Gå til innhold

Nytt forslag om elbilfordeler vil komme de billigste bilene til gode


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (34 minutter siden):

Hvor mangen ganger skal man vaske en vei? 

Hvilke land vasker veiene sine oftere enn oss. Hvor er dokumentasjon på et det virker

Trondheim koster/vasker veiene daglig på sommeren, men nesten aldri på vinteren
Om vinteren så bruker de saltlake, som demper støv i noen timer, kontra vasking som fjerner støv i flere dager

De bruker millioner på veier som vi ikke trenger, men har ikke råd til feiebiler

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (7 timer siden):

Trondheim koster/vasker veiene daglig på sommeren, men nesten aldri på vinteren
Om vinteren så bruker de saltlake, som demper støv i noen timer, kontra vasking som fjerner støv i flere dager

De bruker millioner på veier som vi ikke trenger, men har ikke råd til feiebiler

Så dette betyr at om man bare vasker veien så forsvinner problemer med utslipp av pm2,5 og pm10? Hva skal vi med partikkelfiltre på busser og lastebiler når partikler faller rett ned på veien og blir liggende der til vaskedama kommer. Dette var interresant. Trodde disse partiklene svevde rundt i lufta og inn i lungene på folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (11 timer siden):

En ladehybrid med 5 mil elrekkevidde vil her redusere bensinforbruket med opptil 70%

Tror det riktige tallet her skal være 'opptil 53%'. Når han kjører 3 av 9000km langkjøring på strøm fra saktelading så er det med en bil med minst 10 ganger så stor elektrisk rekkevidde som din teoretiske plugin-hybrid. Nå kjører han sikkert ikke ned til 0% på batteriet for han besøker en hurtiglader men kanskje 40 mil er realistisk(ned til 20% SOC). Da får vi at de 3000km med langkjøring på 'hjemmestrøm' blir redusert til 600km med elektrisk kjøring før forbrenningsmotoren starter opp. Altså 9600/18000 = 53%

Det forutsetter selvfølgelig god ladedisiplin i hverdagen. En av grunnene til å velge plugin-hybrid er jo nettopp at du ikke *må* lade hele tiden og det i overkant optimistisk å forvente at folk ikke benytter akkurat den muligheten når de tross alt har betalt for å ha den.

uname -l skrev (11 timer siden):

Her kommer jeg til en reduksjon på 95%

Litt skeptisk her også men *om* du virkelig kjører 95% elektrisk på en plugin-hybrid burde du heller kjøpt elbil. Å ha en forbrenningsmotor for de siste 5% er bare bortkastet. Du skal ha rimelig spesielle behov for å forsvare det(kanskje blålysetatene..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Litt skeptisk her også men *om* du virkelig kjører 95% elektrisk på en plugin-hybrid burde du heller kjøpt elbil. Å ha en forbrenningsmotor for de siste 5% er bare bortkastet. Du skal ha rimelig spesielle behov for å forsvare det(kanskje blålysetatene..)

Det spesielle behovet er å ha full frihet i en bil som kan brukes til alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 minutter siden):

Det spesielle behovet er å ha full frihet i en bil som kan brukes til alt.

'Full frihet' og 'brukes til alt'. Høres litt svulstig ut, spesielt når du tenker på at også en plugin-hybrid må tankes(bensin går ut på dato..), dessuten kan *ingen* biler brukes til alt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Så dette betyr at om man bare vasker veien så forsvinner problemer med utslipp av pm2,5 og pm10? Hva skal vi med partikkelfiltre på busser og lastebiler når partikler faller rett ned på veien og blir liggende der til vaskedama kommer. Dette var interresant. Trodde disse partiklene svevde rundt i lufta og inn i lungene på folk.

Nå var det for et halvår siden en artikkel som påsto at dieselbiler renser lufta, basert på at partikkelfiltrene fjerner noe av det oppvirvlede støvet. Det var i og for seg riktig i det ekstremt selekterte tallmaterialet deres, men media kokte og generaliserte det til overskriften som påsto at dieselbiler renser lufta. Det er uansett et poeng at de mest belastede veistrekningene plages av mye oppvirvlet støv. Det som havner i lungene på folk kommer ikke direkte fra eksosrørene, men virvles opp gang på gang for hver bil som passerer og forblir derfor luftbåren. Det meste av støvet i lufta de mest utsatte stedene har vært på bakken mange ganger før det blir innåndet. Problemet reduseres kraftig ved å fjerne det støvet som potensielt virvles opp. Akkurat nå i vårløsninga (her nord) er det verst fordi snøen som har akkumulert og bundet støv gjennom hele vinteren nå frigir støvet igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 minutter siden):

'Full frihet' og 'brukes til alt'. Høres litt svulstig ut, spesielt når du tenker på at også en plugin-hybrid må tankes(bensin går ut på dato..), dessuten kan *ingen* biler brukes til alt..

Friheten til å kjøre hvor man vil, den ruta, man vil og stoppe når, hvor og hvor lenge man vil. Dette er frihet og det behovet blir tydeligvis kondisjonert vekk i løpet av noen år med elbiler. I en annen tråd argumenteres det med at det er forvirrende for folk at man kan velge noe annet enn plastseter når man kjøper bil så man vet hvor det kommer fra.

Jeg gjorde et søk på hvor folk må tømme tanken på ladehybrider fordi bensinen har blitt for gammel, men fant ikke noe. Noen link til at dette er et vanlig problem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 minutter siden):

Friheten til å kjøre hvor man vil, den ruta, man vil og stoppe når, hvor og hvor lenge man vil. Dette er frihet og det behovet blir tydeligvis kondisjonert vekk i løpet av noen år med elbiler.

