Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

WCH911 skrev (2 timer siden):

  

Du tror ikke at noe av dette kan tillegges sosiale forhold? Jeg er ikke uenig i at mørkhudede er mer usatte for COVID-19, men det er flere faktorer som spiller inn. D-vitaminmangel kan være en, en annen er, som du nevner, at de bor trangt. En siste, men veldig viktig faktor du utelater er at mange jobber som taxi- og bussjåfører samt andre serviceyrker. Dette er yrker hvor en eksponeres mer for viruset. Informasjonen fra det offentlige har ikke vært godt nok tilpasset visse minoritetsgrupper, og mange har derfor ikke forstått alvoret med viruset. Derfor har de ikke tatt forhåndsreglene som de trengte å ta. De samme historiene kommer fra Sverige. Lenker/kilder er lagt i spoiler. 

Det samme gjelder for svarte i USA, mange av dem har ikke helseforsikring og er fattige. Fattigdommen medfører at de må jobbe, uansett om de er i risikogrupper og har oftere helseproblemer enn hvite. Ofte har ikke disse gruppene helseforsikring heller. Mye av det samme gjelder for UK og Frankrike, slik at det er et mønster her. Jeg kan ikke sette meg inn i hvert land i verden, men det er også mindre COVID-19 i Afrika. Noe kan skyldes en yngre befolkning, eller et mindre antall tester, men det er nok mer enn D-vitamin som spiller en rolle. 

Du har jo nevnt at du er for å beskytte de svake gruppene, men hvordan hadde vi fått dette til med denne typen minoriteter? Dataene fra Kina fortalte jo ikke om at minoriteter kunne bli mer utsatte. Det har jo krevd enormt mye arbeid å få denne informasjonen ut til minoritetsmiljøer, hvor frivillige måtte på banen og oversette/dele ut informasjon. Mens dette pågikk havnet folk på sykehus og noen døde. Dette er ikke greit i mine øyne. 

 

 

Mørkhudet i stater som har mye sol som eks California er de ikke overrepresentert, og Afrika får de nok sol til at kroppen klarer skape nok d vitamin.

Uansett hvor mye anti kosttilskudd mennesker ønsker tro noe annet så spiller d vitamin en viktig rolle i kroppen og de fleste av oss har ikke nok av det naturlig.

Selv tatt mellom 2000-6000iu d vitamin siste 10årene kun kort pause når det er mye sol som eks juni/juli, optimalisere kroppen er for meg viktig så d vitamin er kun en av mange ting jeg tar.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Oddvardm said:

Det er slik jeg oppfatter argumentasjonen din. Er det slik at man kan pøse på med Vitaminer hvis man har for lite av den, eller er opptaket konstant? Jeg trodde at cellene (metalobolismen) våre hadde et maksimum opptak, men slik er det kanskje ikke?

Eneste jeg har sett gode resultater med for høydoser er IV vitamin c. Mente bare at hvis man vet at man har lav vitamin d-status og akkurat har blitt syk, så er det ikke helt fjernt å ta mer i en periode for å få statusen opp i tide til at det kanskje kan ha en effekt. Jeg sier ikke at det vil fungere, bare at det kan være verdt et forsøk når gode råd er dyre. Vitamin D har langt høyere tålegrenser enn plaquenil (chloroquine) og ikke de samme bivirkningene. IV vitamin D vil også virke raskere for å korrigere lav vitamin d status til noen som er veldig lave, men begynner man for sent er det veldig lite håp, begynner man tidlig så kan det tenkes at man kan korrigere vitamin d-status, i allefall litt, i tide til at det kan sørge for at immunforsvaret ikke er så svekket at det går utover dets evne til å reagere effektivt mot sykdommen. Dette er på ingen måte noe man kan gjøre istedenfor å sørge for å ha god vitamin d status til vanlig...men det eneste jeg sier er at det kan tenkes at det kan ha en effekt fordi immunforsvaret vil ikke fungere skikkelig hvis det ikke har nok vitamin d.

