Gå til innhold

Saken om Ahmaud Arbery: Selv skyld i at han døde?


Anbefalte innlegg

Alexander4840 skrev (26 minutter siden):

Ifølge NYT stod Travis parkert lenge, så Arbery løp lenge rett mot han, uten å bli siktet på.
Han løp ikke for å komme seg unna, i 4 min var det bred vei og skog i alle retninger, virker som han var nonchalant og ga litt faen.
Minner om alle de filmene hvor helten løper langs det som faller, isteden for å ta 2 steg til siden.

Arbery kunne stoppet, snudd, viket eller gått inn i skogen 100m før Travis, med en gang han så dem parkert og utenfor bilen.
Jeg syns det er en merkelig logikk å tenke ''Ja 100m foran meg står det 2 menn med våpen som jeg vet er irritert, la meg fortsette å løpe rett mot dem midt i veien, fortsette å løpe når han skriker STOP og hever våpenet, og kalle megselv helt uskyldig....''
Arbery visste han hadde gjort noe galt(Tresspass), at Mcmichaels var irritert, og at følge av Mcmichaels hadde grunn.

Kan det tenkast at Arbery ikkje visst intensjonene til dei i bilen, før han kom nærme? Ellers er eg nysgjerring på kvifor det er viktig for deg å legge skuld på offeret her? Bytt ut Arbery med "Din bror" eller "Din far", hadde du syns det var like greit med dine argument?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alexander4840 skrev (På 17.8.2020 den 11.07):

Arbery kunne stoppet, snudd, viket eller gått inn i skogen 100m før Travis, med en gang han så dem parkert og utenfor bilen.
Jeg syns det er en merkelig logikk å tenke ''Ja 100m foran meg står det 2 menn med våpen som jeg vet er irritert, la meg fortsette å løpe rett mot dem midt i veien, fortsette å løpe når han skriker STOP og hever våpenet, og kalle megselv helt uskyldig....''

Er ikke så mye skog der:

https://www.google.com/maps/@31.1240093,-81.5561844,3a,75y,11.9h,73.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1smil_RCRgQxgUr1_c6McWqg!2e0!7i13312!8i6656

Joda, er litt kratt-skog før der, men ikke akkurat noe å rømme fra noen i mtp hvor tett den er.

Forresten en ganske god gjennomgang under her. Arbery hadde viket før, hadde snudd før, men de snudde så klart etter..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 8/19/2020 at 11:31 PM, lada1 said:

Hva må man gjøre der for å bli skutt av politiet?  Og er det  mulig med normal IQ å lære seg ikke å bli skutt? 

Mørkhudete medarbeiderne mine pleier ikke å jogge igjennom helt hvite nabolager Flere har blitt truet.  Jeg må også være litt forsiktig som en klar outsider noen steder.  At de fleste går rundt med hagla har jeg aldri sett unntatt ute i skogen.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (På 19.8.2020 den 18.41):

Kan det tenkast at Arbery ikkje visst intensjonene til dei i bilen, før han kom nærme? Ellers er eg nysgjerring på kvifor det er viktig for deg å legge skuld på offeret her? Bytt ut Arbery med "Din bror" eller "Din far", hadde du syns det var like greit med dine argument?

1. Basert på hendelsene rapportert har vi all grunn til å tro at det var friksjon mellom Arbery og McM, så det å endre taktikk helt og løpe rett mot dem kan tolkes som merkelig og truende, kan ikke tenke meg Arbery var usikker når Travis hevet haglen og skrek. 
2. Fordi jeg abonerer ikke på at ''den døde er offer automatisk'', og denne saken brukes som kull i BLM-ovnen for å svartmale USA sitt politi og politikk. Om du bare tror jeg er rasist og ikke aksepterer mine argumenter, hvorfor fortsette?
3. Dissonans kanskje, aner ikke, mulig jeg ville vært så knust at jeg ikke ville akseptert realiteten, litt som BLM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (12 timer siden):

3. Dissonans kanskje, aner ikke, mulig jeg ville vært så knust at jeg ikke ville akseptert realiteten, litt som BLM.

Har du so vanskelig for å sette deg i skoa på ein anna person? At du ikkje klarer å forstå at sjøl om broren din er på epleslang, så er ikkje det greit om eigaren av epletrea jager bror din med våpen, skyter han og dreper han?  Kva om eg stod på sidelinja og påstod at bror din er kriminell som stjeler epler, og meiner at han har skuld i sin egen død? Kva då?

