Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del blir det for tynt:

Quote

Ifølge finanseksperten er det viktig å forstå at de som operer med timing er profesjonelle investorer som kan se ut informasjon som er dårlig fordi de sitter og overvåker markedet hele tiden. Amatører som sparer i fond, er noe helt annet. 

Jeg vil vel tro at de ikke kan si noe stort annet. Tenk om kanskje 50 % av fondskunder hadde solgt seg helt ut, prisene ville jo rast. Og gjenværende kunder solgt i panikk det lille som hadde vært igjen av verdier. Ingen penger å forvalte = ingen jobb. Så de passer egentlig bare jobben sin, og det firmaet de jobber i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (3 timer siden):

Har ikke solgt noe som helst, men redusert de faste kjøpene fra 10.000 til 2.000 inntil videre. 

Setter de 8.000 på en feriesparekonto foreløpig.

Gjenopptar 10k/mnd som normalt når viruset er under kontroll og man ser enden på dette. 

Hvis målet er få best mulig avkastning på langsiktig sparing, så burde du heller øke de faste kjøpene nå. Aksjer er jo nå nesten 30% billigere enn for en måneds tid siden. Hvorfor ikke utnytte nedgangen til å kjøpe billige aksjer? :)

Faktisk så leste jeg om en matematiker som har lagde en formel på dette. Kan bare ikke huske hvor det var. Uansett så var prinsippet at når hovedindeksen har steget X% så burde man senke de faste innskuddene med Y%. Når så hovedindeksen gikk ned igjen, så burde de faste innskuddene økes.
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Nimrad said:

Jeg er overrasket over hvor sjokkert jeg blir av denne tråden. Det er visst fortsatt sånn at 5-10 års horisont bare glemmes når krisen inntreffer. Selv om ALL forskning viser at vi amatører bommer, så blir folk livredde og tror de klarer å slå markedet. De som sitter stille i båten er de som over tid gjør det godt. Punktum. Det har vært sagt før denne situasjonen oppstod og det kommer til å bli sagt neste gang dette skjer.

Jeg har fint klart å slå markedet med god margin, det var bare å selge for en måned siden. Null stress. Det kan vel ikke kalles flaks heller..."alle" kunne se dette komme.

Det er en utrolig dum måte å tenke på at man skal sitte i båten selv om den synker. I en fullstendig kollaps er det selvfølgelig bedre å selge og så kjøpe når man begynner å få en normalsituasjon igjen...

Til de som velger å miste 50% av midlene sine nå fordi de ikke tror de klarer å slå markedet så er det bare å gjøre det, men det er en veldig dum måte å tenke på. Noen ganger er det en "no brainer" å slå markedet.

image.thumb.png.69c7b5883c8e1206ce1b1dc811e0472c.png

Jeg solgte ca. på den blå pilen og hvis jeg hadde 100.000 inne har jeg 100.000 nå, mens de som ikke solgte allerede har et tap på 30%.

Det er opp til hver enkelt, men det må være lov til å si at det er en dum tankegang. Egentlig ganske absurd.

Hva er det som tyder på at vi skal opp med det første, annet enn kanskje en liten retur? Enkeltaksjer kan man nok gjøre gode kjøp på nå om man er ekspert, men indeksfond og lignende er idiotisk å sitte på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (54 minutter siden):

Jeg har fint klart å slå markedet med god margin, det var bare å selge for en måned siden. Null stress. Det kan vel ikke kalles flaks heller..."alle" kunne se dette komme.

Det er en utrolig dum måte å tenke på at man skal sitte i båten selv om den synker. I en fullstendig kollaps er det selvfølgelig bedre å selge og så kjøpe når man begynner å få en normalsituasjon igjen...

Til de som velger å miste 50% av midlene sine nå fordi de ikke tror de klarer å slå markedet så er det bare å gjøre det, men det er en veldig dum måte å tenke på. Noen ganger er det en "no brainer" å slå markedet.

image.thumb.png.69c7b5883c8e1206ce1b1dc811e0472c.png

Jeg solgte ca. på den blå pilen og hvis jeg hadde 100.000 inne har jeg 100.000 nå, mens de som ikke solgte allerede har et tap på 30%.

Det er opp til hver enkelt, men det må være lov til å si at det er en dum tankegang. Egentlig ganske absurd.

Hva er det som tyder på at vi skal opp med det første, annet enn kanskje en liten retur? Enkeltaksjer kan man nok gjøre gode kjøp på nå om man er ekspert, men indeksfond og lignende er idiotisk å sitte på.

 

Usa opp 10% siden du skrev innlegget, du visste vel dette også du? Fordi du du solgte riktig en gang, betyr ikke at du kan kunsten å "time" markedet.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, magb said:

Usa opp 10% siden du skrev innlegget, du visste vel dette også du? Fordi du du solgte riktig en gang, betyr ikke at du kan kunsten å "time" markedet.

