er advart! Anbefaler å aktivere Adblock så ikke denne fyren tjener på reklame inntekter

 

Endret av TheKims
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, TheKims said:

Finnes faktisk voksne folk også som oppfører seg slikt å det er rett og slett bare flaut. Denne videoen havnet plutselig i anbefalt på Youtube. Utrolig cringe å se på så dere er advart! Anbefaler å aktivere Adblock så ikke denne fyren tjener på reklame inntekter

 

Haha, så faktisk på Griffin Gaming sin video om denne videoen/fyren i går. Cringe som faen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...