Gå til innhold

Nytt forslag om elbilfordeler vil komme de billigste bilene til gode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Dubious said:

Rene elbiler vil aldri komme over 50% innen 2025
Bare å se hvor lang tid det tok å komme til 10%

Det går fortare no, sidan nesten 100% av alle bilar som vert skrota framleis er eksosbilar og elbilar står for over 50% av nybilsalet.  Men det er vel ikkje nokon som trur at halvparten av bilparken er elbilar i 2025?  Ein norsk bil lever i gjennomsnitt vel 18 år.  Dersom halvparten av heile bilparken skulle vere elbilar i 2025 måtte halparten av nyregistrerte bilar vere elbilar ikkje seinare enn i 2015 og nær 100% no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Dubious said:

30 mil til hytta, og 30 mil hjem igjen
Ikke mulig å lade på hytta
Ja, det finnes lademuligheter nær hytta, men hva skal man gjøre mens bilen lader?

Ta ein kopp kaffi.  Har du ein V3 superladar på vegen frå hytta, kan ein Tesla Model 3 eller Y lade 120 km på fem minutt.  Ei slik ladepause er nok til at du kjem deg både til og frå hytta i ein Model 3 LR.

 

Handlar du aldri på veg til hytta?  Eg pleier alltid å handle varer som går fort ut på dato på veg til hytta.  Ei handlepause er perfekt å kombinere med lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dubious said:

Jeg handler i "sentrum", men der er det ingen ladere, de er ett stykke utenfor sentrum

Er det ingen stad å handle der det er ladarar?  Då er dei dumt plassert.  Høyrest ut som det vil vere god butikk for "sentrum" å installere ein hurtigladar.  Næringslivet lærer.  Eg vel butikkar med ladestasjon for å syne at eg set pris på det, sjølv om eg ikkje må lade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

30 mil til hytta, og 30 mil hjem igjen
Ikke mulig å lade på hytta
Ja, det finnes lademuligheter nær hytta, men hva skal man gjøre mens bilen lader?

Vi får se når og om Cybertruck kommer 

Hvor mye koster det å fikse det uthevede, f.eks målt på en av følgende metoder:

  1. i prosent av kjøpeprisen på en elbil som ellers kunne vært aktuell for deg
  2. Eller i prosent av drivstoffkostnadene* til din nåværende bil i det antall år du tenker å eie den
  3. I prosent av verdien på hytta
  4. I form av verdiøkning på hytta (i tilfelle du har tenkt til å selge den i din levetid)
  5. Eller sammenlignet med prisdifferansen på en elbil med 800 km rekkevidde og en med 400 km

* egentlig differanse i drivstoffkostnader mellom en ellers aktuell elbil med ditt kjøremønster og drivstoffkostnadene du får med samme kjøremønster på din nåværende bil.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Rene elbiler vil aldri komme over 50% innen 2025
Bare å se hvor lang tid det tok å komme til 10%

Norges eldste fortsatt eksisterende elbil kom i 1902. Kilde. Jeg vet ikke om det var den første elbilen i landet. Elbilandelen rundet 1% i mars 2013. Kilde. Det tok altså over 111 år fra 0-1%. De neste 9% tok bare 7 år. Den raskeste økningen i denne 7-årsperioden fant sted i 2019 og stigningen ser ut til å øke videre.

Stigningen hittil kan minne om eksponentiell vekst, men vil på lang sikt (10-30 år) vise seg å bli en S-kurve som flater ut mot 100%. Vi har neppe kommet til det bratteste partiet av S-kurven ennå.

s-kurve_u_tekst.jpg

Det er altså bare et tidsspørsmål om når bensinstasjonene må finne nye forretningsmodeller enn å bare selge bensin. Det bør de helst tenke på før ladestasjoner etableres i deres område og drar med seg andre støttefunksjoner som tilgang på tilberedt mat, toalett, dagligvarebutikk etc. Mister de markedet før de etablerer ladetilbud så er det ikke sikkert kundene kommer tilbake.

