Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (1 minutt siden):

Derfor jeg er litt observant på at min ikke ble sittende der lenge. Husker selvsagt ikke. Men, nå blir det føleri fra meg. Psyken forteller meg at den ikke var der en kort stund etter at alle satt å kikket på skulderen sin. Men, dette er svært lenge siden.

Du ligger sikkert bedre ann enn meg ihvertfall! ?

Endret av KANE2009
Enn ikke en
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, KANE2009 said:

Du ligger sikkert bedre ann en meg ihvertfall! ?

Har ihvertfall en drøss andre vaksiner innabord i voksen alder. Har jo som mål å bli litt bereist etterhvert. Og da er det greit å spre alskens vaksiner litt utover årene slik at man ikke blir ruinert ved å måtte ta alt mulig på en gang. Mangler fortsatt noe innabords da. Spesiellt i retning asiatiske land med myggbårne greier.

Mecca er dekka, men det blir aldri aktuellt å reise dit uansett. Men, da er jeg ihvertfall forberedt dersom en må bo 2-3 uker på et ungdomsherberge et sted for å spare penger og er mye i kontakt med reisende ungdom, f.eks. Kan jo få meningokokker fra slike folk kanskje?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Har ihvertfall en drøss andre vaksiner innabord i voksen alder. Har jo som mål å bli litt bereist etterhvert. Og da er det greit å spre alskens vaksiner litt utover årene slik at man ikke blir ruinert ved å måtte ta alt mulig på en gang. Mangler fortsatt noe innabords da. Spesiellt i retning asiatiske land med myggbårne greier.

Hmmm, kanskje jeg ikke ligger så dårlig an som jeg trodde da. Har jo tatt en del vaksiner ifbm. reiser til Afrika og Midtøsten.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, KANE2009 said:

Hmmm, kanskje jeg ikke ligger så dårlig an som jeg trodde da. Har jo tatt en del vaksiner ifbm. reiser til Afrika og Midtøsten.

Artikkelen til Sexylubb1 sier jo litt om hvor svake påstandene om BCG mot COVID-19 er foreløpig også. Men gitt at noe funker for noe, på den måten..

Så kan det jo hende at andre bakterielle vaksiner også kan gi visse merbeskyttelse. Men, det blir alt for spekulativt å tenke på..

Nå våknet jeg kl 03 fordi døgnrytmen min har blitt nokså fucked i det siste. Nå har jeg vært våken i 3 timer og hører at fuglene ute begynner å kvitre. Er på tide å få noen timer ekstra blund på øyet kjenner jeg nå ;)

Endret av G
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at flyvninger til/fra Wuhan ikke er en større faktor. Det er et argument du har dratt ut av ræva di, akkurat som resten av innlegget ditt. Og du klarer fortsatt ikke å svare på det opprinnelige innlegget, så bare avstå fra å svare meg noe mer. Det du driver med er ikke noe annet enn trolling. 

Poenget er at lang grense til Russland har INGENTING med saken å gjør. Null. Nada. Spesielt med tanke på kor Wuhan ligge. Tydlegvis det er for avansert for deg, gutt. 
Eg har også svart deg tidligare te resten ta innlegge ditt. Har du lesevansker eller? La meg gjenta - smitte/døde kommer direkte ann på kor langt i pandemi ein er. Raskt spredning frå 10 - 10.000 = mange smitta og få døde. Langsom spredning - motsatt. Forutsatt same dødsrate, selvfølgelig. Den varierer enormt frå land til land, selv om vi ser på naboland Spania/Portugal, Tyskland/Østerike, Tyskland/Frankerike, Østerike/Slovakia, osv.
Ang helsevesenet - se posten ovenfor. Eg trur eg har mye bedre innsyn enn det du har gjennom wikipedia. 

Du dritter der fullstendig ut, så blir du aggressiv, dritter deg ut endå meir og kaller meg for troll. Bra jobba, gutt. Du må vare skikkelig smart, asså! Bra for deg!

Lenke til kommentar
G skrev (40 minutter siden):

Artikkelen til Sexylubb1 sier jo litt om hvor svake påstandene om BCG mot COVID-19 er foreløpig også. Men gitt at noe funker for noe, på den måten..

Så kan det jo hende at andre bakterielle vaksiner også kan gi visse merbeskyttelse. Men, det blir alt for spekulativt å tenke på..

