Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ned -  5 % nå. 

Jeg tror det er riktig av FED å kutte renten. Det vil gjøre det lettere både for bedrifter og privatpersoner å komme seg gjennom denne krisen. Men denne krisen kan ikke stoppes alene ved å tilby likviditet og rentekutt.

Det som er rart er at gjennom tidenes oppgangsmarked og en angivelig sterk amerikansk økonomi har FED holdt rentene lave og til og med kuttet rentene samtidig som aksjemarkedet gjør toppnoteringer. 

Når krisen nå rammer har egentlig den amerikanske sentralbanken brukt opp ammunisjonen sin. 

Neste steg blir vel at FED kjøper aksjer direkte i markedet. Hadde ikke overrasket meg.

Lenke til kommentar

Føles ut som de er veldig tidlig ute med dette, vi har nok halve fjellet igjen før toppen av virusgreiene kan se en ende. 

Så når de bruker så mye stimulanser så tidlig i forløpet, blir det jo mye mindre effekt jo lenger dette drar ut i tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man har fulgt med litt har man sett at det egentlig ikke har gått sånn spesielt bra i amerikansk økonomi, dersom man har sett litt bak tallene. FED har gått inn med betydelige midler i lang tid på forskjellige vis, "to support the markets".

Det er bare et par dager siden jeg så en undersøkelse som tilsa 80 % sjanse for negative renter fra FED. Går vi negativ innen en uke?

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (10 minutter siden):

Og der stengte førhandelen i S&P futures ned 5 % etter kun 15 minutts handel. 

Alt tilsier et nytt blodbad i morgen.

Er denne indeksen noe man kan utnytte for å handle aksjer med gevinst i åpningen av børsen, og har den høy trefsikkerhet?

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (Akkurat nå):

Er denne indeksen noe man kan utnytte for å handle aksjer med gevinst i åpningen av børsen, og har den høy trefsikkerhet?

Skjønner ikke helt spørsmålet. Høy treffsikkerhet?

Men generelt: 

S&P futures/terminkontrakter følger S&P500 indeksen under NYSEs åpningstider (09:30-16:00 lokal tid NY) på grunn av arbitrasje. Det er så vidt jeg vet den mest likvide terminkontrakten i verden.

Utenom børsens åpningstider antar jeg at den stort sett følger Asia og Europa rimelig greit. 

Ønsker du å spekulere i indeksens prisbevegelser er kjøp og salg av denne en perfekt måte å gjøre det på.

Normalt kan du innta og gå ut av posisjoner før børsen åpner når du måtte ønske, men nå har handelen stengt siden vi gikk ned 5 % like etter åpning. Det vil si at du ikke får solgt nå. Er du alt short kan du derimot likvidere posisjonene dine. 

Jeg antar at dette med rimelig høy sikkerhet betyr at markedet i USA kommer til å åpne ned 5 % i morgen klokken halv 3 norsk tid.

Følger vi mønsteret fra forrige uke går vi ned til 7 % ned og ny handelstans etter noen minutter.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke helt spørsmålet. Høy treffsikkerhet?

Men generelt: 

S&P futures/terminkontrakter følger S&P500 indeksen under NYSEs åpningstider (09:30-16:00 lokal tid NY) på grunn av arbitrasje. Det er så vidt jeg vet den mest likvide terminkontrakten i verden.

Utenom børsens åpningstider antar jeg at den stort sett følger Asia og Europa rimelig greit. 

Ønsker du å spekulere i indeksens prisbevegelser er kjøp og salg av denne en perfekt måte å gjøre det på.

Normalt kan du innta og gå ut av posisjoner før børsen åpner når du måtte ønske, men nå har handelen stengt siden vi gikk ned 5 % like etter åpning. Det vil si at du ikke får solgt nå. Er du alt short kan du derimot likvidere posisjonene dine. 

Jeg antar at dette med rimelig høy sikkerhet betyr at markedet i USA kommer til å åpne ned 5 % i morgen klokken halv 3 norsk tid.

Følger vi mønsteret fra forrige uke går vi ned til 7 % ned og ny handelstans etter noen minutter.

 

Jeg lurte på om det er noe å tjene dersom man f.eks kjøper noen gearede bear kontrakter i åpningsminuttene basert på nevnte indeks nedgang og med treffsikkerhet så lurte jeg på hvor ofte det slår til at børsen vår følger etter.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (14 minutter siden):

Jeg lurte på om det er noe å tjene dersom man f.eks kjøper noen gearede bear kontrakter i åpningsminuttene basert på nevnte indeks nedgang og med treffsikkerhet så lurte jeg på hvor ofte det slår til at børsen vår følger etter.

Fortsatt ikke 100 % med, dessverre. Kjøpe gearet bear-kontrakt hvor? Børsen vår? Er det Oslo Børs?

Tror ikke det finnes noen kjente korrelasjoner du kan utnytte uten videre slik som det kanskje virker som du antyder. I så fall ville det vært gratis penger.

Men denne åpningen antyder i hvert fall at Oslo Børs kommer til å åpne sterkt ned. Om det er noen plass du kan få innta en posisjon for å kapitalisere på det nå før åpning vet jeg dog ikke. 

S&P futures handles tilnærmet døgnet rundt i ukedagene og åpner søndags kveld norsk tid. Så normalt kunne du inntatt en short posisjon her NÅ. Men nå har altså markedet stengt fordi vi er ned -5 %. 

