Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg ser ikkje på forskning og statistikk, men følgjer utviklinga av viruset og marknaden. Det finnes meg bekjent ikkje tilsvarande situasjonar som me har i dag, så statistikken har avgrensa verdi. Ja, det har vore krakk før, men ikkje denne varianten. Difor blir det sjølvsagt basert på det ein har erfart så langt og kva ein trur vil skje framover. Det er ingen fasit og kan vere heilt feil, men det er som sagt ein sjanse eg var villig til å ta. For øvrig meiner eg det er ein forskjell på dei som aktivt prøver å tene meir på denne situasjonen, og dei som vel å trekke seg ut og unngå nedturen

Om ein skal bruke statistikken til noko så er jo det faktum at det har gått oppover i 11 år, og 30% i fjor, vere ein indikasjon på kvar dette er på vei. Ingen visste sjølvsagt om dette viruset og at det ville koma eit krakk, men det betyr ikkje at ein ikkje er førebudd på det. Meir førebudd enn ein hadde vore i 2011.

Statistikken betyr ingenting for individet. Det betyr at nokon blir søkkrike akkurat no, mens andre mistar store delar av sparepengane sine.

Dersom ein alltid skal ta utgangspunkt i statisikk frå 1920, så er det som sagt ikkje så mykje å diskutere.

Det er, og har, vore mange argument for at eg solgte, men det tar for lang tid å ramse opp alt her. Det viktigaste er COVID-19. Både det som allerie har inntruffet og det som framleis kan skje. Viruset bryr seg ikkje om økonomisk analyse av aksjar og grafar med linjer på. Alle analyser og teoriar om den økonomiske utviklinga frå midten av februar er ubrukelege i dag.

Endret av Zeph
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Det finnes meg bekjent ikkje tilsvarande situasjonar som me har i dag, så statistikken har avgrensa verdi.

Morsomt at du skulle si det, for den kommentaren gjentas jo hver bidige krise og jeg hadde faktisk skrevet noe om det i en kladd til en post jeg aldri postet. "Denne gangen er det annerledes" holder bare ikke, hvis noe er gjentatt i det uendelige uten å ha rot i virkeligheten er det nettopp det.

Zeph skrev (5 minutter siden):

Eg ser ikkje på forskning og statistikk

Vel, da mister du i mine øyne all kredibilitet. Du nekter å se på tall, men gjør beslutninger ut fra magefølelse da?

Lenke til kommentar

Eg er ikkje ute etter kreditbilitet heller, så det er greit. Ser sjølvsagt på mange tal, både historiske i marknaden og tal på bekrefta smitta og døde i heile verda. Sistnemnde trur eg er viktigare i dag enn tekniske analysar og forskning av historikken.

Eg veit sjølvsagt korleis indeksane ser ut 100 år tilbake, kva krakk ein har hatt, kva dei meinte forårsaka det osv. Men igjen, statistikken betyr ingenting for individet. Det betyr òg at statistikk ikkje kan forutsjå utfallet av dagens situasjon. Det betyr ikkje at ein skal ignorere den, men at det framleis ikkje er nokon som kan spå framtida, uansett kor mykje dei har studert og jobba med økonomi.

Klar over at "denne gangen er det annerledes" bortimot er blitt ein klisjé, men no er dette faktisk ein ganske unik situasjon. Finnes det eksempel i historien som er lik den me har i dag? Erna sa i går at dei satte i verk dei strengaste tiltaka i fredstid, så ein må i alle fall tilbake til 40-talet. Når annonserte sist POTUS eit forbod mot innreise frå alle land i Schengen i 30 dagar? Eg kunne fortsatt ganske lenge.

Og nei, det er ikkje eit uttrykk eg slenger ut i tide og utide. At andre gjer det tar ikkje eg ansvar dor. Difor har eg heller aldri solgt ein andel før no. Fordi dei svingningane ned dei siste 8 åra har ikkje sett ut som noko unikt. Eg trur dette er ein unik situasjon og har handla deretter. Det kan like gjerne vere feil som riktig, men det vil tida vise. Om eg angrar på i salget i dag om 30 minutt så kan eg kjøpe inn igjen til ein kurs som kanskje er 20% under det eg solgte på.

Kanskje viruset ikkje utviklar seg like mykje i USA som eg trur, heile greia snur og det går oppover igjen om ei veke. Ingen har fasiten, men eg gjer mine handlingar basert på korleis dette utviklar seg, så får andre gjere som dei vil med sine verdiar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

Eg er ikkje ute etter kreditbilitet heller, så det er greit.