I en nødsituasjon kan man faktisk prøve ut ting som bare har en marginal sjanse for å ha en effekt.

Lenke til kommentar
3 hours ago, WCH911 said:

Du tror ikke at noe av dette kan tillegges sosiale forhold? Jeg er ikke uenig i at mørkhudede er mer usatte for COVID-19, men det er flere faktorer som spiller inn.

Åpenbart er det flere faktorer som spiller inn. Det er derfor jeg sier at mangel på vitamin d er en av årsakene.

3 hours ago, WCH911 said:

En siste, men veldig viktig faktor du utelater er at mange jobber som taxi- og bussjåfører samt andre serviceyrker. Dette er yrker hvor en eksponeres mer for viruset.

Ja, noen yrker er mer eksponert, og når man i tillegg har lav vitamin d-status så har immunforsvaret en svakhet mot å lage et godt forsvar.

3 hours ago, WCH911 said:

Informasjonen fra det offentlige har ikke vært godt nok tilpasset visse minoritetsgrupper, og mange har derfor ikke forstått alvoret med viruset. Derfor har de ikke tatt forhåndsreglene som de trengte å ta. De samme historiene kommer fra Sverige

Her savner jeg spesielt råd om å ta tran. De er naturlig nok mer utsatt for lav vitamin d-status enn etniske nordmenn og har ikke samme tradisjon for å ta tran. Det er nesten kriminelt hvor dårlig dette blir kommunisert. Når det står om forhåndsregler i media så får jeg følelsen av at de tenker på liberal bruk av antibac, holde avstand, osv. men det å unngå at man blir eksponert for et virus er mye vanskeligere, fordi man må passe på hele tiden, enn å styrke (eller å unngå et svekket) immunforsvaret. Jo mer svekket immunforsvaret ditt er, jo høyere risiko er det, selv for ekstremt lav viral load. Det er en av grunnene til at eldre er så sårbare.

3 hours ago, WCH911 said:

Du har jo nevnt at du er for å beskytte de svake gruppene, men hvordan hadde vi fått dette til med denne typen minoriteter? Dataene fra Kina fortalte jo ikke om at minoriteter kunne bli mer utsatte. Det har jo krevd enormt mye arbeid å få denne informasjonen ut til minoritetsmiljøer, hvor frivillige måtte på banen og oversette/dele ut informasjon. Mens dette pågikk havnet folk på sykehus og noen døde. Dette er ikke greit i mine øyne. 

Hvordan man skal få informasjon ut til minoriteter? Snakk med ledere i miljøene og send oversatt SMS. Det er noe av det man kan gjøre veldig raskt. Forøvrig mener jeg at man kunne gått ut med informasjon om vitamin D helt fra begynnelsen av fordi det vil være et generelt råd som har stor sjanse for å fungere mot mange infeksjoner, ikke bare mot COVID-19. Det at man ikke legger mer vekt på å få innvandrere til å ta tran i det daglige er for meg helt fjernt. Det å forsøke å få alle med lav vitamin d-status til å ta vitamin d var et av de alle første tiltakene jeg kom på...en gang i januar, da det ville hatt størst effekt.

Grunnen til at jeg kom på det først er at jeg alltid tenker på det når man snakker om smittsomme sykdommer fordi jeg vet fra studier at det er mange som går rundt med lav vitamin d-status og derfor er utsatt. Helsevesenet i Norge spiller fallitt når det kommer til å forebygge helseproblemer.

For øvrig er det ikke bare mørkhudete som har lav vitamin d-status, det gjelder veldig mange eldre også, antakelig er de som bor på hjem spesielt utsatt.

Endret av bakstrever
Lenke til kommentar
48 minutes ago, DaniNichi said:

Uansett hvor mye anti kosttilskudd mennesker ønsker tro noe annet så spiller d vitamin en viktig rolle i kroppen og de fleste av oss har ikke nok av det naturlig.

