Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Du har et poeng, men jeg tror ikke det er dette Høie sikter til. I går kom nyheten om at mange unge ikke vil teste seg fordi de er redde for at andre skal få vite om det hvis de tester positivt. Dette er den type skam Høie peker på med uttalelsene sine. Hvis det blir stigmatisering rundt smittede i Norge vil vi være på vei inn i et farlig spor, og det kan føre til at færre vil testes.

Med andre ord: de tenker mest på seg selv og sitt eget "rykte" og gir faen i hvilke konsekvenser det har for samfunnet og økonomien vår. Nei, du vil ikke se MEG forstå de ihjel. Sympatien min ligger hos de syke og sårbare samt helsearbeiderne våre som bokstavelig talt har vasset i dritten og kommer til å gjøre det igjen i løpet av høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (Akkurat nå):

Med andre ord: de tenker mest på seg selv og sitt eget "rykte" og gir faen i hvilke konsekvenser det har for samfunnet og økonomien vår. Nei, du vil ikke se MEG forstå de ihjel. Sympatien min ligger hos de syke og sårbare samt helsearbeiderne våre som bokstavelig talt har vasset i dritten og kommer til å gjøre det igjen i løpet av høsten.

Velkommen til verden, ungdommer og unge tenker som regel mer på seg selv, sin sosiale status i vennegjengen og miljøet og så videre. Sånn er det bare, før verden etterhvert blir større i takt med ansvar og deltagelse i samfunnet når man blir eldre.

Regjeringen kan ikke gjøre grep basert på sympati alene, målet er å få ned smitten og få folk til å teste seg når det er nødvendig. Da vil ikke en antagonistisk retorikk være hensiktsmessig, men heller å pushe narrativet om at det er kult og ansvarsfullt å teste seg for viruset. Har man et problem hjelper det ikke å kun fokusere på problemet, men å finne løsninger. Og den løsningen er ikke å skam- eller tabu-belegge det å ha blitt smittet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Velkommen til verden, ungdommer og unge tenker som regel mer på seg selv, sin sosiale status i vennegjengen og miljøet og så videre. Sånn er det bare, før verden etterhvert blir større i takt med ansvar og deltagelse i samfunnet når man blir eldre.

Regjeringen kan ikke gjøre grep basert på sympati alene, målet er å få ned smitten og få folk til å teste seg når det er nødvendig. Da vil ikke en antagonistisk retorikk være hensiktsmessig, men heller å pushe narrativet om at det er kult og ansvarsfullt å teste seg for viruset. Har man et problem hjelper det ikke å kun fokusere på problemet, men å finne løsninger. Og den løsningen er ikke å skam- eller tabu-belegge det å ha blitt smittet.

Ja, jeg vet hvor narsisistisk verden har blitt, skjønt det er ikke bare ungdommer; leser jo at det er mest middelaldrende folk som driter i karantenereglene så derfor er jeg veldig pesimistisk med tanke på julebordsesongen.

Og skam for å teste seg - eh, seriøst; JEG testet meg da jeg hadde symptomer og fryktet ikke annet enn smerten av et rør dypt oppi nesa. Jeg vet jo at jeg er uskyldig, men at jeg kan bli smittet fordi det er uansvarlige folk der ute som i motsetning til meg driter i reglene og jeg ville ikke følt skam om jeg var smittet. Hvem gjør det annet enn de som aktivt har bidratt til selv å bli smittet; for eksempel de som i strid med anbefalinger gitt for et halvt år siden møter opp på trange innendørs fester med 50 fremmede? Alle vet jo at uskyldige mennesker blir smittet; det er ingen som går rundt og hater folk ene og alene fordi de er smittet. Ingen fordømmer de som ble smittet ved et uhell, som samvittighetsfullt tester seg og som overholder isolasjonsplikten til punkt og prikke. De vi forakter er de som gir faen, de som ikke vil teste seg fordi de da må i karantene og ikke kan bli med på festen til fredagen. De har jeg full forakt og avsky for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 timer siden):

Er det noen som benekter det? Tror de fleste er enige i at å åpne opp for utenlandsreiser i sommer var en elendig avgjørelse. Nordmen skulle fått feriert i norge og burde være fornøyd med det, så kunne syden turen vente til neste år :)

He he .... fikk du ikke med deg hva sørlendinge tok i hotell betaling? De tok opp til 4000,- riksdaler for en natt per person! Det er ikke for ingenting at man skal være ekstra forsiktig med hva Monica Mæland og halleluja gjengen på sørlandet sier og gjør. Kristenfolket vil helst ha betalt her på jorden ser du. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (19 minutter siden):

 

Det er jo ikke det jeg sier. Poenget er at mange ungdommer sier det er skambelagt å være smittet, og ikke vil teste seg i frykt for at testen kan være positiv og at andre skal få vite om det. Dette fordi mange ser på det å ha blitt smittet som det samme som å ha gjort noe dumt - noe det ikke nødvendigvis er, men at det føles sånn for mange. 

Og selv om man faktisk skulle ha brutt reglene, vært på fest eller gjort noe dumt er det fortsatt like viktig å få testet seg uten å være redd for at den skal være positiv i frykt for hva andre tenker.

Lenke til kommentar

Sverige melder om 3 nye dødsfall i dag, totalt har 5 846 dødd.
Antallet smittede stiger betydelig også i dag, med 311 nye smittetilfeller, 86 505 har nå vært smittet.

Med det så stiger også Västra Götaland opp fra 20.5, nesten åpning, til nå 31.1 tilfeller per 100k, så ingen harryhandel der !

sve-smi.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

10 smittet i samme husstand i Ås.
 

