Gå til innhold

Saken om Ahmaud Arbery: Selv skyld i at han døde?


Anbefalte innlegg

Henrettet blir vell feil ord å bruke da drapet ikke var planlagt. Jeg vet ikke om at de viste at det hadde vært flere på byggeplassen (folk jobbet vell der i ny og ned?)  Nå ble jo han observert av gamlingen når han forlot byggeplassen, vet ikke om de andre ble det. Men ja denne saken hadde nok ikke skjedd hadde gamlingen bare gått og spurt fyren om hva han gjorde der.  Denne tragiske hendelsen kunne selvfølgelig vært unngått hadde ikke de tiltalte handlet slik de handlet.  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Blir en evig runddans dette her. Ja de trodde dette var selvforsvar siden han prøvde å ta fra han hagla med makt. Hvor faren hadde pistolen vet ikke jeg, men tviler på at han viftet med den når politiet kom. Jeg tipper at den lå i hanskerommet da. 

Jeg mener ikke at saken var/er rasistisk motivert. Den drepte var en kjent kriminell, og de som utførte drapet var politi/ sønn av politi. At disse fikk en "lettere behandling" pga dette benekter jeg ikke. Det er dessverre ikke unormalt verken der eller i Norge. 

Og politiet vet dette fordi... gjerningspersonene sa det..?

Nivået stiger ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Og politiet vet dette fordi... gjerningspersonene sa det..?

Nivået stiger ikke.

ja, som sagt er jeg enig at dette burde ha blitt etterforsket mer. Det var selvfølgelig bias at disse var tilknyttet politiet. Dette er ikke uvanlig, og selvfølgelig forkastelig. Det at en med rulleblad blir drept, betyr ikke at han ikke er likestilt med loven på lik linje med en pensjonert politimann (eller politimann generelt). 

Lenke til kommentar

Og da det ble gjort, 36 timer etter at kompetent politi tok over saken, 76 dager better drapet, få dager better at media stilte spørsmål om hvorfor polities ikke gjorde noe og hvorfor familien ble løyet til.

Gregory and Travis McMichael face murder charges in connection with Ahmaud Arbery case - CNN

Kilde på at politiet løy:

Ahmaud Arbery’s family calls for immediate arrests in his death | Gun Violence News | Al Jazeera

...

Faktum er at de mistenkte ham for å ha stjålet en pistol fra en bil, fordi han var farget, og det er grunnen til at de fulgte etter ham.

Sitat

Police records show only one burglary report in the neighbourhood between 1 January and 23 February, US media report. That incident involved a gun being reported stolen from a pickup truck outside the home of Travis McMichael on 1 January.

Ahmaud Arbery: What do we know about the case? - BBC News

Det er i praksis lynsjing hva som skjedde.

De fulgte etter ham fordi de trodde at han stjal pistolen, og skjøt ham fordi de trodde han ville drepe dem -- når det var de selv og deres fordommer og holdninger som var trusselen mot uskyldiges liv og helse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (6 minutter siden):

Jeg leste Al-Jazeera artiklene og det står ingen steder at politiet løy, men at de tok lit til vitnenes utsagn.  Som sagt er jeg enig at denne saken burde ha blitt etterforsket mer, og som artikkelen også sier det var bias i farens favør.  

Det som er mest merkverdig er faktumet at politiet ikke gjorde noe etter de så videoene og at de tiltalte mente videoene ville bevise at de var uskyldige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Det som er mest merkverdig er faktumet at politiet ikke gjorde noe etter de så videoene og at de tiltalte mente videoene ville bevise at de var uskyldige.

Tja, det du ser i den beryktede videoen er at han med hagla roper Stop, Stop! Mens han andre løper for å ta hagla. Dette er jo ganske likt til slik han selv beskriver det til politiet. 

Lenke til kommentar

Etter de har kjørt etter ham i flere minutter, både far og sønn bevæpnet.

Ingen har rett til å forfølge og trekke våpen mot mennesker -- det er overfall.

...

Det er helt utrolig hvor vanskelig mange har for å forstå situasjonen, bare fordi offeret er en farget ung mann.