Jeg skulle trodd at det var et slags mål i en diskusjon at ens egne poeng hadde noen form for kredibilitet. For meg er det et slags premiss. Spesielt i diskusjoner innenfor investering siden jeg har mye av utdanning og arbeidserfaring innenfor området så vet jeg at det har en betydning for folks privatøkonomi og da er det viktig å være forsiktig med hva slags råd man gir.

Zeph skrev (5 minutter siden):

Ser sjølvsagt på mange tal, både historiske i marknaden og tal på bekrefta smitta og døde i heile verda. Sistnemnde trur eg er viktigare i dag enn tekniske analysar og forskning av historikken.

Jada, igjen er det jo annerledes denne gangen. Du, som alle andre forskere, forsøker jo igjen å se på historiske tall for å tolke fremtiden. Men du mener altså at du har bedre innsikt enn hva de har.

Zeph skrev (11 minutter siden):

Klar over at "denne gangen er det annerledes" bortimot er blitt ein klisjé, men no er dette faktisk ein ganske unik situasjon. Finnes det eksempel i historien som er lik den me har i dag? Erna sa i går at dei satte i verk dei strengaste tiltaka i fredstid, så ein må i alle fall tilbake til 40-talet. Når annonserte sist POTUS eit forbod mot innreise frå alle land i Schengen i 30 dagar? Eg kunne fortsatt ganske lenge.

Det er nettopp disse argumentene som kommer hver gang. I finanskrisen gikk det i USA på "aldri før har banker gått konkurs" f.eks. Det vil alltid være unike spesifikke situasjoner. Men det er fortsatt ikke unikt at det unntakstilstand. Det er samme gamle leksa

Zeph skrev (16 minutter siden):

Og nei, det er ikkje eit uttrykk eg slenger ut i tide og utide. At andre gjer det tar ikkje eg ansvar dor. Difor har eg heller aldri solgt ein andel før no. Fordi dei svingningane ned dei siste 8 åra har ikkje sett ut som noko unikt. Eg trur dette er ein unik situasjon og har handla deretter. Det kan like gjerne vere feil som riktig, men det vil tida vise

Det er ikke så relevant hva du slenger ut i tide og utide egentlig. Poenget er at du skaper en irrasjonell frykt. De siste 8 årene er for øvrig et veldig dårlig eksempel, det har knapt vært noen hendelser som har satt folk på prøve de siste årene. Som jeg skrev over. Alle situasjoner som dette i markedet er unike i at det ikke har skjedd før. Det som ikke er unikt er at alle sier at denne gangen er det annerledes.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er du som stopper diskusjonen. Kom gjerne med argumenter. Og veldig gjerne med argumenter som har noe basis i forskning og ikke bare magefølelse.

Synes du skriver en del tull her nå. Jeg synes Zeph her har helt ok argumenter - mens dine ikke holder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om mine innlegg skapar frykt så er det blant folk som ikkje har forstått konseptet med investering over lang tid osv., og då er nok overskriftene i aviser og finansaviser eit langt større problem enn mine innlegg.

Oppsøker du eit økonimiforum så må du rekne med å lese mykje forskjellig. I så måte er denne kroken på diskusjon.no sannsynlegvis ein av dei mest edruelege plassane å lese om økonomi. Håpar ikkje dei som les mine innlegg og får panikk tør bevege seg inn på finansavisen sitt forum eller finansavisene for den del. 

Lenke til kommentar

Virker mer som en dead cat bounce effekt på børsen idag. Corona går ingen steder, eller - teknisk sett vil corona gå enda flere steder nå som vi har omtrent sluttet å teste folk. Og oljekrigen ser jo ikke ut til å avta med det første. Og snart skal vel handelskrigen til USA og Kina dukke opp igjen. 

Endret av Fnix
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Synes du skriver en del tull her nå. Jeg synes Zeph her har helt ok argumenter - mens dine ikke holder.

Kom gjerne med konkrete eksempler på hva du mener er tull, det er litt vanskelig å svare tilbake. Men jeg forventer egentlig motstand akkurat i denne situasjonen. For jeg mener jo at folks sinn og holdning er veldig preget av media og overskrifter for tida. I de fleste tilfeller er det positivt. Det vil forhindre unødvendig spredning av viruset. Men når det kommer til aksjemarkedet så er det for den store massen bedre å sitte stille. Dette går motsatt av hva som preger folk om dagen.