Selv tatt mellom 2000-6000iu d vitamin siste 10årene kun kort pause når det er mye sol som eks juni/juli, optimalisere kroppen er for meg viktig så d vitamin er kun en av mange ting jeg tar.

Denne holdningen var mer konstruktiv!

Noen kjappe spørsmål:

  1. Merket du en endring etter at du begynte med vitamin d-tilskudd?
  2. Har du hatt nyrestein/nyregrus eller noen tegn til for mye kalcium (hyperkalcemi)?
  3. Hvor ofte har du vært syk de siste 10 årene?
  4. Har du vurdert tran istedenfor vitamin d-tilskudd?
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (19 minutter siden):

Her savner jeg spesielt råd om å ta tran. De er naturlig nok mer utsatt for lav vitamin d-status enn etniske nordmenn og har ikke samme tradisjon for å ta tran. Det er nesten kriminelt hvor dårlig dette blir kommunisert. Når det står om forhåndsregler i media så får jeg følelsen av at de tenker på liberal bruk av antibac, holde avstand, osv. men det å unngå at man blir eksponert for et virus er mye vanskeligere, fordi man må passe på hele tiden, enn å styrke (eller å unngå et svekket) immunforsvaret. Jo mer svekket immunforsvaret ditt er, jo høyere risiko er det, selv for ekstremt lav viral load. Det er en av grunnene til at eldre er så sårbare.


Problemet er at ingen seriøs myndighet med respekt for seg selv, kan anbefale folk å ta tran eller vitaminer for å bekjempe et virus, nettopp fordi det finnes null, nada, niks, ingen bevis for at noe slikt skulle fungere.

Holde avstand og håndvask vet man fungerer, at man kan forsterke immunforsvaret er bare svada, for noen kan det kanskje ha en marginal effekt å ta tran, men det gir likevel null beskyttelse mot infeksjon fra et koronavirus.
 

bakstrever skrev (22 minutter siden):

Helsevesenet i Norge spiller fallitt når det kommer til å forebygge helseproblemer.


Eller så konsentrerer de seg om ting som beviselig har effekt, ikke pseudovitenskap og slangeoljeprodukter.
Mener du helt seriøst at FHI bør endre sine offisielle råd til at alle bør ta tran for å forebygge COVID-19 ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (45 minutter siden):

Eneste jeg har sett gode resultater med for høydoser er IV vitamin c. Mente bare at hvis man vet at man har lav vitamin d-status og akkurat har blitt syk, så er det ikke helt fjernt å ta mer i en periode for å få statusen opp i tide til at det kanskje kan ha en effekt. Jeg sier ikke at det vil fungere, bare at det kan være verdt et forsøk når gode råd er dyre. Vitamin D har langt høyere tålegrenser enn plaquenil (chloroquine) og ikke de samme bivirkningene. IV vitamin D vil også virke raskere for å korrigere lav vitamin d status til noen som er veldig lave, men begynner man for sent er det veldig lite håp, begynner man tidlig så kan det tenkes at man kan korrigere vitamin d-status, i allefall litt, i tide til at det kan sørge for at immunforsvaret ikke er så svekket at det går utover dets evne til å reagere effektivt mot sykdommen. Dette er på ingen måte noe man kan gjøre istedenfor å sørge for å ha god vitamin d status til vanlig...men det eneste jeg sier er at det kan tenkes at det kan ha en effekt fordi immunforsvaret vil ikke fungere skikkelig hvis det ikke har nok vitamin d.

I en nødsituasjon kan man faktisk prøve ut ting som bare har en marginal sjanse for å ha en effekt.

