Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Zamiazm said:

Hvorfor går prisene opp igjen i dag? er det noe spesielt som skjedde idag?

Det gikk opp fordi Trump har lekket ut at han vil midlertidig innføre 0% i innteksskatt og 0% i arbeidsgiveravgift. Han har sendt mnuchin til å snakke med pelosi for å raskt komme frem til en bipartisan avtale. Tenker til meg sjøl at markedet også har gått opp fordi det falt mye i går og folk ser kjøpsmuligheter i dag. I morgen igjen vil folk se salgsmuligheter pga oppgangen i dag. Og slik går et volatilt marked. Men tendensen er jo negativ, volatiliteten er høy og usikkerheten er høy. Om alle i usa skulle få dobbel lønn og halve priser på alt de kjøper så hjelper det bare til en viss grad. Det hjelper ikke mot dødsfrykten. At hver og en av oss setter oss ned og innser at vi kan dø i år og ikke i en fjern fremtid. Det gir frykt. Ja panikk. Da kjøper en mat, husholdningsartikler og netflix abonnement.

Både vi og USA kommer nok der Italia er med tanke på å stenge ned landet. Å forby utendørs aktivitet som ikke har en god grunn. Den dagen, det er da du kjøper og du kjøper hardt for alt er på salg og mørket har aldri vært så rødt før. Vi kommer alle til å dø og livet er ikke verdt å leve da. Da kjøper du. Eller forresten, selg, sånn at jeg kan kjøpe enda billigere. Takk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zamiazm skrev (20 minutter siden):

Hvorfor går prisene opp igjen i dag? er det noe spesielt som skjedde idag?

Absolutt helt normalt uten at det trenger være noen grunn til det annet enn at folk handler. Det er media og nyhetene som alltid skal forklare prisbevegelser og sjeldent gjør det riktig. Marked korrigerer alltid mot sin dominerende retning i større eller mindre grad.

Markedet i går endte ned - 7,77 %.

I dag opp 5,41 %. 

Fortsatt kun halvveis til fredags sluttkurs.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig høg volatilitet om dagen, men trenden er framleis nedover. Det er mange som har tjent mykje desse dagane, og mange som har tapt mykje.

Eg kom over eit innlegg om timing i går. Om ikkje poenget med timing så er ein bodskap at når det er høg volatilitet så går det mest sannsynleg nedover. https://themetareview.com/when-is-the-right-time-to-invest-during-a-stock-market-crash/

Sitat

We had two questions:

  1. Is volatility and market price inversely correlated?
  2. Does the market price go up when it is a stable market?

And the answers to those two questions are ‘Yes’ and ‘Yes’. In summary, during a high volatile market, it is very likely that the market will go down. Similarly, the market price is likely to increase during a stable market. 

S&P500 er på heisatur, men trenden er nedover. 20-25% ned når det stenger i USA på fredag trur eg. Om ikkje meir dersom frykten verkeleg slår inn i USA.

SP500.thumb.jpg.27129b256dc1654dfa78136f88a6f240.jpg

USA følgjer framleis si eiga kurve for viruset og er no passert 1000 tilfelle.

Lenke til kommentar

Før man når bunnen på en dyp bølgedal som dette kan se ut til å bli ut fra mange faktorer, vil det ta 6-24 mnd. Innimellom de store langsiktige bevegelsene ser man altså dager med svingninger fra 4-7 % både opp og ned. For kortsiktig handel er jo dette et svært spennende marked der man kan tjene store summer.  Så at småaksjonærer hadde handlet for 500 mill gjennom et av meglerkontorene den dagen det gikk mye opp på OSE. Fra mitt synspunkt er dette et faresignal, jeg tror disse har stor fare for å bli med i et suckers rally. Sjansen for at noen småaksjonærer har mer rett enn hele resten av verdensmarkedet må vel kunne sies å være ganske liten. De siste 11 år er den største og mest langvarige oppgangen i moderne tidsregning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får kanskje ein liten opptur i morgon, men eg trur det blir mykje salg òg, så ein raud dag på fredag og bjørnemarked inn i helga. Så kan det skje mykje lørdag og søndag som kan gje store utslag neste veke. 

Volatiliteten er der i høgste grad, spesielt dei siste dagane. 

Mandag: -7.60%

Tirsdag: +4.94

Onsdag: -4.89%

Lenke til kommentar

Hvis jeg legger inn salg på nordnes indeks fond i morgen, hva vil egentlig sluttkursen ende opp på? Brutalt rødt fredag?