Frihet? Prøv 'vranghet'. Jeg opplever ingen begrensing i frihet med min elbil. 

uname -l skrev (18 minutter siden):

I en annen tråd argumenteres det med at det er forvirrende for folk at man kan velge noe annet enn plastseter når man kjøper bil så man vet hvor det kommer fra.

En deprimerende tråd hvor en flokk tesla-hatere prater innbitt og langvarig om teslas reelle og innbilte feil og mangler i fortid, nåtid og fremtid. Løsningen burde være så enkel som at de ikke kjøper Tesla..

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

En deprimerende tråd hvor en flokk tesla-hatere prater innbitt og langvarig om teslas reelle og innbilte feil og mangler i fortid, nåtid og fremtid. Løsningen burde være så enkel som at de ikke kjøper Tesla..

Tesla-eiere er de største elbil-haterne. Det ser man i enhver tråd om elbiler fra andre merker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Jeg gjorde et søk på hvor folk må tømme tanken på ladehybrider fordi bensinen har blitt for gammel, men fant ikke noe. Noen link til at dette er et vanlig problem?

Husker ikke hvor lenge, men diesel bør ikke lagres lengre enn 1 år og bensin kan lagres mye lengre
Så er det forskjell på diesel om vinter og sommer, som regel noe tilsetningsstoff om vinteren for å takle kulden bedre 

Men, klarer man ikke å tømme minst en tank i løpet av året så har man kjøpt feil bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Litt skeptisk her også men *om* du virkelig kjører 95% elektrisk på en plugin-hybrid burde du heller kjøpt elbil. Å ha en forbrenningsmotor for de siste 5% er bare bortkastet. Du skal ha rimelig spesielle behov for å forsvare det(kanskje blålysetatene..)

Vi kjører ca. 95% elektrisk på vår ladbare hybrid. Og du har rett, da burde vi heller kjørt elbil. Derfor har vi også en Leaf som er i konstant bruk, og har bestilt en TMY som skal erstatte PHEV'en. 100% eletric, here we come! ☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Tesla-eiere er de største elbil-haterne. Det ser man i enhver tråd om elbiler fra andre merker.

Til og med Elon Musk er jo en elbil hater. Det så man jo når Bill Gates kjøpte en Porsche Taycan. Så det er kanskje ikke rart at tilhengerne speiler lederen sin. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Whatever... Kan ikke Tesla-haterne bare be forumadmin om å opprette en egen 'Teslaklagemur'-tråd så de kan hate i fred uten å forstyrre andre?

Trenger ikke en egen Tesla-tråd for at temaet er Tesla. Det har Audi og Jaguar-eiere fått erfare når de ikke kan snakke seg i mellom om bilene sine før en av disse misjonærene rykker inn og forteller at de har kjøpt feil bil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 22.4.2020 den 19.48):

Trenger ikke en egen Tesla-tråd for at temaet er Tesla. Det har Audi og Jaguar-eiere fått erfare når de ikke kan snakke seg i mellom om bilene sine før en av disse misjonærene rykker inn og forteller at de har kjøpt feil bil.

Synest detbatten virker noe meiningslaus.

 

Gi 75 000, i støtte til biler som reelt sett går 200 km på en opplading på vinterstid (pen kjøring).

 

Dei som ikkje gidd å lade får bare kjøpe 20 liter bensin til 300,- kroner, og sette seg i en kald bil.

 

Dette en enkelt politisk, men nevnder og organ liker vel ikke praktiske løysinger. Lever av flisespikkerier, tull og tant. Huuuh for et liv...., somme skaper seg her i komentarfeltet.

Er målet å øydelegge miljødebatten og praktisk handling ? Poletikk for poletikkens del.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (10 minutter siden):

Gi 75 000, i støtte til biler som reelt sett går 200 km på en opplading på vinterstid (pen kjøring).

Hvorfor gi støtte i det hele tatt? Støtten bør forsvinne innen 2025.

Heller pisk enn gulrøtter. Øk heller avgiftene for CO2, NOx, PM10, PM2,5 osv.

Covid19 har vist oss hvor viktig det er å kutte NOx-utslipp

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Hvorfor gi støtte i det hele tatt? Støtten bør forsvinne innen 2025.

Heller pisk enn gulrøtter. Øk heller avgiftene for CO2, NOx, PM10, PM2,5 osv.

Covid19 har vist oss hvor viktig det er å kutte NOx-utslipp

Nekter ikke for det.

Legg 1 krone på CO2 avgiften (pr liter bensin og diesel) hvert år frem til 2050 og stryk CO2 avgiften på bilkjøp i 2025. Og formidl at det blir utført.

Da ordner det seg selv.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (25 minutter siden):

Nekter ikke for det.

Legg 1 krone på CO2 avgiften (pr liter bensin og diesel) hvert år frem til 2050 og stryk CO2 avgiften på bilkjøp i 2025. Og formidl at det blir utført.

Da ordner det seg selv.

Da vil frakt gå opp tilsvarende og alle varer blir dyrere

Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 minutter siden):

Da vil frakt gå opp tilsvarende og alle varer blir dyrere

Hvor mange kilo kjøper Du i året ?

En lastebil tar med 20 000 kg...., blir 55 kg hver dag, 100 kg i 200 handledager eller 385 kg (700 halvlitere) i veka.

Blir semantikk, flisespikkerier dette.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...