Jeg eter D-vitamin selv jeg. Om ikke annet enn 'better safe than sorry', men mange fagfolk sier det samme. D-vitaminer skader ikke helsa og heller ikke lommeboka. Dr (Nurse) John Cambpell har sagt dette flere ganger. Innlegget over nevner California som et eksempel hvor mørkhude mennesker ikke er over representert mens i NY og Storbrittania er de det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ytterligere tegn på kryssimmunitet mot SARS-CoV-2 etter vanlig forkjølelse:

Quote

While it was important to identify antigen-specific T cell responses in COVID-19 cases, it is also of great interest to understand whether crossreactive immunity exists between coronaviruses to any degree. A key step in developing that understanding is to examine antigen-specific CD4 + and CD8 + T cells in COVID-19 cases and in unexposed healthy controls, utilizing the exact same antigens and series of experimental techniques. CD4 + T cell responses were detected in 40-60% of unexposed individuals. This may be reflective of some degree of crossreactive, preexisting immunity to SARS-CoV-2 in some, but not all, individuals. Whether this immunity is relevant in influencing clinical outcomes is unknown—and cannot be known without T cell measurements before and after SARS- CoV-2 infection of individuals—but it is tempting to speculate that the crossreactive CD4 + T cells may
be of value in protective immunity, based on SARS mouse models
(Zhao et al., 2016).

Regarding the value of crossreactive T cells, influenza (flu) immunology in relationship to pandemics may be instructive. In the context of the 2009 H1N1 influenza pandemic, preexisting T cell immunity existed in the adult population, which focused on the more conserved internal influenza viral proteins (Greenbaum et al., 2009). The presence of crossreactive T cells was found to correlate with less severe disease (Sridhar et al., 2013; Wilkinson et al., 2012). The frequent availability of cross-reactive memory T cell responses might have been one factor contributing to the lesser severity of the H1N1 flu pandemic (Hancock et al., 2009). Cross-reactive immunity to influenza strains has been modeled to be a critical influencer of susceptibility to newly emerging, potentially pandemic, influenza strains (Gostic et al., 2016). Given the severity of the ongoing COVID-19 pandemic, it has been
modeled that any degree of crossprotective coronavirus immunity in the population could have a very substantial impact on the overall course of the pandemic, and the dynamics of the epidemiology for years to come (Kissler et al., 2020).

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, 0laf said:

Problemet er at ingen seriøs myndighet med respekt for seg selv, kan anbefale folk å ta tran eller vitaminer for å bekjempe et virus, nettopp fordi det finnes null, nada, niks, ingen bevis for at noe slikt skulle fungere.

Holde avstand og håndvask vet man fungerer, at man kan forsterke immunforsvaret er bare svada, for noen kan det kanskje ha en marginal effekt å ta tran, men det gir likevel null beskyttelse mot infeksjon fra et koronavirus.

Vi har absolutt bevis for at d-vitamin mangel fører til en verre infeksjon.

Kanskje er det bare en tilfeldighet at de korrelerer, men det skader ikke for FHI å anbefale folk å ta Tran.

screenshot-2020-04-29-142931___291731442

https://patch.com/california/encinitas/first-data-published-covid-19-severity-vitamin-d-levels

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Mørkhudet i stater som har mye sol som eks California er de ikke overrepresentert, og Afrika får de nok sol til at kroppen klarer skape nok d vitamin.

Uansett hvor mye anti kosttilskudd mennesker ønsker tro noe annet så spiller d vitamin en viktig rolle i kroppen og de fleste av oss har ikke nok av det naturlig.

Selv tatt mellom 2000-6000iu d vitamin siste 10årene kun kort pause når det er mye sol som eks juni/juli, optimalisere kroppen er for meg viktig så d vitamin er kun en av mange ting jeg tar.

 

 

 

 

Dette er vel 5 til 13x anbefalt daglig dose. Høres ikke bra ut 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, 0laf said:

Problemet er at ingen seriøs myndighet med respekt for seg selv, kan anbefale folk å ta tran eller vitaminer for å bekjempe et virus, nettopp fordi det finnes null, nada, niks, ingen bevis for at noe slikt skulle fungere.

Ikke for å bekjempe, for å forebygge. Det finnes nok av bevis for å at dette kan fungere når lav vitamin d status er assosiert med mer alvorlig sykdom, det sa jo faktisk hun norske forskeren i den linken du sendte.

