Gå til innhold

Saken om Ahmaud Arbery: Selv skyld i at han døde?


Anbefalte innlegg

fivebigcities skrev (1 time siden):

Du skal selvsagt få lov til å mene hva du vil om både meg, dommen og saken for øvrig. Det takler jeg fint.

Jeg sier det bare som det er. Heller ikke jeg ville ha nølt med å kjøre etter noen jeg trodde stjal fra nabolaget.

Og jeg ville i hvert fall ikke nølt med å skyte, hvis jeg ble angrepet. 🙂

Jeg mener ikke. Jeg forholder meg til forholdsvis enkle fakta. 

 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
fivebigcities skrev (18 minutter siden):

Det lever jeg fint med. Alternativet hadde vært mye verre.

Han kunne vært i live i dag om han hadde holdt seg i ro.

Har ikke hørt mange folk som ønsker å risikere at de blir drept fordi noen kanskje stjeler en verktøy- men det finnes mange rare folk i denne verden 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (På 19.1.2022 den 15.39):

Du skal selvsagt få lov til å mene hva du vil om både meg, dommen og saken for øvrig. Det takler jeg fint.

Jeg sier det bare som det er. Heller ikke jeg ville ha nølt med å kjøre etter noen jeg trodde stjal fra nabolaget.

Og jeg ville i hvert fall ikke nølt med å skyte, hvis jeg ble angrepet. 🙂

Dette tror du ikkje på sjøl eingang. Men viktig å holde seg til manifestet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
23 hours ago, jjkoggan said:

Har ikke hørt mange folk som ønsker å risikere at de blir drept fordi noen kanskje stjeler en verktøy- men det finnes mange rare folk i denne verden 

Ingenting rart ved å ønske å stoppe noen som man tror at kan ha stjålet noe.

Rimelig sikker på at skjer hver eneste dag rundt om i landet, faktisk. 😉

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 minutt siden):

Ingenting rart ved å ønske å stoppe noen som man tror at kan ha stjålet noe.

Rimelig sikker på at skjer hver eneste dag rundt om i landet, faktisk. 😉

Nei, heldigvis så jager ikke de fleste med våpen opp og ned veien noen fordi de kanskje stjal naboens verktøy.  Isteden observerer de dem og ringer politiet hvis de ikke svarer deres spørsmål på hva de gjør, særlig når vedkommende er ung, frisk og sterk.  Vigilanteisme skjer, men de fleste ikke ønsker å risikere deres liv

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, jjkoggan said:

Nei, heldigvis så jager ikke de fleste med våpen opp og ned veien noen fordi de kanskje stjal naboens verktøy.  Isteden observerer de dem og ringer politiet hvis de ikke svarer deres spørsmål på hva de gjør, særlig når vedkommende er ung, frisk og sterk.  Vigilanteisme skjer, men de fleste ikke ønsker å risikere deres liv

Akkurat det der med våpnene, er veldig amerikansk. Der kan du gå på butikken med geværet i hånda, uten at noen hever et øyebryn. Men at det daglig skjer at noen forsøker å stoppe noen andre ut ifra en mistanke om tjuveri, trenger du ikke motsette deg. Det vet du inderlig godt at skjer.

Jeg var selv med på å stanse en butikktjuv så sent som i oktober, faktisk. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (33 minutter siden):

Akkurat det der med våpnene, er veldig amerikansk. Der kan du gå på butikken med geværet i hånda, uten at noen hever et øyebryn. Men at det daglig skjer at noen forsøker å stoppe noen andre ut ifra en mistanke om tjuveri, trenger du ikke motsette deg. Det vet du inderlig godt at skjer.

Jeg var selv med på å stanse en butikktjuv så sent som i oktober, faktisk. 👍

Jeg har personlig aldri sett noen med våpen gå på butikken i mer enn 50år her i usa.  Det finnes veldig få steder i usa at det er vanlig.

Gjør du det i de fleste steder i usa  så ville de fleste kundene bli skremt og forlate butikken med en gang.  Jeg har bodd i 6 forskjellige delstater og reiste til 42 av de 50.  Unntagelsen er når du går på en butikk som selger våpen 

Statistikkene sier at 1% av amerikanere har et våpen med seg hver dag, 3% en gang i måned.  Bare en del av dem går rundt på butikker, de fleste har dem i bilene deres 

Endret av jjkoggan
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (19 minutter siden):

Akkurat det der med våpnene, er veldig amerikansk. Der kan du gå på butikken med geværet i hånda, uten at noen hever et øyebryn. Men at det daglig skjer at noen forsøker å stoppe noen andre ut ifra en mistanke om tjuveri, trenger du ikke motsette deg. Det vet du inderlig godt at skjer.

