Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (14 minutter siden):

Kan det være dårlig vær som har ført til økningen i Trondheim tro? Frå for Guds skyld håpe at vi får en tropesommer av de sjeldne.

Edit: neppe. Eller ikke i det hele tatt. For som nevnt under tar det 10-14 dager fra smitte til innleggelse.

Se svaret mitt under du.

Fnugle skrev (4 minutter siden):

Hva mener du med effekten av morgensdagens tiltak? Barnehager åpnet jo 20.april og Trondheim var en av de første stedene i landet der det ble rapportert om smitte blant en ansatt i barnehage. 

La oss se litt på pressemeldingene til Trondheim og utviklingen av smitten der: 

Fra 10 april til 23.april har det jevnt over blitt rapportert om 0-5 nye smittetilfeller hver dag. Altså holdt seg ganske jevnt.

Så skjer det altså noe:

23.april: 8 nye tilfeller
24.april: 3 nye tilfeller
26.april: 11 nye tilfeller

27.april: 5 nye tilfeller
28 april: 11 nye tilfeller


Så hint ja: 10-14 dager fra smitte til innleggelse er veldig overførtbart til dette tilfellet her. 

Når det er sagt, er jeg enig i at å beskrive det som en økning på 200% blir feil måte å se det på når det er snakk om kun et tilfelle fra før. Det er også litt tidlig å konkludere, men når det aktuelle sykehuset får 2 nye pasienter på kort tid ca. 14 dager etter betydelig økt smitte, så er det grunn til å følge litt ekstra med.

For å se på den positive siden så er det siste uken i Trondheim rapportert litt færre tilfeller en uken før.


Det som er litt skremmende er at det er mange unge som har testet positivt. Det lover ikke særlig bra med tanke på skoleåpningen. https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/nyheter/mappe-for-korona-pressemeldinger/flere-unge-smittet-av-koronavirus/

Øvrige tall:  https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/pressemeldinger/

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Fnugle said:

Hva mener du med effekten av morgensdagens tiltak? Barnehager åpnet jo 20.april og Trondheim var en av de første stedene i landet der det ble rapportert om smitte blant en ansatt i barnehage. 
 

@Benbjo skrev «når det lettes på så mange tiltak samtidig», som jeg antok var en henvisning til endringene som ble kunngjort denne uken. En eventuell effekt av åpningen 20. april, for 21 dager siden, burde man ha sett i forrige uke.

Quote

La oss se litt på pressemeldingene til Trondheim og utviklingen av smitten der: 

Fra 10 april til 23.april har det jevnt over blitt rapportert om 0-5 nye smittetilfeller hver dag. Altså holdt seg ganske jevnt.

Så skjer det altså noe:

23.april: 8 nye tilfeller
24.april: 3 nye tilfeller
26.april: 11 nye tilfeller

27.april: 5 nye tilfeller
28 april: 11 nye tilfeller

Antall bekreftet smittet må også sees i sammenheng med at testkapasiteten er økt, og kriteriene for testing inkluderer flere nå. Så flere utenfor risikogrupper og med milde symptomer får bekreftelse, og mørketallene er mindre.

Det virker ikke veldig dramatisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Der ser vi også noe av det som er  motbydelig i hvordan nettdebatten preges. At mennesker i nettdebatten legger til "hehe" om en situasjon som faktisk er ganske tragisk og alvorlig. Agt noen heller vil vinne en diskusjon. Jeg anbefaler deg heller å prøve å ta deg av dine nærmeste fremfor å drive å komme med eplekjekke kommentarer om en soituasjon som er ganske alvorlig. Det er ingen som har ønsket dette.