Med en lavere standard for bevis enn det du krever, så kunne man sagt at:

Quote

det er ingen bevis, null, niks, nada, for at håndvask skulle fungere. Dette er bare en søkt teori, basert på noe vi tror vi vet om helt forskjellige koronavirus innenfro samme gruppe og det er alt for tidlig å komme med noen råd om dette før vi har satt igang en stor randomisert studie. Dessuten viser mange studier at overdreven håndvask og antibac-bruk skader hendene, så det vil være uansvarlig av oss å gå ut med et slikt råd nå.

Ser du hvor dumt det høres ut?

8 minutes ago, 0laf said:

for noen kan det kanskje ha en marginal effekt å ta tran, men det gir likevel null beskyttelse mot infeksjon fra et koronavirus.

Du motsier jo deg selv her. Det er du som kommer med bastante slutninger uten ha et fnugg av bevis.

Bare fordi vitamin D ikke er så populært i det norske helsevesenet, så betyr ikke det at det ikke er gammelt nytt:

Quote

Significantly, vitamin D is also thought to play an important role in the body's immune response, according to Bruce Troen, Professor and Chief, Division of Geriatrics and Palliative Medicine, from the University at Buffalo, New York. He told Newsweek there is strong body of evidence from before the pandemic demonstrating that vitamin D deficiency is correlated with an increased susceptibility to respiratory tract infections.

 

14 minutes ago, 0laf said:

Mener du helt seriøst at FHI bør endre sine offisielle råd til at alle bør ta tran for å forebygge COVID-19 ?

Ja. Altså, jeg mener at de offisielle rådene burde vært noe sånt som:

Quote

Sollys/tran/fet fisk/vitamin d – spesielt hvis man har lite vitamin d påvist i plasma eller er i risikogruppe for å ha lite vitamin d (altså ikke får nok sollys/tran/fet fisk). Siden man ikke vet akkurat hva som er lite eller ikke, støtter vi oss på IOM guidelines, som er at alle under 50nmol/l kan være i risikosonen for å ha for lavt vitamin d. Jo lavere status, jo høyere vil risikoen være, og jo viktigere er det at du får nok sollys/tran/fet fisk/vitamin d.


 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Camlon said:

Vi har absolutt bevis for at d-vitamin mangel fører til en verre infeksjon.

Kanskje er det bare en tilfeldighet at de korrelerer, men det skader ikke for FHI å anbefale folk å ta Tran.

screenshot-2020-04-29-142931___291731442

https://patch.com/california/encinitas/first-data-published-covid-19-severity-vitamin-d-levels

Heisann, her ser det ut som om det kan være lurt å ha over 75nmol/l hvis man skal ha en effekt. Det var godt å vite.

Lenke til kommentar
bakstrever skrev (1 time siden):

 

OK. Spørsmålet mitt vare bare for å illustrere at FHI ikke var klare for en bølge av COVID-19 pasienter, når folk fra minoritetsmiljøer måtte selv gjøre jobben deres med å opplyse rundt fare fra COVID-19. Dette, i tillegg til mangel på respiratorer, sykesenger og smittevernsutstyr er grunnen til at jeg tror at å bare la viruset spre seg i befolkningen ville ha vært naivt når det kom først til landet. 

Det er ingen garanti for at vi hadde klart oss like godt som Sverige, med de tiltakene Sverige og FHI foreslo. Selv svenskene har innsett at de ikke klarte å beskytte sykehjem godt nok, og for meg er det noe sosialdarwinistisk ved å la en fremmed sykdom spre seg basert på en antagelse om at man har kontroll. Kontroll blir fort en illusjon, da i verste fall en person kan smitte alt fra et titalls til flere hundre personer. En sånn kan skape ufattelig skade på et sykehjem, sykehus, kirke eller et annet sted der det omgås mange folk. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Superspreader#COVID-19_outbreak_2019

Oddvardm skrev (28 minutter siden):

Neeeiii...men det som er for mye går bare rett gjennom. Skader bare lommeboka litt vil jeg tro (?).