Det er enorm volatilitet nå, men det endrer ikke på det grunnleggende; verden er syk og det meste av produksjon har stoppet opp. Det som holder ting i live nå er de som trader på kort sikt og satser på redningspakker av staten. Igjen, gjør hva du vil, men når vi nye høyder innen noen uker nå så får jeg heller bare ta på meg det "tapet".

Bare det at markedet fyker opp og ned 10% fra dag til dag bør være et hint om at ting ikke er som det skal.

Lenke til kommentar
pappkake skrev (2 timer siden):

Hva er det som tyder på at vi skal opp med det første, annet enn kanskje en liten retur?

Hvem vet. Dette markedet har i hvert fall overrasket meg tidligere. Senest før dette var slutten av 2019. 

magb skrev (1 time siden):

Usa opp 10% siden du skrev innlegget, du visste vel dette også du? Fordi du du solgte riktig en gang, betyr ikke at du kan kunsten å "time" markedet.

Imponerende avslutning. Opp nesten 10 %. Men uken endte fortsatt ned rundt 9 %. 

Trenger ikke bety at vi har funnet en bunn her. 

Lenke til kommentar

Er fullt klar over det, samtidig kan det hende bunnen var i går. Det kan også hende vi skal ned 20% til, eller 40%, men det vet ingen av oss.  Vi kan tro, ditt og datt, og flere av oss vil ha rett, men det betyr ikke at samme person vil ha rett neste gang det skjer noe i markedet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, DukeRichelieu said:

Hvem vet. Dette markedet har i hvert fall overrasket meg tidligere. Senest før dette var slutten av 2019. 

Imponerende avslutning. Opp nesten 10 %. Men uken endte fortsatt ned rundt 9 %. 

Trenger ikke bety at vi har funnet en bunn her. 

Ja, men til syvende og sist er det ikke som noen tror at det er heeelt tilfeldig hvilken vei ting går...

Hvis det f.eks. er 70% sannsynlighet for at ting skal videre ned, så er det rasjonelt å selge, selv om det er 30% sjanse for at man misser en oppgang. Den sannsynligheten må man avgjøre selv, men i noen tilfeller kan man treffe bedre enn krone/mynt, f.eks. da finanskrisen sørget for kollaps. Slik markedet er nå vil jeg gjette at det er mindre enn 50% sannsynlighet for at vi kommer til å være opp fra dagens nivåer om en måned, så det er rasjonelt å selge.

Dette er bare eksempler, og jeg kan selvsagt ta feil (veldig godt mulig, har gjort det før) men det er i alle fall ikke ren bingo og gjettekonkurranse.

De som vil ta sjansen på å sitte på ned må gjerne gjøre det, for all del, men jeg vil ikke si at det er rasjonell tankegang, med mindre man tror at det er 50%+ sjanse for at markedene skal opp fremover.

Lenke til kommentar
pappkake skrev (1 time siden):

Det er enorm volatilitet nå, men det endrer ikke på det grunnleggende; verden er syk og det meste av produksjon har stoppet opp. Det som holder ting i live nå er de som trader på kort sikt og satser på redningspakker av staten. Igjen, gjør hva du vil, men når vi nye høyder innen noen uker nå så får jeg heller bare ta på meg det "tapet".

Bare det at markedet fyker opp og ned 10% fra dag til dag bør være et hint om at ting ikke er som det skal.

Stemmer at ting ikke er som det skal, og det ser vi også i kursene som er ned 30% fra toppen. Når du solgte for en måned siden visste du ikke at ting skulle bli som dette, du trodde det, og fikk rett. Det var feks ingen hamstring i norske butikker, og stenging av skoler under utbruddet av SARS eller svineinfluensa, men garantert noen som trodde Norge skulle bli hardt rammet da også.

Selger man aksjer hver gang noe ser skummelt ut for markedet, vil man mest sannsynlig tape penger på det. Handelskrig, krig med Iran, oljekrise, brexit osv er eksempler på dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, magb said:

Stemmer at ting ikke er som det skal, og det ser vi også i kursene som er ned 30% fra toppen. Når du solgte for en måned siden visste du ikke at ting skulle bli som dette, du trodde det, og fikk rett. Det var feks ingen hamstring i norske butikker, og stenging av skoler under utbruddet av SARS eller svineinfluensa, men garantert noen som trodde Norge skulle bli hardt rammet da også.

Selger man aksjer hver gang noe ser skummelt ut for markedet, vil man mest sannsynlig tape penger på det. Handelskrig, krig med Iran, oljekrise, brexit osv er eksempler på dette.