Alvorlighet er vel ikke din sterkeste side, med tanke på det du har kommet med. Du latterliggjør folk som du anser som "hysteriske"

 

Lenke til kommentar
Laffe skrev (1 minutt siden):

Alvorlighet er vel ikke din sterkeste side, med tanke på det du har kommet med. Du latterliggjør folk som du anser som "hysteriske"

 

Jeg er ikke ute etter å vinne noen debatt eller komme med noen "told you so". Det er ingen røde streker og absolutte fasister under noe som helst som skjer. Jeg diskuterer av innteresse og tar til meg ny lærdom om jeg skulle vise meg å ta feil. Livet er ikke noen konlkurranse om å vinne eller tape nettdebatter. Ikke for meg ivhertfall.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke ute etter å vinne noen debatt eller komme med noen "told you so". Det er ingen røde streker og absolutte fasister under noe som helst som skjer. Jeg diskuterer av innteresse og tar til meg ny lærdom om jeg skulle vise meg å ta feil. Livet er ikke noen konlkurranse om å vinne eller tape nettdebatter. Ikke for meg ivhertfall.

Og derfor er det sundt med forskjellige meninger. Noen mener ditt, andre mener datt. Om de hysteriske menneskene du refererer til føler at dette er mer alvorlig enn hva du føler så må dem få lov til å gjøre det uten at dem skal bli angrepet av en som ikke føler det samme.

 

Også har man dem som gir fader i hele greia og tenker at du er like mye hysterisk som resten. (E.x vask av hender)

Endret av Laffe
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

4 innlegg med personfokus og svar til dette er skjult. Hold dere til tema for tråden, som er covid19. Moderering skal ikke kommenteres i tråden, men spørsmål eller kommentarer kan rettes til meg på PM, eller tas i kategorien for tilbakemelding. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Nå er det jo vitterlig forskjellige små grupper på dette bildet og hvor alle gruppene er godt innenfor social distansing. I Norge ville dette vært betraktet som en ikke-sak og et ikke-problem.

Det har vært helt andre regler i Storbritannia. Hver enkelt på bildet brøt reglene, enten om man sitter alene eller i gruppe. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Det har vært helt andre regler i Storbritannia. Hver enkelt på bildet brøt reglene, enten om man sitter alene eller i gruppe. 

Jeg vet. Ting har blitt helt ekstreme i Storbritannia og locdownregler fullstendig ekstreme som ikke en gang er nødvendige for å stanse smitte. Et par gikk en tur på en øde strekning men fikk droner fløyet over seg. Folk tyster for den minste ting og det britiske politiet som har vært kjent for sin dannelse og eksemplariske oppførsel ligner på Gestapo. Takk og lov for at vi ikke har fått det slik i Norge. Det er derfor jeg skrev at dette ville vært en ikke-sak i Norge. De på bildet oppfører seg jo slik myndighetene sier vi skal oppføre oss i Norge. Tenk det - å hygge seg med noen få venner i trygg avstand fra andre gjør at man blir hengt ut med bilde som noe som skal tilsvare krigsforbrytere. Avskyelig.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilstandane minner litt om då folk tipsa politiet om hyttefolk, og politiet brukte ressursar på å kontrollere at ikkje folk overnatta på ei hytte. Det fanst heilt sikkert betre ting dei kunne ha brukt dei knappe ressursane sine på.

Når det er sagt tykkjer eg at det ser ut som at folk er vel tett på kvarandre på biletet. Folk burde halde minst to meter avstand mellom kvarandre. Faren med å innføre unødvendig strenge tiltak som f.eks. å nekte folk å gå ut er vel at folk byrjar å gje f..., og så kjem smitten ut av kontroll. Her i Norge har ein hatt ein betre balanse. Å be folk om å halde avstand og å vaske seg ofte er meir fornuftig enn å forby folk å gå ut, og folk ser nytten av råda og følgjer dei. Dermed har vi kontroll på smitten.

Lenke til kommentar
Gjest 6c765...aec
Morromann skrev (50 minutter siden):

Jeg vet. Ting har blitt helt ekstreme i Storbritannia og locdownregler fullstendig ekstreme som ikke en gang er nødvendige for å stanse smitte. Et par gikk en tur på en øde strekning men fikk droner fløyet over seg. Folk tyster for den minste ting og det britiske politiet som har vært kjent for sin dannelse og eksemplariske oppførsel ligner på Gestapo. Takk og lov for at vi ikke har fått det slik i Norge. Det er derfor jeg skrev at dette ville vært en ikke-sak i Norge. De på bildet oppfører seg jo slik myndighetene sier vi skal oppføre oss i Norge. Tenk det - å hygge seg med noen få venner i trygg avstand fra andre gjør at man blir hengt ut med bilde som noe som skal tilsvare krigsforbrytere. Avskyelig.

