Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, det var vel et eget tiltak fra Forsvaret først som avlyste at noen i ledelseposisjoner eller hva det var fra forskjellige land skulle møtes. Men, for all del, kan hende noe info om det gikk meg hus forbi. Uansett så er dette dagsfersk hos Aftenposten..

Lenke til kommentar
  • Land
    Døde/smittede
    Dødsrate
     
  • Verden
    3346 / 98051
    3,41 %
     
  • USA
    11 / 159
    6,92 %
     
  • San Marino
    1 / 16
    6,25 %
     
  • Irak
    2 / 35
    5,71 %
     
  • Australia
    2 / 52
    3,85 %
     
  • Italia
    148 / 3858
    3,84 %
     
  • Kina
    3013 / 80410
    3,75 %
     
  • Iran
    107 / 3513
    3,05 %
     
  • Taiwan
    1 / 42
    2,38 %
     
  • Thailand
    1 / 47
    2,13 %
     
  • Frankrike
    6 / 285
    2,11 %
     
  • Hong Kong
    2 / 106
    1,89 %
     
  • Japan
    6 / 331
    1,81 %
     
  • Sveits
    1 / 93
    1,08 %
     
  • Spania
    2 / 222
    0,90 %
     
  • Storbritannia
    1 / 115
    0,87 %
     
  • Sør-Korea
    35 / 6888
    0,51 %
     
  • Tyskland
    0 / 262
    0,00 %
     
  • Singapore
    0 / 110
    0,00 %
     
  • Norge
    0 / 88
    0,00 %
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Leder Israel i vaksineutviklingen?

Quote

Israeli scientists: ‘In three weeks, we will have coronavirus vaccine’
 

A team of Israeli scientists are on the cusp of developing the first vaccine against coronavirus, according to Israel’s Minister of Science and Technology, Ofir Akunis. If all goes as planned, the vaccine could be ready within three weeks and available in 90 days.“Congratulations to MIGAL [The Galilee Research Institute] on this exciting breakthrough. I am confident that there will be further rapid progress, enabling us to provide a needed response to the grave global COVID-19 threat,” Akunis said, referring to the disease caused by the novel coronavirus.For the past four years, a team of MIGAL scientists has been developing a vaccine against infectious bronchitis virus (IBV), which causes a bronchial disease affecting poultry, and whose effectiveness has been proven in pre-clinical trials carried out at the Veterinary Institute.MIGAL is located in the Galilee.“Our basic concept was to develop the technology, and not specifically a vaccine for this kind or that kind of virus,” said Dr. Chen Katz, MIGAL’s biotechnology group leader, who explained that “the scientific framework for the vaccine is based on a new protein expression vector, which forms and secretes a chimeric soluble protein that delivers the viral antigen into mucosal tissues by self-activated endocytosis, causing the body to form antibodies against the virus.”

Read More: Jerusalem Post

https://www.cufi.org/israeli-scientists-in-three-weeks-we-will-have-coronavirus-vaccine/

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok årsaker til at Spanskesyken ikke har gjentatt seg på 100 år, som bedre isolerte hus, bedre hygiene kanskje... på den annen side kan en nok ikke garantere at den ikke kommer tilbake igjen. Har hørt at det vanlig før i tida, at folk hadde innvollsorm eller skabb, eller lus. Hadde du flere enn én av disse, var du kanskje allerede litt svekket overfor en skummel influensa. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (47 minutter siden):

Det er en ubetydelig symbolsk egenandel en får dekket etter en går over rundt 3000 nok året.

 

Gouldfan skrev (45 minutter siden):

Vi har noe som heter frikort. Maksbeløp i året i Norge er nok samme som Virus-test i USA på en middelmådig helseforsikring gjetter jeg..

Beregninger viser at 3,1 millioner nordmenn var under frikortgrensen i 2016. Selv betalte jeg 300 kroner for en blodprøve for tre-fire år siden. Mange synes faktisk det er så mye at de vegrer seg mot å gå til legen. Hvis USA hadde hatt vår ordning, er jeg sikker på at venstresiden hadde hylt og skreket over hvor "usolidarisk" og kapitalistisk den er.

