Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dersom Norge deles inn i soner ala Danmark, da lurer jeg på hvordan de kommer til å håndheve det? Vi har neppe nok politipatruljer til å overvåke alle fylkes-/kommuneoverganger. Samt buss, togstasjoner og lokalflyplasser samtidig sånn utenom. Skal de utstedes særlige reisepass for de som har strengt nødvendige reiser, eller skal det baseres på skjitprat fra reisende som bedyrer nødvendigheten av sin reise når de møter på kontroller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (7 minutter siden):

Dersom Norge deles inn i soner ala Danmark, da lurer jeg på hvordan de kommer til å håndheve det? Vi har neppe nok politipatruljer til å overvåke alle fylkes-/kommuneoverganger. Samt buss, togstasjoner og lokalflyplasser samtidig sånn utenom. Skal de utstedes særlige reisepass for de som har strengt nødvendige reiser, eller skal det baseres på skjitprat fra reisende som bedyrer nødvendigheten av sin reise når de møter på kontroller?

Er det ikke bare tiltakssoner basert på sonens smittesituasjon? Ikke besøksforbud til annen sone? Slik at de som drar til en sone med annet smitte- og tiltaksnivå må rette seg etter bestemmelsene hvor de drar.
Ser for meg at ved høyeste smittenivå (it's gone amok, heeelp!) kan de evt. stenge ned slike soner, og da med bevegelseskontroll.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Fra VG.no:

 

Millioner går rundt med dette viruset som og her får en mann 30.000 kr i bot for å gå en tur i matbutikken, noe som er hans rett som et fritt menneske. Politikerne har gått av skaftet og strekker seg langt utenfor deres begrensede makt.

Dette har overhode ingenting for seg og vil i det store og hele væree totalt betydningsløst, utenom for den som må betale en slik uberettiget bot.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (52 minutter siden):

Om han hadde vært dement hadde han selvfølgelig ikke blitt tildelt bot, men satt i tvangskarantene hvor han ble overvåket.

Det siste var ment mer generelt om hva som kan være årsaken til at folk som har Covid-19 drar på butikken. Min mor har en veninne som er dement og som burde vært på institusjon. Ingen kan stoppe henne fra å dra i butikken, bortsett fra sykdommen i seg selv. Eldre blir jo ofte hardt rammet.

Jeg er nysgjerrig på det med tvangskarantene. Ikke mye bruk av tvang i Norge, tror jeg.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Sound money Betydningsløst er det ikke. Det kan ha en preventiv effekt. Dessuten så var de 100 % sikre på at mannen var smittet av Covid-19. Alle de andre du nevner vet man ikke om har Covid-19, så man kan ikke sette dem i karantene. Derfor så er det viktig at folk følger rådet om å treffe minst mulig folk, og helst danne seg en nærkrets på maksimum 5 personer for de dette går an å funger for.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sound money skrev (7 minutter siden):

Dette har overhode ingenting for seg og vil i det store og hele væree totalt betydningsløst, utenom for den som må betale en slik uberettiget bot.


Jeg tror de aller fleste er uenige med deg, folk som har fått bekreftet at de er smittet av en smittsom og potensiell dødelig sykdom, som går i butikken på tross av det de har fått beskjed om, på tross av norsk lov, på tross av smittevernet, på tross av all fornuft, fortjener minimum et forelegg på 20-30 000.

At folk går rundt med viruset uten å vite om det, er noe helt annet, her har mannen vel vitende om at han kunne smitte andre, som kunne bli alvorlig syke eller dø, gitt faen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Sound money said:

Millioner går rundt med dette viruset som og her får en mann 30.000 kr i bot for å gå en tur i matbutikken, noe som er hans rett som et fritt menneske. Politikerne har gått av skaftet og strekker seg langt utenfor deres begrensede makt.

Dette har overhode ingenting for seg og vil i det store og hele væree totalt betydningsløst, utenom for den som må betale en slik uberettiget bot.

Ikke så betydningsløst for de som skulle bli smittet og bli alvorlig syke eller dø. 30.000 var lite 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Quote

Mening: Et forsvar for one night stands under koronaen

e11871d2-4af7-4252-868e-c4b9a4656a6c?fit

Oda Louise Østbakk er illustratør og studerer sosialt arbeid. Foto: Privat

Helseministeren uttalte seg i høst om unge mennesker og sex. Han sa at «hvis de er så forelsket at de tenker at dette er den ene jeg skal satse på gjennom hele pandemien, så er det helt greit å droppe 1-metersregelen».

Men om one nights stands var det verre: «Men hvis de har en liten tvil og tenker at jeg er bare forelsket i denne personen i kveld, og i morgen forelsker jeg meg i en annen, så bør man holde 1-metersregelen.»

Er ikke det litt lettere sagt enn gjort?

a2a7d4c5-894a-4db1-9d0b-633f82889306?fit

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/PRRdg7/et-forsvar-for-one-night-stands-under-koronaen

Endret av G
Lenke til kommentar
Sound money skrev (50 minutter siden):

Millioner går rundt med dette viruset som og her får en mann 30.000 kr i bot for å gå en tur i matbutikken, noe som er hans rett som et fritt menneske. Politikerne har gått av skaftet og strekker seg langt utenfor deres begrensede makt.

Dette har overhode ingenting for seg og vil i det store og hele væree totalt betydningsløst, utenom for den som må betale en slik uberettiget bot.

Jeg er glad det ikke er du som setter retningslinjer for smittevern i Norge. Da hadde vi vært veldig ille ute.