Tenk om noen kjørte etter og overfalte en ung hvit kvinne i stedet. De ville vært dømt for drap for lenge siden.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (4 timer siden):Tja, det du ser i den beryktede videoen er at han med hagla roper Stop, Stop! Mens han andre løper for å ta hagla. Dette er jo ganske likt til slik han selv beskriver det til politiet. 

Fortalte de til politiet at de prøvde å fange Arbery med å true hans liv med bilene sine og da med våpen?

Jeg tror ikke hensikten var å drepe Arbery fordi de ringte politiet før drapet. men det var i det minste å fange ham.  Dette gjorde de med å true han med bilene sine og til slutt stå med å blokkere og stå med våpen.  Det er uheldig at Arbery valgte selvforsvar måten han gjorde, men jeg forstår ikke hvordan politiet ikke forsto at det var selvforsvar

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Fortalte de til politiet at de prøvde å fange Arbery med å true hans liv med bilene sine og da med våpen?

Jeg tror ikke hensikten var å drepe Arbery fordi de ringte politiet før drapet. men det var i det minste å fange ham.  Dette gjorde de med å true han med bilene sine og til slutt stå med å blokkere og stå med våpen.  Det er uheldig at Arbery valgte selvforsvar måten han gjorde, men jeg forstår ikke hvordan politiet ikke forsto at det var selvforsvar

De fortalte at de fulgte etter han, og gikk ut av bilen med hagle, og da løp fyren mot han. Politiet så dette som selvforsvar, men da at han med hagla som handlet i selvforsvar. Hva tror du hadde skjedd om han fikk tak i hagla? Drept dem begge? De trodde jo også han var bevævepnet, og dette gjorde de helt til de fikk snudd han rundt og ikke fant noe våpen. 

Som sagt jeg er uenig i handlemåten til de to, og ja de blir nok dømt for uaktsomt drap + noe til. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (46 minutter siden):

De fortalte at de fulgte etter han, og gikk ut av bilen med hagle, og da løp fyren mot han. Politiet så dette som selvforsvar, men da at han med hagla som handlet i selvforsvar. Hva tror du hadde skjedd om han fikk tak i hagla? Drept dem begge? De trodde jo også han var bevævepnet, og dette gjorde de helt til de fikk snudd han rundt og ikke fant noe våpen. 

Som sagt jeg er uenig i handlemåten til de to, og ja de blir nok dømt for uaktsomt drap + noe til. 

Det er en forskjell mellom å følge etter og å true med å påkjøre noen

Det er absurd at en ikke ville føle seg truet når ukjente jager deg, prøver å blokkere deg og står med våpen særlig når du er svarte og et bilde av confederate flagget står på bilen

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Det er en forskjell mellom å følge etter og å true med å påkjøre noen

Det er absurd at en ikke ville føle seg truet når ukjente jager deg, prøver å blokkere deg og står med våpen særlig når du er svarte og et bilde av confederate flagget står på bilen

Selvfølgelig vil man føle seg truet. Men når noen står med ei hagle å sier stopp så løper man ikke mot han som holder hagla å prøver å ta den fra han. Det naturlige her hadde vært å stoppet å bedt om en forklaring på hva som skjer?, og hvorfor de fulgte etter? Kommunikasjon tror jeg hadde løst denne misforståelsen som fikk så fatale følger. 

Som aklla sier så hadde han løpt hadde de nok fortsatt jakten, men han gjorde egentlig det dummeste man kan gjøre å angripe fyren med hagla, i hvertfall når to av dem er bevæpnet. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (18 minutter siden):

Fant noe om det nå. En viktig detalj er jo at de sneiet han med bilen fordi det så ut som han prøvde å komme inn i bilen. Jeg gjentar meg selv nå, men jeg mener fortsatt ikke at drapet var planlagt under noen omstendigheter, og at det var en ulykke at han ble drept, et uaktsomt drap, som jeg tror alle involverte skulle være foruten. Dette var ikke en lynsjing ala KKK, eller noe slikt. Men en grov feilvurdering av McMichael, både far og sønn. 

Så langt jeg vet er det ikke kommet noe nytt i etterforskingen på flere måneder, og rettsaken er vell satt til neste år, så jeg føler meg ferdig diskutert med temaet helt til noe nytt dukker opp. 

