Gå til innhold

Nytt forslag om elbilfordeler vil komme de billigste bilene til gode


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (På 22. april 2020 den 18.15):

Whatever... Kan ikke Tesla-haterne bare be forumadmin om å opprette en egen 'Teslaklagemur'-tråd så de kan hate i fred uten å forstyrre andre?

Det er fallende mange teslafans som kritiserer andre el biler. Bare se på YouTube og søk på taycan. Utrolig mange som prøver å påpeke hvor mye dårligere den er enn tesla. Om ikke det er nok kan du søke på vw ID.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (23 minutter siden):

Eg hadde nok køyrd ein BMW i3 om eg ikkje hadde likt prisen på Ioniq betre mtp kva den tilbyr. At folk skal vera besatt med lojalitet for eit bilmerke som ikkje veit du eksistere ser eg ikkje sjarmen med.

Vi har en hel haug med forskjellige relegioner og trosretninger, så hvorfor skulle ikke biler som faktisk eksisterer vere belemret med samme dritten.

Vil Du slå din kone; velg islam, Vil Du drikke vin gå for Jesus, skjere forrhud bli jøde. Hver sin smak.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Trestein skrev (26 minutter siden):

Det er fallende mange teslafans som kritiserer andre el biler. Bare se på YouTube og søk på taycan. Utrolig mange som prøver å påpeke hvor mye dårligere den er enn tesla. Om ikke det er nok kan du søke på vw ID.

Alt har sine fordeler og ulemper. Slik vurderer jeg Taycan 4S mot model S P100D (samme prisklasse)

+ Teknisk bra ladere

+ Bedre svingradie og antagelig bedre kjørefølelse

+ Bedre byggekvalitet, seter, lydanlegg materialvalg mm

+ Bedre konfigurator og tilpasningsmuligheter

- Mye færre ladere

- Kun maks 5 seter

- Dyre tilvalg

Begge er forsåvidt langt utenfor mitt budsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 22.4.2020 den 8.26):

Så dette betyr at om man bare vasker veien så forsvinner problemer med utslipp av pm2,5 og pm10? Hva skal vi med partikkelfiltre på busser og lastebiler når partikler faller rett ned på veien og blir liggende der til vaskedama kommer. Dette var interresant. Trodde disse partiklene svevde rundt i lufta og inn i lungene på folk.

Går faktisk an å gjøre begge deler
Trenger ikke å være enten eller

Noen av dere er bare trangsynte 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Går faktisk an å gjøre begge deler
Trenger ikke å være enten eller

Noen av dere er bare trangsynte 

Kjøp lette biler, det meste av partiklene kommer fra asfalt slitasje og bildekk.

 

300 kg tyngre bil og batteridrifteffekten er lik 0 hva angår vegstøv. Så trangsyn, joda som en valnøtt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (2 minutter siden):

Vi har en hel haug med forskjellige relegioner og trosretninger, så hvorfor skulle ikke biler som faktisk eksisterer vere belemret med samme dritten.

Her tror dette har med person å gjøre. Hva heter BMW sin toppsjef. Jeg har ikke peiling. Opels? Ingen aning. Porche sin sjef ?

Men Teslas skjer vet alle navnet på. Har overhode ingen problem med at bilmerket jeg kjører blir kritisert. Jeg har til og med frarådet folk å kjøpe samme bilmerke som meg. Ser ingen problemer med det. Jeg kjøper en bil jeg liker,selv om jeg vet at den ikke er best for en småbarnsfamilie eller en pensjonist. De har andre behov og ønsker. Jeg kjører mye bil og har prioritert kjørekomfort og kjøreegenskaper. Bilen jeg pendler med har ingen skjerm eller navigasjon. Den viser ikke engang kjølevannstemperatur. Bare speedometer og turteller, manuelt gear. Funker helt fint.

Om det er noe feil kan jeg fint bruke en app og en sender i obd som viser alle mulige motorparameter, nulljustere motor trim osv. Problemet er at 99,9% av tiden trenger jeg ikke vite alt dette. Om kjølevannstemperaturen er 78 eller 95 betyr lite. Bilen gir alarm om noe er galt. Jeg trenger ikke å vite at eksostemperaturer er 570 grader eller at dynamoen lader med 14,43volt. Lader den ikke gir den alarm. Når det er tid for å skifte olje gir den alarm. Bensin måler er det men jaggu gir bilen alarm om jeg har mindre enn 150km rekkevidde på tanken. Så lege bilen ikke gir noen feilmeldinger kan jeg faktisk konsentrere meg om det jeg skal. Å kjøre bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Alt har sine fordeler og ulemper. Slik vurderer jeg Taycan 4S mot model S P100D (samme prisklasse)

+ Teknisk bra ladere

+ Bedre svingradie og antagelig bedre kjørefølelse

+ Bedre byggekvalitet, seter, lydanlegg materialvalg mm

+ Bedre konfigurator og tilpasningsmuligheter

- Mye færre ladere

- Kun maks 5 seter

- Dyre tilvalg

Begge er forsåvidt langt utenfor mitt budsjett.

