Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Synest artiklen bommer fulstendig, da batteri-bilmålet ikke er eksisterendes design og funksjon.

 

Målet (5-10 år) er autonome flåtebiler som tar 8 - 12 pasasjerer for å øke transporteffektivitet i tettbygde strøk.

 

Og det eneste vi i Norge kommer til å gjøre med dette er å dilte etter andre land etter hvert som dei faser dette inn. Likeledes får vi en inføring av GPS vegprising for det resterende. Forhåpentlig vis ikke så komplisert og løsrevet fra faktiske forhold som vi ser i dag, gjennom et kokkeliko avgiftssystem på biler som har eksistert i over en generasjon. (Jfr gjennoptakelse av Baneheiasaken, fakta teller lite ved enkelte høve)

Maxpris ved dårlige potethøster og HIV medesinpris er et annet eksempel.

 

Hva angår Tesla:

Dei har peng og holder på å bygge fabrikk i Tyskland, i tilleg til den som nylig er satt i drift i China.

Pikk-uppen og lastebilen dei snart kommer med er vel det eneste som er intresangt i tilleg til overnevnte hva angår Tesla i nær fremtid.

Hva kan dei «plattformene» konverteres til hva angår nytte og fritids-kjøretøy ? For det er vel ikke bare personbiler man treng, og 0-100 km/t.

 

Løft blikket..... , det er betre å vente en å drive med flisespikkerier i blekene.

«Trau sa han, og trau blei det»

 

Her en graf, en slags handelsbalanse om man samholder den med den under:

32C5AB61-32A1-4B99-89AE-473751272C06.png.563a1df64d5ca32cea0846ed8622f10f.png

 

Car exports by country (2014) Ca et oljefond pro anno, skulle man tro. 

17A8E78F-B816-483A-8629-822E99435421.png.061c028069bda8bd10d8db6332d3d9e3.png

 

Joda, Japan og SørKorea må stå på, og US kan for så vidt bare kjøre en kampanje på å kjøpe US made.

Honda bare ring (+47) 9760 5050

 

Når eg først er her inne. Hva synest dere om denne websiden som påstår strøm er verdt 0,1313 NOK /kWt

Er det stærkt manipulativt, eller fin Du billigere strøm/energi noe sted ? Råolje koster jo 2 kr literen og Du får ikke presset ut av den over 15 kWt/liter (2 / 0,1313), og så kommer svinn (+reguleringstap), kjeler og turbiner oppatte på.

https://www.europower-energi.no/kraftmarked/norsk-kraftproduksjon-32-milliarder-mindre-verdt-pa-ett-ar/2-1-780112 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Model Y kommer til å selge sykt. Både fordi det er en utrolig bra bil, men også pga Teslas enestående ladenettverk. Ny stasjon er annonsert ved Haugesund, 32 uttak med 250kw ladere. Det er noe annet enn Fortum og Ionity (hvor Tesla også kan lade), som kommer med 2-6 uttak med lynlading på hver stasjon. Når Tesla knapt tar betalt for strømmen også, og har et UI som får de andre til å virke helt steinaldersk, så vil salget være sterkt lenge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Mkrogh said:

I 2014 spurte Tesla om noen ville være med å samarbeide om ladenettverket. Ingen takket ja....

Nei, det ville jo vært mye billigere å kjøpe det opp etter Teslas konkurs, og Teslas konkurs har jo vært nært forestående i alle år.

Alternativ forklaring: elbilen ville jo forsvinne fra jordens overflate når Tesla er konkurs - hva skal man da med et ladenettverk? ?

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 timer siden):

Hva var vilkårene for å bli med på nettverket trur du, siden vi sier 2020 nå og det er 0% som har vært med? 

Dette er den samme myten som Teslas "åpne" patenter. Ingen har tatt de i bruk og grunnen til det er at de er en giftbombe. Betingelsen for å bruke dem er at Tesla kan benytte alle dine egne patenter uten å bli saksøkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
uname -l skrev (3 timer siden):

Dette er den samme myten som Teslas "åpne" patenter. Ingen har tatt de i bruk og grunnen til det er at de er en giftbombe. Betingelsen for å bruke dem er at Tesla kan benytte alle dine egne patenter uten å bli saksøkt.

Jeg er ikke nødvendigvis enig i at dette konstituerer en "giftbombe". Det er en nobel idé å gi frislipp på alle patenter, men da må jo tanken være at alle skal gi frislipp på sine patenter.