Hadde du vært tidlig ute i kveld kunne du inntatt en short posisjon.

Mulig IG-Markets kan tilby noe?

 

image.thumb.png.ca036068bf9c13945580ff7377ae76e3.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Fortsatt ikke 100 % med, dessverre. Kjøpe gearet bear-kontrakt hvor? Børsen vår? Er det Oslo Børs?

 

Jeg tenkte på om det kunne være mulig å tjene på slike opplysninger ved å f.eks handle inn noen "bear obx x5" kontrakter i åpningsminuttene på børsen for så å selge dem igjen utover dagen med fortjeneste, eller om det blir slik at nedgangen kommer som en rakett med det samme børsen åpner slik at man ikke tjener noe i det hele tatt ved å shorte på den måten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Nedgangen er ikke drevet av en finanskrise, det er stillstand i samfunnet som gir finanskrise, derfor kan ikke finansielle verktøy løse problemet.

Da man håndterte finanskrisen i 2008 med lave renter og kvantitative lettelser, var det ett scenario verdens økonomer fryktet: At man nå hadde brukt alle virkemidler og ville stå maktesløs dersom det skulle komme en ny smell. Det er dette som utspiller seg nå. Rentene har allerede vært historisk lave over mange år, det er ikke noe å gå på som monner. Dessuten om du så får betalt for å låne, så kommer du ikke til å bruke pengene. Det er opplagt når det i praksis blir forbudt i forskrift å bruke penger. Stadig flere bransjer vil bli rammet av karantenebestemmelser. Portforbud er nærmest uunngåelig, flere land i Europa har det allerede.

Det som kan gjøre krisen enda verre, er at staten pøser ut penger i finansielle hjelpetiltak nå i startfasen, og statskassen er tom når krisen når sitt høydepunkt om noen måneder. Full lønn i permisjonstiden, som ble innført i dag, er et slikt katastrofalt uansvarlig tiltak. Myndighetenes panikktiltak kan gjøre krisen verre. Det beste vi kan håpe på, er at naturen kommer oss til unnsetning, og viruset dør ut av seg selv. Myndighetene har vist eg udugelig i møte med denne krisen.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (6 timer siden):

Jeg tenkte på om det kunne være mulig å tjene på slike opplysninger ved å f.eks handle inn noen "bear obx x5" kontrakter i åpningsminuttene på børsen for så å selge dem igjen utover dagen med fortjeneste, eller om det blir slik at nedgangen kommer som en rakett med det samme børsen åpner slik at man ikke tjener noe i det hele tatt ved å shorte på den måten?

De store aksjehandlerne sitter gjerne med handelsbotter som gjør handling for dem. Det er normalt ikke mulig for vanlige dødelige å følge hastigheten på børsen så vidt jeg vet. 

Lenke til kommentar

Sentralbankar pøser ut lån og økonomisk lette, men dersom det meste av handel og aktivitet stoppar i vekevis, om ikkje månader, så kan det bli stygt for mange. No har Stortinget blitt einige om permitteringstiltak, som vil vere til god hjelp.

USA har satt inn fleire tiltak og neste blir vel at staten kjøper aksjar, men i det ideelle konsum-markedet USA kan det få store konsekvensar dersom alt stoppar opp. I tillegg til corona ligg det fleire andre ting som taler for at dette kan bli langvarig, og dyrt. Arbeidsledigheita hadde positiv utvikling forrige månad, men neste rapport kan bli dyster.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (9 timer siden):

Jeg tenkte på om det kunne være mulig å tjene på slike opplysninger ved å f.eks handle inn noen "bear obx x5" kontrakter i åpningsminuttene på børsen for så å selge dem igjen utover dagen med fortjeneste, eller om det blir slik at nedgangen kommer som en rakett med det samme børsen åpner slik at man ikke tjener noe i det hele tatt ved å shorte på den måten?

Det fungerer ikke helt slik.

Det er ikke slik at hvis børsen stengte fredag på 700 men ny informasjon tilsier en åpning ned 7% , så åpner den mandag på samme pris 700 og kollapser til 650 etter noen sekunder.

Den åpner direkte ned uten noen mulighet for handel på høyere nivåer. Dette er jo også grunnen til at mange likviderer posisjoner både før en helg eller før stengetid - nettopp for å eliminere risikoen ved å holde posisjoner og risikere et stort gap mot deg når markedet igjen åpner. Mest relevant for de som handler på kort sikt så klart.

I 'gamle' dager kunne du tjene på arbitrasje og forsinkelser mellom ulike tidssoner, men i dag er alt elektronisk og skjer raskt.

 

 

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (6 minutter siden):

Er det mulig at banker som f.eks Nordnet og DNB kan falle overende i en slik krise som dette og resultere i at folk taper innskuddene sine?

Svært tvilsomt, men alt er mulig. Ingen trodde Lehman Brothers skulle gå konkurs heller.

Uansett er inntil 2 millioner av dine innskudd dekket av bankenes sikringsfond i tilfelle en konkurs.

https://www.bankenessikringsfond.no/hvor-mye/category881.html

Lenke til kommentar

Når gjekk ein bank sist konkurs her i landet?

Edit: Det går dårleg med krona for tida. KLP sine globale indeksfond har 10% forskjell i nedgang den siste tida pga. det. Det valutasikra nesten 30% ned og det andre 20%.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...