Nå våknet jeg kl 03 fordi døgnrytmen min har blitt nokså fucked i det siste. Nå har jeg vært våken i 3 timer og hører at fuglene ute begynner å kvitre. Er på tide å få noen timer ekstra blund på øyet kjenner jeg nå ;)

Jau jau. Det er så sinnsykt mange forskjellige hypoteser ute og går nå om alt fra mulige vaksiner og behandling til opprinnelsesstedet til viruset. Interessant å følge med på da. Sleep tight.

Endret av KANE2009
  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (17 timer siden):

Poenget er at lang grense til Russland har INGENTING med saken å gjør. Null. Nada. Spesielt med tanke på kor Wuhan ligge. Tydlegvis det er for avansert for deg, gutt. 
Eg har også svart deg tidligare te resten ta innlegge ditt. Har du lesevansker eller? La meg gjenta - smitte/døde kommer direkte ann på kor langt i pandemi ein er. Raskt spredning frå 10 - 10.000 = mange smitta og få døde. Langsom spredning - motsatt. Forutsatt same dødsrate, selvfølgelig. Den varierer enormt frå land til land, selv om vi ser på naboland Spania/Portugal, Tyskland/Østerike, Tyskland/Frankerike, Østerike/Slovakia, osv.
Ang helsevesenet - se posten ovenfor. Eg trur eg har mye bedre innsyn enn det du har gjennom wikipedia. 

Du dritter der fullstendig ut, så blir du aggressiv, dritter deg ut endå meir og kaller meg for troll. Bra jobba, gutt. Du må vare skikkelig smart, asså! Bra for deg!

Det du har bedrevet siden du begynte å svare meg er ikke noe annet enn ræva forsøk på hersketeknikker. Jeg sier Russland har veldig lave tall (fantasitall). Først svarer du med å dra inn andre land som Slovakia, Frankrike, Italia og Tyskland (og igjen, dette er en hersketeknikk, whataboutism). Du svarer noen helt andre (ikke meg) og mener Russland har ok helsetjeneste basert på anekdotiske bevis om masse leger du kjenner og en kompis som hadde en ræva opplevelse med norsk helsevesen. Sorry, jeg tar ikke det for god fisk. Norsk helsevesen er så ufattelig mye bedre enn russisk helsevesen for mannen i gata at det ikke er vits å ta en diskusjon om engang (da kan du isåfall starte en egen tråd om det). Så begynner vi å komme innpå det vi faktisk snakket om, nemlig Russland sine totalt urealistiske tall. Du mener 76 på 10k smittede er komplett realistisk, og jeg svarer deg med følgende:

"Vi blir nok ikke enige om dette her dessverre. 76 dødsfall på 10k smitta er i mine øyne ekstremt lavt, spesielt i et land med dårlig helsevesen og lang grense til Kina. Til sammenligning har Norge 6,2k smittede med 108 døde. Gjennomsnitts og median alder er cirka samme, men levestandard og kvalitet på helsevesenet er vesentlig bedre i Norge."

Av hele det innlegget der, så er det altså en ting du henger deg opp i, nemlig lang grense til kina. Du unngår å svare videre på noe av det andre og går inn i en eller annen rant om at lang grense til Kina ikke har noenting å si, så lenge man holder 1m avstand og at Wuhan er 3000km fra Wuhan. For moro skyld legger du også inn en "det blir berre dumt om du skal bruke slike argumenter" noe som selvfølgelig er ekstremt ironisk all den tid du drar inn argumenter og eksempler som ikke har noe med diskusjonen å gjøre. Jeg svarer at lang grense har med smitteeksponering å gjøre, hvorpå du svarer at på grensa så har du 1-50km avstand (jeg tror ikke du skjønte argumentet ditt selv engang her). Så kommer du selv med et estimat på at 100-500 millioner kinesere måtte blitt smittet først før grensa blir en faktor. Du skjønner at Kinesere også reiser eller? Og at det ikke er umulig for noen i Wuhan å komme seg til Russland via grensa? Vi snakker om første smitte her, ikke storspredning fra et land til et annet. Og igjen så kommer du med en stråmann når du skriver: "Flyvinger t/f Wuhan var mye, mye, mye, mye, mye større faktor enn "lang grense til Kina". Latterlig". Og igjen: jeg har aldri sagt noenting om flyvninger til fra Wuhan. Dette er en stråmann du selv legger inn og som du selv beskriver som latterlig (for en gangs skyld hadde du rett). Jeg ber deg avstå fra å svare meg noe mer fordi du bare troller (noe jeg har bevist at du gjør her) men selv det klarer du ikke. Neida, da legger du ut på en lang rage rant hvor du snakker dritt om folk med dysleksi, mener du kan så mye mer enn alle andre (ja for du har jo slike mektige legevenner) og igjen prøver å bruke hersketeknikker ("gutt"). Jeg finner det ganske ironisk at du klarer å spørre om jeg har lesevansker når du selv ikke klarer å skrive en setning uten stavefeil. Godt jobba! Eller som du selv sier: "Du må vare skikkelig smart, asså!"