Jeg skjønner godt at andre bilfabrikanter ikke hoppet på lasset, men jeg skulle ønske noen av de faktisk hadde baller til det. Økt konkurranse er bare sunt. 

Lenke til kommentar
failern skrev (1 time siden):

Jeg er ikke nødvendigvis enig i at dette konstituerer en "giftbombe". Det er en nobel idé å gi frislipp på alle patenter, men da må jo tanken være at alle skal gi frislipp på sine patenter.

Nei, enten er det åpent eller så er det ikke. Betingelsen for å ta et Tesla-patent i bruk er at man frasier seg retten til å saksøke dem for all fremtid. Det vil være et kommersielt selvmord. Hele denne "åpen patent"-historien er for fanboys som ikke gidder å legge to pinner i kors for å finne ut hva det egentlig dreier seg om og forkynner rundt omkring at dette er som "open source" og GPL.

failern skrev (1 time siden):

Jeg skjønner godt at andre bilfabrikanter ikke hoppet på lasset, men jeg skulle ønske noen av de faktisk hadde baller til det. Økt konkurranse er bare sunt. 

En forutsetning er at Teslas patenter har noen som helst verdi. Såvidt jeg vet så er ett av dem om disse dørhåndtakene som hele tiden går i stykker. Ikke noe en stor bilprodusent vil gi opp sin enorme patentportefølje for.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Da er det jo flaks for andre produsenter at de ikke har noe særlig med elbil-patenter som er relevante for Tesla siden de henger så langt etter.

Da kan jo du benytte sjansen til å gjøre en innsats og finne ut hva som Tesla har patentert og gjør at andre henger langt etter.

Det å få lakk til å sitte fast på bilen er det hvertfall ikke.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Da er det jo flaks for andre produsenter at de ikke har noe særlig med elbil-patenter som er relevante for Tesla siden de henger så langt etter.

Så en test mellom porche og tesla 

Begge elektriske. Så ikke ut som om tesla sitt forsprang var stort, heller motsatt. Porche var raskere ladet betydelig raskere og som bil var den en porche

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Så en test mellom porche og tesla 

Begge elektriske. Så ikke ut som om tesla sitt forsprang var stort, heller motsatt. Porche var raskere ladet betydelig raskere og som bil var den en porche

Porche lader raskest om du benytter en 800V lader ja.. er vel bygget en brøkdel av dem kontra Tesla ladere så i praksis vil det gå raskere med Teslan.

https://www.tv2.no/a/11341620/

Og skulle da bare mangle at en Porche til den prisen burde være bra. Dvs prisen blir jo utrolige mye høyere om man vil ha luksus som mulighet til å lade med AC eller ha ryggekamera..? 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Da kan jo du benytte sjansen til å gjøre en innsats og finne ut hva som Tesla har patentert og gjør at andre henger langt etter.

Det å få lakk til å sitte fast på bilen er det hvertfall ikke.

Det som man kan si om utviklingen på bil siden 1955 da Citroën DS 19 kom er at drivverket nu holder i bilens levetid.

 

ABS er jo viktig, et fett Stereo anlegg (mange bor i leilegheiter og kan ikke spille høgt) og rygge kamera. Kansje lokale rele kan regnes inn, mindre kabling.

 

Ellers er her intet nytt av betydning (bare flisespikking og reklame). Men autonomi vil jo bli faset inn om en 5 års tid eller så, og da bleikner alt som er gjort før på bilsiden.

Skal vi si det er brukt 100 000 000 millioner NOK på dette til nu, og ikke nok. Og autonomi utviklingen på bil er enkel å overføre til båter, rullestoler osv.

Eg tror at Juss-praksis og forsikring (-svindel) i US er mer en nok til å hindre dei fra å konkurere i segmentet, eller skal vi sei vil sette dei 10 år tilbake i forhold til konkurenter. Skal bli artig å se hva China får til av apper, nu etter at Google har sett ned foten, for internett kabelen blir neppe kuttet mellom Asia og Europa.

Det skal ikke mye til, litt upropriæter integrasjon og det løsner av seg selv. Kjøper gjærne 1 telefon fra China eg, har jo kjøpt elektronikk derfra for 500 000,-

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
uname -l skrev (1 time siden):

Nei, enten er det åpent eller så er det ikke. Betingelsen for å ta et Tesla-patent i bruk er at man frasier seg retten til å saksøke dem for all fremtid. Det vil være et kommersielt selvmord. Hele denne "åpen patent"-historien er for fanboys som ikke gidder å legge to pinner i kors for å finne ut hva det egentlig dreier seg om og forkynner rundt omkring at dette er som "open source" og GPL.