Tiltakene UK har hatt var ikke unødvendige i det hele tatt. Smitten fikk etablert seg godt i perioden UK tenkte la det stå til, så det hadde ikke vært forsvarlig om de da hadde lagt seg på råd og veiledning. Det stod svært mange menneskeliv på spill. I tillegg hadde de en befolkning som gav blaffen på det tidspunktet siden det er vrient å få en ku ut av fjøsen etter at du har gitt den for. Britene må gjerne klage, men om det britiske politiet begynner å miste tålmodigheten så har mange av dem jobbet aktivt for det i lengre tid. Alle britene som har fulgt myndighetenes råd hele veien, er nok også etterhvert SUR på de som skaper seg og sørger for at alle må være lenger inne. Land som UK, Spania, Italia, Frankrike, Tyskland osv har mange mennesker å ta vare på. De har ikke det samme rommet til å prøve å please alle enhver som de nordiske landene med små befolkninger. Solberg og co har f.eks brukt ekstremt mye tid på å forhandle med tosker som bare tenker på seg selv her i landet: noe sånt ville ikke gått i mye større befolkninger. Myndighetene kan selvsagt ikke sette folkehelsen over styr, selv om folk som ikke klarer å løfte blikket fra sitt eget lille liv blir grinete om de må ofre noe som helst. 

Anonymous poster hash: 6c765...aec

Lenke til kommentar
11 hours ago, Morromann said:

Og var våre samfunn i lockdown og isolasjon fra disse sykdommene ble oppdaget til en vaksine ble oppfunnet?

Vi hadde ganske strenge karanteneregler for skip (mange gjelder enda, derfor alle cruiceskipene ble liggende med passasjerer ombord i ukesvis uten å slippe noen i land, som Diamond Princess)

det var ganske vanlig å stenge teatere og slikt 

det var «lock down» og portforbud ved større utbrudd
det var vanlig at universiteter var mer eller mindre stengt i månedsvis (Mest kjent er vel de 2 årene Newton måtte holde seg hjemme fra Cambridge under pesten i 1665)

Så, Joda vi hadde ganske strenge tiltak i lang tid «før i tida»

http://www.rfi.fr/en/europe/20200407-17th-century-florence-when-lockdown-became-the-template-to-fight-pandemics-coronavirus-covid-19-plague

edit:

og noen «gode gamle tradisjoner» og praksiser har forsvunnet helt som «ølbollen» som ble sendt rundt så alle kunne drikke av samme bolle i festlige lag. En viktig del av norsk identitet og kultur, den er helt borte og forsvant som følge av tuberkulosens herjing på slutten av 1800-tallet. 

Endret av M98kF1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (13 timer siden):

Så var det det kjedelige fakta at en virus som raskt tar livet av verten sin ikke klarer å spre seg mens et som ikke gjør det greier det.
Viruset rakk ikke å komme hit og godt var det men det blei altså gjort tiltak også her hjemme om du ikke var klar over det.
Men man trenger som du sikkert vet ikke å stenge ned et samfunn der ingen er smittet men heller ha kontroll på grensene.
Det blei laget en beredskapsplan mot ebola i 2014 som du finner her https://www.legeforeningen.no/contentassets/63cdc5efcbc143d589b2f658e7859451/nasjonal-beredskapsplan-mot-ebola.pdf

Til sammenligning, om vi hadde fått stoppet de skiglade turistene som hadde vært på vinterferie i Østerike, Sveits og Italia i vinterferien og satt de i karrantene hadde det vært omtrent det eneste tiltaket Norge hadde trengt å foreta seg istedenfor å slippe det løs i samfunnet slik det blei.