Eller bør man legge inn salgsordre allerede idag? Burde solgt for lenge siden men merker den brutale negativiteten her nå får meg til å ville gå ut.

Endret av discostu
Lenke til kommentar

Trump innfører reiseforbod for folk som kjem frå land i Schengen. 

Sitat

Etter talen kom det flere presiseringer fra Det hvite hus.

Der kommer det fram at forbudet gjelder for dem som har vært fysisk til stede i ett av de 26 landene i Schengen i 14 dager før innreise til USA.

Folk som besøkte Schengen er unntatt fra innreiseforbudet dersom de er amerikanske statsborgere. Unntaket gjelder også for dem som er gift med en amerikansk statsborger eller er foreldre til en amerikansk statsborger.

Amerikanere og deres ektefeller på reise i Schengen-land får med andre ord lov til å reise hjem fra ferie- og jobbtur.

Folk med ulike visum til USA er også unntatt fra forbudet.

Då er det vel garantert at alt havnar under 20%, så er der 30% neste. Kan bli mykje raudt før helga. Olje og Asia reagerte rett ned, og det vil vel dei andre børsane gjere òg. 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

No er du lovleg seint ute. Det kan sjølvsagt gå 20% til ned, men ingen har noko fasit. 

Legg ein inn salg i dag så får ein vel i beste fall morgondagens sluttkurs, som fort kan vere 25-30% frå toppen.

Egentlig enig, får bare smått panikk her, haha.

Nei, får vel bare bite tenna sammen og følge tidligere råd. Lang sparehorisont så glem fond en god periode :)

Lenke til kommentar

Om noko så kan ein vurdere å investere litt meir. Om indeksen er tilbake på ny ATH (all time high) om 1 år, 3 år, 5 år eller 10 år kan ingen spå. 

Det sagt så er det framleis stor uro i marknaden og kanskje ikkje tidspunktet å kaste inn større beløp. Kjøp heller litt kvar veke.

For å sjå litt meir positivt på det så kan det bli mange år med god avkastning framover når coronasituasjonen avtar og oljemarknaden stabiliserer seg. Det vil få konsekvensar for mange bedrifter og resultat i alle fall dette kvartalet, gjerne resten av året.

Edit: Ha òg i baktankane at indeksen gjekk opp 30% i 2019, så sjølv med eit fall på opp mot 30% så er ein ikkje lengre tilbake enn eitt år.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det kjem nye hendingar kvar dag no som aukar frykten i marknaden. Berre denne veka har me opplevd oljeprisfallet, utviklinga i Italia, i Norge, Spania, USA stenger grensene. Les nyheiter og debattinnlegg for to veker sidan så ser du mange kjøpsanbefalingar og idear om at dette snart er over. I dag er me 10% lengre nede og botn er ikkje til å sjå.

Då Norwegian var på 20 kroner var det hallelujastemning hos enkelte.

"Penger på gaten", "Kjøp med begge hendene", "Jeg øket boliglånet med 500k og kjøpte NAS". No er det krise i selskapet og aksjen verdt under 8 kroner.

Stadig fleire byrjar å innsjå at dette ikkje er noko ordinær korreksjon eller økonomisk drevet situasjon. Det er ein global pandemi som lammar alt den kjem over. Å handle enkeltaksjar er risikospel.

 

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (9 minutter siden):

Så virket det som du skrev at 30% stigning og 30% fall gir 0...

Difor eg skreiv "opp mot". For å ta eit eksempel så må DNB Global Indeks A gå opp 34.4% for å nå ATH dersom det først går ned 30%.

Eventuelt ned 27.7% for at 30% opp skal få det tilbake på same nivå.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Stadig fleire byrjar å innsjå at dette ikkje er noko ordinær korreksjon eller økonomisk drevet situasjon. Det er ein global pandemi som lammar alt den kjem over. Å handle enkeltaksjar er risikospel.

Ikke for å skremme noen, men jeg tror så absolutt dette har potensiale for å eskalere ytterligere. Om vi ser på førhandelen i USA er vi nå ned - 23,34 % fra toppen. I løpet av 21 handelsdager.

Jeg mistenker at ytterligere prisfall herifra kan utløse panikksalg og enkelte fond og større aktører vil kanskje lukke tapene sine og stenge ned fondene sine når tapene blir for store. Det har skjedd før.

20 % ned er et kritisk nivå som har holdt ved tidligere korreksjoner. Når vi nå handler lavere enn dette mener jeg det betyr noe. Vi trenger en svært kraftig oppsving i dag for å reversere og finne en bunn, men jeg holder ikke pusten i påvente av det. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...