Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (1 time siden):

Poenget er, siden du har litt tungt for det, er at vi nå har opptil *flere* elbiler som lader raskt nok til at gatekjøkkenpersonalet sliter med å holde følge. Tesla er ikke lenger *alene* selv om vi fortsatt kan si de er best.

På hvilken måte er Tesla raskest og best? Det er jo det sekten må få korrigert til stadighet. 

 

Kahuna skrev (1 time siden):

Dessuten vil Tesla bygge ut flere v3 superladere, under ellers like forhold bør det alene gjøre det mulig å forbedre rekorden med 150-200km. 

V3 er ikke kjappere slik at den "ledelsen" taes over igjen? En Tesla må fremdeles bruke Ionity for å kunne klare det samme. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (5 timer siden):

Uansett så er det helt soleklart at om tesla har hatt noe forsprang på el bil teknikk så har konkurrentene vist at de kan lage like gode el biler som tesla på rekord tid.

De har jo ikke det. Tesla er billigere og med lengre rekkevidde.

Sitat

Jeg tror at folk flest vil kjøpe biler med godt forhandlernettverk, skikkelig testing før produksjonsstart , jevn byggekvalitet og mere forseggjort interiør. Godt mulig at jeg tar feil. Tiden vil vise. Salg av Audi e tron har vel gitt en ide om hvor det ender.

Salget av Audien må ses i kontekst av at tradisjonelle bilprodusenter holdt igjen leveringer mot slutten av 2019 på grunn av nye regler som trådte i kraft 1. januar i år. Dermed ble mange biler som skulle vært utlevert i fjor heller utlevert i første kvartal i år.

Derimot leverte Tesla så mange biler de klarte i siste kvartal i fjor, og så kom det ikke nye båter med leveranser før mot slutten av første kvartal.

Tesla er bestselger blant elbiler, så de må gjøre noe rett.

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 timer siden):

Skal man dømme etter FSD oppdateringer så har det jo stilnet en god del.

Nei, det har vært mye nyheter om FSD, blant annet nye funksjoner som har blitt tilgjengelig samt at de jobber med en større oppdatering akkurat nå som vil gi markant forbedring i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (35 minutter siden):

Ja, men noen viser veldig liten forskjell.

Fremdeles samme tendens. EPA rekkevidden misser mest på Tesla flåten. Dog det kan forklares i måten Tesla tillater full SoC i sine celler, og naturen til cellene. Ei flunkende ny Tesla vil ha mer rekkevidde enn det man kan og burde forvente etter kort tid som cellene flater ut i degenerasjonskurven sin. Andre fabrikanter skjuler denne tendensen med sin Vmax ved å ha en større buffer. Det er derfor du opplever regen ved nedbremsning der, mens du må vente til SoC er gått ned litt fra en fult oppladet Tesla. 

Battery-gate altså. ? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 11.4.2020 den 18.08):

På hvilken måte er Tesla raskest og best? Det er jo det sekten må få korrigert til stadighet.

TM3 er raskere enn Porsche Taycan på 1000km. Så vidt jeg vet er TM3 raskere enn *alle* andre elbiler over 24 timer.

oophus3do skrev (På 11.4.2020 den 18.08):

V3 er ikke kjappere slik at den "ledelsen" taes over igjen? En Tesla må fremdeles bruke Ionity for å kunne klare det samme.

Ionity kan ikke levere mer enn 200kW til en TM3 mens supercharger v3 klarer 250kW. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 minutter siden):

TM3 er raskere enn Porsche Taycan på 1000km. Så vidt jeg vet er TM3 raskere enn *alle* andre elbiler over 24 timer.

Du har en test å vise til under like forhold? Det blir jo spennende å se etterhvert som elbil flåten blir eldre i måten dette utvikler seg. Teslabjørn opplever jo restriksjoner på sin TM3 allerede etter kun 50, 000 km og spekulerer allerede i om bilen har fått restriksjoner i henhold til landingen. 

 

Kahuna skrev (11 minutter siden):

Ionity kan ikke levere mer enn 200kW til en TM3 mens supercharger v3 klarer 250kW. 

Må nok over på et 800v system ja. Det er nok av fabrikanter som har meldt om den overgangen. Kia og Hyundai skal jo det allerede i 2021. Og hele VAG gruppen har 800v platformen i gang med erfaring fra Taycan. 

TB lader kjappere på Ionity enn SC v3 som vist i dagens video, der han opplever 250kW i kun 2-3 minutter? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Du har en test å vise til under like forhold?

Gjør det vondt at TM3 brukte kortere tid på 1000km enn Porsche Taycan, under helt ræva forhold for TM3?

oophus3do skrev (3 minutter siden):

TB lader kjappere på Ionity enn SC v3 som vist i dagens video. 

Snakker om noe annet igjen? Poenget er altså at rekorden som TM3 satt på 24 timer kan forbedres ytterligere ved å bytte ut ionity med SuCv3. Tesla-Jørn selv mener at 3000km skal være oppnåelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Hvor rask er tm3 på nurnburgring?

Og det er interessant fordi?

Både 1000km-testen og 24-timers testen viser noe om hvor raskt en bil kan komme seg frem om det haster. Selv om det er ekstremøvelser er det nyttig kunnskap for de som ofte kjører lange strekninger med bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 minutter siden):

Gjør det vondt at TM3 brukte kortere tid på 1000km enn Porsche Taycan, under helt ræva forhold for TM3?

Hvilken test sikter du til? 

