Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, frohmage said:

Da er du nok mere tynget av situasjonen enn de fleste her iallefall. Her så jeg ingen med verken maske eller hansker når vi sto som sild i tønne på trikken i dag. Nå kan det selvfølgelig være at du bor i Nord-Italia eller Wuhan, for alt jeg veit.

:D

Obs! begynte kun nylig med dette. Hanske ble første gang nyttet i dag. Men har holdt håndhygiene noen dager forut. Så jeg er kanskje ikke blant de gale denne gangen, som tar helsemyndighetenes råd om håndhygiene på alvor?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, G said:

Han pratet nok ikke om hamstring. Tror at du misforstod ham. Jeg forstod det ikke slik ihvertfall. Men så har vi to misforstått hverandre også noen runder allerede i denne tråden.

Trodde han pratet om reaksjoner på hamstring/kjøp av antibac som hysterisk tiltak mot corona-virkninger?

Lenke til kommentar
17 hours ago, Fnix said:

Jeg er veldig spent på å se om tvungen karantene i smittevernsloven blir brukt på personer som ikke vil være i karantene, og går inn på f.eks. gamlehjem og smitter med vilje. 

Eller om det vil bli dratt gjennom en rettssak og sett på som frihetsberøvelse. Om folk blir satt i tvungen karantene uten å få påvist corona, tror jeg det vil kunne gå under frihetsberøvelse og man kan eventuelt ha en sterk sak mot staten. 

Det er jo et uhyre sterkt personvern i Norge, så skal ikke forundre meg om at det kan brukes imot staten, selv under omstendigheter hvor andres liv er i fare. Noe som er resultatene med slapp lovgivning, lave straffer, lite konsekvenser og omtrent ingen ressurser.

https://www.nrk.no/vestland/folk-bryter-korona-karantene-_-det-far-kreftsyke-rebecca-island-til-a-reagere-1.14929818

Nå er dette mer relevant enn noensinne. En løsning burde kunne være å saksøke folk som bryter karantene. Ingenting straffer folk mer enn å gå etter pengene til folk. 

Dette kommer til å bli et kjempeproblem i "tillits-norge". Som jeg har sagt tidligere: folk kommer til å dø ene og alene pga folks holdninger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Miri said:

Det gjør jeg faktisk alltid. Ligger en liten flaske Biltemas antibakteriell gel klar i midtkonsollen. Men engangshansker i butikken er nok en smule hysterisk. Det viktige er å ikke pelle seg i ansiktet før hendene er rengjort enten med såpe og vann eller antibac.

Antibac er forresten kjent for å slite på bilrattet, hvis det er i skinn, så pass på at du ikke tar på det før du er tørr.

Spiser frukt uten å vaske det til vanlig jeg, noe jeg kommer til å endre på under denne epidemien. Venter bare på å bli sjuk en dag av det vanlige uvasket frukt-oppførselen min. Jeg overhørte et ordtak som lyder: "Du skal ha i deg ei bøtte med dritt før du dauer uansett" ;)

Har nok en sånn kjipere bilmodell som har skumgummibekledd ratt tipper jeg. Selv om det er en sysøm på det, så tror jeg det er fake.

Endret av G
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Camlon said:

Ser ut til å være typisk vestlige land. 

Land i asia som Hong Kong, Kina, Singapore, Sør Korea og Taiwan har tatt det seriøst. Det kan ikke bare være på grunn av at de opplevde SARS, fordi Kanada opplevde SARS og tar fortsatt ikke covid seriøst.

Vestlige land har ikke hatt noe i nærheten av noe kritisk siden våren 1945.... dessuten er vi «best i verden». 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (9 minutter siden):

Jeg har faktisk ganske lik oppfatning som Donald for en gang skyld. Jeg tror også at 3,4 prosent er ekstremt mye høyere enn den virkelige dødsraten grunnet alle tilfellene som aldri blir oppdaget. Men dette er jo også de som kom med tallet inneforstått med, at 3,4 prosent er kun andelen som har omkommet av tilfellene som er rapportert. Det er ikke et tall som skal representere den virkelige dødsraten.