Fant også dette i artikkelen. 

Travis McMichael told police that he ordered Arbery to get on the ground before the shooting, and Gregory McMichael told an officer he had instructed his son, "Don't shoot," Dial said.

 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (20 minutter siden):

Fant noe om det nå. En viktig detalj er jo at de sneiet han med bilen fordi det så ut som han prøvde å komme inn i bilen.

Må vært en brutal snei.

Bryan told police that at one point he thought Arbery was trying to enter his truck, Dial said, adding that he didn't know whether that was true but he felt Arbery was trying to escape.

Investigators found a swipe from a palm print on the rear door of Bryan's truck, cotton fibers near the truck bed that "we attribute to contact with Mr. Arbery" and a dent below the fibers, he said.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (11 timer siden):

Henrettet blir vell feil ord å bruke da drapet ikke var planlagt. Jeg vet ikke om at de viste at det hadde vært flere på byggeplassen (folk jobbet vell der i ny og ned?)  Nå ble jo han observert av gamlingen når han forlot byggeplassen, vet ikke om de andre ble det. Men ja denne saken hadde nok ikke skjedd hadde gamlingen bare gått og spurt fyren om hva han gjorde der.  Denne tragiske hendelsen kunne selvfølgelig vært unngått hadde ikke de tiltalte handlet slik de handlet.  

Ble han observert på byggeplassen den dagen?

Jeg bruker ordet "henrette" fordi disse nazistene tok med seg våpen for å konfrontere en farget bare fordi han var farget. Det minner om lynsjing fra gamle dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (5 timer siden):

Hadde han løpt videre ville de jo bare kastet seg inn i bilene og satt fortsatt å jage han og antagelig satt opp en ny sperring. Dette var jo ikke det første sammenstøtet deres. Rapporten sier vel at han også ble påkjørt av en av bilene som jaget han.

Virkelig? Det hadde jeg ikke fått med meg. Saken blir da enda verre for nazistene som henrettet fyren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (5 timer siden):

De fortalte at de fulgte etter han, og gikk ut av bilen med hagle, og da løp fyren mot han. Politiet så dette som selvforsvar, men da at han med hagla som handlet i selvforsvar. Hva tror du hadde skjedd om han fikk tak i hagla? Drept dem begge? De trodde jo også han var bevævepnet, og dette gjorde de helt til de fikk snudd han rundt og ikke fant noe våpen. 

Som sagt jeg er uenig i handlemåten til de to, og ja de blir nok dømt for uaktsomt drap + noe til. 

...

Det lokale politiet, som forsøkte å begrave saken og unngå en faktisk etterforskning og ikke avhørte vitnene de første 76 dagene, så på det som selvforsvar, uten å faktisk ha avhørt vitnene i politiavhør.

De fortalte familien at Arbery ble drept da han flyktet etter et innbrudd -- selv om ingenting var stjålet, og det per definisjon ikke var foretatt noe innbrudd, da dette var en mye besøkt byggeplass uten dører, tydelig ikke et boklart bygg, besøkt dusinvis av ganger av tilfeldige mennesker -- som andre uferdige hus -- og tydelig ikke jobbet på i løpet av lengre tid, og den faktiske grunnen til at mennene fulgte Arbery var at de trodde han hadde stjålet et skytevåpen fra en bil måneder før, bokstavelig talt fordi han var farget.

 

Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig vil man føle seg truet. Men når noen står med ei hagle å sier stopp så løper man ikke mot han som holder hagla å prøver å ta den fra han. Det naturlige her hadde vært å stoppet å bedt om en forklaring på hva som skjer?, og hvorfor de fulgte etter? Kommunikasjon tror jeg hadde løst denne misforståelsen som fikk så fatale følger. 

Som aklla sier så hadde han løpt hadde de nok fortsatt jakten, men han gjorde egentlig det dummeste man kan gjøre å angripe fyren med hagla, i hvertfall når to av dem er bevæpnet. 

...hvordan gikk det med folk på utøya -- de som stoppet da den bevæpnede desperadoen ropte stopp..?

Man kan ikke stole på tilfeldige mennesker som forfølger deg med skytevåpen, spesielt ikke som minoritet i dypt rasistiske strøk.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...