Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Miri said:

Med mindre det skyldes at Kina har gått tom for prøveutstyr. Norge sliter allerede, skulle forundre meg om Kina har ubegrenset tilgang, så tipper det har blitt rasjonering der også, som påvirker antall registrerte nye tilfeller.

Chill out. Folk skreik å bar seg i media og på forums når det var svineinfluensa og. Null stress. Liten sannsynlighet for å dø uansett influensa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

Claim: it is mutating into a more deadly strain

All viruses accumulate mutations over time and the virus that causes Covid-19 is no different. How widespread different strains of a virus become depends on natural selection – the versions that can propagate quickest and replicate effectively in the body will be the most “successful”. This doesn’t necessarily mean most dangerous for people though, as viruses that kill people rapidly or make them so sick that they are incapacitated may be less likely to be transmitted.

Genetic analysis by Chinese scientists of 103 samples of the virus, taken from patients in Wuhan and other cities, suggests that early on two main strains emerged, designated L and S. Although the L strain appeared to be more prevalent than the S strain (about 70% of the samples belonged to the former), the S branch of the virus was found to be the ancestral version.

The team behind this research suggested that this may indicate the L strain is more “aggressive”, either transmitting more easily or replicating faster inside the body. However, this theory is speculative at this stage – there haven’t yet been direct comparisons to see whether people who catch one version of the virus are more likely to pass it on or suffer more severe symptoms.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/05/has-covid-19-mutated-into-a-more-deadly-strain-busting-the-coronavirus-myths

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært greit hvilke typer "pre existing conditions" det gjelder. Jeg blir f.eks fortalt av leger at jeg er i risikogruppen fordi jeg har autoimmune sykdommer, da er det greit å vite hva de som stryker med har, jeg antar det er verre tilstander.

 

Forsåvidt interessant at immunsupprimerende medisin brukt mot autoimmune sykdommer er i en trial nå i behandling for covid 19 pasienter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lintho2 skrev (5 minutter siden):

Chill out. Folk skreik å bar seg i media og på forums når det var svineinfluensa og. Null stress. Liten sannsynlighet for å dø uansett influensa.

Hørt om spanskesyken?
 

Link:

 

Sitat

Spanskesyken var en influensaepidemi som i perioden 1918–1920 rammet store deler av verden, og som derfor kalles en pandemi. Mellom 50 og 100 millioner mennesker døde, det vil si flere enn antall døde under første verdenskrig og andre verdenskrig til sammen. Influensaen kom i tre til fire bølger og smittet minst en tredjedel av verdens befolkning. Spanskesyken regnes som den verste influensaepidemien i historien, og de negative konsekvensene har vært merkbare helt opp til vår tid.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Norge et av verdens rikeste land. Pengebingen er ikke så liten. Men gjerrige er den som forvalter den.

USA har jo trødd til med hva var det da nå igjen 79 milliarder + 22 milliarder norske kroner i kampen mot coronaviruset. Sør-Korea har også trødd til med mange milliarder norske kroner, husker ikke nøyaktig tall. Dette er nå gammel informasjon som jeg trodde folk hadde fått med seg. USA har vært nevnt her og på Aftenposten. Sør-Korea kan det hende jeg leste på the Guardian. Så ja, det finnes.

Iran forresten trådde til med 300.000 soldater døgnet etter at den nære rådgiveren til ayatollahen døde. Italia vet du/dere vel alt om allerede hvor mye smittebegrensningstiltak de har kommet med til nå. Samt i dag stod det å lese at myndighetene har tenkt å hjelpe folk så de kan være hjemme fra arbeid på økonomisk vis.

Italia er i fæl krise.. vi er ikke der nå.

USA har et hav av COMMUNITY SPREAD, sikkert fordi det er dyrt å teste seg.

Norge har satset ganske mye på vaksiner, vi har økonomi til å kjøpe utstyr, problem er at hele verden er syke.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

De er veldig flinke og gavmilde når det gjelder kulturformål og u-hjelp etc. Hadde de stengt ned Kulturdepartementet i et år hadde det vært masse penger til beredskap.

Sant. Veldig flinke til kulturformål! :p

3,3 millioner kroner mottok kunstneren for denne samlingen kunst:

https://www.nrk.no/kultur/gar-ut-mot-kunst-som-involverer-kroppsvaesker-eller-avforing-1.14911819 :lol:

cFH7ZuTuNNqJUR5AAZuhIA-UugmfJf_vsmrOoa9U

:no:

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

Italia er i fæl krise.. vi er ikke der nå.

USA har et hav av COMMUNITY SPREAD, sikkert fordi det er dyrt å teste seg.

Norge har satset ganske mye på vaksiner, vi har økonomi til å kjøpe utstyr, problem er at hele verden er syke.

Dyrt å teste seg? Er dette nok en ting dratt ut av hatten? Jeg trodde at helsevesenet i Italia var offentlig og temmelig gratis konsept. Ihvertfall så ble det sagt dette i en amerikansk dokumentar som involverte prat om Italia vs. USA sitt helseapparat.

Endret av G
Lenke til kommentar
10 minutes ago, lintho2 said:

Chill out. Folk skreik å bar seg i media og på forums når det var svineinfluensa og. Null stress. Liten sannsynlighet for å dø uansett influensa.

https://www.nettavisen.no/nyheter/--det-er-vanskelig-a-vurdere-dodeligheten-mens-en-epidemi-pagar/3423931040.html

 Det ser ikke sånn ut nå, men det sa man også i 1918. Da skrev man for eksempel i Aftenposten i mai 1918 at «sykdommen ansees ikke for å være farlig». Coronaviruset kan derimot utvikle seg til en pandemi som i alvorlighet likner på Hongkong- og Asia-syken. Men igjen, det er litt for tidlig å si. Vi har rett og slett for lite informasjon, sier han.