Kva om eg forteller deg at det var ikkje eingang eigaren av eple trea som jaga bror din, og drap han. Men folk i nabolaget som mistenkte bror din for epleslang? 

Endret av Pallehysa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Wow, så rolige og tålmodige og forståelsesfulle de er med bevæpnede, forskrudde, rasistiske rednecks da. Hadde en farget person henrettet en hvit midt på gata hadde han selv med all sannsynlighet blitt plaffet rett ned av politiet.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kontaktet vell selv politiet, og de tre er enda ikke dømt for noe, så de kan enda bli erklært uskyldige. Jeg tviler ar de ikke får noe dom, men da dette skjedde så trodde politiet dette var gjort i selvforsvar,  han står også rolig og fattet å forklarer hva som har skjedd så ingen vits for politiet å være aggressive i denne situasjonen uansett hans hudfarge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremdeles bevæpnede gjerningsmenn som akkurat har drept noen..?
...de skulle vært lagt i håndjern og arrestert, frem til en etterforskning var fullført og avhør utført.

Politiet håndterte det som om de avlivet et skadet dyr -- ikke som om et ubevæpnet menneske var skutt og drept.

Politiet løy så til familien, og sa at han ble drept da han flyktet fra et innbrudd -- og flere uker senere så var enda ingen arrestert eller avhørt, og politiet hadde tydelige intensjoner om å bare henlegge saken, helt til media stilte spørsmål, og etterforskningen faktisk ble startet -- på grunn av press.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Fremdeles bevæpnede gjerningsmenn som akkurat har drept noen..?
...de skulle vært lagt i håndjern og arrestert, frem til en etterforskning var fullført og avhør utført.

Politiet håndterte det som om de avlivet et skadet dyr -- ikke som om et ubevæpnet menneske var skutt og drept.

Politiet løy så til familien, og sa at han ble drept da han flyktet fra et innbrudd -- og flere uker senere så var enda ingen arrestert eller avhørt, og politiet hadde tydelige intensjoner om å bare henlegge saken, helt til media stilte spørsmål, og etterforskningen faktisk ble startet -- på grunn av press.

Ja, nå vet jeg ikke hvordan prosedyrene er i Georgia, men er ikke sikker selvforsvar automatisk fører til håndjern. Han blir jo avhørt og filmet på stedet. Skulle det ha blitt etterforsket grundigere første gang? Selvfølgelig. Politiet løy vell egentlig ikke da de trodde at dette var en innbruddstyv som gikk til angrep da han ble ferska. Faren på dette tidspunktet var bare vitne, så å pågripe et vitne var nok uaktuelt for politiet. Nei, politiet håndertete dette som det var et drap gjort i selvforsvar. De avsperret området og sikret bevis. Det gjør ikke politiet hvis et rådyr blir påkjørt. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

...de fleste drap har bare gjerningsmennene som vitner.

...dette er bare for absolutt idiotisk å svare mer på.

Det var 2 andre vitner som ikke holdt hagla. Ja, de fleste drap har få vitner (litt kjipt å bli tatt), selvforsvar har vitner. Ser du forskjellen? Politiets teori etter hendelsen var at dette ble gjort i selvforsvar, altså ingenting straffbart. Det er enda ingen dom i saken, så det er rettsvesenet i Georgia som skal avgjøre om dette var overlagt drap eller ei. Jeg tror at de blir dømt for uaktsomt drap. Det var selvfølgelig ikke rett det de gjorde, men hadde ikke han løpt mot dem så hadde han nok levd i dag. 

At du ikke tåler at folk er uenig med deg må du ta på din egen kappe. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiets teori var at en ubevæpnet person angrep to bevæpnede personer i en bil, og at det var selvforsvar..?
Faren til gjerningspersonen hadde pistol.

Og tenk deg om gjerningspersonen var farget, og offeret var hvit.

De ville ville blitt lagt i håndjern og sannsynligvis vært i fengsel på livstid allerede.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir en evig runddans dette her. Ja de trodde dette var selvforsvar siden han prøvde å ta fra han hagla med makt. Hvor faren hadde pistolen vet ikke jeg, men tviler på at han viftet med den når politiet kom. Jeg tipper at den lå i hanskerommet da. 

Jeg mener ikke at saken var/er rasistisk motivert. Den drepte var en kjent kriminell, og de som utførte drapet var politi/ sønn av politi. At disse fikk en "lettere behandling" pga dette benekter jeg ikke. Det er dessverre ikke unormalt verken der eller i Norge. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...