Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

23 minutes ago, PingEnt said:

De fleste land opererer slik da. Først prøver man med så få regler som mulig, og hvis det feiler, så setter man inn hardere regler. Det er egentlig bare sunn fornuft.

Sunn fornuft å iverksette en karantene som ikke har noe som helst for seg? Det blir litt som å pisse i buksa for å holde seg varm.

1. De kan bevege seg hvor de vil, som før (i praksis ingen forhindrende virkning på smittespredning)
2. Andre i samme husstand kan operere som vanlig.

Hva tenker man at man kan oppnå med en slik type karantene? Helt meningsløst og da tror jeg vi har vidt forskjellig oppfatning om hva som er sunn fornuft.

 

EDIT:
Og sunn fornuft å involvere politiet etter at man ser at venstrehåndsarbeidet ikke holder mål? Vel.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071

Angående diskusjonen tidligere om at en 80 år gammel nordmann var første offer, som gjengitt av Resett, så har Faktisk.no tatt en gjennomgang:

https://www.faktisk.no/faktasjekker/72l/nei-en-80-ar-gammel-mann-ble-ikke-det-forste-norske-dodsofferet-for-koronaviruset

Konklusjon:

Sitat

Det stemmer ikke at en norsk 80-åring døde av koronaviruset i Wuhan i Kina, slik Resett meldte natt til torsdag 5. mars. Etter at Faktisk.no tok kontakt, har nettstedet trukket og beklaget artikkelen.

Opplysningene om det fiktive dødsfallet stammer fra en falsk Facebook-profil, som ble slettet etter at Faktisk.no tok kontakt. Utenriksdepartementet kjenner ikke til at noen nordmenn skal ha dødd av koronaviruset i Kina.

 

Endret av Slettet-404071
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

Takk, Øystein og faktisk.no. Så kan de her som faktisk trodde på Resett ta seg ei bolle og begynne å verdsette ekte journalistikk, og huske på at kildekritikk er viktig :)

Kildekritikk i slike saker er vel helt obligatorisk ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Everket skrev (8 minutter siden):

Hvor finner vi ekte journalistikk? Vi har i dag to "nyhetssider" som forandrer eller fjerner innhold. Flott at de blir arrestert.

Man kan starte med at det er en ekte redaktør som har ansvar, og journalister som oppgir kilder i det minste. Da er man allerede et godt stykke lenger på vei enn Resett. 

Uansett godt at saken ikke stemte :)

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (Akkurat nå):

Flere enn meg som synst dette er hysteri ?

Er langt farligere virus som har vært de siste årene uten at hele verden gikk amok, og no begynner vi å se starten på de økonomiske utfordringer media lager med sine artikler og overdrivelser

Hvilke virus da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Villfaren said:

Flere enn meg som synst dette er hysteri ?

Er langt farligere virus som har vært de siste årene uten at hele verden gikk amok, og no begynner vi å se starten på de økonomiske utfordringer media lager med sine artikler og overdrivelser

Mindre hysteri enn det bør. 80% syke, 15-20% så alvorlig at de antagelig aldri blir friske (ødelagte lunger), 50% må legges inn på sykehus og få oksygen, 6% døde (status per i dag). 

Media fokuserer desverre bare på dødelighet, ikke alle de andre problemene som oppstår ved denne sykdommen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Kerry Von Erich said:

Hvorfor i alle dager er Norge det landet med flest syke i Norden? ?

Større interesse for alpinski/fjellsport og mer penger til å reise til Nord-Italia, og så kan det være at det falt heldig sammen med vinterferien i Norge men ikke Sverige/Danmark.

 

Just now, Benbjo said:

Mindre hysteri enn det bør. 80% syke, 15-20% så alvorlig at de antagelig aldri blir friske (ødelagte lunger), 50% må legges inn på sykehus og få oksygen, 6% døde (status per i dag). 

Media fokuserer desverre bare på dødelighet, ikke alle de andre problemene som oppstår ved denne sykdommen. 

Hvor har du det fra at 15-20% har ødelagte lunger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Benbjo skrev (6 minutter siden):

Mindre hysteri enn det bør. 80% syke, 15-20% så alvorlig at de antagelig aldri blir friske (ødelagte lunger), 50% må legges inn på sykehus og få oksygen, 6% døde (status per i dag). 

Media fokuserer desverre bare på dødelighet, ikke alle de andre problemene som oppstår ved denne sykdommen. 

Når vi for eit par innlegg sidan var inne på kjeldekritikk, så ynskjer eg gjerne at du kjem med kjelder på påstandene dine. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, PingEnt said:

Større interesse for alpinski/fjellsport og mer penger til å reise til Nord-Italia, og så kan det være at det falt heldig sammen med vinterferien i Norge men ikke Sverige/Danmark.

 

Hvor har du det fra at 15-20% har ødelagte lunger?

Andelen smittet som trenger respirator/ecmo ligger vel rundt 15-20%. Noe lavere i Italia for øyeblikket, høyere i Kina. Når vi vet hva viruset gjør med lungene så er det lite trolig at pasienten blir helt frisk når det har fått manifestert seg så langt. 

Antagelig kommer andelen til være lavere til slutt ettersom de fleste som havner i denne situasjonen kommer til å dø så fort sykehusene ikke kan ta i mot flere pasienter. 

Var vel pappake som lenket til noen gode studier ang virusets virkemåte 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Benbjo said:

Andelen smittet som trenger respirator/ecmo ligger vel rundt 15-20%. Noe lavere i Italia for øyeblikket, høyere i Kina. Når vi vet hva viruset gjør med lungene så er det lite trolig at pasienten blir helt frisk når det har fått manifestert seg så langt. 

Antagelig kommer andelen til være lavere til slutt ettersom de fleste som havner i denne situasjonen kommer til å dø så fort sykehusene ikke kan ta i mot flere pasienter. 

Var vel pappake som lenket til noen gode studier ang virusets virkemåte 

Kilder takk. Og det betyr heller ikke at alle får ødelagte lunger etterpå.

Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Kilder takk. Og det betyr heller ikke at alle får ødelagte lunger etterpå.

Det er jo bare å bla bakover i tråden og se på worldometers.info 

70-80% smittede er vel prognosen hvis man ikke klarer å stoppe det / gjøre drastiske tiltak. Dette mener jeg var med R0en vi ser nå tror jeg. Skal se om jeg finner igjen der jeg leste det.

FHI opererer vel for øyeblikket med 25% med de tiltakene de ser for seg (ned fra 40-70% som de gikk ut med først). 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Benbjo said:

Det er jo bare å bla bakover i tråden og se på worldometers.info 

70-80% smittede er vel prognosen hvis man ikke klarer å stoppe det / gjøre drastiske tiltak. Dette mener jeg var med R0en vi ser nå tror jeg. Skal se om jeg finner igjen der jeg leste det.

FHI opererer vel for øyeblikket med 25% med de tiltakene de ser for seg (ned fra 40-70% som de gikk ut med først). 

Igjen, det er langt unna at 20% trenger respirator. Og det er langt unna at 15-20% får ødelagte lunger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...