En annen ting er saktelading. Det kommer til å bli en selvfølge alle steder der folk parkerer for natta. Like selvsagt som at boliger og overnattingssteder har WC.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 11.4.2020 den 13.07):

Mange glemmer at vi allerede har sosial profil på inntektskatten. De som tjener mest betaler mest i skatt, både i kroner og prosent. (bunnfradrtag, toppskatt nivå 1 og 2 osv). Ønsker man endring i den sosiale profilen så gjør man det nettopp der, fordi det treffer veldig godt.

Hva med momsfritak på dyre Rolex-klokker? De som kjøper har jo høy inntekt og betalt relativt mer i inntektsskatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til de som akker og bærer seg over dette forslaget og mener det er populistisk.

Dette er en mild versjon av den ordningen veldig mange land har. De fleste har et fast fradrag og ikke et prosentvis opp til en viss sum. I tillegg så har flere land, inkludert Tyskland, ikke bare et fast fradrag, men det er større for de billigere elbilene. Med andre ord sterkt progressivt fra høyre-regjeringen i Bonn. Selv USA har et mye mer progressivt incentiv-system enn Norge.

Det er kun her hvor man får mer i støtte dess dyrere elbil man kjøper og hvor man får grafset til seg ekstra mye om man velger skinnseter, mahogney-interiør og multimedia-anlegg fra B&W.

Incentiv-systemet her er overmodent for en revisjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 timer siden):

Rene elbiler vil aldri komme over 50% innen 2025
Bare å se hvor lang tid det tok å komme til 10%

Tviler på at jeg får oppleve en elbil som er verdt å kjøpe i min levetid (80 mil rekkevidde, omtrent det samme jeg har i dag, og hvor man fyller på minutter)
I beste fall blir det nok en hybrid

Snakker du om total andel i den norske bilparken, andel registrerte inkludert omregistreringer eller snakker du som alle andre om andel av nybilsalget?

1. kvartal i år gir en andel av elbiler blant nybiler på over 50 %, noe som altså er godt innenfor rekkevidde i år. Med de modellene som bare ligger å vente på offisiell lansering, så tror jeg det skal godt gjøres å ikke nå det målet allerede i år, med grei margin.

100 % nybilsalg i 2025/2026 tror jeg intet på, fordi det er for mange hull i modellutvalget, selv om vi kun ser på privatbilmarkedet. Men hvem vet om ikke noen "sjokkannonseringer" kan tette også flere av disse hullene? Et sted rundt 90 % (+/- 5 %) tror jeg imidlertid er oppnåelig.

For totalt antall registreringer og andel av totalparken, så vil nok det ta enda endel år, og spesielt det siste tallet. Men, det kan hende at skiftet, som jeg tror kommer, vil gjøre det meste av ice-biler verdiløse for annet enn en svært liten andel entusiaster og museum, og vi vil kanskje se en massiv skroting av ice-biler frem mot 2030.

Hvem vil ha en ice-bil på sin eneste parkeringsplass når elbilen blir billigere enn ice-varianten, selv med avgifter på, når rekkevidden er god nok selv med campingvogna på slep, og bensinstasjoner sitter igjen med en pumpe til bensin og diesel? Vil du fremdeles ha mulighet for 98 oktan bensin da, eller må det kjøpes hos felleskjøpet eller lignende? Resten av pumpene blir byttet ut med lynladere, og nesten alle parkeringsplasser har lademulighet av en eller annen form? Igjen, et ganske sannsynlig scenario, gitt at vi faktisk er midt i et skifte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Hva med momsfritak på dyre Rolex-klokker? De som kjøper har jo høy inntekt og betalt relativt mer i inntektsskatt.

Det må i so fall verte eit generelt momsfritak på klokker, elles er det ulovleg støtte til ein spesifikk produsent.  Kva ynskjer du å oppnå med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, uname -l said:

Dette er en mild versjon av den ordningen veldig mange land har. De fleste har et fast fradrag og ikke et prosentvis opp til en viss sum. I tillegg så har flere land, inkludert Tyskland, ikke bare et fast fradrag, men det er større for de billigere elbilene. Med andre ord sterkt progressivt fra høyre-regjeringen i Bonn. Selv USA har et mye mer progressivt incentiv-system enn Norge.

