Gå til innhold

Nytt forslag om elbilfordeler vil komme de billigste bilene til gode


Anbefalte innlegg

Halvor Sølvberg- the MOV skrev (34 minutter siden):

Fan.... da. Forskjelen på selvfølgligheter og forkortelser hva er det ?

Svar : Preken eller visdom (lære bort). Og ikke alle her som er inkognitoer (segler utenlandsk) forstår dette.

Skjønner ikke hvor du vil med det du skriver her. Mye av det du kommer med, er på grensen til å gå på person fremfor argumenter basert på sak, så kanskje justere litt vekk fra personfokuset, please?

Poenget var at mange låser seg til å diskutere snittet som om det var det som måtte nåes, versus de som skal herfra til nordkapp med den største hengeren som finnes, fortrinnsvis uten å lade før man er hjemme igjen. Virkeligheten finnes mellom disse, for de aller fleste, og det gjelder å se på hva som er viktigst. Som et eksempel, mange er helt fornøyd med å ta ladepause allerede etter ca 2 timers kjøring, på de 2 "langturene" de tar hvert år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvor du vil med det du skriver her. Mye av det du kommer med, er på grensen til å gå på person fremfor argumenter basert på sak, så kanskje justere litt vekk fra personfokuset, please?

Poenget var at mange låser seg til å diskutere snittet som om det var det som måtte nåes, versus de som skal herfra til nordkapp med den største hengeren som finnes, fortrinnsvis uten å lade før man er hjemme igjen. Virkeligheten finnes mellom disse, for de aller fleste, og det gjelder å se på hva som er viktigst. Som et eksempel, mange er helt fornøyd med å ta ladepause allerede etter ca 2 timers kjøring, på de 2 "langturene" de tar hvert år.

Sikkert litt feil ordlegging fra min side. Dette beklages.

 

Eg har gått litt lei deise forkortinger som CCS, N-jhggt osv. Skriv hva det er 2 linjer, hva Du liker 2 linjer og vil forandre 2 linjer.

 

Selvsagt kommer regnestykkene, grafer, bilde og enkle referanser fra / av SSB og kontrolert av RRF (Riks Revisjonens sin Forvaltningsrevisjon) i tillegg.

 

Hallo...? Personangrep på inkognitoer. Så nedsnødd er eg ikke at eg klarer det. Gi et eksempel. 

 

Her en artig sak om norsk strøm mix som ikke ville blir brukt om det ikke var for 0-utslipsbilene, i følge noen 0-utslipp friker.

Tenk om det var slik at 13% av energien som vi bruker ikke hadde vært brukt uten «0-utslipps» biler (eller varmepumper som gir 5 gangeren).

ref: https://www.tu.no/artikler/kjernekraft-og-fornybart-er-de-tryggeste-energikildene-med-de-laveste-utslippene/489660

26421216-BB86-47F9-90A8-70290F3BD1F1.thumb.png.d9d9b3715393b39765e8f41ae796854b.png

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (4 minutter siden):

Sikkert litt feil ordlegging fra min side. Dette beklages.

 

Eg har gått litt lei deise forkortinger som CCS, N-jhggt osv. Skriv hva det er 2 linjer, hva Du liker 2 linjer og vil forandre 2 linjer.

 

Selvsagt kommer regnestykkene og referanser i tillegg.

 

Hallo...? Personangrep på inkognitoer. Nå nedsnødd ereg ikke at eg klarer det. Gi et eksempel. 

For å ta det siste først, så virker som du føler for å skrive på en måte som fordummer/latterliggjør den du svarer, derav "på grensen til". Om det er bevisst eller ikke, eller bare din form for humor som jeg ikke tar, det skal jeg ikke si noe på. Men greit, jeg missforstod fullstendig det du prøvde å si, og trakk svært mulig en feil og negativ tolkning av det du skreiv. Så beklager det.

