Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Det er mykje snakk om at du statistisk sett vil tape på å selge og kjøpe, men eit anna poeng er tida og den mentale kapasiteten som blir brukt. Dersom planen er å kjøpe inn igjen når det er gått ned så vil du sjølvsagt finne det riktige tidspunktet, eventuelt tidspunktene, men då må du vite kva som skjer, lese finansnyheiter, coronanyheiter, generelt følgje med på det som rører seg. 

At ein i desse tider kan unngå eit tap er sikkert, men det er samtidig ei investering i tid og fokus. Når du er utanfor, altså har pengane på konto, så vil du ikkje bomme og må aktivt følgje med. Når pengane står i aksjar så går det som det går uansett og etter nokre år er du kanskje tilbake der du var i januar 2020.

Det er òg ein del psykologiske element som andre har snakka om mtp. dead cat bounce, at du kjøper på feil tidspunkt, vil selje etter at du har kjøpt osv. Det kan vere tyngande for enkelte. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bo1e skrev (54 minutter siden):

Hvis man kjøper på et lavere nivå enn man solgte, så er det alltid et bra tidspunkt i en eller annen grad.

Jepp, og difor er eg ikkje så bekymra for feil timing. Så lenge utgangspunktet var å bli sitjande så er alt under salgskurs betre enn eg hadde.

Eit bilete som viser kor fort S&P 500 har gått ned samanlikna med tidlegare krakk:

9irqb3fap4n41.png

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 timer siden):

Hvis man kjøper på et lavere nivå enn man solgte, så er det alltid et bra tidspunkt i en eller annen grad.

Dersom du f.eks har verdier for 100 000 i fond og tar ut disse pengen nå, så kan du kjøpe tilbake mange flere fondsandeler senere når kursen på hver fondsandel er mye mindre og således tjene mye på dette. Ingen tidligere krakk har nådd bunnen på noen få uker etter starten på fallet, så det er derfor overveiende sannsynlig at nedgangen vil fortsette en god stund ennå.

Lenke til kommentar
8 hours ago, magb said:

Var en stund siden jeg hadde sett på tallene, ser jeg bommet litt på dollar generelt ja...

Hvorfor har det seg slik at kronen svekker seg generelt når det er uro i markedet? Hørt snakk om liten valuta osv, men burde ikke Norge vært en av de sikrere valutaene pga oljefondet osv?

Norge har hatt griseflaks gjennom siste finanskrise så vi har ikke følt på smerte på lenge. Halve befolkningen er allerede på nav når vi summerer opp alderspensjon, sykepenger, dagpenger, uføre, sosialhjelp og foreldrepenger. Så har vi alle studentene som studerer svada fordi det er gratis, derfor vi har høyeste gjennomsnittalder på studenter i verden. Hovedtyngden av økonomien er skitten og forurensende olje som verden gradvis venner seg og som nå selges for en slikk av ingenting. Resten av økonomien er ubehandlet råvarer som fisk og metaller. Arbeidskraften er dyr og ikke konkurransedyktig. Politikerne flørter med sosialisme og å stenge ned den mest produktive næringen, olje. Nå har antall arbeidsledige mer enn doblet seg :

 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-17/norway-s-128-unemployment-jump-shows-devastating-power-of-virus

Og du spør hvorfor utlendinger ikke vil ha NOK? NOK er NOK.

Jeg får ikke solgt mine NOK raskt NOK!

Men seriøst dette ser ikke bra ut for utlendinger. Hvorfor ta risiko i dette som er avhengig av utlandet for ALT. Da tenker jeg på at vi er avhengig av NATO for forsvar. Avhengig av hele verden for å selge det vi har for vi så liten at innenlands etterspørsel etter fisk og olje er veldig liten. Ja opp til nå til og med avhengig av å importere arbeidskraft fordi så mange naver. Maten vi spiser, lekene til barna, bilene vi kjører osv osv det lages ikke i Norge.

Så hvis du spør meg, ikke betal for valutasikring, ikke invester i oslo børs og ikke spar i Kroner!!

Det har de profesjonelle skjønt for lenge, hvorfor tror du kronen svekker deg sånn, hvorfor tror du det er så trangt ut døren fra denne bananrepublikken?

 

 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Zeph said:

Heilt riktig, og me har allereie sett fleire hopp opp igjen ila. ein dag. 