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar
Miri skrev (2 timer siden):

 

Du som er et vitne fra en svunnen tid, kan du bekrefte at Norge faktisk hadde bare NRK med  én (1) TV-kanal og én (1) radio-kanal før høyreregjeringen til Kåre Willoch åpnet samfunnet tidlig på 80-tallet? NRK var dertil styrt av arbeiderpartiet? Det samme var landets toneangivende aviser (arbeiderpressen)? Og man mente likevel Norge var et demokrati? Tenk at dagens styrende politikere er vokst opp med foreldre med slike holdninger. Skremmende!

Kan det være derfor regjering og storting har så lett for å frata folket rettigheter i coronakrisen. Dette er tross alt normalen fra deres barndom.

 

Eg kan prøve å svare på dette. Eg trur ikkje vi hadde mindre demokrati eller rettar då eg var "liten" enn vi har no. Det er heller motsett. Vi hadde ikkje spelmonopol, og det var f.eks. fritt fram for ein 10-åring å spele vekk lommepengane på ein Røde-kors-automat, som var vanleg inventar i alle butikkar. Det var heller ikkje forbod mot pinnerakettar på nyttårsaftan. Politikarane la seg ikkje bort i slikt. I dag vel ein heller å innføre forbod mot alt som ein ikkje "likar". Ein var heller ikkje så "politisk korrekte" som i dag, f.eks. var ordet "neger" eit nøytralt ord som var vanleg for å skildre ein person med "mørk" hudfarge.

Det var elles heilt vanleg at aviser hadde ei politisk tilknyting. Eg vaks opp i Florø, og vi hadde ikkje mindre enn tre lokalaviser. Firdaposten var Arbeidarparti-avis, medan Firda Folkeblad var Venstre-avis. Vi abonnerte dessutan også på Firda, som kom ut i Førde. Den var politisk frittståande, men var Høgre-vennleg. Tilsvarande gjaldt vel Bergen, der dei hadde Bergens Arbeiderblad (som seinare skifta namn til Bergensavisen) og Bergens Tidende. Arbeidarpartiet hadde mange lokalaviser, og A-pressen var forløparen til det som i dag er Amedia. Sidan er dei fleste aviser blitt partipolitisk uavhengige, noko som kanskje like snart inneber at alle avisene er blitt like raude.

Kringkastingsmonopolet vart vel oppmjuka utover 80-talet, i samband med at det vart mogeleg å opprette nærradiostasjonar. Nrk hadde ein tv-kanal og to radiokanalar. Konkurransen frå satellittbasert tv vart etter kvart stor, og ein fekk tv3 og tvnorge. Til slutt vart det vedteke å starte opp ein reklamefinansiert bakkesendt tv-kanal i konkurranse med Nrk, og tv2 såg dagens lys 5/9 1992. På denne tida kom også P3, og Nrk reklamerte med "Einar i tre kanalar". (Kringkastingssjefen heitte Einar Førde). Samstundes kom P4 som fyrste riksdekkande reklamebaserte radiokanal, og tok knekken på svært mange av nærradioane som fanst landet rundt.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Eg kan prøve å svare på dette. Eg trur ikkje vi hadde mindre demokrati eller rettar då eg var "liten" enn vi har no. Det er heller motsett. Vi hadde ikkje spelmonopol, og det var f.eks. fritt fram for ein 10-åring å spele vekk lommepengane på ein Røde-kors-automat, som var vanleg inventar i alle butikkar. Det var heller ikkje forbod mot pinnerakettar på nyttårsaftan. Politikarane la seg ikkje bort i slikt. I dag vel ein heller å innføre forbod mot alt som ein ikkje "likar".

