Gå til innhold

Tesla Model Y kommer før tiden


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (25 minutter siden):

Lange produktsykluser med omfattende testing vil bare føre til at man taper konkurransen fremover mot de produsentene som klarer å snu seg fortere. Se bare på Musk sitt andre hovedselskap, SpaceX. Ingen utvikler raskere enn de, ikke i nærheten engang. Og nå har de mer eller mindre de-facto monopol på kommersielle oppskytninger og snart på satellittbasert internett. Sannsynligvis blir de også de første som lander mennesker igjen på månen for ikke å snakke om Mars. 

Jeg tror Nokia er et bedre eksempel. Når iPhone kom snudde Google seg rundt og tenkte nytt. Dette kastet også Samsung seg på og sammen med Apple skviset de ut Nokia. Det er spennende tider i bilbransjen for tida. Topplistene tror jeg vil se ganske annerledes ut om 10-20 år. Jeg er nervøs for blant annet Toyota som ikke ser ut til å ta inn over seg alvoret med at bransjen er i endring. De vil, i samme stil som Nokia, gjøre sin egen greie. Skal ikke gå så langt som å spå de nedenom og hjem, men det er andre jeg heller ville satt pengene mine på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Tror de har akkurat samme forventninger jeg. Men om BMW ikke klarer å levere god nok kvalitet raskt nok så dreper innovasjonen dem. BMW i3 er en forferdelig bil i mine øyne.

Ja i3 er forferdelig. Satte meg inn i en slik for noen år siden. Interiøret var jo like ille som en tesla3. Jeg forstår ikke at el biler absolutt skal ha en masse idiotiske skjermer. Ville mye heller ha kjøpt en e golf. 

Men poenget er at bilene fungerer. Det har ikke vert ramaskrik om biler som blir stående på verksted i månedsvis, skrangling og ulyder, dårlig karroseritilpassing osv. Hadde tekniologien vert brukt til å lage en bil som 3 serien hadde den nok solgt vesentlig mere.

Kanskje nye i4 retter på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke at el biler absolutt skal ha en masse idiotiske skjermer.

Jeg får flashback til regla når touchskjermer tok over mobilbransjen. Dette er kommet for å bli. Det er noen ulemper å erstatte knapper med skjerm, men fordelene er mye større. Jeg synes Tesla drar den litt langt med å fjerne førerkonsoll, men det er mye bedre enn overlass med knapper. Jeg har Leaf som ikke er verst i klassen på knapper, men selv der tar det faktisk tid før jeg vet hva alle knappene betyr. Ting jeg bruker en gang i skuddåret trenger ikke sin egen knapp.

Hva i huleste tenkte designerne her f.eks.? 1136733d1487522845-too-many-buttons-phot

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 minutter siden):

Jeg har aldri skjønt klagingen på interiøret i Model 3. Synes det er on par, hvis ikke over, alt i samme prisklasse.

 

Prøv å se inn i en rally bil om de bruker touch skjermer eller brytere. Kan ikke forstå annet enn at det er like distraherende som å trykke på et nettbrett under kjøring og at fordelen er at det er billig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Prøv å se inn i en rally bil om de bruker touch skjermer eller brytere. Kan ikke forstå annet enn at det er like distraherende som å trykke på et nettbrett under kjøring og at fordelen er at det er billig. 

Rallybiler er jo en utrolig dårlig sammenligning. Jeg kommer ikke til å gå til anskaffelse av noen kartleser med det første bare fordi det gir meg nyttig informasjon om veien videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Skulle de ikke være konkurs innen starten av 2020? Det var jo det du sa ;)

Så jeg tippet feil der. Hvor mange ganger har du tenkt å nevne det? (Når andre har tatt feil i sine spådommer her så har jeg påpekt det én gang og latt være å kjase og mase med det i det uendelige.)

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvrig ser det ut som at det å trykke på touchskjermen blir mindre og mindre nødvendig: Talestyring hos Tesla begynner å fungere selv om det meste fortsatt IKKE fungerer med min engelsk aksent (er det forøvrig bedre på norsk?), men det klassiske kritikkpunkt - åpning av handskerommet - har fungert fra starten for meg.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (14 minutter siden):

Så jeg tippet feil der. Hvor mange ganger har du tenkt å nevne det? (Når andre har tatt feil i sine spådommer her så har jeg påpekt det én gang og latt være å kjase og mase med det i det uendelige.)