Den reelle dødsraten av rapporterte tall er nærmere 6%, altså antall døde av antall "closed cases". Vi ser at dette tallet går ned og jeg tror og at det er flere tilfeller av "closed cases" som ikke har blitt rapportert og folk har blitt frisk uten å vite at de hadde sykdommen. Sånn sett er det greit å operere med tallet av totale tilfeller da det på mange måter veier opp for disse tilfellene man ikke vet om. 3.4% er realistisk, og det tallet kan gå opp ettersom kapasiteten hos helsevesen rundt om i verden blir sprengt. SARS-CoV-2, eller kinasyken som jeg er fristen til å kalle det, er på nivå med spanskesyken. Det hjelper verken å benekte det eller ønske det bort, her må det gjøres noe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (11 minutter siden):

Er helt enig i at dødeligheten er nok skal ned. Er ikke så enig i at syke folk kan gå på jobb :)

So.. if we, you know have thousands or hundred of thousands that get better, just by.. you know just sitting around and going to work. Some of them go to work, but they get better (kontekst han snakker om milde tilfeller som aldri blir rapportert inn og som ikke er en del av statistikken som omhandler coronavirus relaterte dødsfall) 

Om uttalelsen som du refererer til er fra samtalen Snikepellik linket til så kan jeg ikke si meg enig i at han sier at syke folk KAN gå på jobb. Han sier at folk med milde tilfeller faktisk går på jobb og de blir friske igjen uten å rapportere til noen at de har vært smittet av viruset.

ed. typo

Endret av Noxhaven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Camlon said:

Nordmenn er fortsatt i fornektelse fasen.

Vi må vente til sykehusene ikke klarer å ta imot flere pasienter, først da tror jeg folk vil få panikk.

Og/eller når halvparten av legene og sykepleieren er sjuke selv og resten ikke tør gå på jobb...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Vi må vel så langt kunne si at utviklingen ikke har vært urovekkende. Egentlig er veldig få smittet, få er syke, få er døde. Selv i Kina, ut fra folketallet. Det er tiltakene som har fått ekstreme konsekvenser, ikke viruset. Haussingen i media står ikke på noe vis i forhold til det vi har erfart så langt. Sammenlign med årets influensasesong: "Hittil har drøyt 61 050 personer fått diagnosen influensa av fastlege og legevakt, mens i underkant 2300 personer har vært innlagt på sykehus med influensa." Spesielt unge har vært hardt rammet, og det har vært dødsfall i denne gruppen. Hvorfor er ikke dette slått opp med røde skrifttyper?

Et spørsmål står ubesvart: Hvorfor er voldsomme tiltak satt i verk verden over, mot noe som ikke synes å være så farlig? Er det norske myndigheter som har vurdert situasjonen riktig, eller er det noe vi ikke har blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Noxhaven said:

So.. if we, you know have thousands or hundred of thousands that get better, just by.. you know just sitting around and going to work. Some of them go to work, but they get better (kontekst han snakker om milde tilfeller som aldri blir rapportert inn og som ikke er en del av statistikken som omhandler coronavirus relaterte dødsfall) 

Om uttalelsen som du refererer til er fra samtalen Snikepellik linket til så kan jeg ikke si meg enig i at han sier at syke folk KAN gå på jobb. Han sier at folk med milde tilfeller faktisk går på jobb og de blir friske igjen uten å rapportere til noen av de har vært smittet av viruset.

Da er jeg enig i at sitatet ble tatt ut av kontekst og at det er vanskelig å ilegge han den meningen jeg gjorde. Beklager.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Budeia said:

Når jeg søker på "kan lungebetennelse føre til kols", får jeg opp mange resultater om at kols øker risikoen for lungebetennelse. 

Er det noen som kan dokumentere at dobbeltsidig lungebetennelse fører til kols, og en til et opphold på sykehjem resten av livet? ..,med mer enn hva man tror som er sykdomsbildet til en venn som er på sykehjem. 

kols kan vel fås av langvarig røyking, langvarig jobbing på fabrikker med visse typer støv, i tidligere Sovjet har de en by som heter Asbest. Hvis hver lungebetennelse førte til kols, tror jeg det ville vært mange flere kols-pasienter enn det er nå?

Selv om jeg evt. skulle tro at jeg er syk av corona, kan jeg ikke bare gå og bli testet for det. Da en må ha vært i kontakt med noen som er dokumentert smittet. Eller ha kommet hjem fra ferie i et høyrisiko- område.

Du kaller det for feil ting. Kols er noe helt annet. En snakker om arrvev, typisk lungefibrose av et eller annet slag. Tror ikke du finner friskere person på forhånd enn denne stakkars sjelen som jeg beskrev:

Ikke-røyker hele sitt liv, jogget daglig seg en tur. Hadde bare maks uflaks.