HAr du covid skal du være i ISOLASJON og IKKE i butikken. Punktum!

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (13 minutter siden):

30.000 var lite 

Det tiltakene går ut på, er stort sett å ødelegge økonomien til folk. 

Det er anbefalt at de som bor i samme husstand skal forsøke å holde avstand til hverandre, når den ene av de voksne er smittet. Det gjelder ikke barn. Vel, det er ikke alle som har en egen hall å flytte inn i ved behov. 

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Budeia said:

Det tiltakene går ut på, er stort sett å ødelegge økonomien til folk. 

Det er anbefalt at de som bor i samme husstand skal forsøke å holde avstand til hverandre, når den ene av de voksne er smittet. Det gjelder ikke barn. Vel, det er ikke alle som har en egen hall å flytte inn i ved behov. 

 

"Der hvor det ikke er mulig å opprettholde en tilfredstillende isolasjonsgrad i eget hjem er Kommunen pålagt å innlosjere enten resten av familien eller den smittede i annet egnet lokale, herunder hotell el."

Problem løst.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Utsatt igjen, nå til 18:30 ... tidligst !

Det foregår tydeligvis forhandlinger frem til siste sekund på bakrommet, det var altså planlagt at dette skulle komme ut på mandag, men på grunn av lekkasjer ble talen flyttet opp til i dag.

Nå skjer det.
Pressekonferanse med Boris Johnson, medisinsk rådgiver, og vitenskapelig rådgiver.

- Ny lockdown kunngjort.
Legges frem for parlamentet over helgen, og trer i kraft torsdag ved godkjenning, ifølge BJ.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

"Der hvor det ikke er mulig å opprettholde en tilfredstillende isolasjonsgrad i eget hjem er Kommunen pålagt å innlosjere enten resten av familien eller den smittede i annet egnet lokale, herunder hotell el."

Problem løst.

Og da er neste spørsmål om det faktisk blir gjort. Håper det. Ev. hvor i kommunesystemet man henvender seg.

Lenke til kommentar

Hvis man sjekker kommentarfeltene til Document og Resett, som er epsienteret for høyreekstreme netttdebattanter i Norge ser man et lite snev av den amerikanske polariseringen mht coronapandemien; selv om man selvsagt ikke skal konkludere med at ting er like polarisert og ekstremt som i USA. Men man ser et mønster: høyreekstremister i kommentarfeltene hyller Tromsø-mannen som dreit i isolasjonsreglene som en helt; dette er et plott for å gjøre Norge til diktatur, Bent Høie er en diktator; Tromsø-mannen behandles urefferdig for hva med muslimer(selvfølgelig kommer den også, obloigatorisk det).

Rart det der. Åpenbart at ytre høyre er xenofobiske og alt det der, men at de også aggresivt pusher fornektelse både av global oppvarming og covid, det er merkelig.

Kommer ikke til å linkte til kommentarfeltene. De som vil kan google seg dit.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (31 minutter siden):

Det tiltakene går ut på, er stort sett å ødelegge økonomien til folk. 

Det er anbefalt at de som bor i samme husstand skal forsøke å holde avstand til hverandre, når den ene av de voksne er smittet. Det gjelder ikke barn. Vel, det er ikke alle som har en egen hall å flytte inn i ved behov. 

 

Jeg har en løsning på det å ikke "ødelegge økonomien". Følg reglene! Ikke gå i butikken når du skal være i karantene eller isolasjon. Da slipper man å betale 30 000 i bot. Det er like frivillig som å bryte fartsgrensene eller begå ran. Man kan la være og slippe å få en slik bot.

Jeg har vært i karantene; var ikke smittet men fordi jeg potensielt kunne være det av grunner som gjorde at jeg måtte i karantene. Og jeg gikk ikke i butikken de to ukene fordi jeg har ikke noe problemer med å følge lover og regler. Jeg hater å handle uansett så det var greit for meg å ha en unnskyldning til å få andre til å gjøre det for meg;)

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitater fra Boris Johnson mens han annonserer lockdown i England:

Sitat

"Now is the time to take action because there is no alternative," the PM says.

Doctors and nurses would be "forced to choose which patients to treat... who would live and who would die," he says.

The prime minister says the overrunning of the NHS would be a "moral disaster".

"No one wants to be imposing these kind of measures anywhere."

The PM says he is under "no illusions" about how difficult it will be for businesses - he says he is "truly sorry" for that.

He is extending the furlough scheme through November, he says.

Christmas will be "perhaps very different" this year, Johnson says.

"But it's my sincere hope and belief that by taking tough action now, we can allow families across the country to be together," he adds.

https://www.bbc.com/news/live/uk-54762974

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Theo343 said:

"Der hvor det ikke er mulig å opprettholde en tilfredstillende isolasjonsgrad i eget hjem er Kommunen pålagt å innlosjere enten resten av familien eller den smittede i annet egnet lokale, herunder hotell el."

Problem løst.

Må ha ganske stort hjem for å kunne isolere seg helt. 150 kvadrat i alle fall. Spørs om ikke hotellrom fort blir fullt 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Benbjo said:

Må ha ganske stort hjem for å kunne isolere seg helt. 150 kvadrat i alle fall. Spørs om ikke hotellrom fort blir fullt 

Noen hus og hjem har hybler, kjellerleiligheter osv med fult kjøkken og bad hvor eks. deres "voksne" barn bor. I en periode kan man få til noe der. Men ja, om ikke annet kan hotell få litt boom i en ellers vanskelig tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...