Har du kanskje sett litt mye på film? 😛 Har aldri i mitt liv sett noen med skytevåpen åpent ute i en butikk i USA. Hadde noen gått rundt med gevær i hånda på butikken ville nok noen kontaktet politiet rimelig raskt...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 2/9/2022 at 3:31 PM, jjkoggan said:

Jeg har personlig aldri sett noen med våpen gå på butikken i mer enn 50år her i usa.  Det finnes veldig få steder i usa at det er vanlig.

Gjør du det i de fleste steder i usa  så ville de fleste kundene bli skremt og forlate butikken med en gang.  Jeg har bodd i 6 forskjellige delstater og reiste til 42 av de 50.  Unntagelsen er når du går på en butikk som selger våpen 

Statistikkene sier at 1% av amerikanere har et våpen med seg hver dag, 3% en gang i måned.  Bare en del av dem går rundt på butikker, de fleste har dem i bilene deres 

Det relevante her er kanskje ikke hvor du har bodd eller reist, er det? 😉

Denne hendelsen skjedde i sørstatene. Nærmere bestemt i Georgia, den kanskje mest "sørstatede" av dem alle.

Holdningen til våpen der er ikke den samme som du finner i California.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (Akkurat nå):

Det relevante her er kanskje ikke hvor du har bodd eller reist, er det? 😉

Denne hendelsen skjedde i sørstatene. Nærmere bestemt i Georgia, den kanskje mest "sørstatede" av dem alle.

Georgia har open carry, men det er ikke vanlig å gå med gevær i hånda på butikken i Georgia uten at noen hever et øyenbryn, slik du påstår. For noe tull.

Kan virke som du ikke har vært i sør i USA om du tror at det er sånn i sørstatene, men likevel kommer med en sånn påstand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 time siden):

Det relevante her er kanskje ikke hvor du har bodd eller reist, er det? 😉

Denne hendelsen skjedde i sørstatene. Nærmere bestemt i Georgia, den kanskje mest "sørstatede" av dem alle.

Holdningen til våpen der er ikke den samme som du finner i California.

Jeg bodde i Albany, Georgia og i North Carolina og snakket med en skikkelig "drawl" i mer enn 10 år.  Folk i områder av California har lignende konservative meninger om våpen som folk i Georgia forresten.  Igjen, bare 1% av amerikanere går med våpen hver dag, 3% en gang i hver måned i USA.   Det er rart.  Påstanden at  amerikanere at ingen ville heve et øyebryn er tåpelig og helt feil med mindre du er i en butikk som selger våpen.

Walmart, som er den viktigst butikk i landet, særlig i rurale områder forbyr våpen.

 

Dmitriy Andreychenko, 20, was carrying guns loaded with more than 100 rounds of ammunition, KY3 reported. He grabbed a shopping cart upon entering the store and started recording himself on a cellphone while walking the aisles.  Though shots were not fired, chaos ensued, and terrified shoppers reportedly ran out of the Walmart after the store manager pulled a fire alarm to warn them.

https://www.buzzfeednews.com/article/juliareinstein/missouri-walmart-gun-panic-body-armor-shooting-scare

Jeg vet at jeg  er ingen ekspert om hva som er vanlig i Norge  selv om jeg bodde  en stund der og har reist til landet flere ganger.  Jeg stoler mye mer på nordmennenes meninger enn mine egne.

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det skjedde under en uke etter ett skyting inne på en annen wallmart.

Han gikk ikke akkurat med ett våpen i beltet, men "body armour" og stridsvest:

sub-buzz-3008-1565373959-1.png?downsize=

 

Det var altså langt ifra bare at han gikk med ett våpen..

Altså ikke den vanlige casual rifla over ryggen mens man handler Oreo`s
1798497-659569047423052-666342058-n.jpg

Eller har med barna på handletur:

1378198-595737267139564-1934274583-n.jpg

Lenke til kommentar
aklla skrev (58 minutter siden):

Det skjedde under en uke etter ett skyting inne på en annen wallmart.

Han gikk ikke akkurat med ett våpen i beltet, men "body armour" og stridsvest:

sub-buzz-3008-1565373959-1.png?downsize=

 

Det var altså langt ifra bare at han gikk med ett våpen..

Altså ikke den vanlige casual rifla over ryggen mens man handler Oreo`s
1798497-659569047423052-666342058-n.jpg

Eller har med barna på handletur:

1378198-595737267139564-1934274583-n.jpg

Hvorfor tror du Walmart forbyr våpen i deres butikker hvis det er typisk og vanlig?  Hvordan kan det være typisk hvis 97% av amerikanere  bærer våpen mindre en en gang in måned.

 

In the 1999 survey, an overwhelming majority said “No,” they did not think regular citizens should be allowed to bring their guns into restaurants (88%), college campuses (94%), sports stadiums (94%), bars (93%), hospitals (91%), or government buildings (92%).

https://injuryprevention.bmj.com/content/7/4/282

Endret av jjkoggan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (25 minutter siden):

Vi kan helt sikkert diskutere våpen i butikk i USA til krampen tar oss, men det var for så vidt ikke poenget mitt.

