Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Skal love deg de fleste kan Fleksnes, den ble laget og vist i Sverige.

Men Fleksnes fataliteters publikum er jo snart utdødd. Men det var samtalebryter for meg i Sverige, Fleksnes elsker de.

Mulig de har sett Fleksnes fataliteter, men klassikere som Olsenbanden ble plutselig til Jönssonligaen i stedet, men nå skal det sies at Olsenbanden opprinnelig var dansk, Norge kopierte også Olsenbanden fra danskene.

Svenskene hadde aldri NRK, mens i Norge så hadde vi alltid SVT i gamle dager, over hele landet, av en eller annen grunn, og mange av programmene den gangen var også svenske, så nordmenn er nok litt mer vant til svensk, enn svenskene er til norsk.

Mange svensker sliter jo til og med for å forstå svorsken til Skavland.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
0laf skrev (7 minutter siden):


Sosial distansering fungerer, her finnes det en rekke tiltak som er innført ved lov i mange land, alt fra nedstenging av alt, utenom apotek og matbutikker, til stenging av noe, slik som i Norge, forby større folkemengder og den slags.

Svenske borgere er oppfordret om å bedrive sosial distansering. Jeg etterspør konkret dokumentasjon som sier at "stenging av alt" fører til mindre smitte.

0laf skrev (9 minutter siden):

Stenging av skoler vet man har effekt, alle tidligere epidemier, enten det er utbrudd av meslinger, influensa, eller bare lus, forteller oss at dersom barna ikke går på skolen, så blir de heller ikke smittet på skolen, og med SARS-CoV-2 kan de åpenbart ta med den smitten hjem til sine foreldre.

Kilde?

0laf skrev (9 minutter siden):

Barn har ikke de samme sperrene som voksne, særlig de minste, de snørrer, hoster, pisser og driter om hverandre, i tett samvær, som gir stort potensiale for smitte.

Har barn sluttet med dette i Norge?

0laf skrev (10 minutter siden):

Stengte grenser reduserer importtilfeller, det er helt åpenbart. Sverige har ikke stengt noe som helst, ikke en gang flytrafikken, men de er i den situasjonen at resten av verden har stengt alle grensene mot Sverige, så de kommer uansett ikke noe sted.

Hva sier FHI om stengte grenser i fase 3?

 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, failern said:

Svenske borgere er oppfordret om å bedrive sosial distansering. Jeg etterspør konkret dokumentasjon som sier at "stenging av alt" fører til mindre smitte.

Det ble jo brukt lignende virkemidler under Spanskesyken. Det er også gjort forskning på dette. Litt mer her:

https://www.nationalgeographic.com/history/2020/03/how-cities-flattened-curve-1918-spanish-flu-pandemic-coronavirus/

Litt mer tunglest - her:

https://www.pnas.org/content/104/18/7582

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1668530476_Sverige9.4_20.thumb.png.b2df409a724edd13c4d72bf8a781d116.png

Husker ikke helt hvilken kilde jeg har der fra, men dødsfall skal i gjennomsnitt ha blitt smittet 3 uker før dødsfallet. Dødsraten beregnes til ca 1%. Da kan vi beregne antall reelt smittede, 3 uker før torsdag 9. april, altså torsdag 19. mars til å være 803 * 100 = 80300. I grafen over her kan man lese at det var 1443 positive tester pr 19. mars. Altså 55 smittede i mørketall for hver bekreftet smittet. Anslagsvis. I dag er det 6,37 ganger så mange som er testet positive. Nå er det absolutt ikke nødvendigvis like mange mørketall per bekreftet smittet, men hvis det er det så er 515 000 svensker reelt smittet og at Svenskene kan telle totalt 5150 døde om 3 uker. NB. Ta dette med mange klyper salt. Det er mange store feilkilder i antagelsene her.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Snip

Husker ikke helt hvilken kilde jeg har der fra, men dødsfall skal i gjennomsnitt ha blitt smittet 3 uker før dødsfallet. Dødsraten beregnes til ca 1%. Da kan vi beregne antall reelt smittede, 3 uker før torsdag 9. april, altså torsdag 19. mars til å være 803 * 100 = 80300. I grafen over her kan man lese at det var 1443 positive tester pr 19. mars. Altså 55 smittede i mørketall for hver bekreftet smittet. Anslagsvis. I dag er det 6,37 ganger så mange som er testet positive. Nå er det absolutt ikke nødvendigvis like mange mørketall per bekreftet smittet, men hvis det er det så er 515 000 svensker reelt smittet og at Svenskene kan telle totalt 5150 døde om 3 uker. NB. Ta dette med mange klyper salt. Det er mange store feilkilder i antagelsene her.

Da er det kun 52 123 døde igjen (i beste fall) til oppnådd flokkimmunitet...

Lenke til kommentar

Olaf. Kan du svare på en ting som jeg lurer litt på. Det er snakk om at en BIOLAB i Wuhan kan ha lekket ut dette viruset. Det er en BIO lab i wuhan som Franskmennene hjalp til med å spesifisere, men kineserne ville bygge det selv. Det har nå blitt tatt over av det militære for en eller annen grunn. Det har også blitt sådd tvil om at viruset kan stamme fra fiskmarkedt i Wuhan. Det er for det første ingen flaggemus omsetning der, og de første tilfellene kan ikke linkes til markedet gjennom smittesporing. Militæret har stengt ned or lagt lokk på all akademisk utveksling av informasjon fra Wuhan som de selv ikke har kontroll med. Det er et protein som viser 100% likhet med sars viruset. Noe som kalles S type (tror jeg). Det blir hevdet fra akademisk hold at 100% identisk S protein mellom virusene gjør labratorie hypotesn mer sannsynlig. Kan du forklare litt?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

 

Men du vet ikke dette, når du bare sitter foran pc-en i Norge og leser skrekkhistorier om Kina.

