Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (2 minutter siden):

Ja, men hvor troverdig er det at rennene faktisk vil gå uten tilskuere... tror nok du vil få høre mistenkelige lyder fra trærne som ikke kan komme fra ekorn og hakkespetter :)

Jaja, noen tar vel turen uansett. Men færrest mulig hvertfall. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, G said:

Tror du en slik side er helt utfyllende? Stakkars deg..

Nei, men om det hadde vært vanlig å få lungefibrose av lungebetennelse så hadde det stått der. Med andre ord det blir nok ikke krise i ettertid pga senskader i form av fibrose, fordi hører til skjeldenhetene (if at all).

 

Dette kan selvfølgelig endres med Corona viruset da vi ikke vet nok om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Allinuse skrev (12 minutter siden):

Mener ikke det, men synes andre land burde stengt grensene til Kina når dette ble først kjent i starten av januar.

Alle land burde gjort det, men det eneste landet som innførte tiltak i nærheten av dette, var USA, og de fikk kritikk fra mange hold. Jeg stusser fremdels på hvorfor noen land legger opp til en dempet utbredelse av viruset over tid, mens andre land gjør alt de kan for å hindre viruset i å etablere seg i første omgang. Dette er to helt forskjellige strategier. Når kostnadene ved å stoppe viruset er enorme, må det være en vurdering bak en slik strategi som tilsier at kostnadene tross alt er mindre enn andre alternativer. Altså at noen sitter med informasjon som ikke er allment kjent, heller ikke for enkelte lands myndigheter. Eller er alt bare basert på gjettverk og frykt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Nå har Sverige "endelig" gått forbi oss i antall smittede, 94 mot 87, de har hatt en voldsom økning de siste dagene, nesten dobling fra i går.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Budeia said:

Merkelig at denne sier akkurat det samme: https://nhi.no/sykdommer/lunger/diverse/lungefibrose/?page=2

Han du kjenner har ikke plikt til å fortelle deg alle detaljer om helsa si. Langt ifra. Men kanskje han holder noe tilbake? Som sagt, det bør han ha rett til. 

Hei, litt småskjerpings nå. Du legger ut en lenke. Men orker ikke å peke på hva det er du mener er mangelfullt. Jeg har lest den forrige lenken din inngående. Hva er det du mener som mangler av informasjon, eller som ikke stemmer egentlig? Skal jeg lese denne lenken din også?

Endret av G
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Camlon said:

Her begynner ting å bli bedre, men det er fortsatt strenge regler. 

Jeg håpet at de vil lette på restriksjonene snart, men det tror jeg ikke vil skje om det går ut av kontroll i resten av verden. Da kommer det til å komme masse importerte saker.

Alle som kommer fra utlandet blir satt i 14 dagers karantene. Både politistasjonen og boligstyret har ringt meg for å sjekke at jeg ikke har vært i utlandet.

Det må føles greit å vite at det er noen kompetente folk som har et visst personlig ansvar om noe går galt til å passe på?

Kina er ikke perfekt, men i denne situasjonen hadde jeg lett byttet og chillet hjemme med netflix en stund, vel vitende om at det faktisk er noen som tar ansvar. Bare synd at resten av verden har klart å sette fyr på seg selv...

image.thumb.png.55903c3dfc50238f423976a11e1e7293.png

 

Jeg så denne på VG nå. Vi har allerede 87 bekreftede tilfeller, men det som er verre er at de har 14 som har "ukjent" smitteoverføring?

Det hadde vært VELDIG fint og betryggende å få litt informasjon om ting. Har de ikke hele tiden sagt at de har full kontroll på alt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, .berZerk said:

Nei, men om det hadde vært vanlig å få lungefibrose av lungebetennelse så hadde det stått der. Med andre ord det blir nok ikke krise i ettertid pga senskader i form av fibrose, fordi hører til skjeldenhetene (if at all).

 

Dette kan selvfølgelig endres med Corona viruset da vi ikke vet nok om det.

Folk finner på mye syke holdninger som å la være å gå til lege når man burde ha gjort det også da. Jeg har jo allerede nevnt faren ved å utsette legebesøket, noe jeg sa at denne personen hadde gjort (utsatt det).