Lenke til kommentar
Miri skrev (8 minutter siden):

 

Beregninger viser at 3,1 millioner nordmenn var under frikortgrensen i 2016. Selv betalte jeg 300 kroner for en blodprøve for tre-fire år siden. Mange synes faktisk det er så mye at de vegrer seg mot å gå til legen. Hvis USA hadde hatt vår ordning, er jeg sikker på at venstresiden hadde hylt og skreket over hvor "usolidarisk" og kapitalistisk den er.

Virus test i Norge tror jeg koster minimalt. Bare q tips og venting 2 dager.

 

I USA koster det nok over 1000kr for en test, jeg tror det faktisk koster mer selv med forsikring.

Lenke til kommentar
1 hour ago, lintho2 said:

Når antall syke per dag går NED i Kina, med en milliard(!) mennesker, så tror jeg dere alle kan ta det veldig rolig.

Nå hadde det vært fint om vi fikk til dette i Norge med litt sånn moderate tiltak. Litt sånn, stenge teatre, kinoer og diskotek/nattklubber, fjerne bomringen (bedre at folk sitter i kø og hoster alene i bilen sin enn på trikken), nettundervisning på VGS, oppfordre/pålegge hjemmekontor, tørke alle rekkverk og dørhåndtak med sprit hele tiden. Ja ting som koster «ingenting» men som virker.

Nå er vi i ferd med å miste den muligheten, da er det Wuhan-style nedstengning av hele landet eller shit-show som i Iran vi får....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Virus test i Norge tror jeg koster minimalt. Bare q tips og venting 2 dager.

 

I USA koster det nok over 1000kr for en test, jeg tror det faktisk koster mer selv med forsikring.

I USA må du betale alle utgifter med karantene selv. Sykepenger eksisterer ikke, ei heller oppsigelsevern. Du får regningen og kan miste jobben hvis du ikke er en vel ansett ansatt (det rimet ser jeg ?).

Lenke til kommentar
the 3 X skrev (49 minutter siden):
  • Land
    Døde/smittede
    Dødsrate
     
  • Verden
    3346 / 98051
    3,41 %
     
  • USA
    11 / 159
    6,92 %
     
  • San Marino
    1 / 16
    6,25 %
     
  • Irak
    2 / 35
    5,71 %
     
  • Australia
    2 / 52
    3,85 %
     
  • Italia
    148 / 3858
    3,84 %
     
  • Kina
    3013 / 80410
    3,75 %
     
  • Iran
    107 / 3513
    3,05 %
     
  • Taiwan
    1 / 42
    2,38 %
     
  • Thailand
    1 / 47
    2,13 %
     
  • Frankrike
    6 / 285
    2,11 %
     
  • Hong Kong
    2 / 106
    1,89 %
     
  • Japan
    6 / 331
    1,81 %
     
  • Sveits
    1 / 93
    1,08 %
     
  • Spania
    2 / 222
    0,90 %
     
  • Storbritannia
    1 / 115
    0,87 %
     
  • Sør-Korea
    35 / 6888
    0,51 %
     
  • Tyskland
    0 / 262
    0,00 %
     
  • Singapore
    0 / 110
    0,00 %
     
  • Norge
    0 / 88
    0,00 %

Kjedelig at statistikken fokuserer på det som har vært og er avsluttet. Det interessante er jo hva som venter oss fremover. Tabellen inkluderer saker som er avsluttet for flere uker siden og det har ingenting med nåtid eller framtid å gjøre. Det de burde kjørt statistikk på var prosentvis økning/reduksjon i antall aktivt smittede den siste uka, samt dødsrate vs friskmeldinger vs behandlingsmetoder for å estimere mørketall på smittede. Det er slike tall som forteller oss hva vi har i vente neste uke. Tallene burde være per land opp til 1000 aktive saker og over det bør tallene være per region av landet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
38 minutes ago, Miri said:

Beregninger viser at 3,1 millioner nordmenn var under frikortgrensen i 2016. Selv betalte jeg 300 kroner for en blodprøve for tre-fire år siden. Mange synes faktisk det er så mye at de vegrer seg mot å gå til legen. Hvis USA hadde hatt vår ordning, er jeg sikker på at venstresiden hadde hylt og skreket over hvor "usolidarisk" og kapitalistisk den er.