Jeg skjønner jo nå at vi egentlig er mer uenige enn uenige:)

Men det er likevel ting rundt dette som jeg rett og slett finner uvirkelig og jeg vil her innrømme en ting. Jeg er hypokonder. Og har sterke tendenser til OCD. Ja, jeg innrømmer det. Jeg skammer meg ikke over det. Men - jeg har hele livet og også innsett for meg selv at det er irrasjonelt og jeg har vært i terapi for det. Jeg har vært livredd for ting som virkelig ER dødelig - de alvorligste krefttypene, rabies(som har vært nevnt her og som er 100% dødelig i motsetning til corona), hjernehinnebetennelse, "hjernespisende amøbe"(kallenavn på en sjelden bakterie som lever i noen innsjøer og er 100% dødelig). Men nå - i løoetr av et par måneder får jeg innprentet hver eneste dag at det jeg hele livet har fått høre er irrasjonelt og sykelig, som jeg har vært i terapi mot - er NORMALT! Og det eneste riktige. Og nåde den som mener noe annet.

Altså, jeg mener at man skal ha smittevernregler, MEN - det er dette pratet om "den nye normalen" som skremmer livet av meg. For det snakkes til og med at vi skal leve i denne nye normalen(les:det nye helvete)også ETTER at befolkningen har blitt vaksinert. At selv etter vaksinering må det bli normalen at vi panisk løper 1 meter unna så fort et annet menneske nærmer seg, at venner og familie aldri kan samle seg i større selskaper hjemme hos hverandre, at det vil være sykelig hold-avstand-regler på alle offentlige steder, at man må voirustestes før man går inn i en butikk. For "nå har vi jo lært å passe oss ikke sant". Altså en verden fylt opåp med hypokonderi og sykelig helseangst hvor alle har Obsesive Compulsive Disorder. Med argumenter om "ja covid-19 er utryddet men det KAN jo dukke opp nye virus ikke sant". Altså en tankegang som jeg hele livet har fått høre er unormalt er "den nye noramalen". Av og til lurer jeg på om jeg nå befinner meg i et mareritt. At jeg våkner opp og kan fortelle andre hva slags absurd mareritt jeg har hatt og at folk flirer av det hele. "Nei gi deg nå".

Og media er med på å heie frem at dette skal bli "den nye normalen"; at det ikke er snakk om at vi skal få de livene våre som vi er glade i npår pandemien er over og selv om en vaksine kommer, alktså at hysteriske "smittevernstiltak" skal vare for alltid:

https://www.nrk.no/viten/xl/koronaviruset_-nar-kan-vi-leve-som-normalt-igjen_-1.14985638

https://www.zdnet.com/article/what-does-the-new-normal-look-like-post-covid-19-15-cxos-answer/

https://edition.cnn.com/2020/05/08/us/life-after-coronavirus-changed-laurie-garrett/index.html

https://time.com/5818134/anthony-fauci-never-shake-hands-coronavirus/

Vi husker Michael Jackson. Han holdt "sosial distanse" hele tiden, med ansiktmaske og hanske og var livredd for å komme nær folk og få bakterier og viruser over hele seg. Vel, han ble ikke gammel heller som vi vet. Hans oppførsel var irrasjonelt. Men nå heises dette frem som det nye normale. Folk er redde, det forstår jeg. Men jeg er virkelig redd folk virkelig ikke ser hvilken galskap som nå er rundt oss. Hva vi faktisk bevtiner. Folk i Norge har alltid vært flinkt til å vaske seg. Det ble ikke oppfunnet 12.mars 2020, men som kjent skal det lite til for å skrive om historie og endre folks bevsithet om ting.

