Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (56 minutter siden):

https://seekingalpha.com/article/4336825?source=ansh

Er jo flere og flere tester som viser at EPA rekkevidde viser et skjeivt bilde mot realiteten. Tesla leder i å differensiere seg fra oppgitt rekkevidde, selv om man gjennom testen bruker all tilgjengelig energi. Der starter jo Tesla med 10% mer tilgjengelig energi i batteriene sine siden de tillater bilene å lade til 4.2V vs de andre. Det ser fint ut på papir når de skal selges, men det blir stygt i bruktbil-listene til slutt. 

Problemet med å lade batteriet fullt er at det også utlades raskere da. Uansett er det ganske ulike resultater i disse testene, og noen viser ikke særlig stor forskjell. De tester også mye Model 3 Performance og ikke Long-Range? Det man uansett bør merke seg er at på standardinnstillingene så er Model 3 ganske aggressiv med AC-anlegget. Man kan plusse på en god del rekkevidde ved å manuelt skru ned viften (som også gjør at man kan skru ned temperaturen og få en mer behagelig temperatur inne i bilen). Dette er noe Tesla bør fikse med en software-oppdatering.

Det blir sannsynligvis ikke et stort problem med Model Y siden den har varmepumpe.

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (1 time siden):

Problemet med å lade batteriet fullt er at det også utlades raskere da. Uansett er det ganske ulike resultater i disse testene, og noen viser ikke særlig stor forskjell.

Alle viser samme tendens som fører kilden til den konklusjonen som taes opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Eventuelt at Tesla som forventet har forsprang på rekkevidde. At Taycan lader noe særlig raskere er nok en myte:

https://cleantechnica.com/2019/09/05/porsche-taycan-power-hungry-slower-to-charge-than-tesla-model-s-most-of-the-time/

Som du kan se, må man se på mer enn bare oppgitt ladehastighet. Man må ta effektivitet m.m. inn i beregningen.

Tror at effektiv ladehastighet ble testet om du leser linken. For testere på timelønn blir nok dette registrert nøye

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Tror at effektiv ladehastighet ble testet om du leser linken. For testere på timelønn blir nok dette registrert nøye

Porsche Taycan har kjørt 1, 000 km på 9 timer og 12 minutter. Så selv med bredere dekk og mindre effektivitet så utgjør ladehastighet en endel. TM3 rekorden er vell 10 timer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

https://seekingalpha.com/article/4336825?source=ansh

Er jo flere og flere tester som viser at EPA rekkevidde viser et skjeivt bilde mot realiteten. Tesla leder i å differensiere seg fra oppgitt rekkevidde, selv om man gjennom testen bruker all tilgjengelig energi. Der starter jo Tesla med 10% mer tilgjengelig energi i batteriene sine siden de tillater bilene å lade til 4.2V vs de andre. Det ser fint ut på papir når de skal selges, men det blir stygt i bruktbil-listene til slutt. 

Den linken er en god oppsummering av hva jeg har sett av reelle tester. Mens andre bilprodusenter har et konservativt EPA-estimat så er Teslas EPA-rekkevidde sterkt overdrevet. WLTP gir et mye mer riktig bilde dvs WLTP kan være høyere enn reell kjøring, men variansen er mindre og den er mer gyldig når man sammenlikner bilmodeller.

EPA er litt merkelig. Noen ganger testes bilen av EPA(Taycan), mens for Tesla så er den basert på egenrapportering. Som vanlig for Tesla så vil enhver påstand fra dem etterfølges av en asteriks(*), fotnote eller en eim av svindel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På papiret ser det ut som Tesla Model 3 sitt lavere forbruk gjør den *litt* raskere over lengre avstander enn Porsche Taycan, lavere ladehastighet til tross. 

Så kan man ta med hva man vil i regnestykket sitt. Om man bruker Porsches egen ladeapp risikerer man å ikke komme frem.. Er det dessuten korrekt å ta med ekstra arbeidstid for å tjene inn nok til å kjøpe en dobbelt(trippelt?) så dyr bil i reisetiden? ?