Jo, 300 kr kan være mye noen, og man skal selvsagt se på muligheter til å gjøre at enda færre faller igjennom. Men tørr likevel å påstå at det er betydelig bedre enn i USA, hvor du nesten må vurdere om du skal gå til sykehus for beinbrudd eller om det bare blir for dyrt.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, PingEnt said:

[...]er betydelig bedre enn i USA, hvor du nesten må vurdere om du skal gå til sykehus for beinbrudd eller om det bare blir for dyrt.

Går greit an å argumentere fornuftig for at jeg skal kunne velge sjøl om jeg vil gipse leggen sjæl, og heller leve med skjevt venstrebein, enn å betale XX kroner.

Et fornuftig helsevesen har helt andre regler for coronavirus, for den testen er strengt tatt ikke for meg. Den er for «folkehelsen».

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Miri said:

Med mindre det skyldes at Kina har gått tom for prøveutstyr. Norge sliter allerede, skulle forundre meg om Kina har ubegrenset tilgang, så tipper det har blitt rasjonering der også, som påvirker antall registrerte nye tilfeller.

Jeg tror faktisk Kina har rimelig god tilgang på prøveutstyr nå. Det virker faktisk som om de har klart å slukke brannen, noe vi neppe vil se i vesten.

Man kan beskylde Kina for mye, men jammen kan de være effektive når de går inn for det! Det har nok vært tunge uker for de som har sittet oppi det, men det er enda verre å se at INGEN har kontroll, og at de er helt handlingslammet... de surrer rundt i sine egne fantasier enda, som han svenske karen som akkurat sa at Sverige nok har nådd toppen på magisk vis... ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, .berZerk said:

Hadde vært greit hvilke typer "pre existing conditions" det gjelder. Jeg blir f.eks fortalt av leger at jeg er i risikogruppen fordi jeg har autoimmune sykdommer, da er det greit å vite hva de som stryker med har, jeg antar det er verre tilstander.

 

Forsåvidt interessant at immunsupprimerende medisin brukt mot autoimmune sykdommer er i en trial nå i behandling for covid 19 pasienter.

 

Dette er interessant, og ikke helt ulikt spanskesyken, der det i praksis var en autoimmun reaksjon som var årsak til de fleste dødsfallene hos de friskeste. Det var de som døde av lunger fylt av væske etter for kraftig immunreaksjon.

Det har vært spekulert i dette lenge, men det har vært ting som taler både for og imot. Det går jo an å håpe ? Som de sier her er det ikke noe som bør tas preventivt, men som behandling for de som får unormal immunrespons, som kan forklare en del dårlige utfall blant unge. Det kan bli et verktøy.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Dette er en gammel nyhet nå, og som jeg sa da, så er det "null" sjanse for at de har den klar om tre uker. Selv om de skulle treffe innertier i blinde og alle forsøk går bra så vil de ta lenger tid, og 90 dager til de har volum som er mer enn til egen befolkning skjer ikke, og jeg ville vært skeptisk til være blant de første til å ta en slik vaksine, med tanke på hvor galt det kan gå. Det nytter ikke med hastearbeid her.

Vi kan ikke satse på at en vaksine skal redde oss med det første i alle fall ? For øvrig er det vel 20+ forskjellige vaksiner under utvikling, så det er jo et håp om at noen treffer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, PingEnt said:

Flott!

Heldigvis er det noen få som i praksis er asymptomatiske og ikke utvikler sykdom! Jeg håper man finner ut hva grunnen er etter hvert...

Jeg har sett noen andre eksempler på folk som bare har gått gjennom fase 1 også. Det er jo veldig fint, og man får håpe at det blir flest mulig. Av en eller annen grunn klarer ikke viruset å infisere lungene før immunforsvaret kvitter seg med det... det hadde vært interessant om denne pasienten ble overvåket hele veien for å måle mengden virus og andre parametre for å skjønne hvorfor noen ikke blir syke...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...