Sitat

I alt 10 personer i samme husstand i Ås kommune er konstatert smittet av covid-19 i løpet av onsdag og torsdag.
...
En av personene i huset i Ås var på en religiøs samling på Stovner i Oslo lørdag 29. august. Fra samme møte har en annen person testet positivt. Det er ikke slått fast om smitten i Ås stammer derfra eller fra offentlig kommunikasjon på strekningen, sier kommuneoverlegen til Ås Avis.

https://www.dagbladet.no/nyheter/10-i-samme-hus-smittet-i-as/72836347

  • Liker 3
Lenke til kommentar

India setter nok en gang ny verdensrekord, begynner å bli en daglig hendelse dette !

Siste døgn har 96 551 blitt bekreftet smittet, totalt har nå 4 562 414 vært smittet.
Dødsfallene har dog holdt seg ganske lave, mulig på grunn av underrapportering, men rundt tusen mennesker har dødd daglig i India av viruset, totalt er det offisielle tallet på døde nå 76 271.

De fire hardest rammede landene, USA, India, Brasil og Russland står nå for 58% av alle registrerte tilfeller globalt.

Frankrike setter også ny rekord, og registrerer 9 843 nye tilfeller siste døgn, det høyeste antallet på ett døgn for Frankrike.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (49 minutter siden):

Det er jo ikke det jeg sier. Poenget er at mange ungdommer sier det er skambelagt å være smittet, og ikke vil teste seg i frykt for at testen kan være positiv og at andre skal få vite om det. Dette fordi mange ser på det å ha blitt smittet som det samme som å ha gjort noe dumt - noe det ikke nødvendigvis er, men at det føles sånn for mange. 

Og selv om man faktisk skulle ha brutt reglene, vært på fest eller gjort noe dumt er det fortsatt like viktig å få testet seg uten å være redd for at den skal være positiv i frykt for hva andre tenker.

Dette her er nevnt før i tråden. Norges fremtid må finne seg i å få pes. De er ikke unger lenger. De er voksne (i lovens forstand), og de skal vite at det følger ansvar med å bli 'stor'.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (7 minutter siden):

Hallelulja (eller allah akbar) gjengen trenger et spark i ræva!

I og med at det bor 10 i samme husstand, og at man har valgt å reise inn til Stovner i Oslo for å delta i en religiøs samling, så er det nok "Allahu Akbar".

En av moskéene ligger tross alt på Stovner (og en stor Moské rett nedenfor, teknisk på Furuset), og Muharram falt på 29. august i år, den dagen vedkommende var der, som er den første dagen i den muslimske kalenderen, som er en av de viktigste høytidsdagene i Islam.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Norges fremtid må finne seg i å få pes. De er ikke unger lenger.

Folk som bryter karantenereglene synes jeg må tåle litt pes, men ikke folk som er blitt smitta. (Så lenge det ikke var på et sånt smitteparty, da..). Vi kan jo kjefte så mye vi vil, men det viser seg altså å ha en negativ effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Folk som bryter karantenereglene synes jeg må tåle litt pes, men ikke folk som er blitt smitta. (Så lenge det ikke var på et sånt smitteparty, da..). Vi kan jo kjefte så mye vi vil, men det viser seg altså å ha en negativ effekt.

Registrerer det. Men hva ville effekten bli hvis vi lot være å 'kjefte'? Vet at dette ikke er helt enkelt, men tror vel at den naturlige reaksjonen er den som virker best. Da blir det 'pes'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (9 minutter siden):

Hallelulja (eller allah akbar) gjengen trenger et spark i ræva!

gla jeg ikke er religiøs :grin2:

forøvrig, både bibelen og koranen har omtale om pest, og fritar sine undersåtter for visse ritualer og plikter i den forbindelse, tror jeg. (?)

hvis/når de allikevel går, er det kanskje den sosiale-sammenkomsten i seg sjøl, som er trekkplasteret. Men Gud/Allah er nok ikke begeistret for slik lettsindighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg savner i stor grad når det kommer til testing er kontinuitet i det som blir sagt og det som gjøres i praksis. Om en skal følge retningslinjene fra FHI skal en teste seg om en har symptomer til luftveis infeksjon, ferdig med den saken. Men nå har flere på jobben som har fått feber, hostet og følt seg dårlig fått beskjed om å se det ann noen dager og ta hjemmekontor når de har etterspurt test, og her snakker vi personer som jobber i en bedrift med 300+ ansatte :) . Sansynligheten gitt smittespredning her i området heller nok kraftig mot at det er en forkjølelse, men likevel.   

Så det er jo vel å bra at vi nå kjører kampanjer med mindre skam for å få folk til å teste seg, men hva hjelper vel det når folk med symptomer ikke blir testet likevel?

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

Det jeg savner i storgrad når det kommer til testing er kontinuitet i det som blir sagt og det som gjøres i praksis. Om en skal følge retningslinjene fra FHI skal en teste seg om en har symptomer til luftveis infeksjon, ferdig med den saken. Men nå har flere på jobben som har fått feber, hostet og følt seg dårlig fått beskjed om å se det ann noen dager og ta hjemmekontor når de har etterspurt test, og her snakker vi personer som jobber i en bedrift med 300+ ansatte :) . Sansynligheten gitt smittespredning her i området heller nok kraftig mot at det er en forkjølelse, men likevel.   

Hvem har de fått beskjed fra? Hvis det er fra arbeidsgiver er det dårlig ledelse synes jeg, de burde da oppfordres til å følge FHIs råd. Hvis det er etter rådføring fra lege synes jeg også det virker som legen ikke tar det nok på alvor, for alle som har symptomer på luftveisinfeksjon bør teste seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...