 

Kahuna skrev (13 minutter siden):
oophus3do skrev (18 minutter siden):

TB lader kjappere på Ionity enn SC v3 som vist i dagens video. 

Snakker om noe annet igjen? Poenget er altså at rekorden som TM3 satt på 24 timer kan forbedres ytterligere ved å bytte ut ionity med SuCv3. Tesla-Jørn selv mener at 3000km skal være oppnåelig

Om TM3 lader kjappere på v3 så er det jo interessant å se hvor lenge det varer? Når en bil som kun har gått 50,000km får utnyttet 250kW effekt i kun noen minutter og blir slått av lading med maks effekt til 200kW hos Ionity så blir det selvfølgelig interessant å se utviklingen. Syns du ikke? Første tegn til at maks effekten strupes til 95kW på en bil som fremdeles er langt innenfor garantien setter jo noen spørsmålstegn rundt hvordan bruktbil prisene kan se ut etterhvert. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Hvilken test sikter du til?

Hvilken test sikter *du* til? Om vi går noen sider bakover i tråden var det jo nettopp deg som trakk inn tiden TM3/Taycan bruker på 1000km.

oophus3do skrev (5 minutter siden):

Om TM3 lader kjappere på v3 så er det jo interessant å se hvor lenge det varer? Når en bil som kun har gått 50,000km får utnyttet 250kW effekt i kun noen minutter og blir slått av lading med maks effekt til 200kW hos Ionity så blir det selvfølgelig interessant å se utviklingen. Syns du ikke? Første tegn til at maks effekten strupes til 95kW på en bil som fremdeles er langt innenfor garantien setter jo noen spørsmålstegn rundt hvordan bruktbil prisene kan se ut etterhvert. 

Og der var vi tilbake til lett Tesla-hating igjen.. Har du *noe* som helst å komme med her? Hvor mange biler snakker du om? 1? 2? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Hvilken test sikter *du* til? Om vi går noen sider bakover i tråden var det jo nettopp deg som trakk inn tiden TM3/Taycan bruker på 1000km.

Men det er jo ikke rekorden? Porsche Taycan har en rekord hvor de kjørte ca 3,425 km på 24 timer? På 1,000 km tester så husker jeg kun TB sin på 10 timer, mens Taycan har en rekord på 9 timer og 12 minutter om jeg husker rett? 

 

Kahuna skrev (11 minutter siden):

Og der var vi tilbake til lett Tesla-hating igjen.. Har du *noe* som helst å komme med her? Hvor mange biler snakker du om? 1? 2? 

Hvordan er det å påpeke fakta "Tesla hating"? Det er jo betydelig angående v3 om bruktbiler til slutt uansett ikke kan bruke mer enn 95kW? Litt spesielt er det jo da å se slike tegn inntreffe allerede etter kun 50,000 km hos TB slik at en 200kW lader er kjappere enn en 250kW lader på samme bilen. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Hvordan er det å påpeke fakta "Tesla hating"? Det er jo betydelig angående v3 om bruktbiler til slutt uansett ikke kan bruke mer enn 95kW? Litt spesielt er det jo da å se slike tegn inntreffe allerede etter kun 50,000 km hos TB slik at en 200kW lader er kjappere enn en 250kW lader på samme bilen.

Det er Tesla-hating fordi du knapt gjør annet enn å trekke frem påståtte feil og mangler med Tesla, gjerne som her basert på enkelttilfeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Det er Tesla-hating fordi du knapt gjør annet enn å trekke frem påståtte feil og mangler med Tesla, gjerne som her basert på enkelttilfeller. 

Det er jo ikke min skyld at slikt dukker opp? Verken nedgraderingen til 95kW eller det faktum at TB nylig laget en video og sammenlignet ionity vs v3 på sin bil der ionity havnet på topp? 

Fremfor å gå direkte til persontøys, så kan du heller forklare hvorfor slikt dukker opp på en plausibel måte. 

PS: Det fantes ingen ny rekord, siden du kuttet det sitatet ut? Taycan er altså kjappest på 1,000km og 24 timers testene fremdeles? Litt rart det da, for da ble du jo nylig tatt i løgn. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Og det er interessant fordi?

Både 1000km-testen og 24-timers testen viser noe om hvor raskt en bil kan komme seg frem om det haster. Selv om det er ekstremøvelser er det nyttig kunnskap for de som ofte kjører lange strekninger med bil. 

Det er interessant fordi det også sier noe om bremse kapasitet, kjøling av motor og batteri samt svingegegenskaper.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Litt rart det da, for da ble du jo nylig tatt i løgn. 

Beskylder du meg for løgn nå

Her:

Kahuna skrev (2 timer siden):

Så vidt jeg vet er TM3 raskere enn *alle* andre elbiler over 24 timer.

Forstår du hva forbehold er? Hva skal jeg kalle deg nå? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (20 minutter siden):

Beskylder du meg for løgn nå

Her:

Kahuna skrev (2 timer siden):

Så vidt jeg vet er TM3 raskere enn *alle* andre elbiler over 24 timer.

Forstår du hva forbehold er? Hva skal jeg kalle deg nå? 

Tiden til Porsche Taycan telles ikke mener du? ? 

Hvis du prøver å vri deg til å mene 50 timer eller noe, så må du jo finne tester som begge har gjort der TM3 har fått en bedre tid. 

Til nå er Porsche Taycan både kjappest til 1,000km og den har kjørt lengst på 24 timer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...