Jeg har lyst til å linke til en artikkel jeg synes er veldig informativ. Jeg leste den for en stund siden og synes den peker på en del viktige poeng, men har valgt å la være å linke videre fordi den er postet fra en fondsforvalter som har egeninteresse av å hindre folk fra å selge uavhengig av om det er lurt eller ikke. Men denne artikkelen har faktisk ålreite kildehenvisninger og den gir et relativt nyansert bilde på salgstrikset "ikke selg".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnix skrev (6 minutter siden):

Virker mer som en dead cat bounce effekt på børsen idag. Corona går ingen steder, eller - teknisk sett vil corona gå enda flere steder nå som vi har omtrent sluttet å teste folk. Og oljekrigen ser jo ikke ut til å avta med det første. Og snart skal vel handelskrigen til USA og Kina dukke opp igjen. 

Når åpner Erna oljefondet? ;)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Kom gjerne med konkrete eksempler på hva du mener er tull, det er litt vanskelig å svare tilbake. Men jeg forventer egentlig motstand akkurat i denne situasjonen. For jeg mener jo at folks sinn og holdning er veldig preget av media og overskrifter for tida. I de fleste tilfeller er det positivt. Det vil forhindre unødvendig spredning av viruset. Men når det kommer til aksjemarkedet så er det for den store massen bedre å sitte stille. Dette går motsatt av hva som preger folk om dagen.

Jeg har lyst til å linke til en artikkel jeg synes er veldig informativ. Jeg leste den for en stund siden og synes den peker på en del viktige poeng, men har valgt å la være å linke videre fordi den er postet fra en fondsforvalter som har egeninteresse av å hindre folk fra å selge uavhengig av om det er lurt eller ikke. Men denne artikkelen har faktisk ålreite kildehenvisninger og den gir et relativt nyansert bilde på salgstrikset "ikke selg".

Det var så mange konkrete eksempler - men hovedsaken er at du prøver å dominere Zeph her på en negativ måte (kredibilitet osv) - med grunnløse ting - som at han skaper irrasjonell frykt.

Hadde vært fint hvis du sluttet med denne måten å prøve å dominere andre i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (2 minutter siden):

Det var så mange konkrete eksempler - men hovedsaken er at du prøver å dominere Zeph her på en negativ måte (kredibilitet osv) - med grunnløse ting - som at han skaper irrasjonell frykt.

Hadde vært fint hvis du sluttet med denne måten å prøve å dominere andre i denne tråden.

Kom gjerne med hvertfall noen av de konkrete eksempelene, for jeg prøver på det motsatte.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kalle det irrasjonell frykt. Men en nevrotisk person vil alltid se kaoset i detaljene, ikke linjene. Ingen tilsvarende situasjon finnes, but stocks go up, stocks go down.

Jeg holder hodet kaldt og kaller dette for et helt ordinært krakk, slik som vi ser på jevnlig basis.

Lenke til kommentar

https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/zG1b91/tror-ikke-nedgangen-er-over-men-advarer-mot-aa-selge

De fleste "ekspertene" (altså folk som jobber med dette i de store norske bankene) mener vi skal lenger ned. De snakker vel først og fremst om oslo børs her, men andre markeder også.

Men så kommer det et snedig sitat:

Sitat

– Dersom du over de siste 25 årene gikk glipp av kun de ni dagene det steg mest, ville du til sammen gått glipp av halvparten av avkastningen i perioden.

Hvis det er riktig så er det litt mindblowing.

Min spådom: Den neste dramatiske bevegelsen kommer til å skje når Trump får bekreftet corona-smitte.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
1 hour ago, 1Dr.E said:

Har ikke solgt noe som helst, men redusert de faste kjøpene fra 10.000 til 2.000 inntil videre. 

Setter de 8.000 på en feriesparekonto foreløpig.

Gjenopptar 10k/mnd som normalt når viruset er under kontroll og man ser enden på dette. 

Når en ser enden på det har børsene steget igjen, og du har gått glipp av mange billige fondsandeler....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som absolutt skal ha rett her ser jeg... Morsomt egentlig, det finnes ikke noen ultimat fasit for alle og enhver om hva man bør gjøre til enhver tid. Noen påstår de har utdannelse innen ditt og datt og derfor skal man høre på de. Da blir jeg om mulig enda mer skeptisk, gud hjelpe meg for mye rart jeg har hørt fra "slike" folk opp gjennom årene. Bare fordi man har papir på ett eller annet betyr ikke at man har rett i alt man snakker om. De fleste som snakker her har vel en viss egeninteresse tenker jeg, hvertfall på ett eller annet plan. Jeg vil nødig gi råd om noe som helst, folk må gjøre sine egne undersøkelser og handle ut fra det. Og vær gjerne ekstra skeptisk til "økonomieksperter" som uttaler seg i avisene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...