Eneste han gjorde feil var å ikke oppsøke lege tidsnok, slik at lungebetennelsen fikk ordentlig feste. Var sånn typisk, er jo bare en forkjølelses tankesett hos han dessverre!

 

Kommer en live-sending på Aftenposten hvert øyeblikk nå:

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar
Miri skrev (12 minutter siden):

Det gjør jeg faktisk alltid. Ligger en liten flaske Biltemas antibakteriell gel klar i midtkonsollen. Men engangshansker i butikken er nok en smule hysterisk. Det viktige er å ikke pelle seg i ansiktet før hendene er rengjort enten med såpe og vann eller antibac.

Antibac er forresten kjent for å slite på bilrattet, hvis det er i skinn, så pass på at du ikke tar på det før du er tørr.

Denne typer holdninger blant nordmenn er nettopp hvorfor vi vil bli hardt rammet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (3 minutter siden):

Trodde han pratet om reaksjoner på hamstring/kjøp av antibac som hysterisk tiltak mot corona-virkninger?

Jeg pratet om hvordan jeg ble mottatt av en butikkdame som så ut til å tro at jeg var hysterisk, når jeg bare spurte om de hadde noe antibac. Både hun og andre butikker i området var forøvrig tomme, flere av apotekene hadde satt opp skilt om at de var tomme.
Og der kommer altså syndige jeg inn i en butikk uten slikt skilt og hører om de har noe igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Gouldfan said:

Norge er fullt klar over situasjonen. Vi er ikke et U-land.

Alle land sliter med utstyr nå, det er utfordringen, mulig vi har kontakter nok til å klare å skaffe det meste.

Vi får se.

Det er uansett ikke Norge sin feil, akkurat som resten av verden. Norge sikret seg alt de kunne til Svineinfluensa som omtrent aldri kom.

Så ikke tro at vi ligger bakpå.

 

Norge har, eller burde vært klar over situasjonen siden januar, i alle fall. Det er om man antar at de som styrer knapt leser aviser.

Frem til slutten av februar fikk man kjøpt pff2+ og n95+ (masker) mange steder. Staten kunne kjøpt alle disse, og kjøpt alt grossister hadde. I stedet sitter vi nå i en situasjon der Høie jubler over å ha tryglet seg til et par hundre masker fra næringslivet. Det er så evneveikt at jeg knapt har ord.

Jo, jeg er helt sikker på at vi ligger bakpå, men om det er inkompetanse eller noe annet som er grunnen er jeg ikke sikker på. Slik det ser ut nå er det så utrolig dårlig håndtert at man virkelig kan lure på om det skal være mulig å være så dårlige, hvis man ikke prøver å sabotere. Jeg tror fremdeles at de bare har overvurdert seg selv og fått en slags "intern konsensus" om at dette ikke aldri vil bli noe problem, og at det bare er en mild snue, men man kan virkelig lure...

En god indikator på hva som er "korrekt" å mene i de kretsene er å se på hva "konsensus" blant leger er. Det har kanskje endret seg litt nå, forhåpentligvis, men alle norske leger jeg kjenner/kjenner til har sagt at det er myyyye mindre farlig enn influensa. Det begynner riktig nok å bli en stund siden jeg har orket å nevne temaet siden jeg bare blir provosert, men de har nok ligget på linje med FHI her.

"Miiiild sykdom, Norge har verdens beste helsevesen og vi er forberedte på alt, og i verste fall skal vi klare å behandle de få komplikasjonene denne forkjølelsen kan få... og smitte klarer vi i alle fall, i motsetning til amatørene i Kina..."

Det har sikkert begynt med at en eller annen eldre overlege har slått opp "coronavirus" i legeboken sin fra 1978 og sett at det er det som forårsaker forkjølelse, og da var fasiten satt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (6 minutter siden):

Da er jeg enig i at sitatet ble tatt ut av kontekst og at det er vanskelig å ilegge han den meningen jeg gjorde. Beklager.

Krever ryggrad å erkjenne feil, din anseelse stiger i mine øyne. Selv om det var til meg du burde beklaget.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (1 minutt siden):

«Closed Cases» vil gi misvisende tall, det går an å dø på få dager men tar en måned++ å bli frisk

% av totalt antall er og misvisende, da mange av de som nå er midt under sykdomsforløpet blir å dø. Det reelle tallet ligger nok mellom % av totalt antall og % av "closed cases". Vi har jo sett fra Kina at de tallene nærmer seg hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...