Det er nok like mange moglege scenario som meiningar for tida. Nokre spår finanskrise, andre spår redusert vekst, men ikkje noko vedvarande større krise. Beste indikasjon er nok framleis coronaviruset. Det kan fort bli ein optimisme og større sprang opp igjen når det avatar. 

Dei som tippa riktig vil sjølvsagt poengtere det når det heile er over, men det er framleis tipping. Nokre meir kvalifisert enn andre, men sjølv dei beste økonomane har ikkje fasiten. 

Helt enig. Men bare så det er sagt: jeg synes det er artig å følge med på diskusjonen om dette. Mener ikke at det ikke skal være lov å diskutere dette.

Og jeg synes at "dette går til helvete"-siden har mange gode argumenter. Én ting er frykten og volitaliteten (stava jeg det rett?), en annen ting er de reelle økonomiske konsekvensene vi ser, med nedstengninger, permitteringer, osv. Og gjeldsbobla. Og at mange land og sentralbanker har svært lite krutt å møte krisa med. Eller at land og samfunn er i ferd med å stenges enda mer ned. Det ser unektelig mørkt ut. 

Jeg bare er litt skeptisk til at disse diskusjonene skal styre investeringer. 

Edit: dog noen unntak. Råda feks (irriterende nok) en kompis til å ta ut alle penga sine bare to dager etter at nedturen starta. Dette fordi han hadde tenkt til å bruke dem til egenkapital i sommer. Jeg sa at "det er skyer på himmelen, det kan hende det skal videre opp, det kan hende det skal ned. Ta ut pengene for å være på den sikre sida. Du har ikke råd til å gamble med egenkapital". Folk som snart skal gå av med pensjon, burde også gjøre lignende vurderinger. Ellers så står jeg på mitt. Dog 250 000 kr blankere ? 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (12 timer siden):

Dersom du f.eks har verdier for 100 000 i fond og tar ut disse pengen nå, så kan du kjøpe tilbake mange flere fondsandeler senere når kursen på hver fondsandel er mye mindre og således tjene mye på dette. Ingen tidligere krakk har nådd bunnen på noen få uker etter starten på fallet, så det er derfor overveiende sannsynlig at nedgangen vil fortsette en god stund ennå.

Nå er jeg så langt ifra ekspert som det er mulig å komme innen finans, men tenker litt når man sammenlikner slike ting til eldre krakk og fall tar man ikke i betraktning at vi nå lever i en høyteknologisk verden hvor informasjon spres fortere enn før. 

Siden folk bruker internett og leser nyheter som kommer omtrent på sekundet og informasjon er tilgjengelig hele tiden verden over er det naturlig at kræsjet kommer fortere. Før brukte man kanskje litt mer tid å reagere på samt litt mer tid før panikken har slått fult inn i markedet.

Så, det "kan" jo hende panikken nærmer seg et bunnpunkt og de som ikke har solgt ut nå bare gir faen og sitter i båten litt som meg. Jeg  vurderte å selge meg ut tidligere og angrer selvsagt på det, men av erfaring fra krypto så hver gang jeg selger ut under fall stiger det etterpå. Så hvis noen ønsker å tjene lette penger er det bare å kjøpe seg inn rett før jeg skulle selge :p 

Neida, men er jo en liten tanke. Verden er ganske anderledes idag kontra 80 tallet og også 2000 tallet.

Lenke til kommentar
discostu skrev (1 time siden):

Nå er jeg så langt ifra ekspert som det er mulig å komme innen finans, men tenker litt når man sammenlikner slike ting til eldre krakk og fall tar man ikke i betraktning at vi nå lever i en høyteknologisk verden hvor informasjon spres fortere enn før. 

Siden folk bruker internett og leser nyheter som kommer omtrent på sekundet og informasjon er tilgjengelig hele tiden verden over er det naturlig at kræsjet kommer fortere. Før brukte man kanskje litt mer tid å reagere på samt litt mer tid før panikken har slått fult inn i markedet.

Så, det "kan" jo hende panikken nærmer seg et bunnpunkt og de som ikke har solgt ut nå bare gir faen og sitter i båten litt som meg. Jeg  vurderte å selge meg ut tidligere og angrer selvsagt på det, men av erfaring fra krypto så hver gang jeg selger ut under fall stiger det etterpå. Så hvis noen ønsker å tjene lette penger er det bare å kjøpe seg inn rett før jeg skulle selge :p 

Neida, men er jo en liten tanke. Verden er ganske anderledes idag kontra 80 tallet og også 2000 tallet.