Ikke for å være vrang, men vær forsiktig med vitamin D. Overdose er vanskelig å få til, men folk har fått nyreskader. Jeg har alltid ment at vitamin D er viktig, men det gjelder å ha balanse i alt. 

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/nyreskadet-etter-vitamin-d-forgiftning/

Edit:

Mitt ståsted er, og har alltid vært test, spor og isoler. Sør-Korea har fått dette til, de har ikke stengt ned samfunnet og har god kontroll på viruset. Dette tror jeg er den beste strategien. Det er bare synd det ikke testes nok i Norge for øyeblikket. 

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-southkorea-respons/ahead-of-the-curve-south-koreas-evolving-strategy-to-prevent-a-coronavirus-resurgence-idUSKCN21X0MO

Endret av WCH911
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (1 time siden):

Denne holdningen var mer konstruktiv!

Noen kjappe spørsmål:

  1. Merket du en endring etter at du begynte med vitamin d-tilskudd?
  2. Har du hatt nyrestein/nyregrus eller noen tegn til for mye kalcium (hyperkalcemi)?
  3. Hvor ofte har du vært syk de siste 10 årene?
  4. Har du vurdert tran istedenfor vitamin d-tilskudd?

1.Oftere syk og ble lettere smittet før jeg begynte det husker jeg godt

2.Nope, tar blodprøver 2-3ganger i året der alt slikt måles

3.Sjeldent, kanskje en forkjølelse i året hvis man skal finne gjennomsnitt

4.Tar en spesiell type Omega 3 tilskudd som er rent for all miljøgifter siden jeg sjeldent spiser fisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):



Eller så konsentrerer de seg om ting som beviselig har effekt, ikke pseudovitenskap og slangeoljeprodukter.
 

Det er INGEN her inne som har skrevet et ord om slangeoljeprodukter her inne og det vet du godt så dette er bare en billig retorisk hersketeknikk fra din side, men det vet du sikkert.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, WCH911 said:

å illustrere at FHI ikke var klare for en bølge av COVID-19 pasienter, når folk fra minoritetsmiljøer måtte selv gjøre jobben deres med å opplyse rundt fare fra COVID-19. Dette, i tillegg til mangel på respiratorer, sykesenger og smittevernsutstyr er grunnen til at jeg tror at å bare la viruset spre seg i befolkningen ville ha vært naivt når det kom først til landet. 

Så du mener at man skal stenge ned hele landet bare fordi FHI ikke klarer å gjøre jobben sin?

55 minutes ago, WCH911 said:

Det er ingen garanti for at vi hadde klart oss like godt som Sverige, med de tiltakene Sverige og FHI foreslo.

Enig i at Sverige har klart seg ganske godt, med unntak av eldrehjemmene. Men det er vel nærliggende å tro at vi ville klart oss noen lunde like bra som Sverige, om ikke bedre, mtp at vi har en mindre sentralisert befolkning og færre sårbare minoriteter. Skal vi liksom gå utifra at vi kommer til å feile skikkelig bare fordi det er en teoretisk mulighet for at vi gjør det?

55 minutes ago, WCH911 said:

for meg er det noe sosialdarwinistisk ved å la en fremmed sykdom spre seg basert på en antagelse om at man har kontroll.

"La en fremmed sykdom spre seg"....altså det er jo det som skjer hele tiden, hver vinter, med nye mutasjoner av kjente virus. Det normale er faktisk å la ukjente virus spre seg. Og den eneste måten å hindre noe så mikroskopisk lite på er altså å tvinge hele samfunnet til å stoppe opp, sette grunnloven til side og innføre voldsomme begrensinger for de aller fleste. Det er fascisme spør du meg, og en illusjon av at vi kan kontrollere og styre virusene og naturens gang.

Det viser seg jo også at det å gjennomgå COVID-19 muligens har potensiale til å gi folk beskyttelse mot de vanligere forkjølelsesvirusene, slik som figur 3D viser hvordan kan spille seg ut her. Kanskje vil det faktisk vise seg å være fordeler som veier opp for en del av ulempen...