Landa du nemner har liten progressiv komponent i inntektsskatten og dei billigaste elbilane er svært høgt prisa samanlikna med dei billigaste eksosbilane.  I Noreg er det motsett.  Her er det større skilnad i skattesats mellom dei som tener mest og dei som tener minst og dei billigaste elbilane er billigare enn dei billigaste eksosbilane.  Over halvparten av dei som kjøper ny bil blant dei 10% som tener minst kjøper elbil i Noreg.  I landa du nemner er elbil heilt uoppnåeleg blant dei som tener minst.

35 minutes ago, uname -l said:

Det er kun her hvor man får mer i støtte dess dyrere elbil man kjøper og hvor man får grafset til seg ekstra mye om man velger skinnseter, mahogney-interiør og multimedia-anlegg fra B&W.

Incentiv-systemet her er overmodent for en revisjon.

Her i Noreg får ein ikkje støtte i det heile, berre reduksjon i avgifter.  Kva bilavgifter ser du føre deg at du kan redusere i Tyskland og USA for å gje tilnerma same fordel for elbilar framfor eksosbilar?  Du samanliknar ordningar i land med veldig ulike skatte- og avgiftssystem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 minutter siden):

Her i Noreg får ein ikkje støtte i det heile, berre reduksjon i avgifter.  Kva bilavgifter ser du føre deg at du kan redusere i Tyskland og USA for å gje tilnerma same fordel for elbilar framfor eksosbilar?  Du samanliknar ordningar i land med veldig ulike skatte- og avgiftssystem.

De har da moms i Tyskland? Men i stedetfor å introdusere galskapen med momsfritak over hele fjøla for elbiler så kom de med incentiver som får flere elbiler på veiene gjennom et fast fradrag. I dette ligger også et incentiv for bilprodusentene å lage billigere elbiler.

Forslaget til Ap er momsfritak opp til 600 000 kroner. De som syter og skyver barnefamilier foran seg for å slippe å betale moms på luksus over dette beløpet burde rett og slett skamme seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Min far eier den og elbil er ikke populært i den gården (Amcar fan)

Det er jo noen fine elektriske amcar-er vet du.. Tesla og Chevy bolt blant annet.

Eller er det harry-bil-fan du mener? Sånne som må skrus på daglig for å i det hele tatt gå, og da med kullsky bak hver kaldstart enten man er heldig eller får noen til å skyve den i gang. Tunge, hurtigrustende saker med alt for store og dårlige ballongdekk, enorme forgassere som hiver etter pusten som en nyfelt bison, og sittekomfort fra den lokale S&M-klubben.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Ikke min hytte, så ikke relevant

Min far eier den og elbil er ikke populært i den gården (Amcar fan)

Avhengig av hvor ofte du er der og hvor mye strøm du trenger kan kanskje aggregat være den billigste løsningen. :)

Jeg vet godt at det høres teit ut å lade elbil med aggregat men hvis du trenger aggregatet 5 ganger i året og kan kjøre resten av året elektrisk vil aggregatet være billigere enn elbil med stort batteri og mer miljøvennlig enn dieselbil. Det er uansett verdt å regne på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (8 timer siden):

Hva med momsfritak på dyre Rolex-klokker? De som kjøper har jo høy inntekt og betalt relativt mer i inntektsskatt.

Beste innlegget her på TU på lang tid.

 

Alle forstår jo at analoge / mekaniske urverk gir mindre farlig elektronikk og plastavfall. Selv om man ikke vil kunne kalle klokka for 0 - utslipp klokke uten å forvrenge fakta.

Og så all motorisk trening man får, pekefinger og tommel på høgre hand er dei viktigste fingrene vi har. Den samfunsøkonomiske nytten vil bli langt over 1/2 MVA på mat og vatn på flaske. Og værtfall bedre enn avgiftsfritt salg av sprit på flyplasser, for å få folk til å fly.

 

?....?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...