Du nevnte dette x-antall ganger på tvers av en hel haug av tråder. Faktumet at du faktisk var kjepphøy i disse påstanden gjør at du faktisk fortjener litt tyn for at du tok så feil som du kunne ta. Videre så legger jeg merke til at du fortsetter med div spådommer på vegne av Tesla, og selvom du aldri får/har hatt rett i noen av de. Jeg ønsker en mer seriøs diskusjon fra deg. That is all

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første, det du siterte meg på var en korrekt opplysning om at omsetningsveksten var 2% og satte det i perspektiv(VW). Side du siterte meg, kan du utbrodere litt om hva som var galt med det?

"2% omsetningsvekst fra 2018 til 2019. Med denne enorme veksten vil de være like store som VW i det neste århundre.

(Tesla er per dags dato større enn VW i børsverdi)."

bshagen skrev (37 minutter siden):

Du nevnte dette x-antall ganger på tvers av en hel haug av tråder

Nei, det gjorde jeg ikke. Du stilte et spørsmål om NÅR jeg tippet de gikk konk og jeg kom med et gjett.

bshagen skrev (37 minutter siden):

 Videre så legger jeg merke til at du fortsetter med div spådommer på vegne av Tesla, og selvom du aldri får/har hatt rett i noen av de. 

Her er link til en spådom om Q2 2019-resultatene mellom meg og en annen debattant. Merk hvordan man har klart å komme videre i diskusjonen uten å være helt barnehage og gjenta i det uendelige at man selv fikk rett og en annen feil.

https://www.diskusjon.no/topic/1849024-juni-blir-en-ny-stor-leveringsmåned-for-tesla/?do=findComment&comment=25008702

Du har fremdeles sjansen til å diskutere saklig i denne tråden hvis du evner det.

 

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (21 minutter siden):

Rallybiler er jo en utrolig dårlig sammenligning. Jeg kommer ikke til å gå til anskaffelse av noen kartleser med det første bare fordi det gir meg nyttig informasjon om veien videre.

De fleste moderne biler har kartleser i dag. Du kan til og med skifte dialekt på stemmen. 

Poenget var ikke kartleseren men at føreren i en slik bil ikke bør ha oppmerksomheten bort fra veien særlig lenge. Hadde touch skjerm vert en fordel hadde de garantert brukt dette i stedet for disse idiotiske bryterne.

Har forøvrig skjerm i en av bilene men denne er ikke touch og man betjener den med et hjul som man roterer og trykker på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (24 minutter siden):

Forøvrig ser det ut som at det å trykke på touchskjermen blir mindre og mindre nødvendig: Talestyring hos Tesla begynner å fungere selv om det meste fortsatt IKKE fungerer med min engelsk aksent (er det forøvrig bedre på norsk?), men det klassiske kritikkpunkt - åpning av handskerommet - har fungert fra starten for meg.

Det var imponerende! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermer er på full fart inn i fossilbiler også. Det er ikke unikt for elbiler. Det er en bølge som går gjennom hele markedet.

Alt til sitt bruk. Skjermer med og uten touch har sine fordeler og bruksområder. Dedikerte knapper og hjul har andre fordeler og bruksområder. Merk at jeg brukte ordet bølge, for dette kommer nok til å dempe seg litt etter hvert. Akkurat nå mener jeg skjermer er litt overbrukt og overhypet i biler. Om 10 år blir nok Byton M-Byte et ikon på nåtida, omtrent som Nokia 3310 er et ikon på mobiltelefoni anno 2000 og som DMC Delorian er et ikon på kule biler fra starten av 80-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

Forøvrig ser det ut som at det å trykke på touchskjermen blir mindre og mindre nødvendig: Talestyring hos Tesla begynner å fungere selv om det meste fortsatt IKKE fungerer med min engelsk aksent (er det forøvrig bedre på norsk?), men det klassiske kritikkpunkt - åpning av handskerommet - har fungert fra starten for meg.

Spørs på engelsken din antar jeg.. Min engelsk er åpenbart *ikke* Tesla-sertifisert, jeg tror bilen godtok under 5% av forsøkene mine. Da det ble mulig med norsk stemmestyring hoppet suksessraten til 2 av 3. En stund, det sank litt etter den oppdateringen som kom i romjula men det skyldes visst serverproblemer. I likhet med Apple/Siri gjør Tesla stemmetolking i skyen og da er man litt stuck om det er overskyet eller nettet er svakt. Håper dette bare er en 'opplæringsperiode' og stemmetolkningen flyttes inn i bilen når den blir bra nok.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 31.1.2020 den 23.51):

Burde ikke tesla brukt tiden til å perfeksjonere produksjon og kvalitet i stedet for å fremskynde produksjonen. Andre fabrikanter vintertestes og langtestes i flere år før produksjon starter. Burde de ikke lære litt av fortiden og konkurrenter?

Har du noen faktiske tall som viser til testforskjeller mellom tesla og X bilmerke ift tid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...