Poenget mitt var at amerikanernes forhold til våpen, særlig i sørstatene, tilsier at han burde vært vant med synet.

Poenget mitt er at han burde ikke vært vant med synet.  Bare 1-3% av amerikanere bærer våpen rundt i det offentlig og mange av disse gjemmer deres våpen.    Mange folk blir skremt generellt når det blir andre rundt dem med våpen med mindre de går ut og jager dyr av den grunn- det er rart, ikke vanlig.  Det er også en stor forskjell mellom de som jager deg med våpen og ukjente som bare går forbi.

Det ser ut som du har vært et offer for begrenset erfaring og informasjon.  

The peer-reviewed study concluded that roughly 9 million people carried loaded handguns at least one a month, including 3 million who carried them every day.

https://www.themarshallproject.org/2020/05/21/ahmaud-arbery-and-the-local-legacy-of-lynching

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/11/2022 at 3:38 PM, jjkoggan said:

Poenget mitt er at han burde ikke vært vant med synet.  Bare 1-3% av amerikanere bærer våpen rundt i det offentlig og mange av disse gjemmer deres våpen.    Mange folk blir skremt generellt når det blir andre rundt dem med våpen med mindre de går ut og jager dyr av den grunn- det er rart, ikke vanlig.  Det er også en stor forskjell mellom de som jager deg med våpen og ukjente som bare går forbi.

Det ser ut som du har vært et offer for begrenset erfaring og informasjon.  

The peer-reviewed study concluded that roughly 9 million people carried loaded handguns at least one a month, including 3 million who carried them every day.

https://www.themarshallproject.org/2020/05/21/ahmaud-arbery-and-the-local-legacy-of-lynching

Ikke at jeg ønsker å gjøre dette om til enda en våpentråd, men 9 millioner fordelt på 50 stater er 180.000 i hver stat. 180.000 mennesker i hver stat som minst én gang i måneden har med seg våpen når de er ute. Og det er bare de som har med seg våpen når de er ute. Hvis noe vettugt kan bli sagt om det, så må det være at våpenkulturen borte i USA er noe ganske annet enn i noe annet land.

Den avdøde burde kanskje ikke ha vært vant med synet, idéelt sett, men ingen tvil om at han sannsynligvis var det.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 time siden):

Ikke at jeg ønsker å gjøre dette om til enda en våpentråd, men 9 millioner fordelt på 50 stater er 180.000 i hver stat. 180.000 mennesker i hver stat som minst én gang i måneden har med seg våpen når de er ute. Og det er bare de som har med seg våpen når de er ute. Hvis noe vettugt kan bli sagt om det, så må det være at våpenkulturen borte i USA er noe ganske annet enn i noe annet land.

Den avdøde burde kanskje ikke ha vært vant med synet, idéelt sett, men ingen tvil om at han sannsynligvis var det.

80% av disse (1-3%) gjemmer deres våpen og ingen får se deres våpen. det er ikke noe du ser hver dag som vanlig hvis bare 0,2-0,6% av amerikanere går rundt med synlig våpen på månedlig basis.

Det er også slik at bare 30% av amerikanere eier et våpen, den typisk amerikaner har ingen våpen 
 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/15/2022 at 1:14 PM, jjkoggan said:

80% av disse (1-3%) gjemmer deres våpen og ingen får se deres våpen. det er ikke noe du ser hver dag som vanlig hvis bare 0,2-0,6% av amerikanere går rundt med synlig våpen på månedlig basis.

Det er også slik at bare 30% av amerikanere eier et våpen, den typisk amerikaner har ingen våpen

Jeg vet selvsagt ikke med deg, men jeg synes tretti prosent høres rimelig mye ut. 😉

For øvrig, hvis våpendebatt er noe som interesserer deg, så bør du sjekket ut dette.

"The Small Arms Survey stated that U.S. civilians alone account for 393 million (about 46 percent) of the worldwide total of civilian held firearms. This amounts to 120.5 firearms for every 100 residents."

Fant det her: https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_ownership

Uansett, våpen finnes i overflod der borte. Ja, de var bevæpnet, men jeg ville ikke overvurdert dets betydning.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (17 minutter siden):

Jeg vet selvsagt ikke med deg, men jeg synes tretti prosent høres rimelig mye ut. 😉

For øvrig, hvis våpendebatt er noe som interesserer deg, så bør du sjekket ut dette.

"The Small Arms Survey stated that U.S. civilians alone account for 393 million (about 46 percent) of the worldwide total of civilian held firearms. This amounts to 120.5 firearms for every 100 residents."

Fant det her: https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_ownership

Uansett, våpen finnes i overflod der borte. Ja, de var bevæpnet, men jeg ville ikke overvurdert dets betydning.

Det endrer ikke faktumet at < 1% går rundt offentlige steder med deres våpen synlig, det er rart og skremmende for de fleste amerikanere, særlig de med barn 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...