Uansett er det dumt å handle i blinde ut ifra teoretiske dommedagsscenarier. Ja, Italia er ikke en teori, men Italia har en lang historie med å klare slike ting dårlig. Det var ingen grunn til å tro at Norge ville ende som Italia. Og det vi visste fra Italia var at unge friske mennesker ikke stod i fare, så hvorfor holde disse inne da? Det at befolkningen får et virus og oppnår immunitet er ikke noe vi ikke viste, det er standard å regne med at skjer innen epidemiologi.

Nesten hver eneste gang et nytt virus dukker opp så sier folk: "Dette kan bli en den nye spanskesyken (eller svartedauen), med hundrevis av millioner døde." Men dette er ikke annet svartmaling og krisemaksimering, det er ren propaganda ment å gjøre folk paralyserte av frykt slik at big pharma kan tjene grovt. Svineinfluensa, som viste seg å være ekstremt lite risikabelt, førte til at Norge kjøpte inn 9 millioner vaksiner, selv om vi bare trengte absolutt maks 5 millioner....og brukte bare litt over 2 millioner av dem. FHI mente den gangen å ha gode nok data til å rådføre alle til å ta vaksine. Senere har Pandemrix vist seg å ikke ha gitt noen redusert dødelighet for svineinfluensa.

Quote

 

"Som politiker og lege tok jeg ansvaret om å ikke vaksinere," sa Ewa Kopacz, helseminister i Polen.

"Min konklusjon er at massevaksinasjonen var totalt unødvendig," sa Elling Ulvestad, professor i mikrobiologi og immunologi og avdelingssjef ved Mikrobiologisk avdeling på Haukeland universitetssjukehus.

 

I Norge lot vi oss da skremme til å ta dumme valg, det har vi nå gjort igjen med lockdown.

Det kritiske her er å ikke ta hastebeslutnigner basert på frykt og ikke basert på data.

Om noe, så er naturen Darwinistisk, ikke sosialdarwinistisk. Fra snl:

Quote

Sosialdarwinistiske tenkemåter var særlig populære i siste halvdel av 1800-tallet og første halvdel av 1900-tallet. Teoriene ble blant annet brukt for å legitimere sosiale og økonomiske forskjeller både innad i land og mellom koloniene og de europeiske kolonimaktene (se kolonialisme).

 

55 minutes ago, WCH911 said:

det gjelder å ha balanse i alt.

Jepp. Og lockdown er høyst ubalansert.

Hadde du argumentert for at vi burde teste fler, forske på hvordan viruset oppførte seg, gjøre obduksjoner av de døde, osv. Hadde jeg støttet deg 100%.

En av mine første ideer var å la en liten frivillig gruppe helsearbeidere smittes av viruset helt i begynnelsen for så å isolere og overvåke dem slik at vi kunne se hvordan sykdomsforløpet gikk for friske mennesker og også brukt disse helsearbeiderene, etter oppnådd immunitet, til å behandle de første syke uten smittevernutstyr. Det er mange ting vi kunne gjort. Vi hadde faktisk 2 måneder på oss til å gjøre en skikkelig innsats for å innhente informasjon. Her kunne vi gjort en bedre jobb. FHI, mente likevel på grunnlag av det vi faktisk visste, at det ikke var grunnlag for å stenge ned samfunnet. Dette ignorerte politikerne ut av frykt og påførte landet enorme kostnader med en helt ny, uprøvd og usaklig strategi.

edit: FHI var ikke alene om å mene dette. Det var mange eksperter internasjonalt som var enig i at lockdown var alt for drøyt. Blant annet epidemiologen John Ionnidis ved Stanford.

Endret av bakstrever
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

4.Tar en spesiell type Omega 3 tilskudd som er rent for all miljøgifter siden jeg sjeldent spiser fisk

Fisk er godt for huden, håret og.......tennene ? Prøv en fersk torskefillet med kokte poteter, smør og revne gullerøtter. Enkelt og Mmmmm...herlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...