Det var elles heilt vanleg at aviser hadde ei politisk tilknyting. Eg vaks opp i Florø, og vi hadde ikkje mindre enn tre lokalaviser. Firdaposten var Arbeidarparti-avis, medan Firda Folkeblad var Venstre-avis. Vi hadde dessutan også Firda, som kom ut i Førde. Den var politisk frittståande, men var Høgre-vennleg. Tilsvarande gjaldt vel Bergen, der dei hadde Bergens Arbeiderblad (som seinare skifta namn til Bergensavisen) og Bergens Tidende. Arbeidarpartiet hadde mange lokalaviser, og A-pressen var forløparen til det som i dag er Amedia. Sidan er dei fleste aviser blitt partipolitisk uavhengige, noko som kanskje like snart inneber at alle avisene er blitt like raude.

Kringkastingsmonopolet vart vel oppmjuka utover 80-talet, i samband med at det vart mogeleg å opprette nærtadiostasjonar. Nrk hadde ein tv-kanal og to radiokanalar. Konkurransen frå satellittbasert tv vart etter kvart stor, og ein fekk tv3 og tvnorge. Til slutt vart det vedteke å starte opp ein reklamefinansiert bakkesendt tv-kanal i konkurranse med Nrk, og tv2 såg dagens lys 5/9 1992. På denne tida kom også P3, og Nrk reklamerte med "Einar i tre kanalar". (Kringkastingssjefen heitte Einar Førde). Samstundes kom P4 som fyrste riksdekkande reklamebaserte radiokanal, og tok knekken på svært mange av nærradioane som fanst landet rundt.

Takk for innsikten. Fint for oss som såvidt kan huske at NRK var eneste tilgjengelig kanal :D 

Off topic: Var det ikke noe rabalder i sin tid angående folk som gikk fra NRK til TV2? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Det var det sikkert, utan at eg hugsar detaljane. Det gjekk nok mange frå nrk til både tv2 og dei andre kanalane. "Kringkastingssjefen" til tv2 var Dan Børge Akerø, som vart kjend etter at han var programleiar for det svært populære nrk-programmet Lørdan.

Får skikkelig nostalgi følelsen når du nevner Dan Børge Akerø, og igjen, takk for innsikten :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

Det aner jeg ikke, har lest det samme, men en del virologer hevder at det trolig ikke er laget i noe lab, mens andre mener at Kina driver nettopp med biovåpen i Wuhan og at det kan komme derfra?

Jeg vet ikke hva de selger på våtmarkedene i Wuhan heller, men det er vel et av de større i Kina, og de selger jo nesten hva som helst på de markedene, så at noen har fått tak i noen flaggermus er vel ikke umulig. Nå hevdes det vel også at det kanskje har gått gjennom noen form for skjelldyr, og de selges vel i hvert fall i Wuhan, så mulig det er et slikt dyr som har blitt bitt av flaggermus, eller spist en flaggermus, egentlig mange muligheter, er ikke sikkert vi noen gang får vite akkurat hvor det kommer fra?  


Som nevnt tidligere, flaggermus-bæsj er guano (det samme med fuglebæsj), og det brukes store mengder av det i gjødsel og en del andre produkter, så det er ikke noe nytt, før i tiden trang man guano for å lage krutt, og det ble startet kriger for å sikre seg tilgang til dritten (pun intended).

Olaf. Denne videoen fra The Epoch Times distribuert av NTD (https://www.youtube.com/user/NTDTV/about) er en godt laget dokumentar med kilder som som kommer fra akademiske, etterrettning, politiske, økonomiske og humanistiske miljøer. Vet også at det er mye propaganda ute og går og prøver å få et grep på virkeligheten så ber om litt hjelp med å finne den. Er beskrivelsene i denne videoen forankret i virkeligheten?

 

Lenke til kommentar
Miri skrev (4 timer siden):

Du som er et vitne fra en svunnen tid, kan du bekrefte at Norge faktisk hadde bare NRK med  én (1) TV-kanal og én (1) radio-kanal før høyreregjeringen til Kåre Willoch åpnet samfunnet tidlig på 80-tallet?

Mener du at samfunnet ble åpnet siden man hadde radiokanalene P1 og P2 fra 1984? Flere kunne se på satelittkanaler som Sky TV, utover 80-tallet. TV2 kom i 1992. P3 kom som en ungdomskanal i 1993. 