Da er det et større problem å finne en lang nok strekning å teste på før man går tom for raske ladere til Porschen.. ;)

 

Spiller uansett ikke noen rolle. De elbilene som lader raskest lader allerede så raskt at du egentlig burde ut og flytte bilen i det du får maten på bordet..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (57 minutter siden):

På papiret ser det ut som Tesla Model 3 sitt lavere forbruk gjør den *litt* raskere over lengre avstander enn Porsche Taycan, lavere ladehastighet til tross. 

Porsche Taycan gjør 1,000 km på 9 timer og 12 minutter. TM3 tar samme turen på 10 timer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Sånn snakker en ekte Tesla-hater. Du *vet* at den 'testen' ble utført under alt annet enn optimale forhold!

Det var optimale forhold under Porsche testen mener du? ? 

Om jeg er en "Tesla-hater", så er vell du det motsatte og svarer som en? 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (19 minutter siden):

Det var optimale forhold under Porsche testen mener du? ? 

Om jeg er en "Tesla-hater", så er vell du det motsatte og svarer som en? 

Du oppfører deg akkurat som vanlig og benytter en hver anledning til å hate på Tesla, selv om halmstrået du griper etter er så tynt at det knapt kan sies å eksistere.. At de elbilene som lader raskest nå lader raskere enn gatekjøkken lager mat bryr du deg ikke om å kommentere.

Her:

https://cleantechnica.com/2019/07/05/tesla-model-3-breaks-ev-distance-record-2781-km-1728-miles-travelled-in-24-hours/

2781km på 24 timer. Snitt på 115km/t, eller 1000 km på 8 timer og 38 minutter. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (25 minutter siden):

Du oppfører deg akkurat som vanlig og benytter en hver anledning til å hate på Tesla, selv om halmstrået du griper etter er så tynt at det knapt kan sies å eksistere.. At de elbilene som lader raskest nå lader raskere enn gatekjøkken lager mat bryr du deg ikke om å kommentere.

Her:

https://cleantechnica.com/2019/07/05/tesla-model-3-breaks-ev-distance-record-2781-km-1728-miles-travelled-in-24-hours/

2781km på 24 timer. Snitt på 115km/t, eller 1000 km på 8 timer og 38 minutter. 

Uansett så er det helt soleklart at om tesla har hatt noe forsprang på el bil teknikk så har konkurrentene vist at de kan lage like gode el biler som tesla på rekord tid. Spørsmålet er hva som skjer med tesla salget når vw BMW Audi osv kommer med likeverdige alternativer. 

Jeg tror at folk flest vil kjøpe biler med godt forhandlernettverk, skikkelig testing før produksjonsstart , jevn byggekvalitet og mere forseggjort interiør. Godt mulig at jeg tar feil. Tiden vil vise. Salg av Audi e tron har vel gitt en ide om hvor det ender.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (28 minutter siden):

Du oppfører deg akkurat som vanlig og benytter en hver anledning til å hate på Tesla, selv om halmstrået du griper etter er så tynt at det knapt kan sies å eksistere.

Hilsen persondiskusjons-eksperten. Hvor vanskelig er det egentlig å kun ta opp argumenter fremfor resten av tøyset? 

 

Kahuna skrev (29 minutter siden):

At de elbilene som lader raskest nå lader raskere enn gatekjøkken lager mat bryr du deg ikke om å kommentere.

Du spiser på gatekjøkken hver time? På slike avstander så stopper dem ofte for å kunne være mest mulig effektiv. 

Kahuna skrev (30 minutter siden):

2781km på 24 timer. Snitt på 115km/t, eller 1000 km på 8 timer og 38 minutter. 

Ja det kommer nok noen tester til sommeren under like forhold. Samt fint at man har Ionity som gjør slikt mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Uansett så er det helt soleklart at om tesla har hatt noe forsprang på el bil teknikk så har konkurrentene vist at de kan lage like gode el biler som tesla på rekord tid. Spørsmålet er hva som skjer med tesla salget når vw BMW Audi osv kommer med likeverdige alternativer. 