Mamelun henviser til et oppslag i Aftenposten om spredningen av en ny, mystisk sykdom i Spania, hvor blant annet kongefamilien var rammet.

«Kongen, førsteministeren, og flere andre er blevet syge. De lider af en mystisk sygdom, som har opptraadt over hele landet og har angrebet 30 % av befolkningen. Sygdommen ansees ikke som at være farlig.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 minutes ago, Splitter said:

Hørt om spanskesyken?
 

Link:

Har du hørt om første verdenskrig?

Quote

In contrast, a 2007 analysis of medical journals from the period of the pandemic[16][17] found that the viral infection was no more aggressive than previous influenza strains. Instead, malnourishment, overcrowded medical camps and hospitals, and poor hygiene promoted bacterial superinfection.

 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Dyrt å teste seg? Er dette nok en ting dratt ut av hatten? Jeg trodde at helsevesenet i Italia var offentlig og temmelig gratis konsept. Ihvertfall så ble det sagt dette i en amerikansk dokumentar som involverte prat om Italia vs. USA sitt helseapparat.

Italia er i fæl krise mht Corona smitte.

Kina var i krise de også når de gjorde lignende tiltak.

Jeg gidder ikke gjette hva egenandel er for en test i USA, jeg vet det ikke er gratis, en blodprøve koster vel sammenlignet 500-1000kr i egenandel?

 

Er påfallende at ingen andre enn ekstremt syke i USA oppsøker lege. Dette sikkert fordi det er rådyrt.

Hvert eneste tilfelle er jo community spread.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Jeg gidder ikke gjette hva egenandel er for en test i USA, jeg vet det ikke er gratis, en blodprøve koster vel sammenlignet 500-1000kr i egenandel?

Er blodprøver gratis i Norge, eller må vi også betale noen hundrelapper i egenandel?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Miri said:

Er blodprøver gratis i Norge, eller må vi også betale noen hundrelapper i egenandel?

Det er en ubetydelig symbolsk egenandel en får dekket etter en går over rundt 3000 nok året.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gouldfan said:

Italia er i fæl krise mht Corona smitte.

Kina var i krise de også når de gjorde lignende tiltak.

Jeg gidder ikke gjette hva egenandel er for en test i USA, jeg vet det ikke er gratis, en blodprøve koster vel sammenlignet 500-1000kr i egenandel?

 

Er påfallende at ingen andre enn ekstremt syke i USA oppsøker lege. Dette sikkert fordi det er rådyrt.

Hvert eneste tilfelle er jo community spread.

Det har vel vært kontret info om at testen i USA også er gratis. Tror det var Dr. John Campbell (britisk) som fortalte det i en av sine seneste videoer. Husker ikke nøyaktig hvilken av de siste 2-3 dagers videoer:

https://www.youtube.com/user/Campbellteaching/videos

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Miri skrev (11 minutter siden):

Er blodprøver gratis i Norge, eller må vi også betale noen hundrelapper i egenandel?

Vi har noe som heter frikort. Maksbeløp i året i Norge er nok samme som Virus-test i USA på en middelmådig helseforsikring gjetter jeg.. I tillegg er gulroten mangfoldige tusen for isolasjon på sykehus om testen er positiv.

Og sånt motiverer nok. (Oh hidden IRONY!!!!!)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Motiverer? Jeg tror ikke noen ønsker seg denne smitten frivillig. Med unntak av disse nordmenn som har blitt lurt i stry av vårt helsevesen som har kommet alt for sent på banen og sagt at det for de fleste ikke er verre enn en vanlig forkjølelse. Kremt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, G said:

Motiverer? Jeg tror ikke noen ønsker seg denne smitten frivillig. Med unntak av disse nordmenn som har blitt lurt i stry av vårt helsevesen som har kommet alt for sent på banen og sagt at det for de fleste ikke er verre enn en vanlig forkjølelse. Kremt..

Tror han mener motivert til ikke å ta testen.

Lenke til kommentar

Usa er en verdensmakt hadde de satset militær budget så kunne verden bli frisk...

Ikke så hyggelig lesing.

Oppmot 100000 med forsikring....

https://www.marketwatch.com/story/no-one-should-hesitate-to-seek-treatment-how-much-does-it-cost-to-get-tested-for-coronavirus-the-answer-is-complicated-2020-03-05

In Miami, a man who got tested after a work trip to China reportedly racked up $3,270 in hospital charges. A Pennsylvania man set up a GoFundMe page to help pay for $3,918 in surprise bills after he was evacuated from China and quarantined with his three-year-old daughter.

https://fortune.com/2020/03/03/coronavirus-testing-price-covid-19-test-cost/

https://www.nytimes.com/2020/03/03/health/coronavirus-tests-uninsured.html

Tross dette, så digger jeg amerikanere. Men glad vi ikke har deres helsesystem.. enda.

Det vi har i et velfungerende helsevesen med hysterisk kø for rennende nese til 113 og 116117 er typisk norsk.

I USA ringer du legevakt og 911 bare om du er døden nær...

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Quote

TV 2: Ordfører ber om at Cold Response-øvelsen blir avlyst

Ordfører Toralf Heimdal (Sp) i Bardu kommune ber om at Forsvarets feltøvelse Cold Response blir avlyst, melder TV 2.

Som ombudsmann for innbyggerne i store deler av området for Cold Response, ber ordføreren om at den massive øvelsen med over 15.000 deltagere ikke holdes, ifølge kanalen.

Onsdag ble det påvist koronasmitte hos en person tilhørende kavalerieskadronen ved Skjold leir i Troms. Leiren ble stengt torsdag kveld, og rundt 1.300 personer holdes i karantene i leiren.

(NTB)

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...