Gå til innhold

Lekesloss i snøen - hva sier dere?


Hildran11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (15 timer siden):

Snødønk er altså noe man kunne gi eller få. Sikkert en Vestfold-variant av dynking. Eventuelt bare dønk.

Kan nok si " gi en snødynk" også, men jeg har mest hørt " dynke ham/henne:" Oslo og Akershus. 

Endret av Hildran11
Lenke til kommentar

Å få snødønk eller snødåp. Snødønke eller snødøpe.  Det kan oppleves som mobbing.  Men det kan gjøres på mange måter også, kan det ikke?

Hardhendt eller lekent, med eller uten anledning til å gi igjen.  Tar gjerne imot synspunkter på hva som er lek og hva som er mobbing, om det går noe skille et sted.  

Et moment som kanskje har med det å gjøre: Oftest gutter som ga snødynk til jenter.  Elker til andre gutter. 

Jenter kunne godt gi hverandre snødønk. Men dynka de gutter? Eller var de alltid underlegne?

Bruk gjerne ditt ord for dynk når du svarer ☃️

Endret av Hildran11
Utfyllende spørsmål til videre diskusjon.
Lenke til kommentar
bas skrev (På 6.3.2020 den 20.32):

Kryning

Kryning/kryne er i ordboka også.

Siden vi har veldig mange dialekter, så finnes det sikkert et hav av ulike ord for dette også. Det kan være lurt å si hvor man er fra når man lurer på ord. 

Egentlig burde vært fylke hatt en dialektordbok.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (7 minutter siden):

Kryning er i ordboka også.

Siden vi har mye dialekter så finnes det sikkert et hav av ulike ord for dette også. Det kan være lurt å si hvor man er fra når man lurer på ord. 

Jeg er vokst opp i  Akershus, brukt både kryne ( søndre Akershus) og dynke/snødynke ( Romerike). Spennende med mange synonymer ?

Endret av Hildran11
Lenke til kommentar

Dialektiordbok hadde vært artig. ? Kanskje det finnes også ? Kanskje inndelt etter tema? D for dynke. Synonymer nevnt i denne tråden er

-dønk, snødønk, Vestfold

-dypping, å dyppe,  Bergen

- dryning, å dryne, sørvestlandet

- snødåp, Innherred, Trøndelag

- kryning, AKershus

- basing, å base noen -

-  snø-vasking.  

Kom gjerne med flere, og hvor det ordet brukes.  Men å gjøre det ute i snøen  kan man jo la være, i disse tider.

Endret av Hildran11
Lenke til kommentar
daruu skrev (På 13.3.2020 den 10.05):

Bure/Buring evt med snø foran har vi brukt - utpå bygda på østsiden av Mjøsa

Ja, disse ordene kan jo brukes med eller uten snø- foran.  Ofte skjønner man av sammenhengen at det har med snø å gjøre.   Særlig om man er midt i situasjonen?❄️ Altså like før  når man satt på noen klar til å gjøre det:  Nå skal jeg bure deg.  Og så ser man jo hva det er. 

Eller; Nå skal jeg dynke deg litt. 

" Litt" betydde gjerne : "ganske mye" i praksis...

Endret av Hildran11
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 10.3.2020 den 15.51):

Kryning/kryne er i ordboka også.

Siden vi har veldig mange dialekter, så finnes det sikkert et hav av ulike ord for dette også. Det kan være lurt å si hvor man er fra når man lurer på ord. 

Egentlig burde vært fylke hatt en dialektordbok.

Tror det hadde vært vanskelig da også flere fylker har mange dialekter, og dette gjelder ikke bare nå med den nye fylkes-reformen, men også før. Min lokale dialekt har en 3 binds ordbok, og denne dialekten snakkes av rundt 10.000 personer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (51 minutter siden):

Tror det hadde vært vanskelig da også flere fylker har mange dialekter, og dette gjelder ikke bare nå med den nye fylkes-reformen, men også før. Min lokale dialekt har en 3 binds ordbok, og denne dialekten snakkes av rundt 10.000 personer. 

Det er et godt poeng. Enkeltord kan man slå.opp, men...bidra gjerne her ?

Endret av Hildran11
Lenke til kommentar
CastleLord skrev (På 9.3.2020 den 0.54):

Det heter snødåp i store deler av innherred. Er og sett på som noe man ikke gjør med tilfeldige da det er regelrett mobbing. 

Heter det flere steder også, i alle fall i Trondheim.  Snødøpe. Eller bare døpe. Flere som kjenner det?

Endret av Hildran11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...