Jeg tror at folk flest vil kjøpe biler med godt forhandlernettverk, skikkelig testing før produksjonsstart , jevn byggekvalitet og mere forseggjort interiør. Godt mulig at jeg tar feil. Tiden vil vise. Salg av Audi e tron har vel gitt en ide om hvor det ender.

Så du tror utviklingen til Tesla stopper opp selv om de andre begynner å komme etter? Forspranget vil nok gi de en fordel i lang tid fremover.

Model Y får mye skryt nå for byggekvalitet av de som har plukket den i småbiter for å se, så det lover godt for fremtiden til Tesla og.

Det er allerede masse superladere her i Nord-Norge, og ifølge planene skal det komme mange flere bare iløpet av året.

Taycan her oppe må stå i kø på Grønn kontakt sine trege ladere sammens med Jaguar, Nissan, kia, Hyundai, Audi +++

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Så du tror utviklingen til Tesla stopper opp selv om de andre begynner å komme etter?

Skal man dømme etter FSD oppdateringer så har det jo stilnet en god del. Samtidig er det flere konkurrenter som allerede har pilotprosjekter ute med automasjon. 

 

Complexity skrev (10 minutter siden):

Model Y får mye skryt nå for byggekvalitet av de som har plukket den i småbiter for å se, så det lover godt for fremtiden til Tesla og.

Hva er målestokken? TM3? 

 

Complexity skrev (11 minutter siden):

Det er allerede masse superladere her i Nord-Norge, og ifølge planene skal det komme mange flere bare iløpet av året.

Taycan her oppe må stå i kø på Grønn kontakt sine trege ladere sammens med Jaguar, Nissan, kia, Hyundai, Audi +++

Dette omhandler kun et spørsmål om tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Så du tror utviklingen til Tesla stopper opp selv om de andre begynner å komme etter? Forspranget vil nok gi de en fordel i lang tid fremover.

Model Y får mye skryt nå for byggekvalitet av de som har plukket den i småbiter for å se, så det lover godt for fremtiden til Tesla og.

Det er allerede masse superladere her i Nord-Norge, og ifølge planene skal det komme mange flere bare iløpet av året.

Taycan her oppe må stå i kø på Grønn kontakt sine trege ladere sammens med Jaguar, Nissan, kia, Hyundai, Audi +++

Ser man på stignings koefesient på lærekurvene vil resultat bli helt motsatt. 

Lenke til kommentar

Ja dere får bare vente da.

Tesla skrudde opp prisene her om dagen grunnet kursen. Kan muligens selge min igjen nå og gå i null. Kursen skal vel ned igjen men Norge kan jo plutselig skru på avgiften og da blir det plutselig dyrt igjen.

Fikk beskjed nå på telefonen nå om at en ny oppdatering var klar til å installeres til bilen min. Jeg som elsker teknologi og duppeditter synes det er dritkult at jeg hele tiden får nye funksjoner i bilen, men kan samtidig forstå at ikke alle liker det.

Men en eier av Audi E-Tron får ikke engang oppdateringer som retter feil i softwaren.. og det synes jeg blir for dumt.

Så vil påstå at andre enda har en lang vei å gå. Dog har jeg tro på at Polestar 2 blir en bra bil (og de lover oppdateringer til den).

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Du spiser på gatekjøkken hver time? På slike avstander så stopper dem ofte for å kunne være mest mulig effektiv.

Poenget er, siden du har litt tungt for det, er at vi nå har opptil *flere* elbiler som lader raskt nok til at gatekjøkkenpersonalet sliter med å holde følge. Tesla er ikke lenger *alene* selv om vi fortsatt kan si de er best.

oophus3do skrev (2 timer siden):

Ja det kommer nok noen tester til sommeren under like forhold. Samt fint at man har Ionity som gjør slikt mulig.

Dessuten vil Tesla bygge ut flere v3 superladere, under ellers like forhold bør det alene gjøre det mulig å forbedre rekorden med 150-200km. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Det var optimale forhold under Porsche testen mener du? ? 

Om jeg er en "Tesla-hater", så er vell du det motsatte og svarer som en? 

Pass deg så Du ikke blir steinet, eller påkjørt. Å være hatefull kan være å si noe sant, som ikke passer seg i TU.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...