Så jeg er redd. Jeg gjenkjenner panikken fordi jeg har levd i den hele livet og først nå ser jeg virkelig hvor sykelig denne angsten var. Når en hel verden går av skaftet i redsel og panikk over et virus med 0,3% dødedlighet. For ordens skyld - jeg er for "sosial distanse" så lenge det varer men ikke for alltid og at vi skal erstatte de livene vi har hatt med en "social distance"-dystopi som overgår de verste dystopiske bøker og fortelleinger som er skrevet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir slik for alltid Morromann, og jeg tror at de fleste med begrepet "den nye normalen" sikter til enten den normalen som er i ferd med å etablere seg nå før vi får vaksine, eller den som vi får på sikt med mer bevissthet rundt reising, mer bruk av digitale verktøy i jobb og undervisning, og kanskje bedre håndhygiene vil sette seg i barken for mange, i mange år. Men at vi kommer til å fortsette å være kollektivt hypokondere og paranoide for alltid tror jeg absolutt ikke.

Vi mennesker er jo naturlig sosiale dyr som hele tiden søker menneskelig kontakt både mentalt og fysisk. Det er naturlig for oss å samle oss, eller berøre, klemme og føle på. De aller fleste av oss har det behovet, og det vil alltid seire fordi det er sånn vi er. Dette endrer seg ikke. Arbeidsplassene vil fylles igjen, fotballkamper vil igjen gå for fulle tribuner og folk vil stå som sild i tønne på konserter. Avstandsreglene vil oppheves og når dette er over kan du high five alle på eldrehjemmet igjen.

At vi er relativt flinke til å vaske hendene i Norge fra før stemmer nok bra, men vi har jaggu en vei å gå. Se på blant annet denne undersøkelsen: Seks av ti menn vasker ikke henda etter dobesøk, og søker du på temaet vil du finne maaange sånne undersøkelser som viser det samme. Denne pandemien kan forbedre dette på sikt, og det er vel nesten bare positivt?

Noen vil kanskje få merke angst og tvangstanker, men jeg tror vi sakte men sikkert vil bevege oss tilbake til det vi opplevde som normalen før pandemien. Kanskje folk også i fremtiden blir flinkere til å holde seg hjemme fra jobb når man er syk.

Hvis du har OCD og er hypokonder så kan du jo prøve å se på det som en fordel nå denne tida, en slags superpower som faktisk er ganske nyttig nå og som du kan bruke til noe positivt.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

At vi er relativt flinke til å vaske hendene i Norge fra før stemmer nok bra, men vi har jaggu en vei å gå. Se på blant annet denne undersøkelsen: Seks av ti menn vasker ikke henda etter dobesøk, og søker du på temaet vil du finne maaange sånne undersøkelser som viser det samme. Denne pandemien kan forbedre dette på sikt, og det er vel nesten bare positivt?

62% er mye mer enn jeg hadde trodd. Jeg trodde det var en skitten ukultur i "lavere" sosiale lag og gjalt bare noen få prosent, akkurat som det å ikke bruke sikkerhetsbelte i bil eller røyke rullings innendørs/i bil. Jeg håper virkelig at corona vil gjøre det mer sosialt uakseptabelt å sluntre unna håndvask etter dobesøk og at folk skjerper seg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

62% er mye mer enn jeg hadde trodd. Jeg trodde det var en skitten ukultur i "lavere" sosiale lag og gjalt bare noen få prosent, akkurat som det å ikke bruke sikkerhetsbelte i bil eller røyke rullings innendørs/i bil. Jeg håper virkelig at corona vil gjøre det mer sosialt uakseptabelt å sluntre unna håndvask etter dobesøk og at folk skjerper seg.

Skremt over at der så høye tall ja - og ikke fordi jeg tror man får corona av det for det gjør man ikke. Håper likevel at det kun er snakk om etter nummer 1 og ikke etter nummer 2:sick:. At folk virkelig gjør nummer 2 for så å ta noen i hendene og spise av folks potetgullskål eller slik *gross*. Men jeg vet ikke om en coronapanikk hjelper for det. For man for som kjent ikke corona fra sin egen urin og bæsj. Om vi hadde hatt et massivt ecoli-utbrudd kanskje. Og så er det jo kverulanter som snakker om hvor "rent" urin er og "visste du ikke at de gamle romerne pusset tennene med sin egen urin" og den standarden der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...