En forutsetning er at Teslas patenter har noen som helst verdi. Såvidt jeg vet så er ett av dem om disse dørhåndtakene som hele tiden går i stykker. Ikke noe en stor bilprodusent vil gi opp sin enorme patentportefølje for.

Okok, vanskelig å diskutere med fanboys. 

Lenke til kommentar
failern skrev (1 time siden):

Okok, vanskelig å diskutere med fanboys. 

Er litt som når ungdomen diskuterer BMW, selv bagateller blir ytterst viktige.

 

Og gamle dogmatikere strever med sitt:

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/nar-er-pasken_-det-har-ekspertene-forsokt-a-finne-ut-i-tusenvis-av-ar-1.14976240

 

Joda, prestene i vatekanet driv med hemligholdelse av stolne historiske dokument, folkehelse helse instituttet er pissredde for opplysninger om sine munnbind (selv har eg sett strikk på vanlige bind som eg går med når eg skal i butikken), og legen vaser ut av seg latinen sin.

Hadde ikke gitt 5 sure sild for dagens bilpatenter, men forstår jo at Tesla med en lav produksjon på 0,5% av markedet kunne tenke seg betre pris på innkjøpte copi-deler.

I norge utgjør Tesla’s totale salg ca 1 times bilproduksjon, eller 0,05 % av årsproduksjonen av biler. Slett ikke værst for en nykommer, selv om et par andre har solgt flere og mer miljøvenlige batteri biler.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Så en test mellom porche og tesla 

Begge elektriske. Så ikke ut som om tesla sitt forsprang var stort, heller motsatt. Porche var raskere ladet betydelig raskere og som bil var den en porche

Hvor så du denne testen da? Nevnte den rekkevidde? Eller var det ren banekjøring?

Hvis det var Model S den ble sammenlignet mot så har Taycan bare 2/3 av rekkevidden til Teslaen til omtrent samme pris så ja, de ligger langt bak.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (23 minutter siden):

Hvor så du denne testen da? Nevnte den rekkevidde? Eller var det ren banekjøring?

Hvis det var Model S den ble sammenlignet mot så har Taycan bare 2/3 av rekkevidden til Teslaen til omtrent samme pris så ja, de ligger langt bak.

De testet rekkevidde i 120km PR time. Porsche brukte 10% mere strøm.sammen med 8% mindre batteri skulle dette bli mere enn 66% av teslas rekkevidde.Forskjell er sansynligvis  pga hjulstørrelse fordi drag coefesient er lavere på Porsche. Porche kommer sansynligvis hurtigere frem allikevel pga raskere lading. Tror de konkluderte med at Porche underdriver like mye som tesla overdriver bilens rekkevidde.

https://nextmove.de/autobahn-reichweitentest-taycan-vs-model-s/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://seekingalpha.com/article/4336825?source=ansh

Er jo flere og flere tester som viser at EPA rekkevidde viser et skjeivt bilde mot realiteten. Tesla leder i å differensiere seg fra oppgitt rekkevidde, selv om man gjennom testen bruker all tilgjengelig energi. Der starter jo Tesla med 10% mer tilgjengelig energi i batteriene sine siden de tillater bilene å lade til 4.2V vs de andre. Det ser fint ut på papir når de skal selges, men det blir stygt i bruktbil-listene til slutt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

De testet rekkevidde i 120km PR time. Porsche brukte 10% mere strøm.sammen med 8% mindre batteri skulle dette bli mere enn 66% av teslas rekkevidde.Forskjell er sansynligvis  pga hjulstørrelse fordi drag coefesient er lavere på Porsche. Porche kommer sansynligvis hurtigere frem allikevel pga raskere lading. Tror de konkluderte med at Porche underdriver like mye som tesla overdriver bilens rekkevidde.

https://nextmove.de/autobahn-reichweitentest-taycan-vs-model-s/

Eventuelt at Tesla som forventet har forsprang på rekkevidde. At Taycan lader noe særlig raskere er nok en myte:

https://cleantechnica.com/2019/09/05/porsche-taycan-power-hungry-slower-to-charge-than-tesla-model-s-most-of-the-time/

Som du kan se, må man se på mer enn bare oppgitt ladehastighet. Man må ta effektivitet m.m. inn i beregningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...