Gå til innhold

Tesla Model Y kommer før tiden


Anbefalte innlegg

59 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

ASP (gjennomsnittlig salgspris per bil) har stabilisert seg i siste halvdel av 2019. I 2018 var den betydelig høyere, ettersom Tesla leverte de dyrere utgavene av Model 3 først. Altså selv om antall leverte biler gikk fra 245.200 i 2018 til 367.500 i 2019, altså nesten 50% opp, så var omsetningen bare svakt opp.

I 2020 er ASP forventet å være noenlunde stabil. Model 3 som selges i Kina er litt billigere. Model Y er litt dyrere.

Samtidig er salget forventet å øke med nærmere 50%, akkurat som i fjor. Fabrikken i Kina er på vei opp, og produksjonen av Model Y er på vei opp. Tesla har guidet til komfortabelt over 500.000 biler solgt i 2020. Det er altså minst 36% opp. Men selger Tesla 550.000 biler i 2020, så er det altså 50% opp. Med noenlunde stabil ASP og 50% økt salg vil omsetningen øke med ca 50%.

Tviler på at salget vil øke nevneverdig. Kjem dog ann på kor mange biler tesla greier å selge i kina/asia. Noko av problemet tesla vil oppleve er at model y vil ta markedsandel fra model 3. Dvs at utan bilfabrikken i kina vil tesla oppleve stagnasjon 2020. Så kjem det ann på kor mange tesla-kunder som vil oppleve dårlig service samt mandags-biler. Det skal ikkje mange slike episoder til før markedet blir avventande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (9 timer siden):

Er helt awesome å se hva et startup selskap kan gjøre mens resten av de tradisjonelle aktørene sliter med å få produsert tilstrekkelig 1. gen elbiler. Si hva man vil om Musk og hans vesen, han og hans likesinnede er nettopp det vi trenger når industrien selv ikke er i stand til å endre seg.

De sidrompa aktørene har i år levert 4124 elbiler her til lands. Tesla? Ca 200.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Maabren said:

Tviler på at salget vil øke nevneverdig. Kjem dog ann på kor mange biler tesla greier å selge i kina/asia. Noko av problemet tesla vil oppleve er at model y vil ta markedsandel fra model 3. Dvs at utan bilfabrikken i kina vil tesla oppleve stagnasjon 2020. Så kjem det ann på kor mange tesla-kunder som vil oppleve dårlig service samt mandags-biler. Det skal ikkje mange slike episoder til før markedet blir avventande.

Tesla solgte 112000 biler i Q4 2019. Gang det med fire så er man på 448.000 biler. Så kommer Model Y og Kina i tillegg.

Det ser ut til at Model Y trolig vil påvirke salget av Model 3 til en viss grad, men antar at Model 3 + Y til sammen vil øke i forhold til salget av Model 3 alene. Forventer ikke veldig mye mer enn ~475.000 biler utav Fremont i 2020.

Når det gjelder service så er ting betraktelig bedre enn de har vært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Tesla solgte 112000 biler i Q4 2019. Gang det med fire så er man på 448.000 biler. Så kommer Model Y og Kina i tillegg.

Det ser ut til at Model Y trolig vil påvirke salget av Model 3 til en viss grad, men antar at Model 3 + Y til sammen vil øke i forhold til salget av Model 3 alene. Forventer ikke veldig mye mer enn ~475.000 biler utav Fremont i 2020.

Dette er jo bare tull. Man kan ikke gange med fire salget av biler som står på lager. De produserte 105 000 biler i Q4 og man kan ikke legge til Model Y-produksjon fra samme fabrikken. Husk at de var nødt til å slå opp et telt på parkeringsplassen for å oppnå den kapasiteten de allerede har i dag så Fremont er å regne som sprengt. Mest sannsynlig så vil produksjonen gå ned for å kunne tilpasse produksjonslinjene til en ny modell.

Kina-fabrikken har en kapasitet på 150 000 per år, men det som ligger i planene er at de vil oppnå¨denne raten til sommeren.

Tipper de klarer litt over 450 000 og det er gitt at de finner kjøpere til disse bilene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, uname -l said:

Dette er jo bare tull. Man kan ikke gange med fire salget av biler som står på lager. De produserte 105 000 biler i Q4 og man kan ikke legge til Model Y-produksjon fra samme fabrikken. Husk at de var nødt til å slå opp et telt på parkeringsplassen for å oppnå den kapasiteten de allerede har i dag så Fremont er å regne som sprengt. Mest sannsynlig så vil produksjonen gå ned for å kunne tilpasse produksjonslinjene til en ny modell.

Kina-fabrikken har en kapasitet på 150 000 per år, men det som ligger i planene er at de vil oppnå¨denne raten til sommeren.

Tipper de klarer litt over 450 000 og det er gitt at de finner kjøpere til disse bilene.

Ok, med 120k mente jeg mer etterspørsel. Men ser man på produksjonen så er det da 440.000 ved Fremont, om de bare fortsetter produksjonen som i Q4. Men installert kapasitet ved Freemont er 400k Model 3/Y og 100k S/X. Og planen er å øke kapasiteten fra midten av året. Jeg tror Fremont klarer nærmere ~475k i 2020. Og så kommer Kina i tillegg med 50-100k.