Finnes nok av folk som bor i Kina som har skrevet om dette, selv Sky News Australia har tatt det opp med flere.

Glad for at folk har våknet opp til at Kina er et av de verste regimene siden Nazi Tyskland.

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Finnes nok av folk som bor i Kina som har skrevet om dette, selv Sky News Australia har tatt det opp med flere.

Glad for at folk har våknet opp til at Kina er et av de verste regimene siden Nazi Tyskland.

 

 

Verste? Du har kanskje glemt muslimene? 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (23 minutter siden):

 

Ja, så sitter vi her igjen....

Daninichi  som først brakte opp. 

 

Han og flere av dem gråter over at hytteeiere ikke får lov til å dra til hyttene, men jeg motbeviser dem at det er det folk gjør. 73% av dem som er innom butikken kommer utenfra kommunen. 

 

Også påstår disse at hytteforbudet er nytteløst. 

Endret av Laffe
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Mulig de har sett Fleksnes fataliteter, men klassikere som Olsenbanden ble plutselig til Jönssonligaen i stedet, men nå skal det sies at Olsenbanden opprinnelig var dansk, Norge kopierte også Olsenbanden fra danskene.

Svenskene hadde aldri NRK, mens i Norge så hadde vi alltid SVT i gamle dager, over hele landet, av en eller annen grunn, og mange av programmene den gangen var også svenske, så nordmenn er nok litt mer vant til svensk, enn svenskene er til norsk.

Mange svensker sliter jo til og med for å forstå svorsken til Skavland.

Olsen er egentlig dansk, Fleksnes ble laget av svenskene, koselig å le snilt av norske, men samme type han i selskapsreisen. Lasse?

Lenke til kommentar
Laffe skrev (10 minutter siden):

Daninichi  som først brakte opp. 

 

Han og flere av dem gråter over at hytteeiere ikke får lov til å dra til hyttene, men jeg motbeviser dem at det er det folk gjør. 73% av dem som er innom butikken kommer utenfra kommunen. 

 

Også påstår disse at hytteforbudet er nytteløst. 

Hytteforbudet må jo være det beste som kunne skje i Norge. Når bemidlede mennesker ikke kunne reise på hytten sin, da er det alvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (38 minutter siden):

Olaf. Kan du svare på en ting som jeg lurer litt på. Det er snakk om at en BIOLAB i Wuhan kan ha lekket ut dette viruset. Det er en BIO lab i wuhan som Franskmennene hjalp til med å spesifisere, men kineserne ville bygge det selv. Det har nå blitt tatt over av det militære for en eller annen grunn. Det har også blitt sådd tvil om at viruset kan stamme fra fiskmarkedt i Wuhan. Det er for det første ingen flaggemus omsetning der, og de første tilfellene kan ikke linkes til markedet gjennom smittesporing. Militæret har stengt ned or lagt lokk på all akademisk utveksling av informasjon fra Wuhan som de selv ikke har kontroll med. Det er et protein som viser 100% likhet med sars viruset. Noe som kalles S type (tror jeg). Det blir hevdet fra akademisk hold at 100% identisk S protein mellom virusene gjør labratorie hypotesn mer sannsynlig. Kan du forklare litt?

Jeg har hørt at laben kjøpte flaggermus nav markedet, og at en av forskerne fikk flaggermus bæsj fra virus smitted flaggermus i ansiktet.

Deretter visstnok 2 uker i karantene, deretter tilbake i jobb for å kjøpe flaggermus på markedet som lå et steinkast ifra... Og siden oppstartet smitten.

Dette er ting jeg har hørt fra SKY news UK nylig.

Det snakkes om søksmål mot Kina.

 

Dette var nok et uhell, men hva forsket de på? Ikke vaksiner? Kanskje greit for oss at de ikke fant vaksiner først???

Noe sier meg at FHI I Norge viste dette? For jeg så en kvinnelig leder avise harseleringen om at kineserne spiste flaggermus som Ozzy.

-Sitat det kan smitte gjennom flaggermus bæsj også?

 

Lederen på laben tror kvinne sa først det var sannsynlig at smitten kom derfra.

Siden så lovte hun på kommunistvis at smitten aldri kom derifra.

 

Alle kilder Sky news, vet ikke om det er hold i det, men virker sannsynlig siden laben var bare en fotballbane unna....

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Jeg har hørt at laben kjøpte flaggermus nav markedet, og at en av forskerne fikk flaggermus bæsj fra virus smitted flaggermus i ansiktet.

Deretter visstnok 2 uker i karantene, deretter tilbake i jobb for å kjøpe flaggermus på markedet som lå et steinkast ifra... Og siden oppstartet smitten.

Dette er ting jeg har hørt fra SKY news UK nylig.

Det snakkes om søksmål mot Kina.

 

Dette var nok et uhell, men hva forsket de på? Ikke vaksiner? Kanskje greit for oss at de ikke fant vaksiner først???

Noe sier meg at FHI I Norge viste dette? For jeg så en kvinnelig leder avise harseleringen om at kineserne spiste flaggermus som Ozzy.

-Sitat det kan smitte gjennom flaggermus bæsj også?

 

Lederen på laben tror kvinne sa først det var sannsynlig at smitten kom derfra.

Siden så lovte hun på kommunistvis at smitten aldri kom derifra.

 

Alle kilder Sky news, vet ikke om det er hold i det, men virker sannsynlig siden laben var bare en fotballbane unna....

Sky news er ikke noe å stole på. Vi vet ikke om det er hold i dette. Derfor spør jeg Olaf. Han er fagmann (tror jeg). Flaggermus ble ikke solgt på fiskemarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...