Så de som måtte lure videre på dette spørsmålet kan jo spørre noen som faktisk har legeutdannelse, om hvor mange uker/mnd. kan man gå rundt og hoste uten å oppsøke lege, for å kunne nå en varig lungefibrose som gir 30 % lungekapasitet. Det er her sakens kjerne ligger.

Lenke til kommentar
Miri skrev (11 minutter siden):

Alle land burde gjort det, men det eneste landet som innførte tiltak i nærheten av dette, var USA, og de fikk kritikk fra mange hold. Jeg stusser fremdels på hvorfor noen land legger opp til en dempet utbredelse av viruset over tid, mens andre land gjør alt de kan for å hindre viruset i å etablere seg i første omgang. Dette er to helt forskjellige strategier. Når kostnadene ved å stoppe viruset er enorme, må det være en vurdering bak en slik strategi som tilsier at kostnadene tross alt er mindre enn andre alternativer. Altså at noen sitter med informasjon som ikke er allment kjent, heller ikke for enkelte lands myndigheter. Eller er alt bare basert på gjettverk og frykt?

Ikke helt riktig. Nord-Korea er det første landet jeg tenker på når det er snakk om land som har iverksatt reelle tiltak for å stoppe viruset. Stengte grenser fra januar av, 1 måneds karantene og dødsstraff for å bryte karantene.

Nord-Korea er ikke akkurat drømmesamfunnet å leve i, men i denne situasjonen handlet de riktig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Allinuse skrev (Akkurat nå):

Ikke helt riktig. Nord-Korea er det første landet jeg tenker på når det er snakk om land som har iverksatt reelle tiltak for å stoppe viruset.

Strengt tatt har vel NK hatt stengte grenser siden 50-tallet? ? Men ser poenget ditt likevel.

Lenke til kommentar
.berZerk skrev (21 minutter siden):

Nei, men om det hadde vært vanlig å få lungefibrose av lungebetennelse så hadde det stått der. Med andre ord det blir nok ikke krise i ettertid pga senskader i form av fibrose, fordi hører til skjeldenhetene (if at all).

 

Dette kan selvfølgelig endres med Corona viruset da vi ikke vet nok om det.

Problemet med å få lungeskader og overleve av første smitte gjør at du da havner i høyere risiko for å dø hvis du blir smittet en gang til. Man får ikke immunitet av å ha overlevd dette viruset.

Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Så de som måtte lure videre på dette spørsmålet kan jo spørre noen som faktisk har legeutdannelse, om hvor mange uker/mnd. kan man gå rundt og hoste uten å oppsøke lege, for å kunne nå en varig lungefibrose som gir 30 % lungekapasitet. Det er her sakens kjerne ligger.

De kan godt spørre en lege. Syns bare ikke det er riktig å skrive at langvarig hoste og sånn fører til 30% lungekapasitet resten av livet, og en tilværelse på sykehjem. Det er egnet til å framkalle alvorlig redsel hos dem som leser det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Budeia said:

De kan godt spørre en lege. Syns bare ikke det er riktig å skrive at langvarig hoste og sånn fører til 30% lungekapasitet resten av livet, og en tilværelse på sykehjem. Det er egnet til å framkalle alvorlig redsel hos dem som leser det. 

Er dere interessert i å høre hvor lenge personen valge å utsette legebesøket. Altså tidsrommet den leie hosten varte? Eller faller det også for døve ører?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Allinuse said:

Problemet med å få lungeskader og overleve av første smitte gjør at du da havner i høyere risiko for å dø hvis du blir smittet en gang til. Man får ikke immunitet av å ha overlevd dette viruset.

Av det jeg har lest av fagkyndige anser de at man får immunitet etter man har hatt viruset, men at den ikke nødvendigvis varer i mange år. 

Det er mulig det har kommet ny informasjon de siste dagene, ting endrer seg fort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Allinuse said:

At man kan bli smittet på nytt igjen? Jo, det vet vi.

Når skal folk slutte å kun forholde seg til norske kilder?
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3065091/coronavirus-recovered-patient-dies-china-reports-139-new-cases

Den sier ikke at han ble smittet igjen. Det der kan likegodt være rutinesvikt i utskrivelse. Altså at han fortsatt var syk da han ble skrevet ut.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...