Jeg foretrekker å benytte de betegnelsene som kjennertegner det som beskrives. Da bør det fjerne alle muligheter for feiltolkninger. Google er vår venn om man ikke kjenner til begrepene, og disse mener jeg man enten bør kjenne til allerede, eller snarest lære seg, ihvertfall når det er på forum fra TU (teknisk Ukeblad).

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

...

Snowleopard er tydeleg kva ting er, med unntak av MB - som er Mercedes-Benz. Resten er enten det mest brukte uttrykket, eller er tvert ut namnet.

Med andre ord:

  • CCS og ChaDeMo er stikk-kontakter beregna for lading i praksis. Kun Nissan (og til dels Tesla eigere med adapter) bruke ChaDeMo for å lade blant nyare bilar. Ingen eg veit om bruke andre namn i daglig tale, så å sei noko anna enn forkortninga er berre meir forvirrende.
  • e-NV200 er rett og slett berre namnet på bilen. Det er ikkje ein forkortning.
  • EQV er også namnet på bilen. Det er ikkje ein forkortning.
Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (51 minutter siden):

For å ta det siste først, så virker som du føler for å skrive på en måte som fordummer/latterliggjør den du svarer, derav "på grensen til". Om det er bevisst eller ikke, eller bare din form for humor som jeg ikke tar, det skal jeg ikke si noe på. Men greit, jeg missforstod fullstendig det du prøvde å si, og trakk svært mulig en feil og negativ tolkning av det du skreiv. Så beklager det.

Jeg foretrekker å benytte de betegnelsene som kjennertegner det som beskrives. Da bør det fjerne alle muligheter for feiltolkninger. Google er vår venn om man ikke kjenner til begrepene, og disse mener jeg man enten bør kjenne til allerede, eller snarest lære seg, ihvertfall når det er på forum fra TU (teknisk Ukeblad).

Da er det intet mer å si.

 

Fint / Takk for prat, over og ut

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (22 minutter siden):

Snowleopard er tydeleg kva ting er, med unntak av MB - som er Mercedes-Benz. Resten er enten det mest brukte uttrykket, eller er tvert ut namnet.

Med andre ord:

  • CCS og ChaDeMo er stikk-kontakter beregna for lading i praksis. Kun Nissan (og til dels Tesla eigere med adapter) bruke ChaDeMo for å lade blant nyare bilar. Ingen eg veit om bruke andre namn i daglig tale, så å sei noko anna enn forkortninga er berre meir forvirrende.
  • e-NV200 er rett og slett berre namnet på bilen. Det er ikkje ein forkortning.
  • EQV er også namnet på bilen. Det er ikkje ein forkortning.

Takker. Ser jeg kunne skrevet produsentnavnet foran modellnavnene, så det hadde kommet enda klarere frem. Men siden dette er på TU, så tok jeg det for gitt at dette var kjente navn og begreper.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mer OT er blitt fjernet. Jeg vil samtidig benytte anledningen til å minne dere på retningslinjene, vennligst hold en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig.
Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
daruu skrev (På 15.4.2020 den 15.28):

Det greier seg jo for 99% av all den daglige kjøringen. Trenger du mer enn det må du påregne å betale ekstra, sånn som med alt annet her i verden....

Spørs hvordan du regner det. Problemet er at den daglige kjøringen står kanskje for 90-99% av turene men kanskje ikke mer enn 40-60% av kjørelengden. Om typisk daglig kjørelengde er 20km så vil t/r Oslo-Kristiansand tilsvare 18 dager med småkjøring, eller nesten alle arbeidsdagene i en måned.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg kan bidra med mine tall som et eksempel:

I 2019 kjørte jeg:

  • Ca 9 000 km hverdagskjøring, fordelt på i snitt 3 turer per dag i ca 315 dager
  • Ca 9 000 km til sammen i påskeferien, sommerferien og noen langhelger, derav ca 2/3 hurtigladet, og i snitt 1 tur per dag i ca 50 dager.