Tror jeg ville lagt til på plussiden. Raskere lading. Bedre bremser. Bedre temperaturkontroll på batterier og motor, 

På minus plass i bagasjerom, rekkevidde. Selv om siste i praksis er marginal. Har sett autobahn tester der de kjører over 500km på en lading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 minutter siden):

Går faktisk an å gjøre begge deler
Trenger ikke å være enten eller

Noen av dere er bare trangsynte 

Prøv å Google problemet. Da finner du svært mange forskere som er trangsynte. Bare i USA forsvinner det 600 000tonn gunnistøv opp i luften. Man må ikke være tangsynt for å skjønne at dette ikke kan vaskes vekk. Det havner i naturen og i lungene til folk og dyr.

støv fra piggdekk er nok tyngre og er vel ikke bra det heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 time siden):

Kjøp lette biler, det meste av partiklene kommer fra asfalt slitasje og bildekk.

300 kg tyngre bil og batteridrifteffekten er lik 0 hva angår vegstøv. Så trangsyn, joda som en valnøtt.

Tja, vi kan jo begynne å gå barføtt til jobb, butikk, på ferie osv.. :p Da unngår vi gummistøv..

Men seriøst, gummistøv og asfaltstøv kommer vi ikke unna uten å velge bort bil. Problemet er at veiene ikke rengjøres ofte nok. Grøftene fylles med "årringer" av støv fordi det ikke samles opp og behandles skikkelig.

Også må vi ikke snevre oss inn på denne ene typen utslipp når diskusjonen egentlig handlet om alle typer utslipp. NOx, NO2, MP2,5 osv osv.

Edit: Skulle man gjort noe med genereringen av asfaltstøv så burde det offentlige støttet forskning på vinterdekk som kan veksle mellom pigger og piggfritt via fjernkontroll. Så kunne man slått på piggene når det faktisk ligger is på bakken og av piggene når det er bart. DET ville spart mye asfaltslitasje. Sikkert mye større besparelse enn kostnaden av forskningsprogrammet.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Aldri hatt behov for piggdekk, men så har jeg heller ikke behov for å kjøre hver dag og kan la bilen stå på de glatteste dagene
Men, skulle jeg ha kjørt daglig og stolt på bilen, så hadde det blitt piggdekk, for en kan ikke stole på brøytingen

Vil bli mindre støv og slitasje om de slutter med saltinga og lar det ligge en hinne med snø på veien
Salting bør forbeholdes til kun bratte bakker, og noen broer som blir underkjølt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Tja, vi kan jo begynne å gå barføtt til jobb, butikk, på ferie osv.. :p Da unngår vi gummistøv..

Men seriøst, gummistøv og asfaltstøv kommer vi ikke unna uten å velge bort bil. Problemet er at veiene ikke rengjøres ofte nok. Grøftene fylles med "årringer" av støv fordi det ikke samles opp og behandles skikkelig.

Også må vi ikke snevre oss inn på denne ene typen utslipp når diskusjonen egentlig handlet om alle typer utslipp. NOx, NO2, MP2,5 osv osv.

Edit: Skulle man gjort noe med genereringen av asfaltstøv så burde det offentlige støttet forskning på vinterdekk som kan veksle mellom pigger og piggfritt via fjernkontroll. Så kunne man slått på piggene når det faktisk ligger is på bakken og av piggene når det er bart. DET ville spart mye asfaltslitasje. Sikkert mye større besparelse enn kostnaden av forskningsprogrammet.

Det er helt andre ting en privat-batteribil som kan gjøre neste trinn for å redusere utslepp, lette «busser» med autonomi.

Bort med 11 av 12 person biler i rush trafikken, bort med svært mange parkeringsplasser, innføring av automatisk dekkskift (har vært enkelt å gjøre på rullestol i mange år og Citroën med hydropneumatisk fjæring, nøkkel og en øl-kasse opp under) og rengjøring av kabin osv.

Gyroskop er foreksempel viktig:

https://www.nyteknik.se/fordon/extremt-exakta-gyroskopet-gor-autonoma-bilar-vassare-6992945

 

Alle i byliknende område vil adoptere dette dagen etter at det kommer, 0 - 100 km/t på 3,5 sekunder blir en tåplighet i forhold til å komme 1/2 time raskere på jobb.

Men joda glømm norge, vi blir ikke først, har ikke bil - kultur og gjennomføringsevne. Og elektronikk og softweare skalerer som bare pokker, også mellom segmenter. Kansje Berg-Hans kan lage en ryggsekk eignet for å ta med ting som ikke kan ligge i flåtebilen...., thats IT

Joda noen gir opp, mangler peng og evne (kompetanse). Gi det 5 år til, og Cineseren og Japsen er der:

https://www.nyteknik.se/premium/bolagen-har-gett-upp-malet-om-full-autonomi-6994274

 

Joda, trekløveret i regjering kan jogge litt et år først, bruke sine oppsparte reserver (overflødighetshorn):

https://www.youtube.com/watch?v=i3CCRDG49Vs

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...