Lenke til kommentar

"I tillegg varsler Tesla at de øker rekkevidden på «Long Range»-modellen med firehjultrekk, fra 450 til 507 kilometer etter den amerikanske EPA-standarden."

WLTP rekkevidde, ikke EPA.

 

Hadde vært greit om dere kunne oppgitt kilden deres, men bildet dere har i artikkelen sier jo både 505km (ikke 507km) og WLTP (ikke EPA).

 

Ellers lander den vel ca der vi hadde fortventet/blitt fortalt, omtrent 10% kortere rekkevidde enn Tesla Model 3. 

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
uname -l skrev (6 timer siden):

De sidrompa aktørene har i år levert 4124 elbiler her til lands. Tesla? Ca 200.

Tesla leverer da alltid lite biler i kvartalets første måned. Det gir derfor null mening å se på tallene for januar isolert, man må vente på Q1 tallene. De fleste som venter på Model 3 nå har fått leveringsdato i februar eller mars. Det gjelder ganske mange, da mange fikk utsatt leveranse fra desember pga. at Tesla sendte alt de produserte til Nederland. 12.000 biler leverte de der i desember. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (9 timer siden):

Hadde vært greit om dere kunne oppgitt kilden deres, men bildet dere har i artikkelen sier jo både 505km (ikke 507km) og WLTP (ikke EPA).

Kilden på hele greia er vel Q4-presentasjonen.

Bildet er fra den norske siden, som ikke har oppdatert rekkeviddetallene(mulig de ikke har tatt ny WLTP-test enda?). De nye EPA-tallene økte fra 280 til 315 miles, og sistnevnte finner du lett på tesla.com sin amerikanske side.,

  

keramikklampe skrev (9 timer siden):

Ellers lander den vel ca der vi hadde fortventet/blitt fortalt, omtrent 10% kortere rekkevidde enn Tesla Model 3. 

Nei, de oppdaterte tallene på Model Y er 315 miles på LR AWD. Model 3 ligger på 322 på LR AWD.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Vet ikke om det er nevnt, men jeg hører at hovedforskjellen som muliggjør så god rekkevidde er varmepumpe.

For Model S/X kan man si at de ikke trenger varmepumpe da det er nok overskuddsvarme fra motorene til å varme kupeen men allerede TM3 har 'for lite' overskuddsvarme for å varme kupeen. Når du ser på NAF sin helt ferske vinter-rekkeviddetest hvor Hyundai Kona gikk like langt som TM3 så virker det åpenbart at TM3 kunne hatt nytte av varmepumpe. Om TMY nå får det er det bra.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

For Model S/X kan man si at de ikke trenger varmepumpe da det er nok overskuddsvarme fra motorene til å varme kupeen men allerede TM3 har 'for lite' overskuddsvarme for å varme kupeen. Når du ser på NAF sin helt ferske vinter-rekkeviddetest hvor Hyundai Kona gikk like langt som TM3 så virker det åpenbart at TM3 kunne hatt nytte av varmepumpe. Om TMY nå får det er det bra.

Noe av poenget er vel også at ekstra vekt/kostnad/plass er så liten når de uansett har AC i bilen. Hvorfor ikke bare ha en varmepumpe som gjør begge deler? En ting er overskuddsvarme fra motor, men har ikke hvertfall S/X varmekolbe i tillegg?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Noe av poenget er vel også at ekstra vekt/kostnad/plass er så liten når de uansett har AC i bilen. Hvorfor ikke bare ha en varmepumpe som gjør begge deler? En ting er overskuddsvarme fra motor, men har ikke hvertfall S/X varmekolbe i tillegg?

S/X har så vidt jeg vet varmeelement i batteripakka mens TM3 lager varme i motorviklingene ved å lage ineffektive bølgeformer med vekselretterne.

I prinsippet er bilens AC og varmepumpe det samme ja men det er åpenbart noen praktiske forskjeller siden noen biler har varmepumpe+AC. 

Når jeg tenker meg om så tror jeg i det minste Renault Zoe har kombinert AC+varmepumpe siden noen modeller ikke kan varme kupeen samtidig som batteriet kjøles under hurtiglading.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Når jeg tenker meg om så tror jeg i det minste Renault Zoe har kombinert AC+varmepumpe siden noen modeller ikke kan varme kupeen samtidig som batteriet kjøles under hurtiglading.

Er ikke AC en dårlig måte å kjøle batteri på? Tesla bruker vel uansett en form for væskekjøling av batteripakkene, så det burde vel ikke være noe stress

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (18 minutter siden):

Ja, og gudene vet hvorfor. Så man kan få lade ved hele 50kW? ?

 

Vi har ikke ofte bruk for det her i nord men nettopp mangelen på aktiv kjøling har skadet mange batterier på Leafer som har gått i varmere klima. Dessuten gjør mangelen på aktiv kjøling at siste generasjon Leaf ikke kan hurtiglade flere ganger på rappen. Selv om siste generasjon Zoe bare hurtiglader med beskjedne 50kW mistenker jeg at også den ville fått senket ladeeffekt om ikke den hadde aktiv kjøling.

God temperaturkontroll er viktig for at TM3 (og snart TMY) kan lade med en toppeffekt på 250kW. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...