Dvs. totalt 995 turer, derav 95% av turene og 50% av kjørelengden er langkjøring og 33% av kjørelengden er superladet, resten sakteladet. Dette et nok det året jeg har kjørt mest langkjøring av alle år. Et minimumsår ville nok sett omtrent likt ut med tanke på antall dager, men da med kun ca 3000 km feriekjøring fordelt på like mange dager og turer, men da med betydelig mindre superlading. Kanskje 1/3. Altså totalt 995 turer, 25% av kjørelengden som langkjøring og 8,3% av kjørelengden superladet. Nå skal det også sies at hvis jeg ikke hadde hatt en elbil som er godt egnet for langkjøring så ville jeg antagelig kjøpt ganske mange flere flybilletter og svidd av et ukjent antall kg jetfuel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Jeg kan bidra med mine tall som et eksempel:

Det er veldig bra. Nyttig med noen reelle eksempler. Jeg har gjort en utregning på hvor mye en ladehybrid med 5 mil reell elrekkevidde vil spare av bensin/CO2-utslipp. Tallene blir litt optimistiske siden jeg antar at snittkjørelengden er gjeldende, men det skulle vise hvilken enorm effekt det har selv med en høyst moderat batteripakke. Jeg har antatt at en bensinbil bruker 0,8 på småkjøring og 0,6 på langkjøring.

Simen1 skrev (54 minutter siden):

Jeg kan bidra med mine tall som et eksempel:

I 2019 kjørte jeg:

  • Ca 9 000 km hverdagskjøring, fordelt på i snitt 3 turer per dag i ca 315 dager
  • Ca 9 000 km til sammen i påskeferien, sommerferien og noen langhelger, derav ca 2/3 hurtigladet, og i snitt 1 tur per dag i ca 50 dager.

Dvs. totalt 995 turer, derav 95% av turene og 50% av kjørelengden er langkjøring og 33% av kjørelengden er superladet, resten sakteladet. 

En ladehybrid med 5 mil elrekkevidde vil her redusere bensinforbruket med opptil 70%

Simen1 skrev (55 minutter siden):

Et minimumsår ville nok sett omtrent likt ut med tanke på antall dager, men da med kun ca 3000 km feriekjøring fordelt på like mange dager og turer, men da med betydelig mindre superlading. 

Her kommer jeg til en reduksjon på 95%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Trestein Jeg kjører mye alene til og fra jobb, men det er dårlig med flyruter den veien. På langtur er vi som regel flere sammen.

PS. Fly bruker gjerne 0,02 liter per setekm, ikke passasjerkm, på ruter som varer en god del timer. På typiske innenlandsreiser er forbruket mye høyere per km. Særlig om man flyr typiske Widerøe-ruter.

PS. Elbilen bruker gjerne 0,00 liter per setekm og plager ingen med hverken NOx, PAH, PM10, PM2,5, PM1 eller svovelforbindelser. Batteriet er allerede produsert så det spiller ingen rolle for LC CO2-utslipp om jeg kjører lite eller mye med den.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

@Trestein Jeg kjører mye alene til og fra jobb, men det er dårlig med flyruter den veien. På langtur er vi som regel flere sammen.

PS. Fly bruker gjerne 0,02 liter per setekm, ikke passasjerkm, på ruter som varer en god del timer. På typiske innenlandsreiser er forbruket mye høyere per km. Særlig om man flyr typiske Widerøe-ruter.

PS. Elbilen bruker gjerne 0,00 liter per setekm og plager ingen med hverken NOx, PAH, PM10, PM2,5, PM1 eller svovelforbindelser. Batteriet er allerede produsert så det spiller ingen rolle for LC CO2-utslipp om jeg kjører lite eller mye med den.

Så du har ikke gummidekk?

https://www.emissionsanalytics.com/news/pollution-tyre-wear-worse-exhaust-emissions

Endret av Trestein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Svevestøv-plagen skyldes manglende renhold av veiene. Mange veier selv i svevestøvutsatte områder renholdes bare 1 gang i året.

Hvor mangen ganger skal man vaske en vei? 

Hvilke land vasker veiene sine oftere enn oss. Hvor er dokumentasjon på et det virker

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...