Enn så lenge så har børsen sunket kun pga. frykt, men hva skjer etter at en konkursbølge inntreffer og blodrøde kvartalstall kommer i løpet av dette året? Vil det ha en positiv eller negativ effekt på kursene?

Lenke til kommentar

Sitter her og lurer på hva jeg bør gjøre

Er 23år og har hatt fond i lang stund.  Bor hjemme, og tenker å spare i lang tid

Før koronaen kom hadde jeg 405k i fondet Danske Bank Horisont 50.

Nå har jeg 340k og bare 500kroner i gevinst. Nærmer seg mine egne penger, da hele gevinsten snart er spist opp

Har 40k på brukskontoen min.

Redd for at dette viruset spiser opp fondet.  skal jeg selge og la eksempel 100k bli igjenn?, selge alt? eller la være?

Virker ikke som denne nedturen skal snu med det første

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (1 time siden):

Enn så lenge så har børsen sunket kun pga. frykt, men hva skjer etter at en konkursbølge inntreffer og blodrøde kvartalstall kommer i løpet av dette året? Vil det ha en positiv eller negativ effekt på kursene?

Det er vanskelig å se for seg noe annet enn at en nedstengning av store deler av verden kommer til å få betydelige konsekvenser i tiden som kommer. Jeg, som så mange andre her også er flink å påpeke, er heller ikke noen ekspert eller noe som ligner i det hele tatt på det. Men for meg så ser situasjonen nå fullstendig katastrofal ut. Har verden noen gang opplevd noen lignende, hvis man ser bort fra krig? "Alt" stenger, folk holder seg hjemme, folk blir permittert. Ingen penger inn. "Alle" trenger krisehjelp for ikke å gå konk. Litt i det blå hvor lenge dette skal vare, men er det noe som tyder på at det skal avblåses med det første? De siste etternølerene er vel såvidt kommet i gang med nedstengningen (usa og uk blant andre). For meg ser det ut som den økonomiske krisen i dette er helt i startfasen og på vei til å eksplodere. Det aller beste hadde vært om jeg er fullstendig på bærtur og alt på magisk vis er i orden og planen for veien videre er på plass om noen uker. Krysser fingrene for det.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 minutt siden):

Det er vanskelig å se for seg noe annet enn at en nedstengning av store deler av verden kommer til å få betydelige konsekvenser i tiden som kommer. Jeg, som så mange andre her også er flink å påpeke, er på ingen måte noen ekspert eller noe som ligner i det hele tatt på det. Men for meg så ser situasjonen nå fullstendig katastrofal ut. "Alt" stenger, folk holder seg hjemme, folk blir permittert. Ingen penger inn. "Alle" trenger krisehjelp for ikke å gå konk. Litt i det blå hvor lenge dette skal vare, men er det noe som tyder på at det skal avblåses med det første? De siste etternølerene er vel såvidt kommet i gang med nedstengningen (usa og uk blant andre). For meg ser det ut som den økonomiske krisen i dette er helt i startfasen og på vei til å eksplodere. Det aller beste hadde vært om jeg er fullstendig på bærtur og alt på magisk vis er i orden og planen for veien videre er på plass om noen uker. Krysser fingrene for det.

Her til lands får bedriftene litt hjelp av oljefondet, men resten av verden har ikke noe slikt fond og konkursbølgen der med påfølgende kursnedgang på deres børser vil nok helt sikkert innfluere på børsen vår også, så det ser ikke akkurat lyst ut..

Lenke til kommentar

Frykten er for det meste "brukt opp", så de aller største fallene vil være kortere og lengre imellom. Jeg vil tippe den går litt opp de neste dagen før vi igjen ser nedover. For nå kommer trolig resesjonen med den mer rolige mer langvarige nedgangen avhengig av hvor hardt USA blir truffet av corona og tiltak mot det (jeg kan vedde mye på at det blir hardt)

Lenke til kommentar

Nedstenging av det meste er nok det som står for tur. Både i USA og andre land. Permitteringer, oppsigelser, konkurser. Rapportane frå Q1 og ikkje minst guiding for neste blir nok avgjerande når det kjem i april. Kan gå i bølgedalar, men med trend nedover, så spørs det kva tal som dukkar opp. Før den tid kan sjølvsagt konkursar og anna føre til raude tal. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...