Jeg kan selvfølgelig ikke si at jeg visste det, men jeg var omtrent 99% sikker på det tidspunktet. Jeg har hatt mien grunner til å tro at dette ikke kan sammenlignes med svineinfluensa eller SARS, og det tror jeg fortsatt ikke det kan...

Selvfølgelig er det en viss usikkerhet, men det handler om sannsynlighet og å prøve å finne ut hvilket scenario som er mest sannsynlig.

For øvrig trodde jeg i går at det ville bli en oppgang i USA i dag, men den ble større enn jeg trodde. Jeg tror neste uke vil ende i rødt i USA, så får vi se... jeg er en amatør, men jeg ser også at situasjonen er ille i USA (og jeg tror den er verre enn folk flest er klar over).

Tiden vil vise :) 

Poenget er egentlig ikke om jeg har rett eller galt i mine amatørgjetninger, men hva som er rasjonelt og ikke... jeg husker mange insisterte på å sitte på fra toppen og ned under finanskrisen, og det er jo ikke særlig lurt. Det er vanskelig å finne bunnen nøyaktig, men det er ikke vanskelig å gjøre det bedre enn å ikke gjøre noe i slike situasjoner....

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (24 minutter siden):

Selger man aksjer hver gang noe ser skummelt ut for markedet, vil man mest sannsynlig tape penger på det. Handelskrig, krig med Iran, oljekrise, brexit osv er eksempler på dette.

Men det som skjer nå er ikke "hver gang det skjer noe skummelt"

https://www.dinside.no/okonomi/venter-resesjon-hva-betyr-det/72239905

At man har solgt seg ut i disse dager handler ikke om at man mener å mestre kunsten om å time markedet.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (10 minutter siden):

Men det som skjer nå er ikke "hver gang det skjer noe skummelt"

https://www.dinside.no/okonomi/venter-resesjon-hva-betyr-det/72239905

At man har solgt seg ut i disse dager handler ikke om at man mener å mestre kunsten om å time markedet.

Hvis man har solgt seg ut den siste uken er jeg ening, men hvis man solgte alt for 4 uker siden på ath, så kan situasjonen sammenlines med andre tidligere "skumle" situasjoner.

Lenke til kommentar
magb skrev (Akkurat nå):

Hvis man har solgt seg ut den siste uken er jeg ening, men hvis man solgte alt for 4 uker siden på ath, så kan situasjonen sammenlines med andre tidligere "skumle" situasjoner.

Da får vi være enige om å være uenige. Selv hørte jeg på prat som ditt - og andre lignende - og utsatte salget noen dager. Jeg solgte for ca 3 uker siden.

Lenke til kommentar

Jeg har også fulgt med hele tiden, og gjort diverse "grep" med porteføljen, noen gode, andre mindre gode. (solgt noe fond for 2 uker siden, og gikk litt inn i Equinor i januar før hele nedturen startet, funket greit frem til Opec møtet feilet.)

Jeg gikk inn i denne tråden og siterte ett innlegg med følgende påstand: " Jeg har fint klart å slå markedet med god margin, det var bare å selge for en måned siden. Null stress. Det kan vel ikke kalles flaks heller..."alle" kunne se dette komme "

Og er det noe jeg har lært de siste fire ukene, er det hvor stress og vanskelig det faktisk har vært. Vanskelig å se hvor utbredt viruset skulle bli utenfor Kina, og vanskelig å se hvordan markedet reagerte på det hele. Lett å si i etterkant at "alle kunne se dette komme"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
magb skrev (9 minutter siden):

Jeg gikk inn i denne tråden og siterte ett innlegg med følgende påstand: " Jeg har fint klart å slå markedet med god margin, det var bare å selge for en måned siden. Null stress. Det kan vel ikke kalles flaks heller..."alle" kunne se dette komme "

 

Problemet er at han har litt rett. Men han burde jo holde kjeft ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men man kan være litt forhåndsklok og. Spesielt nå fremover så er det veldig mye usikre momenter som:

  • Handelskrig, USA - Kina
  • Valg i USA, om Trump må gå av
  • Corona viruset drar ut i tid
  • Kanskje krig i Syria, Russland mot Tyrkia
  • Kanskje krig mellom USA og Iran
  • Spenninger og kanskje krig med Nord Korea
  • Oljekrigen drar ut i tid
  • Gassledningen fra Russland til EU og enda flere sanksjoner
  • Hard brexit
  • Ny flyktningskrise i Europa
  • Pill råtne lån i Kina, spesielt i shadow banking
  • Gjeldsdrukning etter corona viruset

Som det meste vil påvirke negativt. Samtidig kan man gjøre noen kupp og, for børsene ser ut til å reagere svært sterkt på små og gode nyheter for tiden.

Hold hodet kaldt, og ikke ta for store sjanser. Tror det er mange som brenner seg på greed og fomo for tiden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...