"Därför är Norge bättre"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLel0E/seniorprofessor-manga-kommer-att-do-i-onodan

– I Sverige behövs det ingen speciell kunskap för att jobba inom äldrevården. Ett problem är därför att en stor andel av personalen saknar utbildning, särskilt inom hemtjänsten, säger Yngve Gustafson.

Tegnell tror inte att dödssiffrorna i Sverige kommer att ändra medellivslängden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (35 minutter siden):

Olaf. Denne videoen fra The Epoch Times distribuert av NTD (https://www.youtube.com/user/NTDTV/about) er en godt laget dokumentar med kilder som som kommer fra akademiske, etterrettning, politiske, økonomiske og humanistiske miljøer. Vet også at det er mye propaganda ute og går og prøver å få et grep på virkeligheten så ber om litt hjelp med å finne den. Er beskrivelsene i denne videoen forankret i virkeligheten?

 

Kan godt hende det er mye sant i den dokumentaren (ser på den nå) og at kildene er veldig troverdige, men for meg er ihvertfall et rødt flagg at de har "CCP virus" i tittelen. Faen ikke lett å vite hva som er sant og hva som er ren propaganda i disse tider.

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 timer siden):

Selv om det ikke ble solgt flaggermus på fiskemarkedet, kan det ha vært solgt i hemmelighet forkledd som fisk. Dvs, man tager 5% flaggermuskjøtt for å drøye den dyreste fisken. Det å blande billige ingredienser i dyre varer, er dessverre ikke ukjent. 

Litt pinlig å være opphavsland for viruset, for deretter å sende dårlige ansiktsmasker til Europa. Men det virker jo som disse Røde Kors-representantene fra Wuhan, har et godt hjerte for Vesten når de veileder.

Nå strekker du ting litt langt. 

Flaggermus forkledd som fisk? Hvorfor det? Hva er galt med å spise flaggermus hvis man vil det?

Sendte Kina dårlige ansiktsmasker til Europa? Sender Norge pedofile til Asia for å voldta barn? Du vet at det er firmaer som lager ansiktsmasker, og det er firmaer og enkeltpersoner som utnytter denne krisen både i Kina og resten av verden(t.o.m. i Norge)

 

0laf skrev (4 timer siden):

....så mulig det er et slikt dyr som har blitt bitt av flaggermus.....

.....eller spist en flaggermus.....

Ble det dyret til en vampyr?

Blir ikke disse flaggermusene tilberedt? Kokt, stekt osv?

Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (22 minutter siden):

Kan godt hende det er mye sant i den dokumentaren (ser på den nå) og at kildene er veldig troverdige, men for meg er ihvertfall et rødt flagg at de har "CCP virus" i tittelen. Faen ikke lett å vite hva som er sant og hva som er ren propaganda i disse tider.

Det er nettopp derfor vi må søke den selv. Den eneste måten å gjøre det på er å få fagfolkene til å se på de medisinske påstandene som her blir fremsatt. De Politiske kan vi glemme. Alt for mange som har særinteresser. Vi kan også holde et øye med det økonomiske. Utfra de påstandene som kommer her var et hendelseforløp mer sannsynlig enn andre. Nemlig vaksine forskning og medisinsk forskning for å finne en måte å levere medisin direkte til cellene. Der var CORONA viruset en god studie kandidat da den har reseptorer av S type som kan gi adgang til mennesklige celler. Så har Kineserne ingen kontroll med BIOLABben og viruset har lekket ut. I videoen snakkes det om at Franskmennene hadde store problemer med å forholde seg til det private (kinesiske) selskapet som bygget labben. Hvis det nå dukker opp en vaksine på kort tid fra Kina begynner dette å lukte. Men det er et stykke dit enda.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

I Sør-Korea tar man sosial distansering på alvor.

Skriftlig prøve for søkere til et rekrutteringsprogram, de sitter på en fotballbane med god avstand til hverandre

4398.jpg?width=620&quality=85&auto=forma

Kun 27 nye smittetilfeller ble registrert i Sør-Korea siste døgn, det er niende døgn antallet er under hundre, og det laveste tallet siden februar.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (19 minutter siden):

Det bør være åpenbart at selv om folk holder 2 meters avstand mens de beveger seg, vil de puste inn den samme lufta som de andre har pustet ut. F.eks. på gata eller på et kjøpesenter. Sånn sett er det rart at tiltakene i Norge har virket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...